World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 10:14

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30 jun 2008, 16:12 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Plaats dan een bericht in het meldtopic fouten/aanvullingen in de FAQ's.


Nachttreinen

In nachttreinen in Europa heb je meestal de keuze uit verschillende soorten accomodaties. Je kunt op een gewone zitplek zitten, maar je kunt ook meer betalen en gebruik maken van een couchette of een slaapcompartiment. Wat zijn de verschillen?

Zitplaatsen

Afbeelding

Zitplaatsen in nachttreinen zijn vaak gewone stoelen, meestal in compartimenten voor zes en in sommige gevallen zelfs acht personen. Dit is de goedkoopste manier van reizen, want doorgaans betaal je geen toeslag, voor sommige treinen is echter wel een reservering verplicht. Voor een lange nachtreis is dit echter niet de meest comfortabele manier van reizen. Zeker achtpersoonscompartimenten (die komen onder anderen voor in Roemenië, Bulgarije, Tsjechië, Slowakije en Polen) zijn erg oncomfortabel, vooral als ze helemaal vol zijn. Airconditioning is vaak niet aanwezig. Een couchette is in zo'n geval een beter en comfortabeler alternatief. In Oost-Europa is een couchette of een bed in een slaapcompartiment niet duur en aan te raden boven een gewone zitplaats (vanwege comfort en veiligheid), mits die mogelijkheid er is. Sommige nachttreinen hebben enkel zitplaatsen. In sommige landen rijden er ook 's nachts Intercity's of hogesnelheidstreinen; deze treinen hebben vanzelfsprekend alleen maar zitplaatsen. In Duitsland zijn er bijvoorbeeld verschillende ICE's die op nachttrajecten rijden.

Ruststoelen (Reclining seats, Ruhesessel, Sleeperette)

Afbeelding

Ruststoelen komen in verschillende nachttreinen voor. De meeste CityNightLines hebben ze en ook de Franse Corail Lunéa-nachttreinen en de Spaanse Trenhotels kennen ze. Ook in de EN Jan Kiepura van Amsterdam naar Warschau kun je ruststoelen vinden. In Oost- en Zuidoost-Europa komen ze echter niet of nauwelijks voor. Deze stoelen zijn in open rijtuigen (meer sociale controle dan in compartimentrijtuigen) en je moet reserveren. Je betaalt vaak € 1,50 tot € 10,00 extra. In de CityNightLine heeft elke stoel een leeslampje. Ze bieden echter niet altijd meer comfort dan een gewone zitplaats en niet iedereen kan er even fijn op slapen.

Couchette Afbeelding

Afbeelding

Een couchetterijtuig (ook wel ligrijtuig genoemd) heeft doorgaans 10 compartimenten met 6 ligbanken per compartiment. Je kunt liggend slapen en bij de prijs die je betaalt zijn twee lakens, een deken, een kussen en een kussensloop inbegrepen. Couchettecompartimenten hebben veel meer bagageruimte en kunnen van binnenuit op slot, wat de veiligheid en het comfort aanzienlijk vergroot. Vooral in Oost- en Zuidoost-Europa is een couchette in nachttreinen aan te raden. Per couchetterijtuig is een rijtuigbegeleider, die je treinkaartjes meeneemt en er voor zorgt dat je 's nachts geen last hebt van kaartcontroles. Hij of zij is ook je aanspreekpunt bij vragen of klachten. De toeslag voor een couchette kan variëren. In West-Europa bedraagt de toeslag tussen de € 15,00 en € 30,00; in Oost-Europa eerder tussen de € 3,00 en € 15,00. Je kunt vaak ook een plek in een vierpersoonscompartiment boeken; twee bedden zijn dan weggeklapt. Dit is ca. 50% duurder dan de toeslag voor een zespersoonscompartiment. Je hebt dan meer ruimte en privacy.

Vrouwen kunnen op sommige routes (voornamelijk van, naar en via Duitsland en ook op de nachttreinen van Artesia tussen Parijs en Italië) een plek reserveren in een speciaal vrouwencompartiment. Op de Spaanse Estrella-nachttreinen bestaat de keuze tussen mannen-, vrouwen- en gemengde couchettecompartimenten.

Je kunt bij reserveren een voorkeur aangeven voor boven, midden of onder. Voor alles is wat te zeggen. Onder is makkelijker, zeker als je niet zo makkelijk een trapje op klimt; boven heb je meer privacy en lig je nog veiliger, maar zit je wel direct onder het dak van de trein en kan het dus warmer zijn; zeker in de zomer in een rijtuig zonder airconditioning.

De onderste bedden in een couchette zijn doorgaans ook het langst en het breedst, dus wie langer dan 1,80 m is geeft bij het reserveren het beste een voorkeur aan voor een bed onder.

Slaapcompartiment Afbeelding

Afbeelding

De meeste slaapcompartimenten in Europa zijn driepersoonscompartimenten. Meestal zitten er 10 compartimenten in een rijtuig. In een slaapcompartiment slapen mannen en vrouwen gescheiden, tenzij je het hele compartiment boekt. Je kunt ook 'double' of 'single' boeken, het compartiment is dan opgezet voor twee personen of één persoon. Anders wordt er gesproken over T3 (tourist 3-bed).

