World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 10:21

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 14 jun 2007, 23:50 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Plaats dan een bericht in het meldtopic fouten/aanvullingen in de FAQ's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Servië, Voormalig Joegoslavische Republiek Macedonië en Montenegro
Update dienstregeling 2012

Algemene informatie

Nationale spoorwegmaatschappij van Servië: Железнице Србије / Železnice Srbije
Nationale spoorwegmaatschappij van Voormalig Joegoslavische Republiek Macedonië: Македонски Железници / Makedonski Železnici | Vertrektijden treinen in Skopje
Nationale spoorwegmaatschappij van Montenegro: Željeznički prevoz Crne Gore

Taal in Servië en Montenegro: Servokroatisch, in Servië overwegend in het Cyrillische schrift, in Montenegro overwegend in het Latijnshe schrift alhoewel Cyrillisch ook wel voorkomt.
Taal in VJR Macedonië: Macedonisch (Cyrillisch schrift).

Munteenheid in Montenegro: Euro (onderverdeeld in 100 Eurocent)
Munteenheid in Servië: Servische Dinar RSD (onderverdeeld in 100 Para). 1 EUR = 105 RSD (koers van 5 januari 2012)
Munteenheid in VJR Macedonië: Macedonische Denar MKD (onderverdeeld in 100 Deni). 1 EUR = 61 MKD (koers van 5 januari 2012)

Nederlandse ambassade in Servië: Simina 29, 11000 Beograd
Nederlandse ambassade in Montenegro: geen, via ambassade Belgrado, in noodsituaties bij een ambassade of consulaat van een EU-land (er is een Belgisch consulaat in Budva)
Nederlandse ambassade in VJR Macedonië: Leninova 69-71, 1000 Skopje

Belgische ambassade in Servië: Krunska 18, 11000 Beograd
Belgische ambassade in Montenegro: geen, via ambassade Belgrado; consulaat in Budva (Lastva Grbaljska bb, 85310 Budva)
Belgische ambassade in VJR Macedonië: geen, via ambassade Sofia; consulaat in Skopje (Boulevard Koco Racin 14/4-3, 1000 Skopje)

Servië, VJR Macedonië, en Montenegro zijn veilig en je kunt er probleemloos naar toe reizen. De spoorlijn van Belgrado naar Skopje en Thessaloníki loopt niet door Kosovo en kan zonder problemen worden gebruikt.

Reizen: Op de grens van Kosovo met de rest van Servië zijn geen officiële Servische grenspunten. Servië erkent Kosovo niet. De veiligste en eenvoudigste route naar Kosovo loopt via Skopje in VJR Macedonië. Voor VJR Macedonië moet bij de inreis en de uitreis een klein formulier worden ingevuld om het verblijf in het land te registreren. De doorgaande spoorlijn van Belgrado naar Skopje loopt weliswaar vlak langs Kosovo, maar ligt in een veilige corridor en kan zonder problemen bereisd worden. Let in treinen, in het bijzonder in Servië, op je bagage. Slaap niet als je op een zitplaats zit. Wees als je 's nachts reist zo verstandig om voor nachttreinen, en dan vooral de Hellas Express naar Thessaloníki Skopje, een plekje in het couchette- of slaaprijtuig te reserveren; die compartimenten kunnen namelijk afgesloten worden. Houd ook rekening met lange reistijden: de gemiddelde snelheid ligt zelfs bij sneltreinen slechts rond de 50 kilometer per uur en treinen kennen soms urenlange vertragingen.

Belangrijke spoorwegknooppunten: Beograd, Niš, Skopje, Subotica, Veles

Spoorkaart van Servië, Kosovo en Montenegro
Spoorkaart van VJR Macedonië en Albanië

Belangrijkste soorten treinen

InterCity, afgekort tot IC, wordt gebruikt als benaming van de rechtstreekse dagtreinen Belgrado-München en Belgrado-Praag. De dagtrein Belgrado-Praag is de Avala en wordt met het modernste Servische materieel gereden.

