World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 10:24

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Treinen in Portugal
BerichtGeplaatst: 14 jun 2007, 15:35 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Plaats dan een bericht in het meldtopic fouten/aanvullingen in de FAQ's.

Afbeelding

Portugal
Update dienstregeling 2012

Algemene informatie

Nationale spoorwegmaatschappij: Comboios de Portugal

Taal: Portugees

Munteenheid: Euro (onderverdeeld in 100 Eurocent)

Nederlandse ambassade: Avenida Infante Santo 43-5°, 1399-011 Lisboa; consulaten in Albufeira, Porto.

Belgische ambassade: Praça Marques de Pombal 14 - 6°, 1269-024 Lisboa; consulaten in Faro, Porto.

Tijdsverschil: 1 uur vroeger dan in Nederland en België

Belangrijke spoorwegknooppunten: Coimbra, Entroncamento, Lisboa, Pampilhosa, Porto, Tunes

Spoorkaart van Portugal (en Spanje)


Nederlandstalige informatiesite: Openbaar Vervoer in Spanje en Portugal

Belangrijkste soorten treinen

Alfa Pendular, afgekort AP, is de benaming voor Portugese hogesnelheidstreinen. Ze rijden op het traject Porto-Lissabon-Faro. Voor de Alfa Pendulars betaal je een verplichte toeslag inclusief reservering. De Alfa Pendulars zijn modern, zeer comfortabel en kennen een audio- en videoprogramma. In de bar zijn gratis oordopjes hiervoor verkrijgbaar.

Intercidades, afgekort IC, zijn de Portugese Intercity's die de belangrijkste steden van Portugal met Lissabon en Porto verbinden. Ze stoppen enkel op grotere stations, maar vaker dan AP's. Ook de Intercidades kennen een verplichte toeslag inclusief reservering.

Interregional en Internacional, afgekort IR en IN, zijn sneltreinen die doorgaans alleen op de grotere stations stoppen. Ze vullen het AP- en IC-net aan. De IN-treinen rijden van Porto naar Vigo in Spanje. IR- en IN-treinen kennen geen toeslag en je kunt geen plaats reserveren.

Regional en Suburbano zijn de benaming voor Portugese stoptreinen. Deze stoppen op alle stations.

Nachttreinen

Trenhotel Lusitânia is de luxe hoteltrein tussen Madrid en Lissabon. Deze trein is de enige op deze route. De Trenhotel is comfortabel, en kent een toeslag van € 7,00 (inclusief reservering).

Trenhotel Sud Expresso is de nachttrein van Irún (aan de Spaans-Franse grens) naar Lissabon. De Sud Expresso is ideaal voor Interrailers die in één keer naar Lissabon willen reizen en geeft aansluiting op de TGV van en naar Parijs. Richting Frankrijk rijdt de trein tot Hendaye en dan is daar de aansluiting naar Parijs. Ook de Sud Expresso kent een verplichte toeslag inclusief reservering.

Bereikbaarheid vanuit Nederland en België

Afbeelding

Terug komt de Sud Expresso om 11:28 in Hendaye aan. Om 14:39 vertrekt daar de eerstevolgende TGV naar Parijs pas. Je kan daar nog overstappen op de Thalys naar Brussel, die daar rond kwart over elf 's avonds aankomt. Nederland is dezelfde dag niet meer te bereiken.

Inmiddels is ook station Santa Apolonia aangesloten op de metro. Wie naar station Cais do Sodré (Cascais/Estoril) moet kan tot aan Santa Apolonia reizen en vanaf daar de metro nemen naar Cais do Sodré. Dit is niet direct, je moet overstappen in Baixa-Chiado (geen lift).

In maart 2008 is station Rossio na jarenlange renovaties heropend. Treinen naar Sintra vertrekken weer vanaf dit station. Wie gelijk door wil naar Sintra reist vanaf dan het beste naar station Santa Apolonia en neemt vanaf daar rechtstreeks de metro naar Restauradores. Station Rossio ligt pal naast metrostation Restauradores. Er is ook een metrostation Rossio, maar deze ligt aan de oostkant van het Rossioplein, het treinstation is hier echter een klein eindje vandaan, even voorbij het noordelijke einde van het plein. Je moet ongeveer 5-10 minuten lopen. Een andere optie om naar Sintra te gaan is om vanaf station Oriente een regionale trein naar Mira Sintra te nemen en daar over te stappen op de trein naar het stadje Sintra zelf.

