World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 10:20

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: FAQ - Spanje
BerichtGeplaatst: 30 jan 2011, 21:35 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Plaats dan een bericht in het meldtopic fouten/aanvullingen in de FAQ's.

Meer info over treinen in Spanje is ook te vinden in "FAQ Treinen in Spanje"

Afbeelding

Spanje

Algemeen

Wat zijn mooie steden in Spanje om te bezoeken?
Bij Spanje denken velen als eerste aan Barcelona en Madrid. Maar Spanje heeft meer te bieden dan deze twee steden. Denk aan Bilbao, Valencia, Sevilla en Málaga. Wie van cultuur en prachtige oude steden houdt komt zeker aan zijn trekken in Santiago de Compostela, Salamanca en Granada. Ook kleinere steden als Toledo en Segovia zijn de moeite waard.

Wat zijn mooie regio's in Spanje?
Veel toeristen kennen alleen de Costa's in het uiterste noordoosten: de rest van het land is voor de meesten te ver weg. Spanje heeft een heel afwisselend landschap, al is het hele land vrij bergachtig. Het noorden, aan de Atlantische kust, heeft een gematigd klimaat. Het wordt hier zomers niet echt heet en het regent er vrij vaak, maar het is ook erg groen. Het is er wat minder toeristisch. Het binnenland is warm en droog. Sommige delen zijn dunbevolkt en het landschap doet soms woestijnachtig aan. De steden zijn hier de grootste trekpleisters, maar in de zomer kan het er echt heet zijn (temperaturen van boven de 40 graden). Aan de kust van de Middellandse Zee heerst een aangenamere temperatuur, al kan het daar ook gemakkelijk boven de 30 graden komen in de zomer. Hoe zuidelijker je komt, hoe warmer het wordt. De luchtvochtigheid is hier wel veel hoger dan in het binnenland, waardoor het net zo warm aan kan voelen.

Waar kan ik overnachten?
Campings zijn een budgetoptie, maar zijn lang niet overal. Zeker bij de hoge temperaturen in de zomer moet je je afvragen of je niet liever in een hostel of hotel met airconditioning overnacht. Hostels zijn in Spanje niet duur en in alle grote steden te vinden. Eenvoudige hotels worden wel 'hostal' genoemd, maar moeten niet verward worden met hostels. Ook deze hostals zijn een goedkope mogelijkheid om te overnachten, ze zijn meestal niet heel groot en te vergelijken met pensions of bed & breakfasts. Hotels in Spanje zijn ook niet duur, maar één en ander hangt wel af van waar je bent. In de toeristische plaatsen zijn veel hotels en is veel concurrentie, en zeker als je niet midden in het hoogseizoen gaat kun je vaak goedkoop een kamer bemachtigen. Reis je met twee personen, dan heb je vaak voor het geld wat een hostel je kost ook een tweepersoonskamer in een hostal of hotel. In de minder toeristische plaatsen zijn doorgaans ook minder hotels en dus ook minder concurrentie. De prijzen liggen er hoger, al is het meestal nog steeds niet heel duur.

Moet ik Spaans kunnen spreken?
Het is handig om een paar woordjes te leren en heel moeilijk is het niet, veel woorden zijn wel te begrijpen. In de regel kun je je in de meeste situaties prima redden zonder Spaans. Het hangt in sommige gevallen ook van de regio af. Naar de Costa del Sol gaan bijvoorbeeld veel Engelsen, en daar kun je dan ook prima in het Engels terecht. In een plaats als Lloret de Mar is zelfs Nederlands geen probleem. Bij loketten van de spoorwegen is het wisselend, maar de taal zal niet echt een barrière zijn. In sommige delen van Spanje worden overigens andere talen gesproken: Baskisch, Catalaans en Galicisch zijn officiële talen in de gebieden waar ze gesproken worden. Maar in die gebieden spreekt iedereen tevens Spaans.

Hoe heten de Spaanse spoorwegen?
De Spaanse spoorwegen heten Renfe. De belangrijkste andere spoorvervoerders zijn FEVE, EuskoTren en FGC.

