World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 10:18

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Treinen in Griekenland
BerichtGeplaatst: 14 jun 2007, 22:31 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Plaats dan een bericht in het meldtopic fouten/aanvullingen in de FAQ's.

Door de huidige toestand in Griekenland kan de informatie in deze FAQ snel verouderd zijn.

Afbeelding

Griekenland

Algemene informatie

Nationale spoorwegmaatschappij: Οργανισμος Σιδηροδρομων Ελλαδας / Organismós Sidiródromon Elládas

Taal: Grieks

Munteenheid: Euro (onderverdeeld in 100 Eurocent)

Tijdsverschil: 1 uur later dan in Nederland en België

Belangrijke spoorwegknooppunten: Athína, Paleofársalos, Thessaloníki

Spoorkaart van Griekenland

Afbeelding Momenteel rijden er geen grensoverschrijdende treinen naar Griekenland. Griekenland met een Interrail over land bereiken is dus niet mogelijk. HIER zijn wel enkele alternatieven te vinden

Belangrijkste soorten treinen

Noot: Van Piraeus of Athene naar Patras of omgekeerd moet je momenteel in Kiato op een bus overstappen. Er zijn werken aan de gang op het traject tussen Kiato en Patras. Je interrail is gewoon geldig op deze bus.
Om tijd te besparen kun je wel een gewone bus nemen tussen Athene en Patras, hierdoor moet je dan ook geen reisdag invullen op je Interrail flexi pass.

InterCityExpress, afgekort tot ICE en niet te verwarren met de Duitse naamgenoot, is de naam voor de allersnelste treindiensten in Griekenland. Deze treinen kennen een beperkt aantal stops. De ICE's kennen wel een forse toeslag inclusief reservering, afhankelijk van de afstand en zijn daarom voor InterRailers niet erg interessant. Athene-Thessaloníki kost je dan namelijk meer dan vier tientjes.

InterCity, afgekort IC, is een kwalitatief goede trein. Deze treinen rijden door vrijwel heel Griekenland en verbinden de grotere steden met elkaar, maar ook deze treinen kennen op het traject tussen Thessaloníki en Athene een forse toeslag inclusief reservering, zij het iets lager dan de toeslag bij de ICE's. Op de andere trajecten waar minder treinen rijden is de toeslag lager en is de IC wel een goed alternatief (Patras-Kiáto en de noordelijke spoorlijn Thessaloníki-Alexandropouli-Orménio).
Het kan de moeite lonen om op http://tickets.trainose.gr een gewoon vroegboekticket voor een IC te kopen. Deze zijn te koop vanaf €9,00 voor Athene-Thessaloniki. Dit is minder dan de Interrail toeslag en je moet dan ook geen reisdag invullen als je met een flexipass reist.

Sneltreinen zijn kwalitatief goed met veelal moderne rijtuigen en kennen geen toeslag. Voor InterRailers zijn deze treinen ideaal. Reserveren is mogelijk, maar kan alleen in Griekenland. Tussen Athene en Thessaloníki (en verder naar het noordoosten) v.v. zijn de toeslagvrije sneltreinen genummerd in de 500-serie of 600-serie. Tussen Kiáto en Patras zijn de toeslagvrije sneltreinen in de 300-serie genummerd.Reserveren voor deze treinen is niet verplicht maar wordt ten zeerste aangeraden, het is GRATIS! Reserveren kan alleen in Griekenland.
Tussen Athene en Thessaloniki rijdt momenteel nog maar 1 gewone trein per dag (de nachttrein). Alle andere treinen zijn IC/ICE's.

Er zijn verder nog verschillende stoptreinen die echter niet allemaal in één van bovengenoemde categorieën vallen.

