World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 10:18

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Treinen in Finland
BerichtGeplaatst: 21 mar 2010, 21:26 
Offline
Shinkansen

Lid geworden op: 17 feb 2009, 19:44
Berichten: 293
Land: Nederland
Locatie: Utrecht
De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Plaats dan een bericht in het meldtopic fouten/aanvullingen in de FAQ's.

Afbeelding

Finland

Nationale spoorwegmaatschappij van Finland: http://www.vr.fi/eng/

Taal in Finland: Fins (heel Finland), Zweeds (langs de kust ruwweg tussen Helsinki en Vaasa) en Saami (Lapland)
Fins lijkt alleen op het Estisch en een heel klein beetje op het Hongaars. Finnen spreken over het algemeen goed Engels. Stationsinformatie wordt omgeroepen in het Fins, Zweeds en Engels.

Munteenheid: Euro (onderverdeeld in 100 Eurocent)

Het land ligt in de Schengenzone en is bereisbaar met een Europese identiteitskaart.

Belangrijkste spoorwegknooppunten: Helsinki, Tampere, Turku, Kouvala, Pieksamäki

Spoorkaart van Finland: http://www.bueker.net/trainspotting/map ... inland.gif

Dagtreinen:
Pendolino: De Finse hogesnelheidstrein, deze rijdt in Zuid- en Midden-Finland tussen de belangrijkste steden. Deze trein heeft reserveringsplicht en een barrijtuig. Stopcontacten voor laptop of telefoon zijn standaard aanwezig (1 per stoel). Tussen Helsinki en Turku, Tampere en Lahti haalt de trein snelheden tot 220km/h.

InterCity: Snelle en comfortabele treinen die alle steden met elkaar verbindt en buiten het stedelijk gebied van Helsinki vaak ook stopt in dorpen. Diverse rijtuigen, inclusief een ballenbak voor de kinderen, rijtuigen voor mensen met allergie en stiltecoupé. Er is altijd een barrijtuig aanwezig. Stopcontacten voor laptop of telefoon zijn standaard aanwezig (1 per stoel). Stopt net wat vaker als de Pendolino.

Allegro: Hogesnelheidstrein tussen Helsinki en St Petersburg. Interrail is niet geldig!

Commutertrain: Stadsregiotreinen in en rond Helsinki. Vergelijkbaar met de S-bahn in Duitsland. Weinig comfort, maar heel praktisch als je net buiten de Finse hoofdstad moet zijn. Rijden zeer frequent.

Regionaltrain: Lange afstandsstoptreinen op niet-geëlektrificeerde trajecten. Minder comfort als in de InterCity. Deze treinen kunnen niet worden gereserveerd.

TreinBus: Zoals het woord al zegt, dit zijn geen treinen maar bussen. Ze vervangen treinen op lijnen die niet meer rendabel zijn of onderhouden worden. Ze stoppen wat vaker als de trein. Deze treinbussen staan ook in de dienstregeling van VR en je mag dus gewoon gratis mee met je InterRail.

Sibelius en Repin: Beide treinen rijden een keer per dag rechtstreeks vanuit zuidelijk Finland (waaronder Helsinki) naar Vyborg en St. Petersburg. Je hebt geen korting met Interrail. Op dit traject is men bezig met het upgraden van de lijn zodat ook hier Pendolino’s hun maximale snelheid kunnen benutten. Ook in Rusland is men hiermee bezig. Volgens planning vanaf 2011 kan het traject Helsinki-St. Petersburg daardoor in 3,5 uur in plaats van de huidige 6-6,5 uur worden afgelegd. InterRail is niet geldig op dit traject.

Nachttrein:
Expresstrain: Nachttreinen tussen Helsinki/Turku en Rovaniemi/Kemijärvi (Lapland). Stoppen onderweg op de belangrijkste stations, zoals Tampere en Oulu (Zitplaatsen, Slaapplaatsen). Meerdere keren per avond in beide richtingen. Voor zitplaatsen hoef je niet te reserveren, het kan wel voor €4,60. Voor slaapplaatsen lopen de kosten uiteen van €12,50 tot €32,50, afhankelijk van tijdstip van de reservering en van het vertrek van de trein. In december liggen de kosten voor een slaapplaats fors hoger (€18,50-54,50).

Tolstoi: Rechtstreekse nachttrein van Helsinki naar Moskou. Deze stopt onderweg ook in St. Petersburg (rond 01.45u). Een keer per nacht in beide richtingen.

Bereikbaarheid vanuit Nederland en België:
Er zijn diverse mogelijkheden om Finland te bereiken. Snelste optie is per CityNightLine van Nederland naar Kopenhagen, vanaf daar per X2000 naar Stockholm. Vervolgens per nachtboot van VikingLine of TallinkSilja naar Turku of Helsinki (50% korting met InterRail).

Voor als je naar Noord-Finland wil kan je vanaf Stockholm ook de nachttrein nemen naar Luleaa, dan per bus via Haparanda en Tornio naar Kemi (bus gratis met Interrail). Vanaf daar kan je je reis per trein vervolgen richting bijvoorbeeld Oulu of Rovaniemi.

Andere mogelijkheid is per boot vanuit Rostock (met TallinkSilja, tot 30% InterRail korting) of vanuit Travemünde of Gdynia (met Finnlines, 20% Interrail korting) naar Helsinki. De overtocht duurt 21-36 uur.

Ook kan je per trein en bus via de Baltische Staten in Finland komen. Met TallinkSilja heb je 50% korting op de boot tussen Tallinn en Helsinki.

Wil je én niet met de boot én niet met de bus, dan kan je via Moskou Finland bereiken. Reken op bijna 3 dagen reistijd.

Overzicht van toeslagen:
Pendolino: 2e klas: € 2,30 tot € 4,50 / 1ste klas: € 3,90 tot € 6,70 (afhankelijk van afstand, verplichte reservering).
InterCity: 2e klas: € 1,70 tot € 4,50 / 1ste klas: € 2,50 tot € 6,70 (afhankelijk van afstand, aanbevolen reservering, zeker op drukke tijdstippen (vrijdag- en zondagmiddag/avond, maandagochtend)).

Belangrijkste kortingen:
20% korting met Finnlines op de trajecten Gdynia-Helsinki en Travemünde-Helsinki
50% korting met TallinkSilja op de trajecten Turku/Helsinki-Stockholm en Helsinki-Tallinn.
Tot 30% korting met TallinkSilja op het traject Rostock-Helsinki
50% korting met Viking Line op de trajecten Turku/Helsinki-Stockholm

Gratis busvervoer tussen Kemi/Tornio en Haparanda.
Gratis toegang tot het Finse Spoorwegmuseum http://www.rautatie.org/web/en/default.asp
Gratis toegang tot de enige overgebleven smalspoorbaan in Finland http://www.jokioistenmuseorautatie.fi/

Busvervoer:
In Finland bestaat een uitgebreid netwerk van langeafstandsbusdiensten. Zeker op trajecten waar niet of nauwelijks een trein rijdt vormt dit een goede aanvulling op het treinverkeer. Meer afgelegen gebieden worden op deze manier meerdere keren per dag ontsloten. Je krijgt er echter geen Interrailkorting op en dat maakt deze bussen vrij prijzig. Mocht je een nationaal park willen bezoeken, dan ontkom je er vaak niet aan. Probeer dan zo dichtbij mogelijk met de trein te komen en het laatste stuk per bus af te leggen.


Laatst gewijzigd door Bruno op 16 sep 2013, 19:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Allegro toegevoegd


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]