Enkele Spaanse woorden die van pas kunnen komen
andén = perron
aseos = wc's
billette = (trein)kaartje
consigna = bagagekluis
estación = station
llegada = aankomst
reserva = reservering
salida = vertrek
servicios = wc's
taquilla = loket
tren = trein
vía = spoor

Treinen en ander openbaar vervoer

Zijn de treinen in Spanje snel?
Dat is heel wisselend. Spanje heeft een geweldig net van hogesnelheidslijnen dat nog steeds uitbreidt, en dat zorgt voor heel snelle verbindingen door het hele land. Op veel regionale lijnen rijden echter gewone stoptreintjes. Maar doordat Spanje zo dunbevolkt is, zijn er weinig stations en is de gemiddelde snelheid nog best redelijk.

Rijden er veel treinen in Spanje?
Ook dit is heel wisselend. Op de hogesnelheidslijnen en in dichtbevolkte gebieden rijden veel treinen. Maar in dunbevolkte gebieden kan het aantal treinen erg klein zijn. Op enkele lijnen rijdt maar één trein per dag. In dat soort gevallen moet je goed plannen.

Kan ik met de trein naar de bekende Costa's?
Ja, dit is in de meeste gevallen geen probleem. Langs de hele kustlijn tussen Blanes en Barcelona rijdt een Cercanías-trein. Lloret de Mar is per bus bereikbaar vanaf Blanes. Tussen Barcelona en Valencia volgt de spoorlijn de kust; Salou is de belangrijkste badplaats aan deze lijn en prima bereikbaar, ook de langeafstandstreinen stoppen hier. Ook tussen Alicante, Benidorm en Dénia rijden treinen langs de kust, alsmede tussen Málaga en Fuengirola. Sommige belangrijke spoorlijnen eindigen in een kuststad, zoals Cartagena, Almería en Málaga (Costa del Sol), vanaf daar kun je per bus verder naar de badplaatsen.

Moet ik in Spanje treinen reserveren?
Alle langeafstandstreinen in Spanje zijn reserveringsplichtig, alsmede snellere regionale treinen. Voor stoptreinen en voorstadstreinen hoef je niet te reserveren.

Wat voor treinen zijn er?
  • AVE - Hogesnelheidstreinen
  • Alaris - Snelle kantelbaktreinen, rijden vooral van/naar Valencia
  • Altaria - Treinen die zowel over de hogesnelheidslijnen als de gewone breedspoorlijnen rijden
  • Alvia - Treinen die zowel over de hogesnelheidslijnen als de gewone breedspoorlijnen rijden
  • Arco - Treinen met gewone, gemoderniseerde rijtuigen
  • Diurno - Treinen met gewone, niet gemoderniseerde rijtuigen
  • Euromed - Treinen die gebaseerd zijn op de TGV, rijden vooral tussen Barcelona en Valencia
  • Enlace Internacional - Treinen die in aansluiting op de TGV's van/naar Parijs rijden op de verbinding Figueras-Vilafant - Barcelona
  • Talgo - Treinen met rijtuigen van de bouwer Talgo, vooral enkele losse verbindingen
  • Trenhotel - Moderne, luxe nachttreinen met zitplaatsen en slaapcompartimenten, sommige rijden deels over de hogesnelheidslijnen
  • Estrella - Gewone nachttreinen met oudere rijtuigen met zitplaatsen, couchettes en slaapcompartimenten
  • Avant - Regionale hogesnelheidstreinen voor korte en middellange afstanden
  • MD - Media Distanca, treinen voor snelle langere regionale verbindingen
  • R-598 - Dieseltreinen met kantelbaktechniek voor snelle langere regionale verbindingen
  • TRD - Tren Regional Diesel, korte dieseltreinen voor langere regionale verbindingen
  • Regional Exprés - Gewone regionale sneltreinen
  • Regional - Gewone regionale stoptreinen
  • Cercanías - Voorstadstreinen rond grote steden
Zijn de treinen in Spanje kwalitatief goed?
Ja. De treinen in Spanje hebben vrijwel allemaal airconditioning en behoren tot de comfortabelste treinen van Europa. De meeste treinen zijn modern en ook de stations in Spanje zijn schoon en goed onderhouden. Op de meeste trein- en busstations zijn gratis toiletten.