Nachttreinen
ALLE internationale nachttreinen zijn in Griekenland afgeschaft wegens bezuinigingen.
Hellas Express is de trein tussen voormalig Joegoslavië en Griekenland. De Hellas Express rijdt tussen Thessaloníki en Belgrado. Dit is een gewone standaard nachttrein, met zitrijtuigen, een couchetterijtuig en een slaaprijtuig. Soms zijn er politiecontroles in de trein, maar juist daardoor is het een veilige verbinding. De politie en het grenspersoneel zijn tegenover westerse reizigers normaal gesproken erg vriendelijk. Wees verstandig en boek, als je 's nachts met deze trein reist, een couchette (die zijn van binnenuit af te sluiten, dan slaap je veel fijner). Er is sinds december 2008 ook weer een dagtrein van Belgrado naar Thessaloníki, de Olympus. Tussen Skopje en Thessaloníki rijdt de Hellas Express overdag (het nachtelijke traject van deze trein ligt namelijk tussen Belgrado en Skopje v.v.). Neem in ieder geval voldoende eten en drinken mee, aangezien de reis tussen lang duurt en er niks of weinig aan boord verkrijgbaar is. De Olympus heeft wel een bar in de trein waar drinken en beperkt eten verkrijgbaar is, maar de Hellas Express niet. Eventueel kun je wel op stations wat te eten en te drinken halen, in Skopje (kiosk op het perron) en in Idoméni (stationsrestauratie, soms een kleine markt) heb je meestal voldoende tijd en is vaak wel wat te krijgen. Ook in 2009: in de zomer rijden er rechtstreekse couchetterijtuigen van Praag via Bratislava, Budapest en Belgrado naar Thessaloníki. Tussen Praag en Belgrado rijdt dit couchetterijtuig mee met de Intercity Avala, vanaf Belgrado rijdt deze trein mee met de Hellas Express. De trein vertrekt 's ochtends vroeg in Praag; de reis naar Thessaloniki duurt dus maar één nacht.

Romania is de nachttrein tussen Bukarest, Sofia en Thessaloniki, met zitrijtuigen, couchetterijtuigen en slaaprijtuigen. De trein is een snelle verbinding tussen Roemenië, Bulagrije en Griekenland. Wie vanaf Hongarije reist, reist sneller via Belgrado, maar als je slechts een identiteitskaart hebt is dit een goede route door enkel EU-landen. Er is ook een rechtstreeks slaaprijtuig van Budapest naar Thessaloníki via Bukarest en Sofia. De treinen op deze route zijn Roemeens en Bulgaars en vooral de Roemeense rijtuigen zijn moderner dan de oude Servische treinen tussen Belgrado en Thessaloníki. Deze trein is te boeken vanuit Nederland (in beide richtingen).

Filia-Dostluk-Express is de rechtstreekse nachttrein tussen Thessaloníki en Istanbul. De Filia-Dostluk-Express bestaat uit enkel slaaprijtuigen, de ene dag Griekse en de andere dag Turkse rijtuigen. De Griekse zijn ouder en wat krapper, de Turkse zijn ruim en modern, maar helaas kun je van te voren niet kiezen. 's Nachts moet je in Uzunköprü de trein verlaten voor een stempel in je paspoort en, als je naar Turkije reist, de aanschaf van een visum. Deze trein is niet te boeken vanuit Nederland.


Nachttreinen binnen Griekenland Er rijdt momenteel 1 nachttrein tussen Athene en Thessaloniki. Deze heeft enkel zitplaatsen.

Bereikbaarheid vanuit Nederland en België

Twee opties zijn interessant om naar Griekenland te reizen: helemaal met de trein of met de trein tot Bari in Italië en vanaf daar met de boot naar Patras die voor InterRailers gratis is. Het snelste is om de reis helemaal met de trein te doen, de populairste route is echter die via Bari. Dit heeft er ongetwijfeld mee te maken dat er nogal wat reizigers huiverig zijn om door Servië te reizen en de route via Duitsland, Zwitserland en Italië door louter westerse landen leidt. De route door Servië levert echter geen problemen op en is geheel veilig. Voor Servië en Macedonië is wél een paspoort nodig. Als alternatief is het nog mogelijk om om te reizen via Roemenië en Bulgarije, wat wel veel langer duurt. Hiervoor heb je geen paspoort nodig, maar volstaat een identiteitskaart.

