World on Rails
http://www.worldonrails.nl/forum/

Treinen in Tsjechië en Slowakije
http://www.worldonrails.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=5742
Pagina 1 van 1

Auteur:  Andries [ 07 jul 2008, 16:00 ]
Berichtonderwerp:  Treinen in Tsjechië en Slowakije

De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Plaats dan een bericht in het meldtopic fouten/aanvullingen in de FAQ's.

Afbeelding

Afbeelding

Tsjechië en Slowakije
Update dienstregeling 2012

Algemene informatie

Nationale spoorwegmaatschappij van Tsjechië: České Dráhy
Nationale spoorwegmaatschappij van Slowakije: Železničná Spoločnosť Slovensko

Taal in Tsjechië: Tsjechisch
Taal in Slowakije: Slowaaks

Munteenheid in Tsjechië: Koruna CZK (onderverdeeld in 100 Haléř). 1 EUR = 25 CZK (koers van 5 januari 2012)
Munteenheid in Slowakije: Euro (onderverdeeld in 100 Eurocent)

Nederlandse ambassade in Slowakije: Frana Krála 5, 81105 Bratislava
Nederlandse ambassade in Tsjechië: Gotthardská 6/27, 16000 Praha 6, Bubeneč

Belgische ambassade in Slowakije: Frana Krála 5, 81105 Bratislava; consulaat in Kosice
Belgische ambassade in Tsjechië: 6, Valdstejnska - Mala Strana, 10801 Praha 1

Belangrijke spoorwegknooppunten: Bratislava, Břeclav, Brno, Česká Třebová, České Budějovice, Cheb, Galanta, Havlíčkův Brod, Kolín, Košice, Ostrava, Plzeň, Praha, Přerov, Ústí nad Labem, Žilina, Zvolen

Spoorkaart van Tsjechië
Spoorkaart van Slowakije

N.B. Nederlanders gebruiken de naam Slowakije, Vlamingen noemen het land Slovakije. Hier wordt de naam Slowakije gebruikt.

Belangrijkste soorten treinen

SuperCity is de naam voor moderne Tsjechische hogesnelheidstreinen. Ze rijden voornamelijk van Praag naar Ostrava, maar er zijn ook SuperCity's van Praag naar Wenen en van Praag naar Bratislava. Ze vormen het topsegment van de Tsjechische treinen. Een toeslag is verplicht en een reservering is daarbij inbegrepen. De toeslag is € 7,00.

EuroCity, afgekort tot EC, is een internationale naam voor moderne dagtreinen. Voor internationale treinen is dit de meest voorkomende treinsoort in Tsjechië en Slowakije. EuroCity's rijden van Tsjechië en Slowakije naar Duitsland, Polen, Hongarije en Oostenrijk.

InterCity, afgekort tot IC, is een treinnaam die in Tsjechië en Slowakije weinig wordt gebruikt. De IC's zijn kwalitatief vergelijkbaar met de EuroCity's, maar rijden op binnenlandse trajecten. Deze treinen hebben vaak restauratierijtuigen en zijn sneller dan de Expresstreinen.

Express, afgekort tot Ex, zijn de belangrijkste sneltreinen in Tsjechië en Slowakije. Dit zijn gewone sneltreinen. De zitrijtuigen zijn vaak gemoderniseerd.

Rychlík, afgekort tot R, is de naam voor de meeste Tsjechische en Slowaakse sneltreinen. Dit zijn treinen met oudere rijtuigen, ze zijn relatief snel en leggen lange afstanden af.

Spesny Vlak, afgekort Sp, is de Tsjechische benaming voor snellere stoptreinen. Deze treinen zijn echter langzamer dan de sneltreinen.

Osobni Vlak, afgekort Os, is de Tsjechische benaming voor alle gewone stoptreinen. Deze treinen stoppen overal en zijn alleen voor kortere afstanden geschikt. Voor langere afstanden kun je beter minimaal een Rychlik gebruiken.

DB bus Dit is een snelle bus die van Nürnberg naar Praag in 3:40 uur rijdt (elke 2 uur), en van München naar Praag in 4:40 uur (4 keer per dag). Interrail is geldig, maar een reservatie is verplicht.

De meeste sneltreinen (vanaf de categorie Rychlík) hebben vaak een (goedkoop) restauratierijtuig. In de hoger geklasseerde treinen is de restauratie vaak wel beter en uitgebreider.

