World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 10:13

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Treinen in Frankrijk
BerichtGeplaatst: 13 jun 2007, 22:49 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Plaats dan een bericht in het meldtopic fouten/aanvullingen in de FAQ's.

Afbeelding

Frankrijk
Update dienstregeling 2012

Algemene informatie

Nationale spoorwegmaatschappij: Société Nationale des Chemins de Fer Français

Taal: Frans

Munteenheid: Euro (onderverdeeld in 100 Eurocent)

Nederlandse ambassade: 7-9 Rue Éblé, 75007 Paris; consulaten in Ajaccio, Bordeaux, Brest, Calais, Lille, Lyon, Marseille, Montpellier, Nantes, Nice, Perpignan, Rouen, Strasbourg, Toulouse; vice-consulaat in Le Havre.

Belgische ambassade: 9 Rue de Tilsitt, 75840 Paris Cedex 17; consulaten in Ajaccio, Bordeaux, Charleville-Mézières, Dijon, Lille, Lorient, Lyon, Marseille, Metz, Montpellier, Nice, Perpignan, Strasbourg, Toulouse, Tours.

Belangrijke spoorwegknooppunten: Bordeaux, Lille, Lyon, Paris, Toulouse, Tours

Spoorkaart van Frankrijk

Belangrijkste soorten treinen

Train à Grande Vitesse, meestal afgekort tot TGV, is de Franse hogesnelheidstrein die vrijwel alle grote steden in Frankrijk met elkaar verbindt. Er rijden ook TGV's van Frankrijk naar België, Duitsland, Zwitserland, Italië en Spanje. Voor TGV's geldt een verplichte reservering. Elke TGV heeft een beperkt aantal plaatsen voor Interrailers aan € 6,00. Als deze uitverkocht zijn moet je € 18,00 betalen. Het is dus het best zo vroeg mogelijk te reserveren. De TGV's Lyria naar Zwitserland en de TGV's naar Italië kennen een speciaal tarief.

Thalys, soms afgekort tot THA, is een samenwerkingsverband van de Franse, Belgische, Duitse en Nederlandse spoorwegen. Thalys onderhoudt internationale verbindingen vanaf Parijs met Brussel, Amsterdam en Keulen. Voor de Thalys betaal je een hoge toeslag tot € 37,00 in de tweede klasse, dat is inclusief een zitplaatsreservering. In de zomer rijden vanaf Nederland rechtstreekse Thalys-treinen naar Marseille, in de winter naar Bourg-Saint-Maurice. Met InterRail kun je van deze seizoenstreinen echter geen gebruik maken, ook niet met een toeslag. Beter reis je met de TGV vanaf Lille of Brussel.

Eurostar, soms afgekort tot EST, is de hogesnelheidstrein tussen Parijs of Brussel en Londen, via de Kanaaltunnel. Deze treinen stoppen ook in Lille en sommigen stoppen tevens in Calais. In de winter rijden er rechtstreekse Eurostars van Londen naar Bourg-Saint-Maurice in de Franse Alpen. Voor de Eurostar geldt een speciaal tarief voor InterRailers, het is echter veel goedkoper om de boot te nemen. Wie vroeg boekt kan ook een kaartje tegen jongerentarief kopen, ook dat is goedkoper.

Téoz, Corail en Intercités, zijn de benamingen voor normale snelle treinen. Deze sneltreinen gaan vaak over lange afstand, hebben soms een minibar aan boord en Téoz kent een reserveringsplicht. Téoz-treinen zijn luxe en rijden waar geen hogesnelheidsspoor ligt en waar dus geen of weinig TGV's rijden, Intercités-treinen zijn vergelijkbaar met onze Intercity's en kennen geen toeslagen of reserveringsplicht. Reserveren kan wel voor sommige intercités. Corail's tenslotte zijn gewone sneltreinen, vergelijkbaar met onze Intercity's. Er rijden er nog een paar. Reserveren kan, maar is niet verplicht.
Binnenkort zullen Lunéa, Teoz, intercités en misschien ook Corail allemaal Intercités worden. Er zullen dan Intercités bestaan met en zonder reserveringsplicht.
De oude Teoz treinen worden Intercités met reserveringsplicht, de oude intercités treinen blijven Intercités zonder reserveringsplicht



EuroCityIn Frankrijk rijden er geen EuroCity's meer. De treinen van Brussel naar Zwitserland rijden er als Corail, en de treinen van Italië naar Nice zijn beperkt tot Ventimiglia (net over de grens bij Nice).