Verdere benamingen worden in Servië, VJR Macedonië en Montenegro niet gehanteerd. De treinen op langere trajecten zijn echter doorgaans sneltreinen en vergelijkbaar met de categorie D-treinen elders in Europa. De rijtuigen zijn meestal oud maar nog in redelijke staat. Op kortere trajecten rijden lokale treinen die vaak alleen maar zitplaatsen tweede klas hebben.

Nachttreinen

Hellas Express is de trein tussen voormalig Joegoslavië en Griekenland Skopje. De Hellas Express rijdt tussen Thessaloníki Skopje en Belgrado. Dit is een gewone standaard nachttrein, met zitrijtuigen, een couchetterijtuig en een slaaprijtuig. Soms zijn er politiecontroles in de trein, maar juist daardoor is het een veilige verbinding. De politie en het grenspersoneel zijn tegenover westerse reizigers normaal gesproken erg vriendelijk. Wees verstandig en boek, als je 's nachts met deze trein reist, een couchette (die zijn van binnenuit af te sluiten, dan slaap je veel fijner). Er is sinds december 2008 ook weer een dagtrein van Belgrado naar Thessaloníki Skopje, de Olympus. Tussen Skopje en Thessaloníki rijdt de Hellas Express overdag (het nachtelijke traject van deze trein ligt namelijk tussen Belgrado en Skopje v.v.). Neem in ieder geval voldoende eten en drinken mee, aangezien de reis tussen lang duurt en er niks of weinig aan boord verkrijgbaar is. De Olympus heeft wel een bar in de trein waar drinken en beperkt eten verkrijgbaar is, maar de Hellas Express niet. Eventueel kun je wel op stations wat te eten en te drinken halen, in Skopje (kiosk op het perron)en in Idoméni (stationsrestauratie, soms een kleine markt) heb je meestal voldoende tijd en is vaak wel wat te krijgen. Ook in 2009: in de zomer rijden er rechtstreekse couchetterijtuigen van Praag via Bratislava, Budapest en Belgrado naar Thessaloníki. Tussen Praag en Belgrado rijdt dit couchetterijtuig mee met de Intercity Avala, vanaf Belgrado rijdt deze trein mee met de Hellas Express. De trein vertrekt 's ochtends vroeg in Praag; de reis naar Thessaloniki duurt dus maar één nacht. Vanwege de grote vertragingen en de lange reistijd is de Hellas Express boven de Olympus te verkiezen als je van Belgrado naar Skopje of Thessaloníki wilt reizen. Zeker ook omdat je het mooiste deel van het traject (Skopje-Gevgelija, met de passage van de indrukwekkende Vardarkloof bij Demir Kapija) in zowel de Hellas Express als de Olympus bij daglicht aflegt.
Zowel de Olympus en Hellas express zijn beperkt tot Skopje door de huidige situatie in Griekenland. hier staat info hoe je toch in Griekenland kunt geraken

D-Nacht is de benaming van normale nachttreinen in en naar Oost-Europa. De Lisinski is de nachttrein van München naar Zagreb, met een rechtstreeks modern zitrijtuig van de Kroatische spoorwegen naar Belgrado. Terug vertrekt deze trein vroeg in de middag vanuit Belgrado. Ook vanuit Zürich en Venetië is er een rechtstreekse nachttrein naar Belgrado. Er rijden geen couchetterijtuigen of slaaprijtuigen vanuit Zürich of München door naar Belgrado, wel van en naar Venetië. Ook is er een nachttrein naar Bukarest in Roemenië.

Beograd/Balkan Express, twee namen en een beetje een ingewikkeld verhaal. Dit is een trein die deels gecombineerd rijdt en dan ook nog vele routes bedient. Het is een combinatie van rijtuigen die de routes (Wenen in de zomer)-Budapest-Belgrado-Sofia en Belgrado-Sofia-Istanbul afleggen. Enfin, een lastig uit te leggen verhaal en in de dienstregeling is het een stuk simpeler; het is alleen wel zaak om als je op één van deze routes rijdt in het juiste rijtuig in te stappen. Kijk goed op je reservering en wat op het rijtuig vermeld staat. Vraag dit na bij de conducteur als het niet duidelijk is, want de bestemmingen staan lang niet altijd vermeld op de rijtuigen en het zou vervelend zijn als je in Ljubljana belandt terwijl je naar Budapest had gewild.

