World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 nov 2017, 23:17

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 12 apr 2013, 11:38 
Sprinter

Land: Nederland
Goedemiddag,

Graag zou ik jullie ervaringen horen mbt de euronight treinen.
Als je bij een grensovergang komt en het is midden in de nacht, wordt er dan ook gecontroleerd op paspoort ?
En hoe is het eten in de trein, ook wat betreft prijs, of kun je beter zelf iets meenemen ?

Alvast bedankt.

Groetjes
Gabriella

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013, 12:05 
Trans-Siberië Express

Helaas lopen de EuroNight treinen erg uiteen. Welke bedoel je precies?

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013, 12:47 
Trans-Siberië Express

al eens van Schengen-zone gehoord? In principe wordt je-zolang je hierbinnen blijft, niet (meer) op pas gecontroleerd. In principe, want vooral de NLers marechaussee wil vaak graag kijken of er geen smokkelaars meerijden en of jij het wel echt bent. En in veel buitenlanden zijn wij weer erg verdacht vanwege de hash-smokkelarij.
Ook in principe is in elke trein eten kopen waanzinnig duur en erg beperkt in aanbod.
EN zegt verder bitter weinig en is een term die amper nog in gebruik is. In principe was het een wat betere treinsoort als de normale D-treinen die ze vervingen. Inmiddels zijn de meeste opgeheven.
Wrs. bedoel je de CNL=CityNightLine, die door de DB wordt gereden en wat de enige overgebleven nachttrein vanuit NL is.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013, 13:57 
Trans-Siberië Express

Euro Night is een term voor veel nachttreinen, maar de meeste nachttreinen, vooral in het oosten van Europa, worden aangeduid als D-trein.
Nachttreinen verschillen gewoon heel erg. Je hebt relatief luxe treinen, maar ook treinen met pauperwagons.
Kijk anders ff op vagonweb.cz, zoek een verbinding of trein op en dan kom je alles te weten.
Eten altijd zelf meenemen. Meestal kun je alleen chips, drinken, pils etc. kopen en dit kun je uiteraard veel beter zelf meenemen.

Paspoortcontroles stellen geen moer voor. Als je buiten de Schengen-zone reist, dan staan er midden in de nacht een paar ambtenaren voor je deur, maar het stelt allemaal niet veel voor.
Alleen de Hongaren zijn streng.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013, 20:03 
Sprinter

Het betreft de Euronight van Wenen naar Boekarest. Dat is de EN 347.

Over schengen gesproken, Roemenie behoort nog niet tot de schengenlanden, dus de kans zit er dan wel in
dat je controle krijgt, ook in de nacht.

Als iemand hier al eens met deze trein gereisd heeft, hoor ik graag de ervaringen.

bvd.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013, 20:38 
Maglev

Ik heb afgelopen zomer die trein genomen, maar dan de andere kant op. Aangezien Roemenië inderdaad (nog) geen Schengenland is was er toen gewoon controle bij de Roemeens-Hongaarse grens. Zowel aan de Roemeense kant in Curtici als aan de Hongaarse kant in Lőkösháza was er controle, midden in de nacht. De controles stelden aan beide kanten weinig voor, maar je wordt wel twee keer wakker gemaakt. De Hongaren waren overigens vrij streng, een Nederlandse coupégenoot met Iraanse roots kreeg een hele waslijst aan vragen.

Verder wil ik je niet bang maken, maar het kan handig zijn om in die trein een kettingslot mee te nemen. De coupétjes in het (overigens schitterende) Roemeense couchetterijtuig hebben maar één slotje, wat met een vierkantsleutel eenvoudig van buiten af open gemaakt kan worden. Ik heb op het Hongaarse stuk ook nog een kettingslot gebruikt om het coupétje af te sluiten. 's Nachts hoorde ik kort wat gemorrel en inderdaad, de volgende ochtend bleek dat het gewone slotje open was gemaakt.... Ik vond die trein (de Dacia) overigens wel één van de tofste nachttreinen waar ik ooit mee gereisd heb ;)

-edit- Wat ik overigens nog vergeten was te vermelden: er zat een Roemeens restauratierijtuig in de trein, maar daar ben ik niet geweest verder. Bij de couchettereservering zit wel een kop koffie inbegrepen, we kregen hiervoor een voucher van de rijtuigbegeleider. In het restauratierijtuig kun je die dan gaan halen, alleen dat heeft mijn reisgenoot gedaan terwijl ik de zooi in ons coupétje aan het opruimen was :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013, 23:34 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Verder wil ik je niet bang maken, maar het kan handig zijn om in die trein een kettingslot mee te nemen. De coupétjes in het (overigens schitterende) Roemeense couchetterijtuig hebben maar één slotje, wat met een vierkantsleutel eenvoudig van buiten af open gemaakt kan worden.
Ik heb in die trein nog niet met de couchette gereisd dus zeker kan ik niet zijn, maar volgens mij hebben die rijtuigen wel degelijk een tweede slot die enkel van binnen open te maken is.
Het is zeker van belang om daar op te letten - Hongarije staat bekend om de nachttreinbendes (ook ik heb het daar meegemaakt). In de zomer is het zo goed als elke dag raak, heb ik mij laten vertellen. Maar zolang je compartiment gesloten is met de tweede slot dat enkel van binnen open te maken is ben je veilig.