Zijn er binnenlandse nachttreinen?
Ja, de meeste zijn Trenhotels, er zijn ook nog twee Estrella-nachttreinen. Ze rijden op de volgende routes:
  • Trenhotel Alhambra Barcelona Sants - Granada
  • Trenhotel Atlántico Madrid-Chamartín - Ferrol
  • Trenhotel Galicia* Barcelona Sants - Vigo/La Coruña
  • Trenhotel Pío Baroja* Barcelona Sants - Gijón
  • Trenhotel Rías Gallegas Madrid-Chamartín - Pontevedra/La Coruña
  • Trenhotel Surex** (Lisboa Santa Apolonia -) Salamanca - Irún - Hendaye
  • Estrella Costa Brava Madrid-Chamartín - Barcelona Sants - Portbou - Cerbère
  • Estrella Pablo Picasso*** Bilbao-Abando - Málaga-Maria Zambrano
* Geen zitplaatsen Turista, alleen zitplaatsen 'Butaca Gran Confort'
** Rijdt van/naar Lissabon maar kan ook voor binnenlandse Spaanse reizen gebruikt worden
*** Rijdt alleen in vakantieperiodes 1-2 keer per week

Ik heb wat gehoord over bagagecontroles, klopt dat?
Ja. Op de meeste grotere stations is er een check-in voor vertrek, waarbij je bagage door een bagagescanner moet. Je treinkaartje wordt daar ook gecontroleerd. Hierdoor kan soms wat wachttijd ontstaan, houd daar rekening mee, zeker ook bij overstappen. De check-in sluit 2 minuten voor vertrek. Zorg er dus altijd voor dat je ruim op tijd aanwezig bent! In het bijzonder de hogesnelheidstreinen zijn erg punctueel en vertrekken stipt op tijd.

Hebben alle treinen eerste en tweede klasse?
Nee. Alleen de langeafstandstreinen hebben dat, behalve Diurno en Enlace Internacional. Alle andere treinen (ook de Avant) hebben alleen tweede klasse. De AVE-hogesnelheidstreinen hebben nog een soort business class, die Club heet. Eerste klasse wordt in Spanje overigens Preferente genoemd, tweede klasse heet Turista.

Wat kost een reservering?
Voor een reservering in de Turista-klasse ben je voor een AVE € 10,00 kwijt. In de Alaris, Altaria, Alvia, Arco, Avant, Diurno, Enlace International, Estrella, Euromed, Talgo en Trenhotel kost het € 6,50. Reseveringen in de internationale Trenhotel-treinen van/naar Portugal kosten € 7,00, ook bij reizen binnen Spanje. Bij een MD, R-598 of TRD betaal je € 4,00, maar de meeste MD's in Galicië en de MD's op de lijn Barcelona-Figueras-Portbou zijn niet reserveringsplichtig. Sommige Regional- en de meeste Regional Exprés-treinen kunnen wel gereserveerd worden voor € 4,00. Opgelet: in de allernieuwste Trenhotel-nachttreinen is maar één klasse aan zitplaatsen: de zeer comfortabele Butaca Gran Confort. Deze gelden als eerste klasse, maar je mag ze ook gebruiken met een InterRail Pass voor de tweede klasse. Een reservering kost € 10,00. Voor reserveringen geldt dat ze beperkt beschikbaar zijn voor InterRailers, in de meeste gevallen is dit geen probleem maar tijdig reserveren blijft aanbevolen, vooral op populaire routes als Madrid-Barcelona en Madrid-Sevilla.

Voor een couchette in de Estrella-treinen betaal je € 17,80. Een bed in de Trenhotel kost € 29,00 in een vierpersoonscompartiment, € 30,00 in de Trenhotel Surex. De Trenhotels Galicia en Pío Baroja hebben alleen luxe tweepersoons slaapcompartimenten die veel duurder zijn; de Butaca Gran Confort is hier een prima alternatief.

Zijn er alternatieven voor de AVE's?
Beperkt. Je kunt bijvoorbeeld van Madrid naar Barcelona met regionale treinen. Je moet dan wel een paar keer overstappen en je bent van 's ochtends tot 's avonds onderweg, terwijl de AVE het traject in 3 uur aflegt. Als je de tijd er voor wil nemen kan het leuk zijn. Ook van Madrid naar Valencia en van Barcelona naar Valencia zijn regionale treinen een alternatief. Op veel andere trajecten overigens niet, want het alternatief is ook vaak een MD-, R-598- of TRD-trein, en daar moet je ook voor reserveren. Voor de reis tussen Madrid en Barcelona is de nachttrein overigens een heel goed alternatief: je slaapt terwijl je reist, je hebt dus meer tijd over in Madrid of Barcelona en een couchette is met € 17,80 even duur als een overnachting in een hostel. Een zitplaats is met € 6,50 zelfs nog goedkoper dan de AVE. De goedkope bar in de trein en het feit dat deze nachttrein, die de goedkoopste rechtstreekse verbinding tussen Madrid en Barcelona is, door veel rugzaktoeristen wordt gebruikt maakt dit wellicht ook een leukere reis voor InterRailers.

