World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 nov 2017, 21:12

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 08:18 
Trans-Siberië Express

Over een paar maanden denk ik aan een reis in Armenie/Kaukasus. Uiteraard bij land. Een van mijn grootvader grootvader (:)) is in Armenie geboren, en hij wil daar graag reizen. Vind het leuk om hem daar te ontmoeten.

Ik ga waarschinlijk heen vliegen ivm tijdgebrek, maar terug uiteraard per land :D. Waarom niet het omgekeerde? Ik wil niet vast aan een specifiek terugreis, liever mijn eigen gang.

Nochtans ben ik een beetje in de war over de status van treinreizen in Turkije. Ik kan geen concreet informatie vinden. Kan iemand mij helpen?

1. Bereiken de treinen vanaf/naar Europa uberhaupt Istanbul? Of moet je nog overstappen in Kapikule op een bus?
2. Rijden de treinen naar Asie wel vanaf Haydarapasa? Ik lees net berichtjes over een nieuw station 30km van Istanbul, maar kan geen echt tijd vinden.
3. Is het spoor (Ankara)-Kars-Tbilissi uberhaupt klaar, en waneer rijdt er passenger-treinen?
4. Op de grens tussen Georgie/Turkije en Georgie/Azerbaidjan, kan ik problemen krijgen met een Armenian visa?

Grappig, il zie dat een forum lid is tegenwoordig in Armenie

BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 10:01 
Maglev

Land: Nederland
Gaaf, doen! :D

1. Nee, momenteel rijdt de Bosphor/Balkan-Express tot Çerkezköy, waar deze planmatig om 05:44 aankomt (vaak wel met een flink uur vertraging) en 's avonds iets na middernacht vertrekt. Vanaf Çerkezköy naar İstanbul rijdt er een treinvervangende bus van de TCDD naar İstanbul Sirkeci, dat is nog ongeveer 1h20 rijden, afhankelijk van het verkeer. 's Avonds vertrekt de bus gewoon om 22:00 vanaf Sirkeci, dat levert geen extra vertraging op. In Turkije is de bus sowieso veel sneller dan met de trein ;)
2. Nee, ook niet. Vanaf waar wel zou ik ook niet precies weten, maar vanaf Eskişehir kun je sowieso met de YHT (hogesnelheidstrein) naar Ankara.
3. Nee, en het is volgens mij ook volstrekt onduidelijk wanneer dat precies af gaat komen. Om vanuit Georgië Turkije door te reizen kun je het beste via Kars of Erzurum gaan. De grens Turkije-Armenië is dicht, dus je moet sowieso wel via Georgië. Kijk anders even hier, daar staat hoe ik het afgelopen zomer de andere kant op heb gedaan ;)
4. Ten eerste heb je geen visum meer nodig voor Armenië, dus dat scheelt ;) Ten tweede zullen ze misschien gaan zeuren aan de Azerische grens, maar je zal wel door mogen als je visum voor Azerbeidzjan in orde is. Turkije zou geen probleem moeten zijn, ik ben zelf in oktober voor de laatste keer naar Turkije geweest - met Armeense stempels in m'n paspoort - en toen heb ik er geen vragen over gehad. Mocht je naar Nagorno-Karabach gaan, dan komt je Azerbeidzjan in ieder geval niet meer in, ook al is je visum in orde. Mocht je dat van plan zijn, dan kun je het beste óf eerst naar Azerbeidzjan gaan en dan naar Armenië en Nagorno-Karabach, óf bij het ministerie van Buitenlandse Zaken in Stepanakert vragen of ze je Karabachvisum op een los blaadje zetten.

Oh ja, let erop dat volgens seat61 je vanaf april geen visum voor Turkije meer aan de grens kunt kopen! Dat moet dan online via https://www.evisa.gov.tr/en/. De website werkt zeer goed en is heel gebruikersvriendelijk. Ik ken eerlijk gezegd maar weinig websites die zo overzichtelijk zijn als deze. Het is dan wel weer jammer dat je het niet meer aan de grens kan regelen, maar dat is helaas niet anders.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 10:22 
Trans-Siberië Express

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik heb inderdaad al met veel plezier je reisverslag gelezen :D

1. Duidelijk! Toch beter dan Kapikule.
2. Ok
3. Was aan het denken misschien vanaf Batumi per bus naar Trabzon, maar Erzurum kan ook idd.
4. Ok, ik heb nog niet beslist als ik naar Azerbaidjan wil. Want ik ga wel in Erevan landen, en daarna is mijn einige keuze Georgie. Dus waarschinlijk niet...Aan de andere kant ga je niet elke dag naar Kaukasus dus ik twijfel...:D. En ik zie ook directe treinen Baku-Batumi...mmmhh...Misschien kan ik mijn Armenie stempel op een losse blaadje zetten.
Sowieso was ik niet echt van plan om Nagorno-Karabach te bezoeken.

