World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 04:44

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: paar vragen
BerichtGeplaatst: 13 nov 2013, 23:18 
Sprinter

Land: Nederland
Ik ga deze winter voor het eerst met de trein op rondreis. Heb vooraf wel eens met de thalys enzo gereist, maar nu ga ik met de nachttrein o.a.

Hoe doen jullie dat met spullen als je met andere die je niet kent in een coupé zit?
Ik ben nogal bang dat ze 's nachts als ik slaap mijn spullen stelen.

Ik ga samen met een vriendin, heb de nachttrein Amsterdam - Praag en Wenen - Rome in zo'n 4 persoonscouchette.
Waar laat je je waardevolle spullen? Ik denk dat ik met mijn moneybelt omslaap, maar bv mijn camara en tablet, waar laat ik die?
De cabine kan die 's nachts op slot ? Zoja, hoe weet ik of er bv bij een ander station nog mensen in de cabine moeten komen?
Want die treinen stoppen onderweg op andere plaatsen nog geloof ik?

Overigens waar kan ik schema's vinden waar de trein onderweg nog stopt ?
Ik reis dus met die 2 nachttreinen en verder heb ik nog een dagtrein Rome - Venetie en venetie - Munchen en Munchen - Dusseldorf.
Die trein van Venetie - Munchen, is een eurocity, wat is dit precies voor een trein? Intercity of hoge snelheidslijn?. Hij rijd overdag.
hebben de treinen in Italie ook plekken waar je je koffer kunt neerzetten? Aangezien ik niet mijn koffer boven mijn hoofd kan tillen.

Zijn misschien wat veel vragen. Als iemand me kan antwoorden met ervaringen enzo zou fijn zijn.

Berichtonderwerp: Re: paar vragen
BerichtGeplaatst: 14 nov 2013, 12:03 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Euh je coupégenoten zijn ook gewoon mensen die ergens naartoe moeten en hebben doorgaans echt niet de intentie om te gaan stelen. De coupé/cabine kan inderdaad op slot. Je kunt altijd aan de rijtuigbegeleider vragen waar andere mensen nog opstappen, zij hebben namelijk een lijst waar dit precies op staat.

Op http://plannerint.b-rail.be kun je je trein opzoeken en als je dan op het treinnummer klikt zie je een heel overzicht van alle stops. Die trein Venezia-München is een Oostenrijkse trein met zitcoupeetjes, eigenlijk een InterCity. Normaalgezien zul je die boven in het bagagerek moeten tillen, je kunt ook altijd nog aan mensen vragen om je te helpen.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2013, 14:14 
Trans-Siberië Express

Ik ben niet echt een liefhebber van nachttreinen. Het is praktisch en daarmee is alles gezegd. Het komt niet vaak voor dat mensen uit je eigen coupé spullen gaan stelen en de sociale controle is vrij hoog, omdat je op elkaars lip zit. Een klein tasje voor je waardevolle spullen is sowieso een aanrader voor op vakantie. Wellicht kun je je koffer of tas op slot doen d.m.v. een slotje?
De cabine kan als het goed is 's nachts op slot. Er zijn genoeg rijtuigen waarbij de deuren vanwege ouderdom niet meer op slot kunnen. Deze worden ook niet vervangen en dit maak je vooral mee in Oost-Europa en de Balkan. De CNL (A'dam - Praha) en de EN van Wien naar Rome beschikken allemaal over tamelijk moderne rijtuigen. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over de sloten etc.
Zie verder: bahn.de en vagonweb.cz

BerichtGeplaatst: 07 dec 2013, 15:27 
Trans-Siberië Express

Ik ben ook geen liefhebber van nachttreinen, vooral ivm. privacy. Het is jammer dat een- en tweepersoons compartimenten onbetaalbaar zijn.

Volgens mij zijn dergelijke compartimenten wel betaalbaar te realiseren door slimme ontwerpen. Bijvoorbeeld de bedden evenwijdig met de ramen, zodat er aan beide kanten van de gang compartimenten gemaakt kunnen worden. Of experimenteren met dubbeldekkerslaaptreinen. De bovenverdieping van een dubbeldekker is laag, maar daarmee zijn wel betaalbare eenpersoonscompartimenten te realiseren.

Ik vind het niet van deze tijd om met vreemden in een ruimte te slapen.

BerichtGeplaatst: 07 dec 2013, 18:12 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Dit ligt puur aan je budget. Als je minder te besteden hebt en je wilt reizen per nachttrein, dan moet je wel met andere mensen in een compartiment slapen.
Hetzelfde geldt voor een hostel. Ik heb er op zich geen problemen mee, omdat ik altijd wel een praatje maak met anderen.
Ik vind nachttreinen ook niet geweldig. Ben altijd waakzaam en hierdoor slaap ik nauwelijks.

BerichtGeplaatst: 07 dec 2013, 18:33 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Gelukkig voor jou dat nog nooit bent opgenomen in een ziekenhuis daar lig je ook niet alleen en ook soms nog gemengd bovendien.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 07 dec 2013, 22:04 
Trans-Siberië Express

Het is heel simpel: als je meer luxe en privacy wil dan moet je extra betalen. En dat geldt ook als je met boot of vliegtuig reist. En ook overdag zul je wel eens met 5 vreemden in een coupe zitten.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2013, 16:13 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Volgens mij zijn dergelijke compartimenten wel betaalbaar te realiseren door slimme ontwerpen. Bijvoorbeeld de bedden evenwijdig met de ramen, zodat er aan beide kanten van de gang compartimenten gemaakt kunnen worden.
Dat soort rijtuigen zijn er in de VS, maar niet in Europa. Alleen de vroegere Talgo-couchetterijtuigen van DB Nachtzug hadden de bedden evenwijdig aan de ramen, met een soort tweepersoonscompartimenten:
Afbeelding
Citeer:
Of experimenteren met dubbeldekkerslaaptreinen. De bovenverdieping van een dubbeldekker is laag, maar daarmee zijn wel betaalbare eenpersoonscompartimenten te realiseren.
CityNightLine heeft dubbeldeks slaaprijtuigen, met tweepersoonscompartimenten. En vroeger had je de T2-rijtuigen, met een gewone hoogte maar door een slimme opstelling twee lagen met in totaal 18 tweepersoonscompartimenten (dus dan kun je iets meer reizigers in een rijtuig kwijt met meer privacy). Die reden bij de SNCF en later bij de OSE, maar volgens mij rijden ze nu nergens meer. In Italië zijn nog wel T2S-rijtuigen, dit zijn gewone enkeldeks rijtuigen met 18 smalle tweepersoonscompartimenten. Goedkoper dan de gewone slaaprijtuigen.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00