World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 17:51

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Treinen in Spanje
BerichtGeplaatst: 14 jun 2007, 01:27 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8165
Land: Nederland
De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Plaats dan een bericht in het meldtopic fouten/aanvullingen in de FAQ's.

Meer info over reizen met Interrail in Spanje is ook te vinden in de Algemene FAQ Spanje

Afbeelding

Spanje
Update dienstregeling 2012

Algemene informatie

Nationale spoorwegmaatschappij: Red Nacional de los Ferrocarillos Españoles (RENFE)

Taal: Spaans, Catalaans, Galicisch en Baskisch

Munteenheid: Euro (onderverdeeld in 100 Eurocent)

Belangrijke spoorwegknooppunten: Alcazar de San Juan, Barcelona, Bobadilla, Caceres, Ciudad Real, Cordoba, Madrid, Medina del Campo, Miranda de Ebro, Murcia, Ourense, Sevilla, Valencia

Spoorkaart van Spanje (en Portugal)

Nederlandstalige informatiesite: Openbaar Vervoer in Spanje en Portugal

Belangrijkste soorten treinen

Noot: de meeste spoorlijnen in Spanje (en Portugal) hebben een andere spoorbreedte dan gebruikelijk in Europa. De meeste Europese landen hanteren een spoorbreedte van 1435 mm ('normaalspoor', in Spanje en Portugal is dat 1668 mm. Spoor met deze breedte wordt ook wel Iberisch breedspoor genoemd. Dit is de reden dat je op verreweg de meeste verbindingen van Frankrijk naar Spanje en terug aan de grens moet overstappen (in Hendaye/Irún, Latour de Carol of Cerbère/Portbou). De overstap naar Spanje is aan Spaanse zijde in Irún of Portbou, de overstap naar Frankrijk is aan Franse zijde in Hendaye of Cerbère. Alleen op de regionale spoorlijn van Barcelona naar Latour de Carol is de overstap altijd aan Franse zijde, in Latour de Carol.

Alta Velocidad Española, kortweg AVE, is de benaming voor Spaanse hogesnelheidstreinen. AVE's rijden tussen Madrid en Sevilla, tussen Madrid en Barcelona, tussen Madrid en Malaga, tussen Madrid en Valladolid en tussen Madrid en Valencia/Albacete. Deze treinen kennen een verplichte toeslag inclusief reservering.

Euromed, kortweg Em, zijn snelle treinen die op de TGV zijn gebaseerd en rijden op breedspoor tussen Barcelona, Valencia en Alicante. Deze treinen kennen een verplichte toeslag inclusief reservering.

Alvia is de benaming voor de nieuwste hogesnelheidstreinen tussen Madrid en Noord-Spanje. Deze treinen kennen een verplichte toeslag inclusief reservering.

Alaris is de naam voor de snelle treinen op de lijn Barcelona-Valencia-(Sevilla). De Alaris-treinen kennen een verplichte toeslag inclusief reservering.

Avant en AVE Lanzadera zijn hogesnelheidstreinen die voor korte afstanden zijn bedoeld. Voor deze treinen geldt een verplichte toeslag inclusief reservering. Ze zijn iets simpeler dan de AVE's; ze zijn korter en hebben soms alleen Turista-plaatsen (2e klasse).

Let op: de toeslag voor een Avant is € 10,00, en daarom is het soms beter om losse kaartjes te kopen die beschikbaar zijn zo lang er vrije plaatsen zijn, zeker als je anders een reisdag moet invullen. Madrid-Toledo kost vol tarief namelijk slechts € 9,50.

Talgo en Altaria zijn dagtreinen met speciale korte, gelede rijtuigen. Talgotreinen zijn wat luxer dan normaal. Alleen in de Talgo van Montpellier naar Barcelona zitten nog de oude nostalgische rijtuigen. Altariatreinen zijn vergelijkbaar met Talgo's. Altariatreinen kunnen zowel op normaal spoor als op Iberisch breedspoor rijden door een speciaal systeem. Voor beide soorten treinen geldt een verplichte toeslag inclusief reservering.

Arco, is een categorie van snelle, kwalitatief goede dagtreinen met gewone getrokken rijtuigen met airco. Arco's kennen een verplichte toeslag inclusief reservering.

Diurno is de naam voor normale lange-afstandssneltreinen. Diurno's kennen een verplichte reservering. Deze treinen hebben alleen Turista-klasse.