Hoe kan ik gebruikmaken van de Cercanías?
De Cercanías hebben meestal poortjes bij de toegangen tot de perrons. Bij het loket van de Cercanías, herkenbaar aan het opvallende rode logo, kun je op vertoon van je InterRail Pass een passeerkaartje voor de poortjes krijgen. In Barcelona zijn op sommige stations, waaronder het centrale station Sants, de toegangen tot de perrons voor de regionale treinen op eenzelfde manier afgesloten. Ook daar kun je bij het Cercanías-loket een passeerkaartje halen. Alle stations met poortjes zijn bemand, dus ben je ingestapt op een station zonder poortjes en stap je uit op een station met poortjes, dan is dat geen probleem. Op vertoon van je geldige InterRail Pass zal een medewerker van de spoorwegen je door de poortjes laten.

Waar vind ik de dienstregeling van de Cercanías?
De dienstregelingen van de Cercanías staan helaas niet in de vele online reisplanners. Ze zijn hier te vinden.

Wat zijn Rodalies?
Rodalies is de Catalaanse naam voor Cercanías en wordt in Barcelona gebruikt. In Valencia wordt de naam Rodalia gebruikt en rond Bilbao en San Sebastián de Baskische naam Aldirikoak. De naam Civis komt voor bij enkele sneldiensten in de spits.

Wat zijn de belangrijkste stations in Madrid?
Treinen vanuit het noorden komen aan op station Chamartín. Langeafstandstreinen naar het zuiden en oosten vertrekken vanaf station Puerta de Atocha. Enkele langeafstandstreinen rijden van noord naar zuid door Madrid en stoppen op station Chamartín en station Atocha-Cercanías (ligt tegen station Puerta de Atocha aan). De meeste regionale treinen bedienen eveneens zowel station Chamartín als station Atocha-Cercanías. Cercanías-treinen rijden frequent tussen beide hoofdstations.

Wat zijn de belangrijkste stations in Barcelona?
Bijna alle treinen bedienen het centrale station Sants. De Elipsos-nachttreinen bedienen echter enkel station França. Tussen station França en station Sants rijdt frequent lijn R2 van de Rodalies (de Catalaanse naam voor de Cercanías).

Is mijn InterRail Pass op alle spoorlijnen in Spanje geldig?
InterRail is geldig op alle spoorlijnen van het landelijke spoorbedrijf Renfe. Bij FEVE (smalspoortreinen in Noord-Spanje en de lijn Cartagena-Los Nietos) krijg je 50% korting, evenals bij FGC die verschillende minder belangrijke lijnen in Catalonië exploiteert. Bij EuskoTren in Baskenland is InterRail niet geldig en krijg je geen korting, maar de kaartjes zijn er erg goedkoop. InterRail is ook geldig op de bus van de SNCF (Franse spoorwegen) tussen Canfranc en Oloron.

Is de bus een alternatief?
Op sommige verbindingen is de bus zeker een goed alternatief en praktischer dan de trein. Het Spaanse spoornetwerk is voornamelijk op Madrid gericht en daarom zijn sommige verbindingen tussen steden soms problematisch, weinig frequent of zelfs onmogelijk met de trein. De bus is dan in veel gevallen sneller en niet duur, de langeafstandsdiensten worden gereden met comfortabele touringcars met airconditioning. Movelia is een site van samenwerkende Spaanse busbedrijven met een reisplanner (het kan in het Engels, maar gebruik het liefst de Spaanse versie) die ook tarieven aangeeft; helaas zijn sommige kleinere busbedrijven niet aangesloten bij Movelia en kun je de routes dus ook niet plannen, ondanks dat die bedrijven soms ook wel verbindingen tussen grote steden hebben. In dat geval wordt het goed zoeken op internet, of kun je op het busstation ter plekke informeren naar de dienstregelingen. Doe dit ook als het aantal bussen wel erg weinig lijkt: soms zijn er meer bussen omdat er meerdere vervoerders op een (deel van een) route rijden. ALSA is veruit de grootste busvervoerder in Spanje en heeft ook een uitgebreide website, bij de dienstregelingen kun je ook de tussenliggende haltes bekijken. De dienstregelingen van ALSA zijn ook bij Movelia opgenomen. Let op dat je voor de meeste bussen op het busstation aan het loket of (in sommige dorpen en kleinere steden) bij de bushalte in een kantoortje je kaartje moet kopen. Stap je bij een kleinere halte onderweg in, dan kun je wel in de bus je kaartje kopen. Het kaartje is alleen geldig op de route en tijd die op het kaartje staan aangegeven. Soms staan ook zitplaatsnummers aangegeven. Elke maatschappij verkoopt zijn eigen kaartjes, dus op grotere busstations zijn meerdere loketten, er is meestal een informatiebalie om te vragen bij welke maatschappij je moet zijn voor de bus die je wilt nemen of op het bord met vertrektijden staat aangegeven bij wel loket je moet zijn. Op steeds meer busstations staan ook kaartautomaten, meestal gebruiksvriendelijke Movelia-automaten die meertalig zijn (o.a. ook Duits, Frans en Engels), soms ook louter Spaanstalige ALSA-automaten. De bussen vertrekken op grotere busstations van verschillende perrons - weet je niet van welk perron je bus vertrekt, informeer dan bij het loket.