Nachttreinen binnen Servië en Montenegro zijn er ook, op de route Belgrado-Bar. Dit zijn treinen met oude rijtuigen en een couchette of een plek in de slaapwagen is dan ook geen overbodige luxe, ook met het oog op veiligheid. Vroeg reserveren is hier een must, want de treinen naar Bar zitten vaak (ruim) van te voren vol. Ook in 2009: in de zomer rijden er enkele malen per week rechtstreekse couchetterijtuigen van Praag via Bratislava, Budapest en Subotica naar Bar. Tussen Budapest en Subotica rijdt dit couchetterijtuig mee met de Intercity Avala, vanaf Subotica rijdt deze trein mee met de nachttrein Panonija. In de zomer is er ook een rechtstreekse nachttrein van Bar naar Skopje (buiten de zomer enkel tussen Bar en Nis). Tip: een plaats in de couchetterijtuigen van Praag naar Bar kun je hier al reserveren! Ook in de richting van Bar naar Praag zijn al plekken vanuit Nederland te reserveren.

Bereikbaarheid vanuit Nederland en België

Naar Belgrado zijn twee routes snel. De eerste is vanuit Nederland of België via Köln-Frankfurt-München-Ljubljana-Zagreb naar Belgrado, de tweede optie is iets sneller en gaat via Köln-Frankfurt-Nürnberg-Wenen-Budapest naar Belgrado. In Belgrado bestaan goede aansluitingen naar Skopje in VJR Macedonië (twee treinen per dag waarvan één nachttrein) en Podgorica en Bar in Montenegro (vier treinen per dag waarvan twee nachttreinen). Nog eens twee nachttreinen vertrekken vanaf het station Novi Beograd, wat wordt aangedaan door de treinen vanuit Budapest en Zagreb. Naar Montenegro kun je ook reizen door via Wenen en Budapest naar Subotica te reizen en vanaf daar de nachttrein naar Bar te nemen.

Van VJR Macedonië naar Italië

Je kunt prima van de VJR Macedonië doorreizen naar Italië. Veel InterRailers gaan naar Ohrid, aan het prachtige Meer van Ohrid. Ideaal om één of twee dagen door te brengen! Als je 's ochtends vanuit Ohrid vertrekt kun je per bus naar de Albanese grens bij Sveti Naum. Aan de andere kant van de grens neem je voor omgerekend een paar euro een taxi naar Pogradec. Vanaf Pogradec vertrekt 's middags een trein naar Durrës (en door naar Tirana). Dit kost je omgerekend 3 euro. Je bent dan ruim op tijd in Durrës voor de nachtboot naar Bari (geen InterRailkorting).

Overzicht van toeslagen

Niet-verplichte zitplaatsreservering: € 4,00
Nachttreinen: couchette vanaf € 13,40, ter plekke goedkoper
Prijzen ter plekke in Servië: Couchette 6 personen voor € 6,00 - slaapplaats vanaf € 15,00

In sommige reisplanners op internet staat reserveringsplicht vermeld. Het is echter nooit verplicht om zitplaatsen te reserveren in Servië, VJR Macedonië en Montenegro. Alleen couchettes en bedden in slaaprijtuigen moeten van te voren geboekt worden.

Kortingen

20% korting bij Hotel Beograd, Balkanska 52-54, Belgrado. Telefoonnummer: +381 (0)11 2645199
20% korting bij Hotel Zeleznicar, Gavrila Principa 3, Vrnjacka Banja. Telefoonnummer: +381 (0)36 612368
20% korting bij Hotel Zeleznicar, Kralja Petra 1, Vranjska Banja. Telefoonnummer: +381 (0)17 56432

Bovenstaand hotels zijn alle drie van de Servische spoorwegen.


Laatst gewijzigd door Bruno op 16 sep 2013, 19:59, 7 keer totaal gewijzigd.
update (treinen beperkt tot Skopje, wisselkoers, nachttreinprijzen ter plaatse)


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]