Train Express Régional, kortweg TER, zijn Franse regionale treinen zonder toeslag. Dit kunnen stoptreinen en (inter)regionale sneltreinen zijn. Vrijwel alle regionale treinen zijn TER's.

Transilien is de naam voor de voorstadstreinen in de ruime regio Parijs. Deze treinen zijn sneller dan de RER's en leggen langere afstanden af, tot ongeveer 100 kilometer. Ze hebben doorgaans alleen tweede klasse en zijn verder vrij simpel ingericht.

Réseau Express Regional, kortweg RER, zijn Franse metroachtige treinen die in grootstedelijke gebieden reizen. In Parijs zijn RER C, RER D en RER E gratis voor Interrailers omdat ze van de SNCF zijn. In dit geval dien je voor vertrek een 'Contremarque de Passage' bij een loket op te halen (op vertoon van je InterRail Pass) om de poortjes te passeren. Ook RER B is gratis te gebruiken voor Interrailers tussen de luchtaven Charles De Gaulle en Paris nord (enkel in deze richting).
Op de rest van RER B en op RER A is interrail niet geldig. InterRail is binnen Parijs ook niet geldig op de metro's!

Nachttreinen

Lunéa is de benaming van de nachttreinen van de Franse spoorwegen. Het meerendeel van deze treinen rijdt tussen Parijs en bestemmingen binnen Frankrijk. Er zijn ook treinen die vanuit Luxemburg vertrekken. Voor Lunéa nachttreinen geldt een reserveringsplicht. Ze hebben couchetterijtuigen en zitrijtuigen tweede klasse met fijne ruststoelen, maar geen slaaprijtuigen.

Elipsos Trenhotel is een Spaanse organisatie die diverse hoteltreinen laat rijden van Frankrijk naar Spanje. Deze treinen rijden met speciaal materieel, waardoor je niet aan de grens met Spanje hoeft over te stappen (Spanje kent namelijk een andere spoorbreedte). De toeslag voor deze treinen is echter hoog en daarom is het aan te raden toch een verbinding te kiezen waarbij je aan de grens overstapt. Zowel van Franse als van Spaanse zijde rijden er namelijk ook nachttreinen van en naar de grens, alwaar je dan kan overstappen. In de dienstregeling staan deze treinen soms als EuroNight vermeld.

Thello is een privaat bedrijf dat de nachttrein tussen Parijs en Milaan/Venetië exploiteert. Interrail is op deze nachttrein niet geldig, maar er zijn wel vroegboektickets vanaf € 35,00 beschikbaar. http://www.thello.com
Alternatieven voor deze nachttrein zijn hier te vinden

Binnenkort zullen Lunéa nachttreinen 'Intercités' genoemd worden worden.

Bereikbaarheid vanuit Nederland en België

Vanuit Nederland en België rijdt de Thalys rechtstreeks. Voor Nederlanders is het een optie de Intercity (zonder toeslag) naar Brussel-Zuid te nemen. Vanuit Brussel-Zuid vertrekken tevens enkele TGV's naar bijvoorbeeld Marseille en Perpignan. Vanaf Brussel-Zuid vertrekken EC's naar Zwitserland via Luxemburg en Frankrijk (Straatsburg). Vanaf Antwerpen vertrekken Intercity's naar Lille, waar aansluiting is op vele TGV's. Vanaf Luik vertrekt een IR naar Luxemburg, alwaar ook overgestapt kan worden op treinen naar Frankrijk. Tevens rijden er nog stoptreinen op het traject van Jeumont naar Maubeuge en rijdt er een bus van De Panne naar Duinkerke. De bus van Dinant naar Givet is ook een goede optie; vanaf Givet zijn er meerdere treinen per dag over de mooie route door het Maasdal naar Charleville-Mézières. In Charleville-Mézières is aansluiting op TGV's naar Parijs.