R-598. Media Distanca en Tren Regional Diésel, afgekort R-598, MD en TRD, zijn regionale sneltreinen. Reserveringsplicht geldt voor vrijwel al deze treinen. Deze treinen hebben alleen Turista-klasse.

Regional Express (soms ook lokale benamingen als Catalunya Express) is de naam voor sneltreinen zonder reserveringsplicht. Soms is reserveren wel mogelijk. Deze treinen hebben alleen Turista-klasse.

Overigens kan de benaming regionale treinen wat verwarrend werken. Want deze treinen zijn treinen die vaak nog steeds lange afstanden afleggen (soms wel enkele honderden kilometers) en qua het aantal stops en het comfort in de trein zijn ze te vergelijken met Intercity's in veel andere landen.

Cercanías is de benaming voor stedelijke forensentreinen rond de grote Spaanse steden. Voor deze stoptreinen heb je geen reservering en geen toeslag nodig. Soms staan er tourniquets bij de perrons, je kunt dan bij het loket een gratis passeerkaartje halen op vertoon van je InterRail. In sommige steden hebben ze een andere naam: Aldirkoak in Bilbao en San Sebastián/Donostia, Rodalia in Valencia en Rodalies in Barcelona. Civis zijn spitssneldiensten van Cercanías.

Normale regionale treinen, die geen MD, R-598 of TRD zijn, kennen geen reserveringsplicht en geen toeslagen. Indien er in de Thomas Cook European Rail Timetable boven de kolom een nummer staat, kan er soms wel gereserveerd worden voor deze treinen, maar het is niet verplicht. De treinen waarvoor gereserveerd kan worden zijn Regional Expres-treinen op de routes Madrid-Palencia, Madrid-León, Madrid-Ponferrade, Madrid-Vitoria-Gasteiz, Madrid-Albacete, Madrid-Ciudad Real en Ciudad Real-Alicante.

Nachttreinen

Trenhotel/Elipsos Trenhotel zijn moderne, luxe hoteltreinen binnen Spanje en van Spanje naar Portugal, Frankrijk, Italië en Zwitserland. Deze treinen kennen voor InterRailers een speciaal tarief. Trenhotels binnen Spanje zijn goedkoper dan de internationale routes, die erg duur zijn. Er zijn alternatieven die weliswaar langzamer, maar goedkoper zijn. De Trenhotel Madrid-Lissabon kent dezelfde tarieven als binnenlandse Spaanse Trenhotels.

Estrella is de benaming voor andere, gewone nachttreinen. In tegenstelling tot Trenhotels hebben deze treinen wel (comfortabele) couchettes. Estrella's kennen een verplichte toeslag inclusief reservering. De meeste Estrella's zijn helaas opgeheven en vervangen door Trenhotels. Alleen op de trajecten Madrid-Cerbère/Portbou-Madrid en Bilbao-Málaga (niet dagelijks) rijden nog Estrella's.

Stations in Madrid

Madrid kent twee grote stations: Chamartín is het station waar de treinen vanuit het noorden en noordwesten aankomen. In Puerta de Atocha komen de treinen vanuit het zuiden en oosten binnen, en de meeste treinen vanuit het zuidwesten. Tussen beide stations loopt een stadsspoorlijn van de Cercanías; het station voor de Cercanías naast het kopstation Puerta de Atocha heet Atocha Cercanías. In de Cercanías is InterRail gewoon geldig, maar je moet wel een instapkaartje halen voor de poortjes op de stations. De treinen rijden elke paar minuten en de reistijd is 13 minuten. De website van Renfe geeft het aan als er minder dan 90 minuten transfertijd in een reis zit, maar bahn.de rekent 45 minuten voor de transfer van Chamartín naar Puerta de Atocha. Enkele doorgaande Regionales rijden door de tunnel; zo vertrekken er vanaf Atocha Cercanías ook Regionales naar het noorden. Enkele langeafstandstreinen gebruiken de tunnel ook en stoppen dan ook in Atocha Cercanías en niet in Puerta de Atocha.

Let op: alle Cercanías stoppen niet in Puerta de Atocha, maar in het er pal naast gelegen station Atocha Cercanías. Calculeer ook tijd in voor de perroncontroles en bagagecontroles die er in Spanje vaak zijn, zeker op de grote stations.

