World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 nov 2017, 19:09

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: bezoek auschwitz
BerichtGeplaatst: 24 jun 2012, 15:32 
Sprinter

tijdens mij interrail reis aankomende zomer zit ik oa. ook in krakau en wil dan een bezoek aan auschwitz brengen.
Wat is het handigst om daar te komen. Met de trein is het geloof ik 1,5 uur maar je kan ook met de bus vanuit krakau klopt dat.

Berichtonderwerp: Re: bezoek auschwit
BerichtGeplaatst: 24 jun 2012, 16:17 
Sprinter

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik geloof dat ik op dit forum gelezen heb dat er bussen rijden. Verder kan je geloof ik ook een busreis inclusief rondleiding boeken, wat wel iets duurder is geloof ik dan wanneer je op eigen houtje gaat.

Ik volg dit topic nog maar even, want dit lijkt me wel wat voor volgend jaar.

Mvg kravis

Berichtonderwerp: Re: bezoek auschwitz
BerichtGeplaatst: 24 jun 2012, 17:32 
Trans-Siberië Express

Citeer:
tijdens mij interrail reis aankomende zomer zit ik oa. ook in krakau en wil dan een bezoek aan auschwitz brengen.
Wat is het handigst om daar te komen. Met de trein is het geloof ik 1,5 uur maar je kan ook met de bus vanuit krakau klopt dat.
Een dag uit mijn reisschemaatje Duitsland-Polen-Denemarken-Noorwegen-Zweden,

Excursie Auschwitz - Birkenau 130KM http://members.home.nl/keesdebrouwer/we ... chwitz.htm . Info Auschwitz - Birkenau
Krakow Glowny - Oswiecim (Auschwitz) 65 8:23 9:57 1:34 http://rozklad-pkp.pl/query.php/pn?q=pl ... ConId=C0-1 . Info Trein
Vanaf station lopen naar Auschwitz 1 (plm 2km) http://web.pksoswiecim.pl/przewozy_pasa ... _strony=18 . Info Bus
Met de bus van Auschwitz 1 naar Auschwitz 2 (Birkenau)
Wand. terug van Auschwitz 1 naar Auschwitz 2 (plm 3km)
Terug wandelen naar station (plm 1km)
Oswiecim (Auschwitz) - Krakow Glowny 65 17:13 19:05 1:52

Dit was mijn plan maar ben heen met de trein gegaan en terug met de bus die vanaf het kamp vertrok.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 12:47 
Trans-Siberië Express

allebei kan. Vrijwel elke 1e keer toerist naar Krakow doet die excursie-op eigen hout of geregeld, en je kan kiezen tussen trein-goedkoper en trager en meest oncomfortabeler, vooruit boeken in je ho/s/tel voor een geleide trip of naar het busstation gaan-vrij nieuw en vlak naast het treinstation, dat ook geheel gerestaureerd is en je bij de in hoogseizoen enorme meute/rij aansluiten die ook heeft bedacht er die dag heen te willen.
Een wat meer Pools tintje kan je met de speciale paustrein doen naar Wadyslawowice (onze Pool moet dit maar verbeteren), het geboortedorp van de overleden Poolse paus (die daar Jana Paula heet).

Berichtonderwerp: Re: bezoek auschwit
BerichtGeplaatst: 30 jun 2012, 14:36 
Sneltrein

Citeer:
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik geloof dat ik op dit forum gelezen heb dat er bussen rijden. Verder kan je geloof ik ook een busreis inclusief rondleiding boeken, wat wel iets duurder is geloof ik dan wanneer je op eigen houtje gaat.

Ik volg dit topic nog maar even, want dit lijkt me wel wat voor volgend jaar.

Mvg kravis
Als het jouw eerste keer is dan is een rondleiding zeker een goed idee om zo een goed beeld te krijgen van de 2 kampen. Tevens hoor je meer wat er daar allemaal is gebeurt.
Daarna kan je alsnog alleen verder de kampen bezoeken voor eigen indrukken.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2012, 19:30 
Thalys

Ik ben er twee weken terug nog geweest. Ik heb de bus genomen vanaf het busstation achter het treinsstation in Krakau. De bus kostte geloof ik 12 zloty voor een enkeltje (ongeveer 3 euro). Een gids was toen ik er was verplicht tot 4 uur in de middag geloof ik. Dat kost normaal 40 zloty (ongeveer 9,5 EUR) en voor studenten 30 zloty (ongeveer 7 EUR). Een rondleiding is echt enorm de moeite waard vond ik. Je begint dan bij Auschwitz I en daarna ga je met een pendelbus (gratis) naar Auschwitz-Birkenau (grote kamp). De busjes zijn trouwens vrij comfortabel en je wordt vrij dicht bij het kamp afgezet.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2013, 11:19 
Maglev

Land: Nederland
Krakau-Auschwitz Update Februari 2013:
Ben net terug uit Krakau (en Auschwitz) en hierbij deel ik mijn info/ervaring, wellicht dat iemand er wat aan heeft.
Ben met de trein gegaan. Afstand Krakau-Oswicem is 63 (spoor)km. De trein doet daar 1u45min (heen) en 1h55min (terug) over en kost 9,50 zty (ca 2,20 euro) per enkele reis. Tis een oude, herrie makende, schommelende, zeer oncomfortabele boemeltrein, maar ik heb van het ritje genoten. Ik geloof zeker dat met de bus heen en weer comfortabeler en sneller is ;) Trein rijdt slechts 30 of 40 km/per uur en heeft een hoop haltes. Heen om 07:14 vertrokken / aankomst rond 09:00, terug om 15:55 vertrokken / rond 17:55 terug in Krakau. Indien je heen een trein later zou nemen (09:14), ben je er pas om 11:00 uur. Tijd heb je in Auschwitz I wel nodig (als je elk bordje wilt lezen). Ik was daar van ca 09:30 tot 1315 (ter indicatie).