Metro Parijs

Reis je via Parijs en moet je van het ene naar het andere station, dan moet dat met de RER (een snelle voorstadstrein die eigen tunnels heeft onder het centrum van Parijs) of de metro. Het Gare du Nord en het Gare de l'Est liggen op loopafstand van elkaar. Houd rekening met minimaal 20 minuten overstaptijd als je van Gare du Nord naar Gare de l'Est moet, minimaal 30 minuten als je met de RER van Gare du Nord naar Gare de Lyon reist en minimaal 45 minuten als je van Gare du Nord naar een ander station moet, maar liever meer. Reken voor de reis van Gare du Nord naar Gare Montparnasse minimaal een uur, want op de metrostations moet je véél lopen. Zeker als je dit voor de eerste keer doet of per se een trein moet halen die je niet kan missen (aansluiting op een nachttrein bijvoorbeeld) is het verstandig meer tijd hiervoor uit te trekken. Met één uur of meer transfertijd heb je wat meer speling. Je kunt je metrokaartjes, en eventueel die voor de terugreis, want de rijen voor de kaartjesautomaten zijn soms schrikbarend lang, kopen in de bar van de Thalys. In TGV's zijn ook metrokaartjes voor de Parijse metro verkrijgbaar in de bar, maar helaas hebben de TGV's vanaf Lille geen bar. Plan overstappen niet te kort als je nog kaartjes moet kopen!

Vanaf het Gare du Nord reis je zo naar de andere stations:

Gare de l'Est: lopen (ca. 10-15 minuten)
Gare de Lyon: RER D* tot aan GARE DE LYON
Gare de Bercy: RER B of RER D* tot aan Châtelet-les Halles en daar overstappen op metro 14 tot aan BERCY. Gare de Bercy ligt op ca. 700 m (10 minuten lopen) van Gare de Lyon.
Gare d'Austerlitz: metro 5 tot aan GARE D'AUSTERLITZ
Gare Montparnasse: metro 4 tot aan MONTPARNASSE-BIENVENÜE
Gare Saint-Lazare: RER E* vanaf Magenta (ligt tegen Gare du Nord aan) tot aan HAUSSMAN SAINT-LAZARE

Belangrijkste bestemmingen vanaf de Parijse stations:

Gare du Nord: Calais, Londen, Brussel, Amsterdam, Keulen, Lille, Amiens, Maubeuge
Gare de l'Est: Strasbourg, Metz, Luxembourg, Nancy, Frankfurt, München, nachttrein Berlijn
Gare de Lyon: Dijon, Lyon, Marseille, Nice, Montpellier, Perpignan, Chambéry, Genève, Turijn, Milaan, Zürich, Figueras, Thello Italië
Gare de Bercy: Auxerre, Montargis, Nevers
Gare d'Austerlitz: Orléans, Clermont-Ferrand, Limoges,alle binnenlandse nachttreinen, Madrid, Barcelona
Gare Montparnasse: Bordeaux, Biarritz, Irún, Tours, Brest, Bretagne, Nantes
Gare Saint-Lazare: Rouen, Le Mans, Le Havre, Normandië

* RER D en E zijn voor InterRailers gratis, wel dien je voor vertrek op vertoon van je InterRail Pass een 'contremarque de passage' bij een loket op te halen om de poortjes te passeren. Wie een krappe aansluiting heeft vanaf de Thalys kan beter in de bar van de Thalys een kaartje kopen.