Een slaapcompartiment onderscheidt zich van een couchettecompartiment door echte bedden, een dichte deur, veel meer ruimte, meer privacy doordat bedden meestal maar aan één kant van het compartiment zijn en de aanwezigheid van een wastafel. In West-Europa is bij de toeslag vaak een ontbijt inbegrepen. Beddengoed zit ook standaard bij de prijs inbegrepen.

Net als bij couchetterijtuigen is ook bij slaaptrijtuigen een rijtuigbegeleider, die je kaartjes meeneemt en bij wie je met vragen en klachten terecht kunt.

In sommige landen kent men ook andere typen slaapcompartimenten. T4 is een compartiment met vier bedden, twee aan elke zijde van het compartiment. Een wastafel is hier doorgaans niet aanwezig, maar de prijs die je betaalt is ook lager dan voor T3. Je komt ze tegen in de Spaanse Trenhotels, waar dit de goedkoopste ligaccomodatie is. Deze treinen kennen geen couchettes; de toeslag voor T4 is echter € 29,00 en daarmee comfortabeler en goedkoper dan couchettes in sommige landen. Italië kent op sommige lijnen speciale comfort-couchettes, die het beste met T4 vergelijkbaar zijn. Ze hebben bredere bedden en zijn luxer dan gewone couchettes.

Let wel op dat als je als man en vrouw samenreist er in de T3- en T4-compartimenten onderscheid naar geslacht wordt gemaakt, in tegenstelling tot bij couchettes. Je kunt dus niet met een man en vrouw samen in T3 of T4 reizen! Meestal is het echter geen probleem als je twee mannenplaatsen boekt (maar dit is geen garantie!). Een andere optie is om Double of T2 te nemen, of om in een couchettecompartiment (vier- of zespersoons) te reserveren.

T2 is een klein smal compartiment voor twee personen en komt vooral in Italië voor. In Italië kun je met een treinkaartje voor de tweede klas geen 'Double' boeken in normale slaaprijtuigen, maar wel in een (krappere) T2. In één rijtuig zitten ongeveer 17 T2-compartimenten. In Griekenland worden T2-rijtuigen op sommige lijnen ook als couchetterijtuig ingezet; je kunt dan met een tweede klas treinkaartje een tweepersoons 'couchette'compartiment boeken (het is natuurlijk gewoon een slaaprijtuig en je slaapt voor relatief weinig geld met veel meer privacy en comfort).

Voor Single heb je in de meeste gevallen een treinkaartje eerste klas nodig en in sommige landen ook voor Double (Griekenland, Slowakije, Roemenië, Italië in normale slaaprijtuigen maar niet in T2 - allemaal niet op internationale trajecten). In Roemenië kent men in binnenlandse alleen tweepersoonscompartimenten en dus alleen eerste klas, wel is het mogelijk om in internationale treinen ook binnenlandse trajecten in het slaaprijtuig af te leggen (bijvoorbeeld Bukarest-Timisoara in de trein Bukarest-Belgrado). Dan is T3 wel te boeken. In internationale treinen in Roemenië volstaat een kaartje tweede klas voor Double.

De toeslag varieert. In West-Europa voor T3 doorgaans € 30,00 tot € 50,00, voor Double € 40,00 tot € 70,00 en voor Single € 70,00 tot € 100,00. Voor extra luxe compartimenten (zoals Deluxe in de CityNightLine of Gran Clase in de Trenhotel) ben je soms nog meer kwijt en heb je vaak een eerste klas treinkaartje nodig.

In Oost-Europa zijn de prijzen schappelijker. T3 tussen de € 8,00 en € 30,00, Double tussen de € 11,00 en € 50,00 en Single tussen de € 18,00 en € 90,00.

Vooral Bulgaarse en Slowaakse slaaprijtuigen zijn erg goedkoop. In die landen dan ook zeker een aanrader, omdat het comfort toch flink hoger ligt dan bij couchettes en het prijsverschil tussen de couchettetoeslag en de toeslag voor T3 vaak maar enkele euro's is. Een T3-reservering voor een Slowaakse nachttrein kost slechts € 5,60. Ook in Turkije verdienen slaaprijtuigen gezien hun comfort en geringe extra kosten de voorkeur, zeker voor lange reizen richting Oost-Turkije. In Finland zijn slaapcompartimenten ook relatief goedkoop, maar daar kent men dan ook geen couchettes.

In sommige landen geldt dat je alleen een heel compartiment kunt boeken en niet één plek in een compartiment voor meerdere personen. Dit geldt voor Trenhotel (uitgezonderd T4) en Noorse nachttreinen. Let op dat Trenhotels en Noorse nachttreinen geen couchettes hebben! Wie hier liggend wil reizen moet dus wel een plek in een slaapcompartiment boeken. Het is wel gemeld dat het vanuit het DB-boekingssysteem wel mogelijk is om een enkele plek te boeken in Noorse nachttreinen zonder het hele compartiment te hoeven boeken. Of dit nog steeds mogelijk is is echter onbekend. Noorse nachttreinen hebben enkel tweepersoonscompartimenten.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]