Dat wist ik echt niet voor de visa! Het is echt goed dat je dit zegt, bedankt!
Ik ben echt een last minute reiziger, maar nu moet ik toch een beetje plannen...

Edit: blijkbaar heb je helemaal geen visa nodig voor Turkije nu?!?
Citeer:
Exempt from Visa
You are exempted from visa for tourist visits of up to 90 days within 180 days starting from the first entry date.
Edit2: ok, het is omdat ik frans ben, geen visa nodig maar wel voor nederlanders.

Edit3: en blijkbaar is het makkelijker ook om een visa naar Azerbaidjan nu met een frans passport. Meer twijfels dus :D.
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 13:30 
Maglev

Land: Nederland
3. Ik zou Erzurum doen ;) Via Trabzon is misschien wel sneller, maar zowel Trabzon als Erzurum zijn niet hele boeiende steden, alleen in de laatstgenoemde kun je in ieder geval nog op de trein stappen. Vanaf Trabzon moet je je reis per bus vervolgen, wat een stuk minder leuk is :P Daarnaast is de treinreis Erzurum-Ankara echt schitterend en kun je dat veel beter beleven dan vanuit de bus.
4. Als je vanuit Armenië ergens heen wilt heb je twee keuzes: Georgië of Iran, de grenzen met zowel Turkije als Azerbeidzjan zijn dicht. Naar zowel Turkije als Azerbeidzjan kun je het beste via Georgië doen, daar heb je tenminste geen visum voor nodig en dat is wat minder omslachtig. Vanaf Tbilisi kun je met de trein naar zowel Yerevan als Baku, in de zomer rijdt de nachttrein Yerevan-Tbilisi door naar Makhindjauri (Batumi) en rijdt hij dagelijks in plaats van om de dag. De trein Tbilisi-Baku rijdt niet door naar Makhindjauri als het goed is. Informatie over de trein Yerevan-Makhindjauri v.v. over 2013 kun je hier vinden, online kaartjes bestellen is omslachtig maar wel mogelijk ;) Over de dienstregeling van 2014 moet je even die link in de gaten houden en zo af en toe eens "batumi2013" in "batumi2014" veranderen en kijken of het werkt, zo heb ik het vorig jaar gedaan :)

Als je niet van plan bent om Nagorno-Karabach te bezoeken hoef je niks te vrezen, de Armenen stempelen gewoon je paspoort en dat is voor Azerbeidzjan als het goed is geen probleem ;)

Wat heb je als Fransman nodig voor visum voor Azerbeidzjan? Je kan je Azerische visum trouwens ook gewoon in Georgië regelen, het kost alleen wel een paar dagen en het kost ook iets van 60 euro.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 14:24 
Trans-Siberië Express

Bedankt!!! :D

3. Ok, ik heb liever een trein dan een bus reis idd :)
4. Ik twijfelde voor Azerbaidjan, want ja ik start mijn reis in Armenie. Dus ik moet Armenie-Georgie-Azerbaidjan-Georgie doen , 2 keer Georgie dus, en 2 keer hetzelfde nachtrein.
Maar ik ga het toch doen denk ik.
Het einige die ik in Azerbaidjan een beetje bang bent, is dat je moet altijd registreren als je in een nieuwe stad komt, dat vind ik vervelend.
Citeer:
Wat heb je als Fransman nodig voor visum voor Azerbeidzjan? Je kan je Azerische visum trouwens ook gewoon in Georgië regelen, het kost alleen wel een paar dagen en het kost ook iets van 60 euro.
Goed om te weten.
In het kaart, de landen in het groen hebben geen visa nodig (ex-CIS), en de landen in het blauw hebben een sort "preferential agreement" ofzo voor visas, dat maakt het blijkbaar eenvoudiger. Ik ga de consulate bellen.