Is het busstation altijd naast het treinstation?
Soms wel, maar vaak ook niet. In de wat grotere plaatsen is er meestal één centraal busstation (in Madrid, Barcelona en Sevilla zijn er meerdere), dat soms naast het treinstation ligt, maar soms ook op een totaal andere plek. In de meeste gevallen vertrekken alleen de langeafstandsbussen en soms ook de streekbussen vanaf dit busstation, stadsbussen hebben soms een halte vlakbij het busstation. De meeste stadsbussen vertrekken vanaf één of meerdere centrale haltes in de stad, meestal op grote pleinen.

Hoe zijn de stads- en streekbussen?
Bijna alle steden hebben een netwerk van stadsbussen en bussen die naar plaatsen in de directe omgeving van de stad rijden, maar informatie hierover is soms erg lastig te vinden. Der Nahverkehrswegweiser en Openbaar Vervoer in Spanje en Portugal kunnen je helpen en hebben links naar de websites van stadsbusbedrijven, waar de informatie overigens niet altijd erg uitgebreid is. Moet je naar een kleinere plaats, dan kun je ook googlen naar de website van de betreffende gemeente (Ayuntamiento de ...). Onder 'Transportes Publicos' kun je dan meestal vinden hoe het dorp bereikbaar is per bus. De kwaliteit van de bussen is meestal goed, zelfs stadsbussen hebben airconditioning en kaartjes zijn over het algemeen goedkoop.

Is InterRail geldig op bussen?
Alleen op de bus Canfranc-Oloron van de Franse spoorwegen SNCF. De Talgo-verbinding Burgos-Madrid via Aranda de Duero is voorlopig ook vervangen door een busdienst en InterRail is op deze treinvervangende bus geldig, wel geldt er reserveringsplicht.

Zijn taxi's duur?
Nee, in Spanje zijn taxi's niet duur. Ook in grote steden is een taxiritje meestal maar tussen de 4 en 10 euro.

Internationale verbindingen

Hoe kom ik het snelste in Spanje?
Vanuit Nederland en België zijn er twee hoofdroutes. De ene gaat via Parijs en Bordeaux naar de grens bij Hendaye/Irún in Baskenland. Dit is de hoofdroute naar het noordwesten (Baskenland, Navarra, Cantabrië, Asturië en Galicië), alsmede de ruime regio rond Madrid en alle andere bestemmingen die via Madrid lopen (zoals Andalusië). De andere hoofdroute loopt via Lyon en Montpellier naar de grens bij Cerbère/Portbou of via de hogesnelheidslijn Perpignan-Figueras. Dit is de hoofdroute naar Barcelona, ook voor Valencia en grote delen van het oosten van Spanje is dit de snelste route.

