World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 04:30

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Nachttrein
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013, 12:07 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Afgelopen zomer had ik een lig-4 van Budapest naar Bar die we mochten delen met twee Hongaarse dames. In 23 uur kan je een hoop bespreken :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013, 12:28 
Intercity

Nee hoor, niet altijd gescheiden je kunt ook aangeven wat je wilt een vrouwen coupé of een normale coupé als vrouw zijnde.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013, 12:43 
Shinkansen

Yea, ik heb tot nu toe altijd in gemixte couchettes geslapen. Tot nu toe nog nooit ergens last van gehad, en alleen leuke verhalen aan over gehouden.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013, 16:08 
Maglev

Citeer:
Helaas zijn slaaprijtuigen op geslacht gescheiden :)
In theorie vaak wel, in de praktijk is het soms anders. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft wie het ticket gekocht heeft. Toen ik 3 jaar geleden naar Moskou ging hadden we zowel heen als terug een reservering voor "T3 Herr", en beide keren werd het derde bed in de coupé opgevuld door een dame ;)

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013, 17:11 
Trans-Siberië Express

Land: België
Dat gebeurt soms als een koppel wilt samenreizen in een T3, dat de loketbediende gaat voorstellen ze allebei in een mannencompartiment te reserveren, omdat het een man meestal niet uitmaakt dat er een vrouw meeslaapt in het compartiment :)
Omgekeerd zal het veel minder vaak voorkomen.
Citeer:
In Scandinavië toch niet?
Bij de reservatie moet je ook een geslacht aangeven (zowel hier als in Zweden), maar ik heb het al gehad dat er een Zweeds meisje in mijn T3 lag 8)
Citeer:
Nee hoor, niet altijd gescheiden je kunt ook aangeven wat je wilt een vrouwen coupé of een normale coupé als vrouw zijnde
Dan heb je het over couchette's, niet over slaaprijtuigen.

BerichtGeplaatst: 30 mei 2013, 16:19 
Intercity

Ik kan je zeggen wanneer ik met twee leuke meiden in een T3 lig dat wij dan niet slapen;)

BerichtGeplaatst: 30 mei 2013, 23:17 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik kan je zeggen wanneer ik met twee leuke meiden in een T3 lig dat wij dan niet slapen;)
Uiteraard....

BerichtGeplaatst: 30 mei 2013, 23:29 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Bij de reservatie moet je ook een geslacht aangeven (zowel hier als in Zweden), maar ik heb het al gehad dat er een Zweeds meisje in mijn T3 lag 8)
Ah, ik dacht net dat ze in Zweden geen onderscheid maakten in geslacht voor T3 en dat dat enkel gebeurde op EPA reserveringen gemaakt vanuit de rest van Europa, maar dat zal dan aan mij liggen.

Ik zie trouwens nu dat Zweden (als enige?) naast een couchette alleen voor dames ook een couchette alleen voor heren hebben ingevoerd... :P zou anders vast onder discriminatie/sexisme/o.i.d. vallen....

BerichtGeplaatst: 14 okt 2013, 16:55 
Intercity

Nachttreinen bevielen mij niet zo. Vaak vies, klein, warm en je kan niet echt slapen. Om 5 uur wordt je wakker gemaakt door een schreeuwende boze Bulgaar die je paspoort wil zien. Ook dat toeterende geluid is vreselijk!

Maarja, iig beter dan een nachtbus. Dan kan je helemaal niet slapen of zelfs liggen.

Ik reis liever overdag. Comfortabeler en je ziet ook wat van de natuur. Neem wat te lezen mee en download muziek en films/series. Mijn maat en ik vonden het heerlijk om overdag te reizen. Als je 's nachts reist kom je ook brak aan op je bestemming en het eerste wat je doet als je in je hostel bent is in je bed duiken.