Nachttreinen

CityNightLine, afgekort CNL, is voor Nederlanders de directe verbinding met Tsjechië. De CityNightlIne-treinen zijn comfortabel en modern. Elke avond vertrekt de CityNightLine naar Praag vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem.

EuroNight, afgekort EN, is een Europese categorie voor kwalitatief goede nachttreinen. De belangrijkste in Tsjechië en Slowakije is de EuroNight Praag naar Košice rijdt.

D-Nacht is de benaming van normale nachttreinen in en naar Oost-Europa. Tussen Tsjechië en Slowakije en ook op binnenlandse trajecten rijden veel van deze nachttreinen, maar ook naar Polen, Hongarije en Roemenië. Deze treinen kennen geen toeslag, maar een couchette of een plek in het slaaprijtuig is vaak erg goedkoop. Een slaapplek is vaak maar iets duurder dan een couchette en wordt daarom aanbevolen. Zeker in Slowakije is het verschil erg klein. Voor een binnenlandse reis (bv. Bratislava-Košice) met een nachttrein kun je het beste een bed in het slaaprijtuig boeken.

Bereikbaarheid vanuit Nederland en België

De snelste route naar Tsjechië is meestal via Nürnberg. Vanuit Nederland/België kun je naar Nürnberg reizen door over te stappen in Keulen of Frankfurt. In Nürnberg kun je dan de DB bus naar Praag nemen, deze rijdt elke 2 uur. Voor deze bus is een reservatie verplicht.

Een andere mogelijkheid is via Berlijn, door een InterCity naar Berlijn te nemen en in Berlijn op de EuroCity naar Praag te stappen, of met de rechtstreekse CityNightLine. Normaal stoppen alle treinen uit Berlijn in Praag Hlavní Nádraží (hl.n.). Hlavní Nádraží is het hoofdstation en ligt in het centrum, Praag Holešovice ligt in een buitenwijk. Let op als je moet overstappen in Praag, omdat je aansluitende trein soms vanaf een ander station vertrekt.

De snelste route naar Slowakije is meestal via Wenen. Dit kan overdag, door de ICE naar Frankfurt Flughafen te nemen en daar over te stappen op de ICE naar Wenen. In Wenen kom je aan op het Westbahnhof en moet je met tram 18 naar het Südbahnhof, waar de treinen naar Bratislava vertrekken. Er zijn twee routes: via Marchegg en via Bruck an der Leitha. Neem de trein via Marchegg, want die rijdt door naar Bratislava Hlavná, het hoofdstation. De treinen via Bruck an der Leitha rijden slechts tot Bratislava-Petržalka, een buitenwijk van Bratislava.

Hoge Tatra

Veel InterRailers die naar Slowakije gaan willen wandelen in de Hoge Tatra. Poprad Tatry is de belangrijkste stad en een spoorknooppunt in de Tatraregio. Vanaf hier zijn plaatsje als Stary Smokovec ook prima te bereiken.

Český Krumlov

Český Krumlov staat bij veel InterRailers ook op het lijstje. Het stadje is ongeveer elke twee uur per stoptrein bereikbaar vanuit de grotere stad České Budějovice.

Overzicht van toeslagen

Alle toeslagen zijn gebaseerd op een InterRail tweede klas.

SuperCity: toeslag met verplichte reservering € 7,00 (in Tsjechië CZK 200)
InterCity/EuroCity in Slowakije: € 3,00 (in Tsjechië geen toeslag meer nodig)
DB Expressbus Nürnberg/München-Praag: € 10,00

Niet-verplichte zitplaatsreservering: € 4,00 (ter plekke goedkoper)
CityNightLine: zitplaats € 11,50, slaapstoel € 17,50, couchette vanaf € 27,50, slaapplaats vanaf € 47,50
Couchette in nachttrein: € 6,00 (in Slowakije) tot € 27,50 (CityNightLine), voor de meeste D-treinen ca. € 9,00-€ 14,00
Plek in slaaprijtuig in nachttrein: € 10,00 (in Slowakije) tot € 50,00 (CityNightLine), voor de meeste D-treinen ca. € 15,00-20,00

Voor IC's, EC's, Ex- en de meeste R-treinen kunnen plaatsen gereserveerd worden.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/