Wat zijn de belangrijkste internationale verbindingen van/naar Spanje?
  • TGV Parijs-Irún/Hendaye-Parijs: 3 keer per dag
  • TGV Parijs-Figueras v.v. met aansluiting naar Barcelona: 2 keer per dag
  • Talgo Montpellier-Barcelona-Valencia-Cartagena/Lorca v.v.: 1 keer per dag
  • Elipsos Trenhotel Parijs-Madrid v.v., Parijs-Barcelona v.v., Zürich-Barcelona v.v. en Milaan-Barcelona v.v.
  • Trenhotel Irún-Salamanca-Lissabon/Lissabon-Salamanca-Hendaye
  • Trenhotel Madrid-Lissabon v.v.
  • Franse Corail Lunéa-nachttreinen vanaf Parijs, Luxemburg en Straatsburg naar Portbou (terug vanaf Cerbère)
  • Franse Corail Lunéa-nachttreinen vanaf Parijs, Nice en Genève naar Irún (terug vanaf Hendaye)
Wat is de Elipsos Trenhotel?
Elipsos is een samenwerkingsverband tussen de Spaanse spoorwegen Renfe en de Franse spoorwegen SNCF. Op vier verbindingen exploiteert Elipsos hoteltreinen. Dit zijn de verbindingen Parijs-Madrid, Parijs-Barcelona, Zürich-Barcelona en Milaan-Barcelona. Dit zijn snelle verbindingen zonder overstappen, maar de toeslagen voor InterRailers zijn erg hoog. Voor een slaapstoel betaal je als InterRailer € 49,00, een bed kost minstens € 73,00. Het aantal slaapstoelen is bovendien beperkt, het zijn er slechts 20 per trein. De Elipsos-treinen staan soms als EN (EuroNight) in de online reisplanners. Het is aan te raden om als het even kan de Elipsos-treinen te vermijden, de beste alternatieven zijn met de Franse binnenlandse nachttreinen en overstappen aan de grens.

Waarom moet ik meestal overstappen in Irún/Hendaye of Portbou/Cerbère?
De spoorlijnen in Spanje hebben een andere spoorwijdte: in bijna heel Europa is de afstand tussen twee rails 1435 mm (normaalspoor), maar in Spanje en Portugal is dat 1668 mm (breedspoor). De hogesnelheidslijnen zijn wel in normaalspoor aangelegd. Sommige treinen hebben een speciale installatie waarmee de assen van de trein automatisch worden aangepast, waardoor overstappen niet nodig is. Maar in veel gevallen zul je toch moeten overstappen aan de grens. Op basis van een oud verdrag is bepaald dat je richting Spanje moet overstappen in Irún of Portbou, richting Frankrijk vindt de overstap plaats in Hendaye of Cerbère. Let er wel altijd op dat je trein ook daadwerkelijk doorrijdt tot het eerste station ná de grens, want niet alle treinen passeren de grens. Tussen Hendaye en Irún zijn de treintjes van Euskotren (InterRail niet geldig) die elk half uur rijden een goed alternatief, het station van Euskotren in Hendaye ligt naast het hoofdstation, in Irún ligt het op ca. 500 meter van het hoofdstation. Tussen Cerbère en Portbou zijn geen goede alternatieve verbindingen. Lopend ben je minimaal een uur onderweg, je moet over de Balitrespas. Er is een pad waarmee je een heel stuk van de hoofdweg (de D914) kan afsnijden. Taxi's zullen in Cerbère niet klaar staan, in Portbou soms wel, reken op minimaal € 10,00 per enkele reis.

Met welke treinen kan ik rechtstreeks van Frankrijk naar Spanje reizen?
Dat kan met alle Elipsos-nachttreinen en met de Talgo Mare Nostrum die dagelijks van Montpellier via Barcelona naar Cartagena rijdt. De Talgo Mare Nostrum kent reserveringsplicht. Voor internationale reizen is de toeslag bij gebruik van een InterRail Pass € 18,00.

Welke alternatieven zijn er voor de Elipsos Trenhotel?
Vanaf Parijs is richting Madrid de nachttrein Parijs-Irún het alternatief, met overstap op de Alvia Irún-Madrid. Omgekeerd moet je overstappen in Hendaye. Vanaf Parijs richting Barcelona is de nachttrein richting Latour-de-Carol of Portbou het alternatief en moet je aldaar overstappen op een regionale trein naar Barcelona, omgekeerd moet je overstappen in Latour-de-Carol of Cerbère. Voor reizigers van Zwitserland richting Spanje is in sommige gevallen de nachttrein Genève-Irún (terug Hendaye-Genève) een alternatief voor de Elipsos Zürich-Barcelona, voor reizigers van Italië richting Spanje is in sommige gevallen de nachttrein Nice-Irún (terug Hendaye-Nice) een alternatief voor de Elipsos-Milaan-Barcelona.