BerichtGeplaatst: 27 okt 2013, 17:58 
Trans-Siberië Express

Verschilt natuurlijk ook heel erg per situatie. De couchettewagons in Italië of Roemenië zijn bijvoorbeeld modern, schoon en hebben airconditioning. Niks mis mee.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2014, 13:54 
Trans-Siberië Express

Een wat ouder topic, maar ik vind hier vragen passender dan een nieuw topic openen: Voor mijn volgende reis overweeg ik om eens de nachttrein van Emmerich naar Warschau te proberen (EuroNight 447). Een coupé delen met anderen moet wel, anders wordt het wel heel erg duur. Wat zijn de ervaringen met deze nachttrein?

BerichtGeplaatst: 05 apr 2014, 19:26 
Trans-Siberië Express

Couchettes zijn standaard CNL rijtuigen. Niet bijzonder comfortabel, maar ook niet bepaald slecht. Bedden een beetje hard. Compartimenten goed geluidsidcht. 1 keer last gehad van een kapotte thermostaat in de winter (extreem heet), las dat het wel vaker voorkomt.

Slaaprijtuigen zijn Pools. Prima kwaliteit wat mij betreft.

Verder kan ik je een ontbijt in het Pools restaurantrijtuig (vanaf Berlijn) wel aanraden :) heb je ruim genoeg tijd voor gezien de aankomsttijd in Warschau tegenwoordig :P

BerichtGeplaatst: 06 apr 2014, 15:48 
Trans-Siberië Express

Nog wat aanvullende vragen:
- Zijn er stopcontacten? Kan ik mijn spullen opladen?
- Gaat het in de praktijk altijd goed met je mede-reizigers? Je moet geen mensen treffen die de hele nacht feesten als er geslapen moet worden. Als je alleen reist, ben je altijd de minderheid. Gelden er bepaalde regels op de trein om het slapen mogelijk te maken?

@Kuba: Zijn de prijzen van het ontbijt betaalbaar? Worden de prijzen lager als de trein in Polen is, of maakt dat niet uit?

BerichtGeplaatst: 07 apr 2014, 11:21 
Trans-Siberië Express

In de couchettes van de CNL zijn geen stopcontacten helaas, en over je medereizigers hoef je je geen zorgen te maken echt feesten in een couchette heb ik niet meegemaakt, mijn ervaring is dat je vaak leuke gesprekken hebt en je gewoon kan slapen. Als je meer comfort wil kan je beter een slaapplek reserveren is wel duurder. Maar slapen in een trein is heel anders dan in een ho(s)tel.

Het restauratie rijtuig heeft dezelfde prijzen vanaf Berlijn tot aan Warschau en heeft geen "happy hours" zoals de Tsjechen dat hebben.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2014, 12:17 
Maglev

@SvMp: de slaapstoelen kan ik je ook wel aanraden. Bovendien is dat het rijtuig waar je je fiets in kwijt kan. Drie stoelen in de breedte, een zee aan beenruimte en stoelen die ver naar achteren kunnen. Je slaapt uiteraard wel minder goed dan in een couchette- of slaaprijtuig, maar het is ook een stuk goedkoper. Zie ook hier en hier, op de laatste foto zie je nog een klein stukje van een fiets die in het rijtuig hangt. Het couchetterijtuig heb ik geen ervaring mee, het slaaprijtuig kan ik je wel aanraden. Het gangpad van dat Poolse slaaprijtuig is heel smal, wat weer als voordeel heeft dat je de bedden relatief lang zijn voor een nachttreinbed. Voor je referentie: ik kan er gestrekt in liggen. Zie onderaan deze set voor wat plaatjes. Door de verneukte nieuwe layout van de fotopagina's van Flickr kun je niet meer in een set scrollen op de fotopagina, dus dan maar even zo. Ik ben overigens benieuwd hoeveel wijzigingen Flickr nog gaat doorvoeren voordat alle gebruikers daar vertrokken zijn :lol:

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00