Stations in Barcelona

Bijna alle langeafstandstreinen stoppen in het ondergrondse station Sants. Echter, enkele regionale treinen vanuit het noorden alsmede de Catalán Talgo Montpellier-Barcelona en de nachttreinen vanaf Parijs, Zürich en Milaan hebben hun eind-/beginpunt in het mooie oude station França. Minimaal elk half uur rijden er treinen tussen França en Sants, Station França ligt weliswaar aan metrolijn 4 (metrostation Barceloneta), maar heeft geen rechtstreekse metroverbinding met Sants, dus gebruik de metro NIET als je van França naar Sants moet maar neem lijn R2 van de voorstadstreinen (Rodalies/Cercanias). Hou als transfertijd tussen deze twee stations minimaal 45 minuten aan, het liefst meer vanwege de bagagecontroles die er vaak zijn op grote Spaanse stations. Eventueel kun je vanuit een langeafstandstrein vanaf het noorden al in Girona, Figueres of een ander station op de route overstappen op een Regional Express of MD (reserveren verplicht) naar Barcelona Sants.

Smalspoorlijnen in Noord-Spanje

In Noord-Spanje hebben FEVE en EuskoTren smalspoorlijnen, die vaak de snelste verbinding vormen tussen twee steden. Van San Sebastián naar Bilbao reis je bijvoorbeeld het snelste over deze smalspoorlijnen. Als InterRailer krijg je hierop geen korting, maar aangezien je voor elke langeafstandstrein van Renfe verplicht moet reserveren en dus extra moet betalen, is het vaak praktischer om van deze smalspoorlijnen gebruik te maken in plaats van om te reizen. Ze zijn niet duur. De routes van deze smalspoorlijnen zijn vaak landschappelijk ook erg aantrekkelijk.

Wie gelijk naar Baskenland wil (Bilbao bijvoorbeeld) neemt het beste al vanaf Hendaye de EuskoTren. In Irún en San Sebastián ligt het EuskoTren-station namelijk een eindje vanaf het RENFE-station. In Hendaye ligt het EuskoTren-station pal naast het SNCF-station, aan het plein voor het station. Overstappen in Hendaye is dus veel praktischer. Mocht je kaartjes uit de automaat willen halen: San Sebastián staat als Donostia in de automaat, voor Bilbao kies je Atxuri (dat is het eindstation in Bilbao). Vanaf station Atxuri kun je met de tram naar het centrum en naar het RENFE-station Abando en het daarnaast gelegen FEVE-station. Dat kan eventueel ook met de metro, maar dan moet je niet in Atxuri uitstappen maar een station eerder in Etxebarri. Het ritje met de tram is echter prima te doen. De tram rijdt ook door naar het busstation San Mames.

Tip: tussen Irún/San Sebastián en Bilbao, Santander en Gijón is de bus (http://www.alsa.es of http://www.movelia.es) duurder maar wel sneller en comfortabeler. De stoptreinen van EuskoTren zijn vrij spartaans voor zo'n lange rit met een metro-interieur en zonder wc's. Wel een aanrader zijn de sneltreinen die tweemaal per dag tussen San Sebastián en Bilbao rijden (op zaterdag en zondag zelfs van/naar Hendaye), deze hebben wel een wc en hebben goede stoelen.

De treinen van FEVE zijn beter dan die van EuskoTren.

Bereikbaarheid vanuit Nederland en België

Er zijn enkele snelle routes vanuit Nederland en België. Het hangt er van af of je naar het noorden, westen en zuiden wilt reizen, of naar het oosten.

Naar het noorden, westen en zuiden is de snelste route via Brussel-Parijs-Bordeaux-Irún en vanaf daar verder door naar je bestemming (richting het midden en zuiden door naar Madrid). Naar het oosten is de snelste route via Parijs-Figueres-Barcelona.
Elke dag rijden er 2 TGV's vanaf Parijs Gare De Lyon naar Figueres Vilafrant, daar is er aansluiting op een Alvia naar Barcelona.

De smalspoortreinen van Euskotren rijden tweemaal per uur tussen Hendaye en Irún en San Sebastián. Vanaf San Sebastián is er uurlijks een aansluiting naar Bilbao.

De mooiste route van Parijs naar Barcelona is om de nachttrein van Paris Austerlitz naar Latour de Carol te nemen. In Latour de Carol is aansluiting op de trein naar Barcelona Sants, een prachtige rit door de Pyreneeën.
De dienstregeling van deze Spaanse trein staat niet in de treinplanner, maar is te vinden op http://www.renfe.com/EN/viajeros/cercan ... index.html (La Tor De Carol-Barcelona)

De laatste optie is om per trein tot aan Oloron in Frankrijk te reizen en vanaf daar per SNCF-bus naar Canfranc; InterRail is hier geldig. Vanaf Canfranc rijden twee treinen per dag naar Zaragoza. Een mooie route, maar de aansluitingen zijn in Oloron en Canfranc slecht en er rijden weinig treinen en bussen.

