World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 10:24

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Reserveren van treinen
BerichtGeplaatst: 09 jul 2008, 13:56 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Plaats dan een bericht in het meldtopic fouten/aanvullingen in de FAQ's.

Reserveren

Bijna iedereen die InterRail gebruikt kent het verschijnsel wel: reserveringen maken voor treinen. Sommige treinen kennen een reserveringsplicht en voor andere treinen kun je reserveren, maar is het niet verplicht.

De voor- en nadelen van reserveren

Aan reserveren van een trein zitten de verschillende voor- en nadelen.

Voordelen:
- Je bent verzekerd van een zit- of ligplek. Vooral voor lange reizen is dit een geruststellende gedachte.
- Je hoeft je geen zorgen te maken of je wel met de trein meekan.
- Je kunt een bepaalde plek reserveren: bijvoorbeeld een plek bij het raam, of het onderste couchettebedje.

Nadelen:
- Meestal moet je voor een reservering betalen.
- Je zit vast aan een bepaalde trein, als je die mist heb je niks aan je reservering (je kunt soms wel geld terugkrijgen).
- Je bent minder flexibel.

Reserveringsplicht

Als er voor een trein reserveringsplicht geldt moet je reserveren. Soms kom je zonder reservering de trein niet eens in. Als je toch de trein instapt moet je meestal in de trein een reservering kopen en betaal je een boete of toeslag. Je bent vrijwel altijd duurder uit.

Treinen waarvoor reserveringsplicht geldt zijn duidelijk vermeld in de dienstregeling, meestal met het symbool Afbeelding. Ook in de online reisplanners staan reserveringsplichtige treinen aangegeven. In de FAQ-topics per land wordt ook aangegeven voor welke treinen gereserveerd moet worden.

Couchettes en bedden in een slaapcompartiment moeten altijd gereserveerd worden.

Reseveren aanbevolen

Voor sommige treinen geldt dat reserveren niet verplicht is, maar wel aanbevolen. Je wordt dan aangeraden om een reservering te maken, omdat men verwacht dat de trein erg vol zal zitten. Als je niet reserveert kun je meestal wel gewoon mee, maar de kans is dan aanwezig dat je geen vrije zitplaats kunt vinden omdat alle zitplaatsen bezet zijn.

Reserveren mogelijk

Voor sommige treinen is reserveren mogelijk, maar niet verplicht. In zulke gevallen moet je zelf bepalen of je een reservering wilt maken. Als het een lange treinrit is is de zekerheid van een vaste plek wel fijn. Sommige treinen kunnen onverwacht erg druk zijn.

Treinen met toeslag

Als je met een trein met toeslag reist zit bij deze toeslag een reservering bijna altijd inbegrepen.

Waar kan ik reserveren?

Reserveren kan in Nederland bij de Treinreiswinkel of bij een Tickets & Service Winkel van NS Hispeed. Je moet elke trein apart reserveren. Ook kun je een trein meestal ter plekke reserveren. Houd wel rekening met wachttijden bij het loket, in sommige grote steden zijn de rijen voor de loketten soms lang! In sommige landen kun je ook een reservering uit de kaartautomaat halen.

Reserveren bij NS Hispeed of de Treinreiswinkel?

Bij NS Hispeed kun je bij aanschaf van je InterRail Pass maximaal 4 reserveringen maken, officieel 2 voor de heenreis en 2 voor de terugreis. Bij de Treinreiswinkel kun je alleen bij gelijktijdige aanschaf van je InterRail Pass onbeperkt reserveren!

De Treinreiswinkel is beter in het zoeken van het juiste tarief en de medewerkers van de Treinreiswinkel zijn meer ervaren in het reserveren van treinen in alle uithoeken van Europa. Maak je een reis door heel Europa, of wil je veel reserveringen maken, dan verdient reserveren bij de Treinreiswinkel de voorkeur. Het voordeel van reserveren bij de Treinreiswinkel is dat men ook meer de tijd voor je neemt. Bereid je goed voor en zorg dat je van te voren weet wat je precies wilt reserveren, dat scheelt enorm en maakt het voor jou en voor de medewerker van de Treinreiswinkel een stuk makkelijker. Als je vragen hebt kun je die natuurlijk altijd stellen in dit forum.

