World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 nov 2017, 23:17

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Reis naar Kroatie
BerichtGeplaatst: 18 apr 2013, 22:29 
Stoptrein

Land: Nederland
Vrienden!

Ik ben er uit. Ik wil aankomende zomer een reis in etappes naar noord-Kroatie maken. Ik heb niet echt vragen over bezienswaardigheden, maar wel over het reisschema. De reisdoelen zijn als volgt: Ansbach (GER), Basel (SWI), Donji Kraljevec (KRO). Ik dacht er aan om de reis dan in de volgende etappes in te delen:

Vertrek Utrecht/Amsterdam - Nürnberg (Ansbach) - Basel - Graz - Donji Kraljevec - Zagreb ---> Amsterdam.

Ik kan via de website bahn.de niet echt een bevredigend reisschema uitvogelen. Het zou fijn zijn als er een nachttrein gaat tussen Nederland en Nürnberg, zodat ik overdag in Ansbach kan doorbrengen om vervolgens de nachttrein naar Basel te nemen. Weet iemand of deze treinen bestaan en financieel voordelig zijn?
Vervolgens worstel ik nog een beetje met de route tussen Basel en Donji Kraljevec. Ik dacht dat Graz in Oostenrijk een mooie uitvalsbasis zou zijn om Donji Kraljevec (in de buurt van Cakovec in noord-Kroatie) te bezoeken, maar ik betwijfel ten zeerste of het haalbaar is binnen een dag (of nacht) van Basel in Graz te geraken. Dit zou volgens deze kaart (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_2011.png) via Zürich, Innsbruck en Salzburg gaan. Het ziet er naar uit dat er ook geen hogesnelheidstrein inzit en waarschijnlijk moet er ook minimaal een keer worden overgestapt. Lijkt een route vanuit Basel via Milaan naar Zagreb en dan vervolgens naar noord-Kroatie misschien handiger? Is het überhaupt mogelijk om vanuit Graz in noord-Kroatie te komen?

Veel vragen, ik hoop niet dat het overkomt alsof ik hier alles out-in-the-open wil gooien zodat jullie mijn route kunnen regelen. Ik bedoel het meer zo van: als je er toch verstand van hebt, kun je me dan wellicht adviseren? Ik heb al flink wat op het forum rondgekeken voor topics, maar ik ben een dergelijke route er nog niet in tegengekomen.

Hele vriendelijke groet,

Nastica

Berichtonderwerp: Re: Reis naar Kroatie
BerichtGeplaatst: 18 apr 2013, 22:53 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Het zou fijn zijn als er een nachttrein gaat tussen Nederland en Nürnberg, zodat ik overdag in Ansbach kan doorbrengen om vervolgens de nachttrein naar Basel te nemen.
Er rijdt een nachttrein tussen Nederland (Amsterdam-Utrecht-Arnhem) en München, vanaf daar zou je dan makkelijk naar Nürnberg kunnen reizen per ICE hogesnelheidstrein.
Citeer:
ik betwijfel ten zeerste of het haalbaar is binnen een dag (of nacht) van Basel in Graz te geraken. Dit zou volgens deze kaart (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_2011.png) via Zürich, Innsbruck en Salzburg gaan. Het ziet er naar uit dat er ook geen hogesnelheidstrein inzit en waarschijnlijk moet er ook minimaal een keer worden overgestapt. Lijkt een route vanuit Basel via Milaan naar Zagreb en dan vervolgens naar noord-Kroatie misschien handiger? Is het überhaupt mogelijk om vanuit Graz in noord-Kroatie te komen?
Basel-Graz is zeker mogelijk in één dag, ongeveer 11 uur reizen met overstappen in Zürich en Salzburg. Een goede nachtverbinding is er niet.
Verbindingen tussen Italië en Oost Europa zijn er niet meer, zelfs niet met buurland Slovenië dus dat is geen optie aangezien je dan via Oostenrijk moet.
Graz-Zagreb is prima te doen, ongeveer 4 tot 7 uur reizen afhankelijk van welke verbinding je neemt. DB heeft een goede Europese reisplanner waar je dit allemaal mooi kunt uitzoeken. Sommige D treinen/Eurocities rijden ook nog door na Zagreb richting het Oosten, dus wellicht is dat nog een uitkomst. Succes!

BerichtGeplaatst: 19 apr 2013, 10:13 
Intercity

Citeer:
Citeer:
Het zou fijn zijn als er een nachttrein gaat tussen Nederland en Nürnberg, zodat ik overdag in Ansbach kan doorbrengen om vervolgens de nachttrein naar Basel te nemen.
Er rijdt een nachttrein tussen Nederland (Amsterdam-Utrecht-Arnhem) en München, vanaf daar zou je dan makkelijk naar Nürnberg kunnen reizen per ICE hogesnelheidstrein.

Vanaf Nürnberg rijdt er geen (directe) nachttrein naar Basel, dus als je dit stuk in de nacht wil reizen moet je eerst de IC(E) nemen naar bijvoorbeeld Frankfurt waar je 's nacht twee uur moet wachten om daar over te stappen op de nachttrein richting Basel. Je kan ook met nacht IC(E)'s van Nürnberg naar Basel, maar dat heb je dus geen bed/couchette en moet je ook (meerdere keren) overstappen. Nürnberg-Basel is denk ik beter om overdag te doen. De snelste route is met een overstap in Karlsruhe en duurt iets meer dan 5 uur.
Citeer:
Citeer:
ik betwijfel ten zeerste of het haalbaar is binnen een dag (of nacht) van Basel in Graz te geraken. Dit zou volgens deze kaart (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_2011.png) via Zürich, Innsbruck en Salzburg gaan. Het ziet er naar uit dat er ook geen hogesnelheidstrein inzit en waarschijnlijk moet er ook minimaal een keer worden overgestapt.
Basel-Graz is zeker mogelijk in één dag, ongeveer 11 uur reizen met overstappen in Zürich en Salzburg. Een goede nachtverbinding is er niet.
Basel-Graz kan ook met een nachttrein met een overstap in Zürich. Vanuit Zürich rijdt er een rechtstreekse nachttrein naar Graz.

BerichtGeplaatst: 19 apr 2013, 11:09 
Stoptrein

Hartstikke bedankt voor de info hvondelen en latevo!
@latevo: waar vind je al die informatie?
Via de http://www.bahn.de kan ik alleen per traject dat ik invoer de details bekijken. Verschillende routes overwegen dus zo dus erg lang. Is er een website waar je direct alle mogelijke treinverbindingen (evt. op een kaartje aangegeven) ziet?

Gr. Nastica

BerichtGeplaatst: 19 apr 2013, 11:54 
Intercity

Je zou ook de Raildude website eens kunnen bekijken. Hierop kun je per land, per (grotere) plaats de beschikbare verbindingen zien. http://www.raildude.com/nl/landen.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00