Andorra en Gibraltar

De hoofdstad van Andorra, Andorra-la-Vella, is vanaf Frankrijk tweemaal per dag per bus bereikbaar vanaf station L'Hospitalet. De bus van 07:35 sluit aan op de nachttrein vanuit Parijs. Om 19:45 rijdt er ook een bus. De reistijd is ongeveer anderhalf uur.

Er is ook een SNCF-bus van L'Hospitalet naar Pas de la Casa, vertrek om 09:35, aankomst om 10:01, terug vertrek om 12:45, aankomst om 13:10. In Pas de la Casa passeer je dan te voet de grens; vanaf de Andorrese kant van de grens rijdt in beide richtingen elk half uur een bus tussen Pas de la Casa en Andorra-la-Vella; reistijd ongeveer 1 uur. In de SNCF-bus is InterRail geldig.

Verschillende busmaatschappijen rijden van Andorra-la-Vella naar Barcelona. De busreis duurt ongeveer vier uur. Vertrek vanuit Barcelona is doorgaans vanaf het Busstation Noord (Estació d'Autobusos Barcelona Nord).

Gibraltar is frequent per bus bereikbaar vanaf het station van Algeciras (elke 30-45 minuten, rijtijd 40 minuten) en vanaf het station van San Roque-La Linéa. De bussen rijden tot aan La Linéa de Concepción, wat aan de grens met Gibraltar ligt. Te voet passeer je de grens, waar je gecontroleerd wordt. Aan de andere kant van de grens is aansluiting op de stadsbussen van Gibraltar.

Marokko

Vanaf Algeciras vertrekken frequent schepen naar Tanger Med in Marokko. De overtocht duurt anderhalf uur (fast ferry) of tweeënhalf uur (gewone veerboot) en kost je ongeveer 20 euro. InterRail geeft hier geen recht meer op korting. Er zijn verschillende maatschappijen. De haven in Algeciras is tien minuten lopen vanaf het station. De Ferry's varen nu naar de nieuwe haven in Tanger Med. vanaf daar rijdt af en toe een bus naar Tanger, of als je graag met de trein reist kun je ook een taxi nemen naar het station van Ksar Sghir en daar de trein naar Tanger nemen (wel eerst dienstregeling opzoeken, deze trein rijdt niet vaak)

Vanaf Tanger vertrekken meerdere treinen per dag naar het zuiden, in de richting van Rabat, Casablanca en Marrakech. Er is ook een rechtstreekse nachttrein naar Marrakech met een eersteklas couchetterijtuig met vierpersoonscompartimenten. Vanaf Marrakech rijden bussen nog zuidelijker naar Agadir en naar Laayoune en Dakhla in de Westelijke Sahara. Van Marokko direct reizen naar Algerije is niet mogelijk (de grens is gesloten), vanaf Spanje kun je wel naar Algerije. Van Marokko naar Mauritanië reizen kan wel maar dit is niet aan te raden vanwege veiligheidsredenen. Ten zuiden van Dakhla is er geen openbaar vervoer. InterRail is niet meer geldig in Marokko, maar de treinkaartjes in Marokko zijn goedkoop (bv. enkele reis Tanger-Marrakech: tweede klas ca. € 19,00, eerste klas ca. € 29,00, couchette ca. € 35,00). De treinen zijn van Europese kwaliteit en hebben airconditioning; de rijtuigen voor de langeafstandstreinen zijn ongeveer 25 jaar geleden in België gebouwd en zijn goed onderhouden. Eerste klas is ruim en comfortabel; tweede klas is prima acceptabel doch eenvoudig met achtpersoonscompartimenten en voor langere afstanden, in het bijzonder de nachtverbindingen, minder comfortabel. Eerste klas wordt dus aangeraden, en voor de nachtverbindingen een couchette. De nachttrein Casablanca-Oujda geldt als 'Trainhotel' en heeft ook tweepersoons slaapcompartimenten. De treinen in Marokko worden gereden door de ONCF, ze hebben een nieuwe, duidelijke website die nu ook in het Engels is.