Wat kost een reservering?

Een reservering voor een zitplaats kost meestal tussen de € 3,00 en € 5,00. In sommige gevallen is de reservering gratis (ICS in Slovenië, treinen in Groot-Brittanië, sneltreinen in Griekenland). In sommige gevallen betaal je meer, zeker als het om een trein met toeslag gaat. In Spanje is het voor de meeste treinen € 6,50. Voor hogesnelheidstreinen is het soms nog meer.

Wat een reservering voor een couchette of bed in een slaapcompartiment kost kun je vinden in de topic Verschillende accomodaties in nachttreinen.

Trein gemist, wat dan?

Heb je buiten je eigen schuld om een trein gemist doordat een andere trein vertraging had, vraag dan zo snel mogelijk om bevestiging van de vertraging. Liefst in de vertraagde trein, anders op het station. Met die bevestiging kun je aantonen dat de reservering niet gebruikt is en kun je geld terugvragen waar je je reservering hebt gekocht. Meestal wordt de bevestiging in de vorm van een stempel op je treinkaartje of reservering gezet. Ook als je de trein niet neemt en je de reservering dus niet gebruikt kun je voor het vertrek van die trein op je reservering laten zetten dat je hem niet gebruikt hebt. Soms kun je dan nog geld terugkrijgen.

Als je de trein die je hebt gereserveerd mist, kun je ook met de volgende trein mee waarmee je met zo min mogelijk vertraging op je bestemming aankomt. Ook als dit een duurdere trein, een reserveringsplichtige trein of een trein met toeslag is. Vraag wel altijd om bevestiging van de vertraging.

InterRailcontingenten

In sommige reserveringsplichtige en globaal geprijsde treinen wordt slechts een deel van de plaatsen beschikbaar gesteld aan InterRailers. Er is dan een beperkt contingent aan plaatsen die InterRailers tegen een speciaal tarief kunnen boeken. De andere plaatsen in de trein kunnen dan niet tegen het speciale tarief geboekt worden (ook al zouden ze allemaal leeg zijn).

Dit geldt onder anderen voor de Thalys en treinen in Frankrijk en Spanje. Deze contingenten kunnen vol raken en dan zijn er geen plekken meer beschikbaar voor het lage InterRailtarief. Dan moet je meer gaan betalen als je per se met die trein wilt reizen. Vroeg reserveren is dus aanbevolen. In Franse TGV's gebeurt het bijvoorbeeld dat als het contingent met plaatsen van € 6,00 vol is, je € 18,00 moet gaan betalen. Zeker bij drukke treinen heb je hier kans op. Ook in Spaanse langeafstandstreinen, met name de AVE's, zijn de InterRailcontingenten soms erg klein. Als de trein die jij wil vol zit voor het goedkope tarief kun je proberen een trein eerder of later te reserveren.

Ook kun je uitwijken naar langzamere regionale treinen waarvoor niet gereserveerd hoeft te worden, of andere langzamere langeafstandstreinen (in Spanje bijvoorbeeld een Talgo in plaats van een AVE). Dit is een optie voor als je toch echt weg moet, maar niet te lang wil wachten. Dit kost vaak wel veel meer tijd.

Andere klassenindelingen

Spaanse langeafstandstreinen kennen drie klassen: C (Club = Business Class), P (Preferente = 1e klasse) of T (Turista = 2e klasse). Alleen de AVE heeft ze alle drie, andere treinen hebben meestal Preferente en Turista (in sommige gevallen alleen Turista). In Spaanse slaapcompartimenten wordt het onderscheid gemaakt tussen Gran Clase, Preferente en Turista. Alleen voor Gran Clase heb je een vervoerbewijs 1e klasse nodig, Preferente mag hier gebruikt worden met een vervoerbewijs 2e klasse (en de bijbehorende toeslag). In Spaanse nachttreinen zijn soms enkel zitplaatsen 1e klasse (Preferente), deze moeten wel gereserveerd worden maar mogen gebruikt worden met een InterRail 2e klasse. Dit geldt ook voor de zitplaatsen in de Elipsos Trenhotels van Parijs, Zürich en Milaan naar Spanje. Normaal gesproken levert de combinatie van een InterRail 2e klasse met een reservering in Preferente (of zelfs Club) ook in dagtreinen geen probleem op bij de conducteur.

