World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 17 dec 2017, 09:10

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 12:53 
Sneltrein

Land: Nederland
Hoi,
Ik was in de meivakantie een paar dagen in het noord-westen van Tsjechië en ik vond het een prachtig land. Mooie natuur, heuvelachtig, mooie steden (Praag). Trein- en busvervoer was ook erg goed (en goedkoop, retour 1e klas voor 120 kilometer, €16,50), treinen waren comfortabel, reden op tijd, rijden regelmatig. Nu ben ik opzoek naar een nieuw land waar je ook mooie natuur en mooie steden vind en waar het treinvervoer goed geregeld is, dus de treinen die regelmatig rijden (minimaal 1x/2 uur, liever 1x/uur), comfortabel zijn, maar ook niet al te duur (Zwitserland valt om die reden af). Heeft iemand suggesties. Alvast bedankt,
Berk-24

Laatst gewijzigd door Berk-24 op 01 mei 2017, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 13:17 
Maglev

Hallo,

Tsjechië en Zwitserland zijn wat mij betreft de toplanden dus beter kan ik je niet aanbieden.

Nog aan te bevelen (met jouw parameters) lijken me Duitsland, Oostenrijk, Slowakije, Hongarije. En bepaalde streken van Italië. En België eigenlijk ook maar dat is allicht wat dichtbij...

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 15:01 
Trans-Siberië Express

Oostenrijk. Op de website van ÖBB zijn voordelige sparpreise voor binnenlandse reizen te vinden.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 09:41 
Trans-Siberië Express

Polen is vergelijkbaar en ook goede treinen.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 11:07 
Sneltrein

Polen kent (nog) geen vaste dienstregeling, treinen rijden er op volstrekt willekeurige tijden. In Oostenrijk heb je het einfach-raus-ticket, maar die is alleen geldig voor 2 personen en niet op ieder traject rijden RE/RB-treinen.

Vraagje: zijn er bij de MAV (Hongarije) ook dagkaarten verkrijgbaar, of moet je het daar doen met enkeltjes en retourtjes? Ik vind www.mav.hu erg onduidelijk.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 14:36 
Trans-Siberië Express

In Hongarije heb je geen dagkaarten. Enkel voor het gebied rondom het Balatonmeer is een dagkaart verkrijgbaar.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 16:22 
Site Admin

Als je er meerdere dagen rond wilt kijken zou je een InterRail Hongarije Pass kunnen overwegen, 3 dagen voor 59/79 euro (afhankelijk van je leeftijd)

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 18:07 
Trans-Siberië Express

Zijn losse kaartjes niet goedkoper? Is vaak het geval met Oost-Europese landen.

BerichtGeplaatst: 14 mei 2017, 23:17 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Polen kent (nog) geen vaste dienstregeling, treinen rijden er op volstrekt willekeurige tijden.
Is dit een groot probleem als er zoveel te zien is in een land? Polen heeft schitterende steden en natuur. Ook kan je er prima en goedkoop met de trein rondreizen, alleen rijdt het niet zo regelmatig op veel trajecten inderdaad.

BerichtGeplaatst: 15 mei 2017, 05:04 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Polen kent (nog) geen vaste dienstregeling, treinen rijden er op volstrekt willekeurige tijden.
Dat de trein niet elk uur om twintig over vertrekt betekent natuurlijk nog niet dat er geen vaste dienstregeling is. Die is er wat dat betreft ook niet in grote delen van Frankrijk en Spanje. Daar kun je natuurlijk rekening mee houden als je de dienstregeling vooraf kent en weet wanneer de treinen gaan.

BerichtGeplaatst: 16 mei 2017, 20:00 
Sneltrein

Ik ga, als metrolijn U5 in Berlin af is, Berlin combineren met een dag naar Posen. Posen schijnt een veel leukere stad te zijn als Stettin en kan goed gecombineerd worden met Berlin.

BerichtGeplaatst: 16 mei 2017, 21:00 
Trans-Siberië Express

Mijn credits voor het gebruiken van historische Duitse namen voor West-Poolse steden.
Ik heb al behoorlijk wat van Polen gezien en vind Posen één van de leukste steden. Relatief klein, niet toeristisch, een mooi meer net buiten het centrum, veel musea. Ik zou er zeker 2 dagen blijven of er samen met Berlin een 5-daagse trip van maken. Ook Breslau is erg de moeite waard.

BerichtGeplaatst: 16 mei 2017, 21:42 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Citeer:
Mijn credits voor het gebruiken van historische Duitse namen voor West-Poolse steden.
Je kon het weer niet laten he :lol:

BerichtGeplaatst: 25 mei 2017, 14:54 
Trans-Siberië Express

Terug naar de vraag; nee, MAV heeft geen dagkaarten en in verhouding zijn de normale enkeltjes/retours redelijk aan de prijs-ca 7 ct/km, stukken meer als bvb in CZ of SK, terwijl HU toch beduidend armer is. De treinen zijn inmiddels wel goed, in de sneltr. vrij veel 2e hands ex IR-van de DB.
Tip, ook voor SK; gewoon wachten tot je met pensioen bent, vanaf 65 is het hele OV in HU gratis (behoudens toeslagen voor sneltrein+bus/IC), de ZSR trein is in SK gratis vanaf 60, maar je moet eerst een Id-kaart laten aanmaken en steeds per rit een gratis kaartje afhalen (met quota voor sneltreinen, tegen de overbevolking). In PL zijn er voor de PR=slome treinen wel veel hele goedkope pasjes, bvb voor weekend of karnet=3 dagen in 2 mnd. Maar ik kan het niet echt aanbevelen om er daar zo maar op uit te trekken zonder veel plan-je loopt vast en dan biedt meestal de bus de beste uitkomst. En zo echt heel mooi zijn de meeste Poolse steden nou ook niet (ik kom er net weer vandaan, mijn jaarlijkse poolse tripje), veel van wat mooi lijkt (de markten van Gdansk en Warszawa) zijn gewoon na de oorlog/vernietiging weer gereconstrueerde gevels met gewone 50er jaren flats erachter (ik heb er ooit in 1 mogen slapen). Wel is inmiddels een gigantische en vaak aansprekende vernieuwing van vele aftandse centra op gang gekomen, leve de EU! bvb Katowice, Wroclaw, maar bijna niet in het nog heel oud-pools lijkende Czestochowa.
Over Polski-Deutsch: merkwaardig is dat PoMorskie (=bij de zee) Pools van oorsprong is en door de saksen/germanen verbasterd tot Pommern!

BerichtGeplaatst: 02 jun 2017, 13:16 
Site Admin

Verder discussieren over de juiste benaming van plaatsnamen kan hier

Laten we hier verder gaan over een Europees land waar je goed met de trein kan rondreizen :)

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00