Reizen tussen Spanje en Portugal

Alhoewel deze twee landen buurlanden zijn, rijden er maar vier (je leest het goed, slechts vier) treinen per dag tussen Spanje en Portugal. Twee daarvan zijn dagtreinen tussen Vigo en Porto, voor de meeste InterRailers zijn deze niet echt bruikbaar of je moet Noordwest-Spanje op het programma hebben staan. Daarnaast is er de hierboven beschreven nachttrein Trenhotel Sud Expresso met zitplaatsen en slaapcompartimenten. De Trenhotel Sud Expresso heeft ook een restauratierijtuig. De vierde trein tussen Spanje en Portugal is de Trenhotel Lusitânia van Madrid naar Lissabon. Voor InterRailers geldt een speciaal tarief. De toeslag is onlangs verlaagd naar € 7,00 voor een zitplaats in de tweede klasse en € 30,00 voor een plekje in een vierpersoonscompartiment in het slaaprijtuig.

Maar hoe kom je dan bijvoorbeeld vanuit Zuid-Portugal in Zuid-Spanje, of van Lissabon naar Sevilla? De reisplanner geeft aan dat je met de Trenhotel via Madrid moet omreizen, wat er op de kaart belachelijk uitziet. En dat is het ook. Het juiste antwoord luidt: de bus. Alhoewel je geen InterRail-korting krijgt, is de bus op deze routes verreweg het beste alternatief. Vanaf Lagos, Albufeira, Faro (aansluiting IC en AP van/naar Lissabon), Olhão, Tavira en Vila Real de Santo António (eindpunt van de spoorlijn vanaf Faro) vertrekken bussen naar Ayamonte, Huelva en Sevilla. Een andere mogelijkheid is om per trein tot aan Vila Real de Santo António te reizen, vanaf daar 1,5 km naar de veerhaven te lopen en per veerboot de Rio Guadiana over te steken. Aan de Spaanse kant, in Ayamonte, loop je vervolgens 1,5 km naar het busstation, alwaar je aansluiting hebt op bussen naar Huelva en Sevilla. Vanaf Huelva rijden er ook treinen naar Sevilla. Let bij het plannen op het tijdsverschil (in Spanje is het een uur later dan in Portugal). Ook dienstregelingen ter plekke willen nog wel eens van óf alleen de Portugese, óf alleen de Spaanse tijd gebruik maken. Omgekeerd zijn al deze routes natuurlijk ook mogelijk. Meer informatie over deze reisroutes en dienstregelingen vind je op deze Nederlandstalige site.

Overzicht van toeslagen

Alle toeslagen zijn op basis van een InterRail tweede klas.

Alfa Pendular: € 8,00 (toeslag incl. verplichte reservering)
Intercidades: zitplaats € 4,00 (toeslag incl. verplichte reservering)
Trenhotel Sud Expresso: zitplaatsen Turista (€ 7,00), slaapcompartimenten (vanaf € 30,00 in een vierpersoonscompartiment).
Trenhotel Lusitânia: slaapstoel (€ 7,00), slaapwagen T4 € (30,00)

Reserveringen voor AP en IC kunnen enkel in Portugal geboekt worden. Als je heen en terug gaat kun je beide reserveringen in een keer maken, ze komen dan bij elkaar op een kaartje te staan. Dit kan ook als je heen met een AP reist en terug met een IC, of omgekeerd. Je krijgt, in tegenstelling tot veel andere landen, per persoon je reserveringen en niet per treinreis.

Gratis

Met InterRail gratis toegang tot het Spoorwegmuseum in Santarém.


Laatst gewijzigd door Bruno op 16 sep 2013, 20:01, 6 keer totaal gewijzigd.
Update (prijzen, verandering Estrella Sud Expresso naar Trenhotel)


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]