Spaanse regionale treinen kennen slechts één klasse, alleen T (Turista = 2e klasse). Sommige regionale treinen zijn reserveringsplichtig (MD, TRD, R-598), voor de meeste Regional Express treinen kun je reserveren maar is het niet verplicht.

De Alfa Pendulars in Portugal kennen de klassen Conforto (1e klasse) en Turista (2e klasse). Intercity's en andere treinen in Portugal hebben gewoon 1e en 2e klasse.

De Railjet-treinen tussen München, Wenen en Budapest hebben een luxe Business Class waarvoor een vervoerbewijs 1e klasse nodig is en een toeslag van € 25,00.

Wat kun je wel en niet reserveren vanuit Nederland?

In principe zijn bijna alle Europese treinen te reserveren vanuit Nederland. Er zijn echter treinen die niet te reserveren zijn.

- Binnenlandse treinen in Portugal, Bulgarije, Griekenland en Hongarije zijn vanuit Nederland niet te reserveren. Volgens recente berichten zouden sommige Turkse treinen nu wel te reserveren zijn.
- Internationale treinen vanuit Bulgarije zijn slechts beperkt te reserveren. Sofia-Wenen is geen probleem, maar het aantal plaatsen is beperkt. Voor de treinen tussen Sofia en Bukarest kan wel gereserveerd worden, je komt dan in één van de duurdere Roemeense rijtuigen.
- Voor de internationale treinen naar en van Istanbul geldt dat je in Nederland een plek in de trein Bukarest-Istanbul kan reserveren. Dit kan in beide richtingen, vanaf Istanbul moet het onder treinnummer 490. Zowel het slaaprijtuig als het couchetterijtuig is in beide richtingen te boeken. Belgrado-Istanbul is sinds kort ook te reserveren vanuit Nederland.
- Britse treinen hebben geen treinnummer. Als je bijvoorbeeld wilt reserveren voor de nachttrein die om 21:15 vanaf London Euston naar Fort William vertrekt moet de vertrektijd als treinnummer ingevoerd worden (dus in dit geval trein 2115 vanaf London Euston) én moeten begin- en eindstation worden aangegeven.
- Servische treinen zijn lastig te boeken. Vanuit Belgrado naar Zagreb, München, Budapest, Wenen en Skopje is geen probleem. Naar Sofia zou wel moeten lukken, maar de treinen naar Bar in Montenegro zijn niet vanuit Nederland te reserveren. Wel zijn de rechtstreekse couchetterijtuigen vanuit Praag, Bratislava en Budapest naar Bar te reserveren.

Treinen die hier niet te reserveren zijn zul je ter plekke moeten reserveren. De mogelijkheden om treinen via internet te reserveren zijn helaas beperkt en verschillen heel erg per land.

Treinen per e-mail reserveren

Voor treinen die je niet kan reserveren vanuit Nederland is het soms mogelijk om deze (tegen een kleine vergoeding) door een buitenlands reisbureau te laten reserveren. Je haalt de tickets dan ter plekke op.

Treinen vanuit Belgrado, zoals de treinen naar Bar of het slaaprijtuig naar Istanbul, kun je reserveren via Wasteels. Dit reisbureau heeft een kantoor in het station van Belgrado. Je kunt mailen naar wasteels@eunet.rs

Treinen vanuit Turkije, zoals de treinen richting Oost-Turkije, maar ook de nachttrein naar Thessaloníki en de treinen naar het Midden-Oosten (Aleppo en Teheran), zijn te reserveren via reisbureau Tur-ISTA in Istanbul. Het adres waar je je reserveringen en/of tickets kan ophalen is Divan Yolu Caddesi No. 16/B, 34410 Sultanahmet, Istanbul. Je kunt mailen naar erdemir@tur-ista.com

Wat staat er op je reservering?