Laatst gewijzigd door ben80 op 03 jan 2014, 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 14:25 
Trans-Siberië Express

. foutje

BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 22:21 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Armenie moet je eeeeecht doen! Ik zit er nu pas een paar dagen in Yerevan en ik val ieder moment weer in verbazing over de cultuur, het dagelijks leven, de gebruiken en de echt grenzeloze gastvrijheid. Houd er rekening mee dat je veel langer als gepland ergens blijft! (Praktische tip; zorg voor kleine Nederlandse prularia als porseleinen klompjes als klein cadeautje, daarmee maak je het ook voor de lokale mensen een onvergetelijke ervaring!)

BerichtGeplaatst: 19 mei 2014, 09:16 
Trans-Siberië Express

Zo, uitendelijk ben ik niet naar het Kaukasus geweest, voor verschillende oorzaken (tijd).
Maar in plaats ben ik voor de eerste keer naar Belarus :D

Voor de ijshockey kampioenschap. Belarus was visa-vrij voor de meeste EU landen:
http://www.belarus.by/en/press-center/p ... 8844.html
Het was -echt-leuk. Helaas heb ik nauwelijks fotos genomen. Geen tablet nor smartphone genomen (uiteraard geen abonnement voor Belarus dus ik wilde niet mijn smartphone nemen).

Voor de heenreis nachttrein Warchau-Moscow. Ik had problemen op de grens ivm geen visa voor Rusland (want er zijn blikbaar geen control in de trein tussen Belarus en Rusland, en voor rusland is uiteraard een visa nodig). Na veel gedoe ivm taalproblemen kon ik toch reizen. Ik had een blauwe Belarus wagen, eerste keer voor mij. Verouderd maar leuk.

Voor de terugreis, ben ik naar Brest gegaan (ik wilde een andere stad zien). Daarna nachtrein (Moscow)-Brest-Frankfurt-(Paris) genomen. Vanaf Frankfurt naar Venlo en verder. Het trein was goed gevuld, dat had ik niet verwacht! Er zijn een paar heel luxe wagen. Ik had een gewoon T3 coupe, maar met nieuwe RZD wagen. Het trein is gebrand "Paris-Moskva", met specifiek beker etc...Alle stations zijn in de trein in het Russich, Polen en Frans geroept, ook als wij waren nog in Belarus en Polen; dat had ik absoluut niet verwacht. Het personeel spreekt ook Frans naast Russich.

Blijkbaar doet RZD veel moeite om deze trein te promoteren. Het is een goed ervaring, ouderwets trein reizen maar met moderne wagen. Ik raad iedereen om deze trein te proberen (of het Moscow-Nice).

Qua kosten heb ik 120E voor een T3 (maar het was een T2 in praktijk) tussen Brest en Frankfurt. Hotel in Minsk, gewoon via booking, 70E voor 2 per nacht. Uiteraard veel meer in lokale munten.

Kortom, een kort maar tof reis :D

BerichtGeplaatst: 01 jun 2014, 12:23 
Trans-Siberië Express

volgens mij zijn regels vwb visa hetzelfde voor alle EU-staten voor die landen
Aanvuling: de TCDD HiSpeed trein wordt nu zeer binnenkort wel verlengd tot een plaatsje PENDIK zo';n 30 km aan de Asya kant van de enorm grote stad IStanbul, geen aparte aansl. bus, wel de normale IETT/ulasim bussen, die je enkel met een lokale chipcard kan gebruiken.
Bedenk wel dat een aan of afreis per trein tot nabij de Geo-grens je minstens 1 dag extra reistijd kost vergeleken met de doorgaande bussen. In TR is een overstap trein-bus meestal een erg moeizame zaak met lange stadsritten ertussen.
Er lopen dagelijks meerdere bussen ISTanbul (vertr in de late morgen)-ANKara(late middag)-overnacht naar Trabzon-langs de theekust (staatsfabrikasi) tot de grens HOPA-lange wachttijd-GEO in, naar Tbilisi (aank late middag)-dan eindigen OF door naar Baky OF naar Yerevan. ANK-Tbil kost rond de 40/50 eur of US$-in slappetijden kan je onderhandelen.
Lokale bussen Trabzon-langs de kust tot in Batumi rijden ca elke 2 uur overdags. de BUSverbinding Kars-GEO bestaat niet (kaarten misleiden), en Kars-HOpa is erg omslachtig met meerdere overstaps en dolmush busjes. Erzurum-Trabzon is wat beter te doen.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2014, 07:54 
Trans-Siberië Express

Citeer:
volgens mij zijn regels vwb visa hetzelfde voor alle EU-staten voor die landen
Nee :)
Zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Visa_ ... Turkey.png

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00