De route die geheel met de trein is is Nederland/België-Köln-Frankfurt-Nürnberg-Wenen-Budapest-Belgrado-Skopje-Thessaloníki. Momenteel niet mogelijk

Via Italië reis je eerst naar Milaan en vanaf daar langs Bologna en Ancona naar Bari, waar je 's avonds de boot neemt naar Patras. Alleen dekpassage is gratis, dus als het koud is is het aan te raden een warme trui aan te trekken! Je kunt ook een slaapplek boeken in een ruststoel voor € 18 extra, of in een couchette voor € 26 extra. Reken bij deze route op hogere toeslagen voor nachttreinen en de treinen in Italië. Deze route duurt al met al langer dan de route helemaal over land en is duurder. Alleen als je naar het westen van Griekenland wil gaan is dit de beste en snelste optie, aangezien er in het westen van Griekenland geen spoorlijnen liggen. De boot stopt onderweg namelijk ook in Igoumenitsa en in de zomermaanden op Corfu.

Overzicht van toeslagen

Alle toeslagen zijn op basis van een InterRail tweede klas.

Reservering gewone sneltrein: GRATIS
ICE: € 9,30 tot € 41,20 (€ 41,20 voor Thessaloniki-Athene of v.v.)
IC: € 3,80 tot € 27,20 (€ 21,70 voor Thessaloniki-Athene of v.v.; andere trajecten beduidend goedkoper, bv. € 6,50 voor Thessaloniki-Pythion of v.v.)
Filia-Dostluk-Express: double € 30,00 (alleen slaapcompartimenten)
Hellas Express: niet-verplichte zitplaatsreservering € 4,00, couchette € 13,40
Nachttrein binnen Griekenland: couchette € 8,00 (zespersoons), € 11,90 (vierpersoons), € 16,20 (tweepersoons); slaaprijtuig T3 € 17,30, double € 19,80 en single € 31,40 (voor slaaprijtuig double en single is een vervoerbewijs eerste klas nodig)
Romania: bed in slaaprijtuig ca. € 18,00 - € 25,00, couchette € 13,40

Momenteel geen internationale treinen, en enkel zitplaatsen op binnenlandse nachttreinen

Kortingen

Attica Enterprises (met de merknamen Superfast Ferries / Blue Star Ferries) Ancona/Bari-Corfu-Igoumenitsa-Patras, dekpassage gratis, excl. havenbelastingen (€ 7,00); bovendien in juni en september € 10,00 randseizoentoeslag, in juli en augustus € 20,00 hoogseizoentoeslag. Momenteel is er ook een brandstoftoeslag. Deze bedraagt € 5,00 per persoon op de Bari-Patras route en € 15,00 per persoon op de Ancona-Bari route klik HIER voor meer info en toeslagen de voor accomodatie aan boord

Minoan Lines Ancona-Igoumenitsa-Patras en Venetië-Igoumenitsa-Corfu-Patras, dekpassage gratis, € 7,00 havenbelastingen, 50% korting op een upgrade, in juni en september € 10,00 randseizoentoeslag, in juli en augustus € 20,00 hoogseizoentoeslag. 20% korting op binnenlandse Griekse routes Patras-Corfu en Pireaues-Herkalion (Kreta).
Brandstoftoeslag: momenteel € 15,00
klik HIER voor meer info en toeslagen de voor accomodatie aan boord

Hellenic Mediterranean Lines Brindisi-Patras 25% korting op alle categorieën (uitgezonderd luxe cabine) in het hoogseizoen (15 juni-15 september), 50% korting op alle categorieën (uitgezonderd luxe cabine) buiten het hoogseizoen

OSE Spoorwegmuseum (onofficiële website), Siokoustraat 4, 104 43 Sepolia, Athene: gratis toegang

De volgende kortingen zijn geldig bij Ionian Travel:

- Dagcruise Athene-Poros-Hydra: 20% korting (lunch inclusief).
- Hotels in Athene, categorie A of B, 15% korting op een één- of tweepersoonskamer bij voorafbetaling.
- Dagexcursie naar Delphi of Argolis (lunch inclusief): gereduceerde prijs.
- Tour met gids door Athene (halve dag): gereduceerde prijs.

Boeken: Ionian Travel, Pireosstraat 4 (1e verdieping), Athene. Telefoon: +30 210 523 4774; email: ionian@acci.gr

Meer info over kortingen: http://nederlands.interrailnet.com/ennl ... -in-greece


Laatst gewijzigd door Bruno op 16 sep 2013, 20:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Grote Update (afschaffing internationale treinen, mogelijkheden om Griekenland te bereiken, afschaffing CC/WL in nachttreinen, lijn naar Patras onderbroken, prijzen ferry)


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]