Op de reservering staat meestal het volgende:

- Wat voor plaats het is (zitplaats, ligplaats, slaapplaats).
- De vertrekdatum, vertrektijd en het vertrekstation.
- Het aankomststation, aankomstdatum en aankomsttijd.
- De klasse: 1 of 2, of in Spaanse langeafstandstreinen C (Club = Business Class), P (Preferente = 1e klasse) of T (Turista = 2e klasse). In Spaanse slaapcompartimenten wordt het onderscheid gemaakt tussen Gran Clase, Preferente en Turista. Alleen voor Gran Clase heb je een vervoerbewijs 1e klasse nodig, Preferente mag hier gebruikt worden met een vervoerbewijs 2e klasse. In Spaanse nachttreinen zijn soms enkel zitplaatsen 1e klasse (Preferente), deze moeten wel gereserveerd worden maar mogen gebruikt worden met een InterRail 2e klasse. Dit geldt ook voor de zitplaatsen in de Elipsos Trenhotels van Parijs, Zürich en Milaan naar Spanje.
- Het treinnummer.
- Het rijtuignummer (staat meestal bij de deur van het rijtuig aangegeven).
- Het plaatsnummer.
- Waar de plaats is: raam, midden of gang, boven, midden of onder en in een open rijtuig (Großraumwagen) of in een rijtuig met compartimenten (Abteilwagen).
- Roken of niet-roken (standaard niet-roken, maar in sommige landen in roken nog mogelijk).
- Eventuele kortingen (bij sommige reserveringen staat hier dat de reservering naar een speciaal pas- of InterRailtarief is).
- De prijs.

Een typische reservering (in dit geval voor een couchette in een nachttrein) kun je hier zien.

In andere landen kunnen de reserveringen eenvoudiger zijn en zijn niet altijd alle hierbovenstaande gegevens vermeld. In sommige landen krijg je een handgeschreven reservering, op een formuliertje.

