World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 nov 2017, 06:37

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Nachttrein
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013, 16:06 
Stoptrein

Land: Nederland
Hoi,

Ik ben bezig met het plannen van een interrail reis.
Om reistijd te besparen is het de bedoeling veel reizen met de nachttrein te doen.

Wat is jullie ervaring met de nachttreinen?
Kun je daar een beetje normaal in slapen?
Of kom je er naar een lange nacht gebroken uit en heb je geen energie meer om die dag nog een stad te gaan bezichtigen?

Slaap je dan altijd met meerdere personen in een cabine?

Vriendelijke groet,
Jasper

Berichtonderwerp: Re: Nachttrein
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013, 19:39 
Trans-Siberië Express

Mijn ervaring is dat je meestal niet lekker slaapt in een nachttrein. Hangt er ook van af in welke omstandigheid je reist. Een bed in een slaapwagon is beter dan rechtop zitten in een zitwagon. Zeker bij het laatste kan je gebroken en geradbraakt op je bestemming uitstappen. Met name die slaapstoelen in de CNL zijn een verschrikking. Je zit/slaapt altijd met meerdere mensen in een coupé. Tenzij je de mazzel hebt een coupé voor jezelf te hebben.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2013, 20:23 
Sprinter

Weliswaar heb ik maar 1 keer gebruik mogen maken van een nachttrein, maar ik vond dit veel relaxter slapen als op de grond op een boot bijvoorbeeld. Ik had ook gewoon een stoel en vond het eigenlijk wel jammer dat ik in slaap viel, zo mooi dat het was. :P

BerichtGeplaatst: 25 mei 2013, 07:02 
Thalys

Heb zelf vooral ervaring met City Night Line, en kan daar nooit zo goed slapen. Maar da's persoonlijk natuurlijk. Bovendien sliep ik eerste paar keren met hoofd aan kant van ventilator.. ><

Laatst gewijzigd door Rammmetje op 25 mei 2013, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2013, 08:02 
Maglev

Bij mij is het altijd weer afwachten... zittend slapen kan ik niet zo goed, maar toch heb ik een paar keer wel redelijk fatsoenlijk geslapen in de slaapstoelen van de Jan Kiepura. Zitcoupétjes zijn altijd een drama, in couchettes en slaaprijtuigen gaat het altijd beter. Ik heb bijvoorbeeld goede herinneringen aan het rijtuig Amsterdam-Moskou. Mijn ervaring is dat je over het algemeen best prima kan slapen, maar vaak geen hele lange stukken achter elkaar. Door een hard geluid of een grenscontrole word je vaak wel een keer wakker 's nachts. In de winter kan (met name in Centraal- en Oost-Europa) de verwarming heel vervelend zijn, waardoor je ook slecht slaapt. In de nachttrein L'viv-Kiev een paar maanden geleden was het tegen de 30 graden aan binnen (terwijl het buiten 10 graden vroor!), dan doe je nauwelijks een oog dicht. Desondanks vind ik het wel een prettige manier van reizen :)

BerichtGeplaatst: 25 mei 2013, 18:44 
Trans-Siberië Express

Nachttreinen zijn goedkoop en je bespaart tijd, omdat je niet overdag reist. Daar is alles wel mee gezegd.
De nachttreinen in Oost-Europa zijn over het algemeen vrij matig. Bovendien je het altijd maar afwachten met wie je de coupé deelt.
De CNL heeft een ronduit slechte prijs-kwaliteitverhouding.

Het meest vervelende vind ik: je kunt je nauwelijks opfrissen (geen douche), als je met meerdere mensen een coupé deelt, kun je je ook niet omkleden en dus slaap je in de kleding die je overdag al hebt aangehad.

Soms heb je geluk en heb je een coupé voor jezelf en voor 2 personen.