In de trein zit inderdaad een kwalitatief goed en ook nog eens betaalbaar Roemeens restauratierijtuig.

BerichtGeplaatst: 13 apr 2013, 07:50 
Maglev

Ik heb de waarschuwing voor die trein vaker gelezen op dit forum en tijdens de rit vorig jaar hebben we er zelf nog een tijdje naar gezocht, dus ik weet het wel vrij zeker ;) Het is vrij vreemd, want het zijn hele mooie couchetterijtuigen, met zowel ramen die open kunnen als airco. Op die manier kun je tenminste én mooie foto's maken én je bier nog een beetje koel houden ;)

BerichtGeplaatst: 13 apr 2013, 09:29 
Sprinter

[
Verder wil ik je niet bang maken, maar het kan handig zijn om in die trein een kettingslot mee te nemen. De coupétjes in het (overigens schitterende) Roemeense couchetterijtuig hebben maar één slotje, wat met een vierkantsleutel eenvoudig van buiten af open gemaakt kan worden. Ik heb op het Hongaarse stuk ook nog een kettingslot gebruikt om het coupétje af te sluiten. 's Nachts hoorde ik kort wat gemorrel en inderdaad, de volgende ochtend bleek dat het gewone slotje open was gemaakt.... Ik vond die trein (de Dacia) overigens wel één van de tofste nachttreinen waar ik ooit mee gereisd heb ;)

ik vraag me nu dus wel af hoe je de deur dan met een kettingslot kunt sluiten ??? Dan moet er op de deur en muur ernaast al iets zitten waar je dit aan kunt bevestigen ??

BerichtGeplaatst: 13 apr 2013, 11:32 
Maglev

In die specifieke trein is de ondersteuning van het middenbed heel geschikt. Je kan het slot door de deurhendel halen en om die ondersteuning heen doen, dus daar zou ik me niet teveel zorgen over maken :)

BerichtGeplaatst: 13 apr 2013, 11:38 
Sprinter

Is er ook veel verschil tussen de ligrijtuigen en slaaprijtuigen ? We zitten te denken aan de slaaprijtuigen omdat we ook een kleintje van 2,5 jaar hebben, ik weet niet wat het meest praktisch is.

Hoe is de indeling van de slaapcoupe's? (foto's ??)
We zijn nog nooit met een slaaptrein geweest, en is wel handig als je eea van te voren weet, zeker ivm de kleine.

Bedankt !!!

BerichtGeplaatst: 13 apr 2013, 12:50 
Maglev

De samenstelling van de trein staat hier: link

De trein heeft als het goed is twee slaaprijtuigen. Als er een foto-icoontje onder het rijtuig staat zijn er foto's van te vinden op die site, zoals het geval is bij het tweede slaaprijtuig. Ik vermoed dat het met de slotjes daar ook wel goed zit, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Wat het prijsverschil is tussen couchette en slaaprijtuig voor de Dacia weet ik eerlijk gezegd ook niet, maar misschien dat andere mensen hier wat meer over weten.

Ik heb wel eens gelezen dat het (ouderwetse) formele verschil tussen lig- en slaaprijtuigen is dat je in een slaaprijtuig omkleedt voor het slapengaan en in een ligrijtuig niet. Persoonlijk vind ik slaaprijtuigen veel fijner, maar die zijn vaak ook een stuk duurder, vooral in West-Europa. Een plek in een couchetterijtuig (ligrijtuig) heeft naar mijn mening vaak de beste prijs/kwaliteit verhouding. In jouw geval is een T3 misschien de beste optie, dat is een driepersoons slaapcoupé. Daar heb je ook geen 1e klas vervoersbewijs voor nodig, 2e klas voldoet :)

BerichtGeplaatst: 15 mei 2013, 18:53 
Sprinter

Hoi Timon91,

Had je net een pb tje verstuurd maar het verzenden lukt om de een of andere reden niet, dus maar ff via het forum.

Enige tijd geleden hadden we het op het forum erover (zie hierboven) over een kettingslot,
ik vroeg me alleen even af, hoe lang c.q. groot dit slot dan moet zijn. Ik heb geen idee hoe eea eruit ziet,
ook ivm de afstand tussen de ondersteuning en deurhendel,
kun je daar mij nog iets over zeggen, ik maak me nl. wel een beetje druk over die nachttreinbendes in Hongarije en wil de boel goed beveiligd hebben om problemen te voorkomen,

alvast bedankt.Groetjes
Gabriella

BerichtGeplaatst: 16 mei 2013, 08:22 
Maglev

Je pb heb ik gewoon ontvangen :)

Wat betreft het slot: een standaard fietskettingslot is voldoende, heel lang hoeft het niet te zijn. Ga maar uit van 60-80 cm, dan heb je sowieso voldoende. Minder kan volgens mij ook, maar zo zit je in ieder geval veilig. Met zo'n slot kan je in dat Roemeense couchetterijtuig niet zoveel gebeuren, ik zou verder vooral genieten van de treinreis :)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00