Parijs vermijden op weg naar het zuiden

Wie niet door Parijs wil reizen doet er het beste aan om via Lille of Brussel-Zuid te reizen en daar op een TGV naar Zuid-Frankrijk over te stappen. Eventueel moet je, als je vanaf Brussel-Zuid komt, nog extra overstappen in Paris-Aéroport Charles de Gaulle TGV of Marne-la-Vallée-Chessy. Geef in de reisplanners één van deze twee stations op als via-station om een route om Parijs heen te krijgen en niet door Parijs heen. Doorgaans duurt dit even lang of langer dan met de Thalys naar Parijs en dan per metro door Parijs, maar het is goedkoper doordat je geen dure Thalys-toeslag en geen metrokaartje hoeft te betalen. Tevens is het gemakkelijker als je veel bagage hebt, omdat je er niet mee de metro in hoeft (de meeste Parijse metrostations hebben geen lift en roltrappen zijn ook niet overal aanwezig). Dit is een goed alternatief voor zij die met de TGV willen reizen richting bijvoorbeeld Lyon, Marseille, Nice, Montpellier, Perpignan, Bordeaux, Irún en, met nog een overstap, verder weg gelegen bestemmingen als Barcelona en Lissabon.

Monaco en Andorra

Monaco heeft een eigen station, op Monegaskisch grondgebied, aan de hoofdlijn van Nice naar Ventimiglia (Italië). Het station heet Monaco-Monte-Carlo. Frequent rijden stoptreinen van en naar de stations Nice Ville en Ventimiglia. Ook is er eenmaal per dag een rechtstreekse TGV van en naar Parijs. InterRail (zowel de Global Pass als de One Country Pass Frankrijk) is geldig op alle treinen van en naar Monaco.

De hoofdstad van Andorra, Andorra-la-Vella, is vanaf Frankrijk tweemaal per dag per bus bereikbaar vanaf station L'Hospitalet. De bus van 07:35 sluit aan op de nachttrein vanuit Parijs. Om 19:45 rijdt er ook een bus. De reistijd is ongeveer anderhalf uur.

Er is ook een SNCF-bus van L'Hospitalet naar Pas de la Casa, vertrek om 09:35, aankomst om 10:01, terug vertrek om 12:45, aankomst om 13:10. In Pas de la Casa passeer je dan te voet de grens; vanaf de Andorrese kant van de grens rijdt in beide richtingen elk half uur een bus tussen Pas de la Casa en Andorra-la-Vella; reistijd ongeveer 1 uur. In de SNCF-bus is InterRail geldig.

Overzicht van toeslagen

Alle toeslagen zijn op basis van een InterRail tweede klas.

TGV verplichte reservering: € 6,00 (beperkte beschikbaarheid) / € 18,00 (last-minute tarief, alleen ter plekke verkrijgbaar)
Thalys verplichte toeslag incl. reservering: afhankelijk van de afstand (beperkte beschikbaarheid) - zie voor prijzen topic in subforum Algemeen
Téoz verplichte reservering: € 6,00 (beperkte beschikbaarheid) / € 18,00 (last minute tarief, alleen ter plekke verkrijgbaar)
ICE/TGV naar Duitsland: verplichte reservering van € 10,00
Lunéa: zitplaats € 1,50, couchette vanaf € 17,50
TGV Lyria: zitplaats € 5,00

Talgo Frankrijk-Spanje v.v.: € 6,50 - € 18,00
Elipsos Trenhotel Parijs-Madrid/Barcelona: slaapstoel € 49,00, bed in slaapwagen T4 € 73,00
Eurostar Parijs-Ashford/Ebbsfleet/Londen: € 75,00 (vanaf Lille of Calais € 68,00)

Kortingen

Op de volgende spoorlijnen geeft InterRail recht op 50% korting:

Nice-Digne (Chemin de Fer de Provence)
Grimaldi Ferries 20% korting op de normale prijzen, exclusief havenbelastingen, op de route Toulon-Civitavecchia


Laatst gewijzigd door Bruno op 16 sep 2013, 20:03, 10 keer totaal gewijzigd.
Update: Interrail geeft geen korting meer in Corsica


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]