Reserveertips

- Ga voor je InterRail Pass én reserveringen naar de Treinreiswinkel in Amsterdam of Leiden.
- Maak van te voren een lijstje met welke treinen je wilt reserveren, met treinnummers, vertrektijden en vertrek- en aankomststations.
- Bepaal van te voren of je een voorkeur hebt voor zitplaatsen. Voor zitplaatsen kun je bijvoorbeeld een voorkeur geven voor aan het raam. Dan zie je veel meer dan aan het gangpad.
- Bepaal van te voren of je een voorkeur hebt voor lig- en slaapplaatsen. Op het bovenste bed heb je meer privacy, maar je zit direct onder het dak waardoor het daar zomers vaak warmer is. Als je medereisgenoten in het compartiment nog willen blijven zitten kun je op het bovenste bed bovendien al gaan liggen zonder de anderen te storen. Maar je moet wel de ladder op en af als je het bed in of uit wilt. Het onderste bed is makkelijker te bereiken en je kunt je bagage onder het bed leggen.
- Soms kun je een voorkeur aangeven en heeft een trein zowel open rijtuigen als rijtuigen met compartimenten (komt veel voor bij Duitse, Oostenrijkse, Tsjechische, Slowaakse en Italiaanse Intercity's). Als je een voorkeur hebt voor één van de twee is dit handig om aan te geven.
- Reserveer voor lange nachtreizen een couchette of bed in het slaaprijtuig. Zeker in Oost-Europa hoef je het voor de prijs niet te laten. In de nieuwere Spaanse Trenhotel-nachttreinen zijn de bedden erg duur, maar zijn de slaapstoelen erg comfortabel.
- Reserveer ook voor lange dagreizen, ook als er geen reserveringsplicht is. Niks vervelender dan uren moeten staan terwijl je voor een paar euro meer had kunnen zitten.
- Reserveer op tijd. Vooral voor treinen met beperkte contingenten en voor drukke verbindingen geldt dat er soms maar weinig plaatsen beschikbaar zijn. Tijdig reserveren voorkomt teleurstellingen!
- Weet wat je wil reserveren, ook als je ter plekke een reservering maakt. Schrijf de benodigde gegevens (treinnummer, vertrektijd, vertrekstation, aankomststation én voor nachttreinen of je een zitplaats, couchette of bed in het slaaprijtuig wilt) op een blaadje, dat kan helpen als je de lokale taal niet spreekt.
- Vermijd treinen met hele dure toeslagen als het kan, maar let wel goed op wat het je oplevert. Als je bijvoorbeeld in Spanje bent is dit geen goede optie. Daar rijden erg weinig treinen, en is het aantal toeslagvrije treinen zeer beperkt. Naar veel bestemmingen kun je niet eens reizen met toeslagvrije treinen, of is het erg tijdrovend.
- Denk goed na of het niet verstandiger is om met de nachttrein te reizen. Soms zit je een hele dag in de trein en heb je meerdere overstappen, of betaal je toeslagen voor dagtreinen, en kom je pas laat in je plaats van bestemming aan. Je kunt daar dus gelijk weer een ho(s)tel in. Neem je de nachttrein, dan betaal je ongeveer evenveel of iets meer dan voor een overnachting in een hostel. Maar dan reis je 's nachts, terwijl je slaapt, en kun je een dag langer in de stad van vertrek of aankomst doorbrengen! Je reist dus veel efficiënter, en bovendien kun je uitslapen en kom je op een gunstig tijdstip aan als je nog geen ho(s)tel in je aankomststad hebt gereserveerd. Dit geldt natuurlijk voor veel andere lange treinreizen die óf de hele dag duren, of per nachttrein afgelegd kunnen worden, zoals Belgrado-Sofia, Budapest-Bukarest, Rome-Palermo, Berlijn-Budapest, München-Belgrado, München-Wenen. Ook op sommige snelle, meestal binnenlandse dagtrajecten, waar hogesnelheidstreinen of andere sneltreinen rijden, rijden nog steeds nachttreinen. Bijvoorbeeld Parijs-Nice, Rome-Milaan, Athene-Thessaloníki, Berlijn-München, Madrid-Barcelona, Londen-Edinburgh. Soms doet de hogesnelheidstrein maar een paar uurtjes over de route en de nachttrein veel langer. Maar ook hier geldt: je bespaart wel een overnachting uit en je hebt meer tijd in de stad waar je vertrekt of de stad waar je aankomt. Bedenk: slapen moet je toch en met een nachttrein maakt de reistijd niet zoveel uit!
- Houd rekening met wachtrijen. Veel landen kennen geen kaartautomaten, dus ook voor gewone treinkaartjes moet iedereen naar het loket. Ook bij internationale loketten zijn de wachtrijen vaak lang. Een half uur van te voren proberen de trein te reserveren is dus niet aan te raden! Reserveer daarom liever een dag van te voren, of nog eerder, als het kan.
- Ga na het instappen binnen 15 minuten na vertrek van de trein naar je gereserveerde plaats toe. Dit is een internationale regel. Als de plek na 15 minuten nog steeds leeg is mag deze worden doorverkocht of aan een andere reiziger worden gegeven. Als dat is gebeurd kun je geen aanspraak meer maken op je gereserveerde plaats.
- Reserveer altijd voor treinen met reserveringsplicht. In sommige landen, zoals bv. Spanje, kom je zonder reservering vaak niet eens de trein in! Soms kom je überhaupt niet eens het perron op.
- Als je gratis kunt reserveren, doe dat dan. Het kost je immers enkel wat tijd aan het loket en je bent verzekerd van een zitplaats. Doe dit zeker in Griekenland voor de sneltreinen tussen Athene en Thessaloníki, deze zitten vaak stampvol (en 6,5 uur staan is geen pretje).
- Als je niet hebt gereserveerd terwijl dat wel kon, maak dan plaats al er komen mensen met een reservering voor de stoel waarop jij zit. In sommige gevallen staan gereserveerde plaatsen aangegeven. Als je geen reservering hebt kun je zonder problemen op een niet-gereserveerde plaats gaan zitten.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]