BerichtGeplaatst: 26 mei 2013, 17:52 
Shinkansen

Mijn ervaring met nachttreinen is over het algemeen goed. Het klopt dat zitplaatsen over het algemeen de slechtste manier van slapen zijn en al helemaal bij de CNL.
Verder heb ik altijd couchettes gehad:
  • Corail Lunea van Parijs naar Hendaye. Goede dienstverlening, nachttreinbegeleiders spraken verstaanbaar Engels. Couchette zelf was ook in orde. In de prijs (die overigens heel goed was (als ik me niet vergis 7 of 17,-; één van de twee) inbegrepen: dekentje, waterfles, vochtige doekjes om je op te frissen. Hetzelfde voor de terugreis. Trein kwam op tijd aan in Hendaye.
  • Berlin-Night-Express van Berlijn naar Malmö. Heel tevreden: treinbegeleiders spraken goed Engels, waren over het algemeen vrij behulpzaam. Voldoende ruimte in het bed zelf. Inbegrepen in de prijs (waar ik even geen idee meer van heb), hetzelfde als in de Corail Lunea, als ik me niet vergis zat er ook een muslireep in. Ook deze trein kwam op tijd aan in Malmö. De trein gaat op een gegeven moment op een ferry, daar merk je amper iets van, het is wel een aparte ervaring om wakker te zijn en te zien hoe de trein de boot op gaat: het blijft maar doorgaan :p
  • Nachttrein Stockholm naar Narvik. Heel lange trein, maar hij splitst zich onderweg (een deel gaat verder naar Boden). Zeer veel ruimte in de couchette, voldoende dekens (het zal vast wel kouder zijn 's winters daar :) ) en ook een lang bed (spoorbreedte is volgens mij ook breder). Zeer goed uitgeruste restauratiewagen (wel duur, maar da's logisch. Ze aanvaarden creditcard en cash). Voldoende flesjes water in de couchette. Stopcontact aanwezig in de couchette (2x). Dienstverlening zeer in orde, Scandinavische standaarden waarschijnlijk :)
  • CNL van Kopenhagen naar Basel. Couchette was in orde, wel een dun dekentje. Verder nogal krap, maar goed. Efficiënte dienstverlening. Vrij dure restauratiewagen, maar ook weer logisch. Creditcards worden geaccepteerd.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2013, 07:41 
Trans-Siberië Express

In Oost-Europa kan ik een Slaapwagen aanraden, die zijn meestal nauwelijk duurder dan een couchettewagen.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2013, 15:31 
Intercity

Klopt ik heb voor twee personen 35 euro slaapwagen, weet alleen niet hoe het comfort is.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2013, 20:13 
Trans-Siberië Express

Citeer:
In Oost-Europa kan ik een Slaapwagen aanraden, die zijn meestal nauwelijk duurder dan een couchettewagen.
Tuurlijk is dat vaak fijn om comfortabel te slapen in een hutje waar je alleen zit, alleen heb verreweg de beste herinneringen aan treinen met een bom volle 6-persoons couchette. Super gezellig tot diep in de avond/nacht/ochtend. Tenzij je wat ouder bent of niet van gezelligheid houdt natuurlijk :wink:

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013, 06:39 
Trans-Siberië Express

Ja je hebt er uiteraard gelijk :D

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013, 23:45 
Intercity

Haha nou de drie is ook leuk als er twee Engels meisjes bij in zitten altijd leuk:)

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013, 06:30 
Trans-Siberië Express

Ik werd eens in de 6-couchette wagen met een hele hockey afdeling die ging naar een westrijd in Duitsland. Goed gezelschap :D

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013, 09:47 
Trans-Siberië Express

Land: België
Citeer:
Haha nou de drie is ook leuk als er twee Engels meisjes bij in zitten altijd leuk:)
Helaas zijn slaaprijtuigen op geslacht gescheiden :)

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013, 10:45 
Trans-Siberië Express

In Scandinavië toch niet? ( :D )

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00