World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 10:21

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Treinen in Polen
BerichtGeplaatst: 14 jun 2007, 21:32 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Plaats dan een bericht in het meldtopic fouten/aanvullingen in de FAQ's.
Afbeelding

Polen

Algemene informatie

Nationale spoorwegmaatschappij: Przewozy Regionalne (PR) voor regionale treinen, voor langeafstandstreinen PKP InterCity (PKP IC).

Taal: Pools

Munteenheid: Poolse Złoty PLN (onderverdeeld in 100 groszy). 1 EUR = 4,16 PLN (koers van 26 februari 2013)

Belangrijke spoorwegknooppunten: Katowice, Kraków, Łódź, Poznán, Szczecin, Warszawa, Wrocław

Spoorkaart van Polen


Controleer voor Polen altijd de dienstregeling in de Poolse treinplanner. De dienstregeling in de andere internationale treinplanners klopt is vaak onjuist.

Belangrijkste soorten treinen

Express InterCity en EuroCity, afgekort EIC en EC, zijn kwalitatief goede treinen die de grote steden in Polen met elkaar en met grote buitenlandse steden verbinden. Voor EuroCity's en InterCity's binnen Polen geldt een verplichte toeslag. Voor de EC Berlin-Warszawa-Express geldt een verplichte reservering. Bij de EIC's is in te toeslag een koekje en drankje inbegrepen. EIC treinen beschikken allemaal over airco.

Express is de benaming voor snelle treinen, die iets vaker stoppen dan EIC's en niet altijd airco hebben . Ze heb De Express-treinen kennen voor InterRailers een verplichte reservering.

Tanie Linie Kolejowe, afgekort TLK, zijn andere sneltreinen. In de 1e klasse moet er altijd verplicht gereserveerd worden, in de 2e klasse soms. Of er voor de trein die je wilt nemen verplicht gereserveerd moet worden kun je controleren in de Poolse treinplanner http://rozklad.sitkol.pl

Osobowy, afgekort Osob, is de naam voor stoptreinen. Ook voor deze treinen kun je niet reserveren, en natuurlijk hoef je ook geen toeslag te betalen. Voor langere afstanden zijn deze treinen minder comfortabel. Ze worden vaak met ouder materieel gereden en hebben meestal alleen tweede klas zitplaatsen.

Nachttreinen

EuroNight, meestal afgekort tot EN, is een Europese formule voor moderne nachttreinen. Voor EN-treinen geldt een verplichte toeslag inclusief reservering. Voor de EuroNight Jan Kiepura gelden speciale tarieven. Deze vertrekt vanuit Nederland, je kunt opstappen in Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal of Arnhem.

D-Nacht, ook wel Durchgangszug of Schnellzug, is de benaming voor standaard nachttreinen. Op de meeste verbindingen in Oost-Europa en tussen Oost- en West-Europa rijden deze D-treinen. Voor D-treinen geldt geen toeslag, maar je kunt wel een plaats reserveren. Reserveer in Poolse nachttreinen op drukke trajecten omwille van de veiligheid en het comfort liefst een couchette. In Poolse nachttreinen vinden vaak diefstallen plaats en bovendien zijn de zitplaatsen meestal krappe achtpersoonscompartimenten (niet comfortabel voor een lange reis en al helemaal niet als er nog zeven anderen bij je in het compartiment zitten). Vooral Kraków-Praag is berucht, maar ook andere drukke lijnen, voornamelijk in Zuid-Polen.

Nachttreinen naar de voormalige Sovjetunie rijden vanuit Polen naar Wit-Rusland, Rusland en Oekraïne. Je kunt in de Wit-Russische, Russische en Oekraïense rijtuigen echter alleen een plaats boeken als je naar één van die landen reist. Voor reizen binnen Polen en van Polen naar andere landen kun je een plaats boeken in één van de Europese rijtuigen in de trein.

Nachttreinen binnen polen op vele trajecten in Polen rijden nachttreinen. De belangrijkste zijn wellicht die van Szczecin naar Warschau/Terespol/Krakow/Przemysl en die van Zakopane naar Warschau en Gdansk. De meeste nachttreinen hebben couchettes en slaapplaatsen. Sommige hebben ook goedkopere couchettes (Tania Kuszetka). Hierbij betaal je slechts 25 PLN voor een couchette, maar je krijgt er geen dekens bij, enkel een groot afschermdoek om op de bank te leggen.

Bereikbaarheid vanuit Nederland en België
Szczecin is vanuit Nederland te bereiken door in Berlijn over te stappen op een RE naar Szczecin (soms is nog een extra overstap in Angermünde nodig)

Wie richting Warschau reist kan het beste naar Berlijn reizen en vanaf daar de Berlin-Warszawa-Express nemen, een moderne snelle EuroCity die tussen Berlijn en Warschau rijdt. Ook is het mogelijk van Berlijn naar het zuiden van Polen te reizen, richting Wrocław. Een andere optie is de rechtstreekse EuroNight Jan Kiepura vanaf Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem.

Belgen kunnen het beste naar Keulen reizen en daar op de Jan Kiepura stappen.

Litouwen

Vanuit Warschau is er dagelijks een verbinding naar Litouwen.

Om 07:25 vertrekt vanaf Warszawa Centralna de trein naar Šeštokai. Deze trein rijdt door het noordoosten van Polen, langs de Mazurische Merenvlakte. Aankomst in Šeštokai om 14:47 uur, op hetzelfde perron vertrekt om 15:05 een aansluitende trein naar Kaunas. De treinen blijven in het geval van vertraging op elkaar wachten. In Kaunas moet je nog eens overstappen op een trein naar vilnius. Aankomst in Vilnius om 18:31 uur.

Omgekeerd moet je om 11:25 uur in Vilnius vertrekken richting Kaunas, daar overstappen op de trein naar Sestokai (vertrek 13:00 uur) en daar overstappen op de trein naar Warschau (vertrek 15:02 uur). Aankomst in Warschau om 20:20 uur.

Simpleexpress biedt ook een busdienst aan tussen Vilnius en Warschau, tickets vanaf 3 euro! http://www.simpleexpress.eu/lang/vilnius-kaunas-warsaw

Overzicht van toeslagen

Alle toeslagen zijn op basis van een InterRail tweede klas.

EC Berlin-Warszawa-Express: zitplaats € 4,50
EIC/EuroCity: zitplaats € 4,00
Express: reservering verplicht, € 4,00
TLK: Reservering soms verplicht, € 4,00 in Nederland, 5 PLN ter plaatse (ongeveer € 1,20)
D-Nacht: niet-verplichte zitplaatsreservering € 4,00, couchette € 13,40
EN Jan Kiepura: zitplaats € 4,00, couchette € 20,00, slaapplaats vanaf € 32,00

Een InterRail pas is in Polen niet geldig op:

de treinen van Arriva PCC;
de treinen van Koleje Dolnośląskie (lokale treinen in de regio Neder-Silezië);
de treinen van Koleje Mazowieckie (KM) op de route Varsovie (Warschau) - Gdynia;
de treinen van SKM en WKD (regio Warschau);
de treinen van POCIAG PAPIESKY (trein van de paus, Krakau-Wadowice).


Laatst gewijzigd door Bruno op 16 sep 2013, 20:01, 7 keer totaal gewijzigd.
Update Juli 2012: TLK's met verplichte reservering, Poolse treinplanner


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]