Reizen tussen Spanje en Portugal

Alhoewel deze twee landen buurlanden zijn, rijden er maar vijf (je leest het goed, slechts vijf) treinen per dag tussen Spanje en Portugal. Twee daarvan zijn dagtreinen tussen Vigo en Porto, voor de meeste InterRailers zijn deze niet echt bruikbaar of je moet Noordwest-Spanje op het programma hebben staan. Er is ook de nachttrein van Madrid naar Lissabon en een stoptrein tussen Badajoz en Entrocamento, waardoor er met twee overstappen in beide richtingen een dagverbinding tussen Madrid en Lissabon is. Daarnaast is er de hierboven beschreven nachttrein Sud Expresso met zitplaatsen en slaapcompartimenten. De Sud Expresso heeft bovendien een restauratierijtuig. De trein is nu een Trenhotel met zitplaatsen Turista (€ 7,00) en slaapcompartimenten (vanaf € 30,00 in een vierpersoonscompartiment).

Maar hoe kom je dan bijvoorbeeld vanuit Zuid-Portugal in Zuid-Spanje, of van Lissabon naar Sevilla? De reisplanner geeft aan dat je met de Trenhotel via Madrid moet omreizen, wat er op de kaart belachelijk uitziet. En dat is het ook. Het juiste antwoord luidt: de bus. Alhoewel je geen InterRail-korting krijgt, is de bus op deze routes verreweg het beste alternatief. Vanaf Lagos, Albufeira, Faro (aansluiting IC en AP van/naar Lissabon), Olhão, Tavira en Vila Real de Santo António (eindpunt van de spoorlijn vanaf Faro) vertrekken bussen naar Ayamonte, Huelva en Sevilla. Een andere mogelijkheid is om per trein tot aan Vila Real de Santo António te reizen, vanaf daar 1,5 km naar de veerhaven te lopen en per veerboot de Rio Guadiana over te steken. Aan de Spaanse kant, in Ayamonte, loop je vervolgens 1,5 km naar het busstation, alwaar je aansluiting hebt op bussen naar Huelva en Sevilla. Vanaf Huelva rijden er ook treinen naar Sevilla. Let bij het plannen op het tijdsverschil (in Spanje is het een uur later dan in Portugal). Omgekeerd zijn al deze routes natuurlijk ook mogelijk. Meer informatie over deze reisroutes en dienstregelingen vind je op deze Nederlandstalige site.

Overzicht van toeslagen

Alle toeslagen zijn op basis van een InterRail tweede klas. Voor alle lange-afstandstreinen is reserveren verplicht. Houd er rekening mee dat als je geld wilt uitsparen door regionale treinen te nemen deze soms maar eenmaal per dag rijden en dat de reistijd soms een veelvoud is van de reistijd die je anders kwijt zou zijn. Ook kunnen er urenlange overstaptijden zijn. Veel plaatsen zijn alleen bereikbaar met treinen met toeslag of verplichte reservering. Het is aan te raden goed te plannen want vooral Spanje is vrij dunbevolkt en daarom kan het voorkomen dat op sommige trajecten maar zeer weinig treinen rijden, die overigens wel vrijwel altijd van prima kwaliteit zijn.

Voor alle langeafstandstreinen gelden beperkte InterRailcontingenten; vroeg reserveren is dan ook sterk aanbevolen. Treinen kunnen ver van te voren vol zitten, vooral op vrijdag en zondag in de middag en avond.

Arco, Diurno, Talgo, Euromed, Alvia, Alaris, Altaria, TRD, MD, R-598: € 6,50
AVE, Avant, AVE Lanzadera: € 10,00
Talgo Frankrijk-Spanje v.v.: € 18,00 (deze ook voor € 6,50 te verkrijgen met een eurail reservering (o.a. bij de treinreiswinkel), maar officieel is dit niet toegelaten)
Estrella: € 6,50 voor een zitplaats, € 17,80 voor een couchette
Trenhotel/Elipsos: zitplaats Turista € 6,50; € 7,00 (treinen naar Portugal); € 47,00 (naar of via Frankrijk); slaapwagen T4 € 29,00; € 30,00 (nar Portugal); € 71,00 (naar of via Frankrijk)

Kortingen

InterRail geeft recht op 50% korting op de volgende spoorlijnen:

Catalaanse spoorwegen (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya)
Grimaldi Ferries 20% korting op de normale prijzen, exclusief havenbelastingen, op de volgende routes: Barcelona-Civitavecchia en Barcelona-Livorno


Laatst gewijzigd door Bruno op 16 sep 2013, 20:02, 6 keer totaal gewijzigd.
Update (AVE Valencia, Marokko Tanger Med, TGV naar Figueres, prijzen naar Portugal)


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]