Van station naar Auschwitz I is lopend prima te doen (2 km/ca 20 min en makkelijk te vinden). Pendelbus van Auschwitz I naar Birkenau gepakt en van daar ook weer 2 km terug lopen naar station. Taxi pakken kan ook: ze vragen allemaal een fixed prijs van 15 zty. De pendelbus naar Birkenau (3km) gaat jammergenoeg slechts 1x per uur om xx30.

Entree in beide kampen is gratis. Rondleiding/Tour (tegen betaling) door Auschwitz I is (momenteel) niet verplicht. Je kan een evt een gidsje kopen (5 zty) bij de bookshop, maar dit is niet noodzakelijk. Tegenover station Oswicem is een supermarkt. Sla hier wat eten en drinken in voor je terugreis.

Krakau Airport (Balice)-Krakau per trein
Bij aankomst in Krakau met het vliegtuig (ik vloog via Warschau dus ik kwam uit in terminal 2 - domestic terminal) werden we aansproken door taxichauffeurs die je heel graag hun service willen bieden. Ze maken je wijs dat op eigen gelegenheid per trein naar de stad heel lastig, duur en tijdrovend is. Trap daar niet in: een taxichauffeur vraagt minimaal 25 zty per persoon en laat de meter niet lopen (reistijd ca 20 min afhankelijk waar je hotel gelegen is). Alternatief: tussen de terminals 1-2 (domestic terminal voor vluchten uit Warschau) en het station rijdt een gratis pendelbus aansluitend op de trein. Het schattige treintje en route (13km) kost 12 zty (voor de goede lezer: totaal niet in verhouding met een retourtje Auschwitz/Oswicem) en t ritje duurt 19 min nonstop naar Krakau Glowny. Verdere reistijd en kosten uiteraard afhankelijk waar je accommodatie is gesitueerd, maar wie in de oude stad verblijft is het station op loopafstand.

Laatst gewijzigd door Jay op 11 feb 2013, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2013, 19:08 
Trans-Siberië Express

Land: België
Citeer:
Ik geloof zeker dat met de bus heen en weer comfortabeler en sneller is
In het midden van de zomer moet de trein zelfs comfortabeler zijn, omdat de bus dan zeer vaak overvol zit en er soms zelfs gewoon passagiers achtergelaten worden.

BerichtGeplaatst: 18 mar 2013, 20:21 
Thalys

Ik ga deze zomer ook een bezoek brengen aan Auschwitz.
Ik pak de nachttrein vanuit Budapest naar Oswiecim die komt alleen al om 04:43 uur aan. En aangezien Auschwitz om 08:00 uur opengaat is het verstandiger om eerst naar Krakow te gaan, om daar me spullen te dropen?
Geldt er een reservering op de trein van Budapest naar Oswiecim of Krakow?
Voor een rondleiding door Auschwitz kun je dan beter op internet boeken of beter daar ter plekke?

BerichtGeplaatst: 18 mar 2013, 21:17 
Trans-Siberië Express

Eerst naar Krakow reizen is geen slecht idee, want op dat uur zal er weinig te doen zijn in Oswiecim (Auschwitz).
Voor de trein van Krakow naar Auschwitz heb je geen reservering nodig, dat is een heel traag boemeltreintje dat overal doet en bijna 2 uur doet over 70km. Het is leuk als je ervan houdt, maar als je sneller wilt zijn kun je wel de bus nemen (kost 26zl of minder).
Ga vooral niet in op de vele reisorganisaties en hotels/hostels in Krakow die excursies naar Auschwitz aanbieden, deze zijn veel duurder dan zelf naar Auschwitz te gaan.

Een rondleiding in Auschwitz moet je niet reserveren, je kan dat gewoon ter plaatse regelen.

BerichtGeplaatst: 18 mar 2013, 21:33 
Thalys

Dankjewel voor de informatie Bruno. De treinreiswinkel zou Budapest - Oswiecim voor mij uitzoeken en reserveren, maar zou ik dit nog om kunnen zetten naar Budapest - Krakow.

BerichtGeplaatst: 18 mar 2013, 22:20 
Trans-Siberië Express

Zolang dat ticket nog niet uitgeprint is door hun zullen ze dat nog kunnen veranderen, gewoon even bellen. Als het om een of andere reden toch niet kan kun je natuurlijk ook gewoon aan de slaapwagenbegeleider zeggen dat je tot Krakow ipv tot Oswiecim blijft (prijs is toch hetzelfde, dus voor hem maakt het niet veel uit). Als hij toch moeilijk doet kun je in uiterste nood natuurlijk ook nog in het zitrijtuig gaan zitten tussen Oswiecim en Krakow.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013, 16:07 
Thalys

Wat is beter. Auschwitz zelf verkennen of een indrukwekkende rondleiding?

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013, 18:32 
Shinkansen

Land: Nederland
Eerst mee op rondleiding en dan nog tijd over hebben om zelf nog rond te lopen. Ik had alleen tijd voor het eerste en had dat niet willen missen maar extra tijd was fijn geweest om het nog beter op je in te laten werken.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2013, 14:11 
Trans-Siberië Express

Van april tot oktober kun je van 10u tot 15u zelfs enkel Auschwitz I bezoeken met een gids, zelf rondlopen is dan verboden.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00