Welke verbindingen zijn er tussen Frankrijk en Spanje?
Naast de hierboven genoemde langeafstandsverbindingen zijn er ook regionale verbindingen. In Baskenland zijn er de regionale treinen van Hendaye via Irún en San Sebastian naar Bilbao (Euskotren, InterRail niet geldig). Tussen Hendaye en San Sebastian rijden de treinen elk half uur, tussen San Sebastian en Bilbao elk uur. Je moet overstappen in San Sebastian. De treinen zijn erg eenvoudig, met een metro-achtig interieur. Een aanrader zijn wel de veel comfortabeler sneltreinen, die even duur zijn en tweemaal per dag tussen San Sebastian en Bilbao v.v. rijden (in het weekend zelfs rechtstreeks Hendaye-Bilbao v.v.). Via de Somporttunnel rijden er bussen van Oloron (aansluiting op trein van/naar Pau) naar Canfranc (aansluiting op trein naar Zaragoza). De aansluitingen in Canfranc zijn slecht. De bussen zijn van de Franse spoorwegen SNCF en InterRail is er geldig. Vanaf Toulouse is er de spoorlijn naar Latour-de-Carol, waar aansluiting is op een Cercanías naar Barcelona (dienstregeling hier). InterRail is hier geldig, het is een hele mooie route. Er is tevens ook een nachttrein tussen Parijs en Latour-de-Carol. Andere opties zijn busdiensten, vooral richting Bilbao is dit een optie vanaf Irún.

Welke verbindingen zijn er tussen Spanje en Portugal?
Er zijn twee Trenhotels naar Lissabon: één vanaf Irún via Burgos, Valladolid en Salamanca, en één vanaf Madrid via Cáceres. Een verplichte zitplaatsreserverin kost voor deze treinen € 7,00, een bed kost vanaf € 30,00 Er zijn van Vigo naar Porto dagelijks twee regionale treinen. In Redondela is aansluiting op de Trenhotel Madrid-Vigo v.v.; dit is de snelste route voor wie tussen Madrid en Porto wil reizen. De laatste treinverbinding is de regionale trein tussen Badajoz en Entroncamento. In Badajoz is er aansluiting op de R-598 (reserveren verplicht, € 4,00) van/naar Madrid, in Entroncamento is er frequent aansluiting naar/van Lissabon. Via deze route is het mogelijk om overdag tussen Madrid en Lissabon te reizen. Wie in het zuiden tussen Sevilla en Portugal wil reizen kan het beste de bus nemen, dat is sneller en praktischer dan de trein.

Ik reis van Parijs naar Lissabon via Irún, wacht de Trenhotel als de TGV vanaf Parijs vertraagd is?
Ja, de Trenhotel van Irún naar Lissabon wacht altijd op TGV 8543 vanaf Parijs. Deze aansluiting zul je dus niet missen, ook al is de TGV vertraagd. Andersom wordt de aansluiting niet afgewacht, maar dat is ook niet zo'n probleem: er zijn meerdere treinen per dag tussen Hendaye en Parijs.

Ik wil van Spanje naar Italië, maar ik kom er niet uit hoe ik het beste kan reizen.
De Elipsos van Barcelona naar Milaan is de makkelijkste optie, maar die is wel duur. Desalniettemin is het ook veruit het snelst en meest efficiënt, dus het is de moeite waard dit toch te overwegen. De veerdienst van Barcelona naar Civitavecchia bij Rome duurt lang, maar je krijgt er InterRail-korting. De veerboot doet op bepaalde dagen ook Porto Torres op Sardinië aan, alwaar aansluiting is op het spoorwegennet van Sardinië. Andere veerdiensten zijn er van Barcelona en Valencia naar Livorno. De prijzen voor de veerdiensten zijn in het laagseizoen lager dan in het hoogseizoen. Overdag kun je per trein van Barcelona via Montpellier, Marseille en Nice zeker tot in Genua komen, mits je vroeg vertrekt. In Genua kun je de nachttrein naar Rome en Napels dan halen. Omgekeerd werkt deze verbinding ook. Je kunt ook van Barcelona via Latour-de-Carol naar Toulouse reizen en vanaf daar de nachttrein naar Nice nemen. In Nice reis je door naar Ventimiglia en Genua. Ook deze verbinding werkt tevens in omgekeerde richting. Reis je van/naar/via Baskenland, dan is de nachttrein Hendaye-Nice/Nice-Irún de beste optie.

Kan ik met InterRail naar Andorra?
In Andorra zijn geen spoorlijnen. Wel zijn er frequent bussen vanaf Seu d'Urgell en ook vanaf Barcelona. De bussen vanaf Barcelona zijn vrij duur. Aan de Franse zijde zijn er tweemaal per dag bussen van het station Andorre-L'Hospitalet naar Andorra. Aan de grenzen wordt gecontroleerd.

Kan ik met InterRail naar Gibraltar?
In Gibraltar zijn geen spoorlijnen. Vanaf Algeciras of Málaga kun je per bus naar La Línea de Concepción, alwaar je te voet de grens moet passeren. Aan de andere kant van de grens is aansluiting op de stadsbussen van Gibraltar. Er is ook een veerdienst tussen Algeciras en Gibraltar over de Baai van Gibraltar. Aan de grenzen wordt gecontroleerd.

Kan ik met InterRail naar de Canarische Eilanden?
Er zijn twee veerdiensten die wekelijks naar de Canarische Eilanden varen, één vanaf Cádiz en sinds kort ook één vanaf Huelva. De reis duurt wel lang en je krijgt geen korting met InterRail. Cádiz en Huelva zijn beiden per trein bereikbaar. Tussen de Canarische Eilanden onderling zijn er frequente veerdiensten.

Kan ik met InterRail naar Marokko en Algerije?
Tot in 2007 was InterRail in Marokko geldig, maar dat is nu niet meer het geval. Desalniettemin, er zijn nog steeds InterRailers die naar Marokko gaan. De kortste bootverbinding is tussen Algeciras en de haven Tanger Med, die ruim 40 kilometer van de stad Tanger ligt. Er rijden bussen tussen Tanger Med en de stad Tanger, ook zijn er enkele treinen per dag. Andere bruikbare veerverbindingen zijn tussen Algeciras en de Spaanse enclave Ceuta (in Ceuta de grens te voet passeren), tussen Almeria of Málaga en de Spaanse enclave Melilla en tussen Almeria en Nador. Via Tanger zal voor de meeste reizigers het meest praktisch zijn: Tanger is het beginpunt van de spoorlijn naar het zuiden en je kunt vanaf hier per trein naar Fes, Rabat, Casablanca en Marrakech. Er rijdt dagelijks een nachttrein Tanger-Marrakech v.v. Treinkaartjes in Marokko zijn niet duur, de treinen worden gereden door de ONCF. Reizen naar Algerije worden in het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken ontraden. Er zijn wel veerdiensten vanuit Spanje: van Almería kun je naar Ghazaouet, van Alicante kun je naar Oran en Algiers. Treinen in Algerije worden gereden door de SNTF. De grens tussen Marokko en Algerije is al jaren gesloten, het is niet mogelijk om tussen deze twee landen over land te reizen.

Kortingen

Waar krijg ik korting?
  • 50% korting bij FGC op de treinen Barcelona-Vallès, Anoia-Llobregat, Monistrol-Montserrat, Ribes de Freser-Núria en de kabelbanen van Gelida en Montserrat.
  • 50% korting bij FEVE op alle treinen.
  • 20% korting op de normale prijzen (exclusief havenbelastingen) bij Grimaldi Ferries op de routes Barcelona-Civitavecchia (bij Rome), Barcelona-Livorno en Valencia-Livorno. Voor de korting vul je na online aankoop van je ticket dit formulier in.
  • 20% korting op de officiële zitplaatsprijzen bij Baleria op de routes van Barcelona, Denia en Valencia naar de Balearen (Mallorca, Ibiza, Menorca, Formentera).
  • 10% korting op overnachtingen bij HUSA Hotels, online boeken met gebruikersnaam RAIL PASS en wachtwoord EURAILINTERRAIL.
  • 10% korting bij Hotel Voucher Shop op hotelvouchers. Online boeken, gebruik ir10 als promotiecode.
  • 50% korting op de entreeprijs bij het Spoorwegmuseum in Madrid.
  • 50% korting op de entreeprijs bij het Spoorwegmuseum in Vilanova i la Geltrú (bij Barcelona).
  • Reizigers met een InterRail Pass voor de eerste klasse mogen gebruik maken van de Sala Club Lounges die zich op grotere stations bevinden, vanaf 2 uur voor vertrek van de trein mits je een geldige reservering (voor de klasse Preferente of Club) kan tonen.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]