World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 nov 2017, 22:45

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: OV-Chipkaart
BerichtGeplaatst: 22 mei 2014, 18:33 
Intercity

Land: Nederland
Beste iedereen,

Ik weet niet of deze vraag op dit gedeelte hoor, zo niet sorry.
We gaan in Nederland de papierenkaartjes afschaffen, en we gaan de perons afsluiten met poortjes.
Je dient voor elke reis in te checken en bij aankomst op je bestemming uit te checken, tot zover snap ik alles maar nu het volgende:
Ik heb een kaartje voor de CNL, dit is een papieren kaartje. hoe kan ik in Nederland het station uit aangezien ik nooit ben ingechecked kan ik ook niet uitchecken.
Dit is overgens met alle kaartjes die geldig zijn op internationale treinen. We woonen redelijk dicht bij de grens en als we naar antwerpen gaan hebben we het zelfde, daar kan ik niet inchecken om hier uit te checken. of moeten we een speciaal kaartje kopen om het station te verlaten?

Met vriendelijke groet,

Stefan Schreuder aka Doodskop

Berichtonderwerp: Re: OV-Chipkaart
BerichtGeplaatst: 22 mei 2014, 18:44 
Trans-Siberië Express

Als het goed is zullen alle kaartjes aangepast worden. En anders moeten ze iemand bij het hek neerzetten die mensen met een papieren kaartje kan doorlaten. Net zoiets als in Groot Brittanie.

BerichtGeplaatst: 22 mei 2014, 18:47 
Intercity

Land: Nederland
beste Ivdos,

Wat jij zeg dat dat er eventueel iemand bij de poortjes gaat staan om deze open te doen? Vroeger waren er mensen op de trein die alles controleerde die noemde we conducteurs:D
Ik zie niet gebeuren dat wij als nederland het voor elkaar gaan krijgen dat de Belgen, de Duitsers, de Denen en de hongaren hun kaartje gaan aanpassen omdat Nederland een OV chipkaart systeem heeft, jij wel?

BerichtGeplaatst: 22 mei 2014, 19:37 
Trans-Siberië Express

Dat kan ik me ook niet voorstellen.

BerichtGeplaatst: 22 mei 2014, 20:10 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Je dient voor elke reis in te checken en bij aankomst op je bestemming uit te checken, tot zover snap ik alles maar nu het volgende:
Ik heb een kaartje voor de CNL, dit is een papieren kaartje. hoe kan ik in Nederland het station uit aangezien ik nooit ben ingechecked kan ik ook niet uitchecken.
Dit is overgens met alle kaartjes die geldig zijn op internationale treinen. We woonen redelijk dicht bij de grens en als we naar antwerpen gaan hebben we het zelfde, daar kan ik niet inchecken om hier uit te checken. of moeten we een speciaal kaartje kopen om het station te verlaten?
NS vergeet helaas te vermelden dat *niet* iedereen moet in- en uitchecken, met name internationale reizigers niet. NS informeert reizigers ook nog niet erg actief over wat de OV-chipkaart en de poortjes betekenen voor internationale reizigers. Er is wel een redelijk uitgebreide informatiepagina over:

http://www.nshispeed.nl/nl/tickets-kope ... aal-reizen

In het kort komt het erop neer dat de basisregel voor internationale reizen is dat je nergens in- of uitcheckt, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen.

De poortjes zullen vanaf volgende maand worden uitgerust met lezers voor de tweedimensionale streepjescodes die op veel internationale tickets staan. Aan reizigers met een internationaal ticket zonder zo'n streepjescode gaat NS op een aantal stations en in sommige internationale treinen zogenaamde sleutelkaarten uitdelen. In laatste instantie kan een reiziger die voor een gesloten poortje staat nog de assistentieknop gebruiken, waarna het poortje op afstand kan worden geopend.

Hoe klantvriendelijk dit allemaal uitpakt, is nog de vraag. Al meer dan 10 jaar geleden, toen er voor het eerst werd gesproken over de chipkaart en het afsluiten van de stations, is NS erop gewezen dat er oplossingen voor internationale reizigers moeten komen. Die oplossing komt pas nu in zicht. NS heeft wel toegezegd dat de poortjes niet worden gesloten zonder oplossing voor internationale reizigers en dat de poortjes niet op alle stations tegelijk dicht gaan. Op de stations met veel internationale reizigers gebeurt dat waarschijnlijk pas over een jaar of 2.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 23 mei 2014, 07:12 
Trans-Siberië Express

En stel dat je een inter-rail ticket heeft? En je reis in Nederland?

BerichtGeplaatst: 23 mei 2014, 07:15 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:

. In laatste instantie kan een reiziger die voor een gesloten poortje staat nog de assistentieknop gebruiken, waarna het poortje op afstand kan worden geopend.
Dit is ook onacceptabel dat je met een geldig ticket gegijzeld in een station wordt. In dit geval zou ik zeker achter iemand lopen.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2014, 07:20 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Citeer:

. In laatste instantie kan een reiziger die voor een gesloten poortje staat nog de assistentieknop gebruiken, waarna het poortje op afstand kan worden geopend.
Dit is ook onacceptabel dat je met een geldig ticket gegijzeld in een station wordt. In dit geval zou ik zeker achter iemand lopen.
Met mijn interrailkaart gebeurde dit ook op het station in Barcelona, niet zo hoog van de toren blazen je hoeft echt niet te overnachten op het station.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 23 mei 2014, 10:51 
Intercity

Land: België
Heb als Belg toch beetje een dubbel gevoel.

Ik heb geen OV-chipkaart en heb altijd met papieren kaartjes gereisd in Nederland.

Ik kocht mijn papieren kaartjes meestal in Roosendaal aan de automaat en bij het terugkeren kocht ik dan een ticketje aan de automaat in bijvoorbeeld Zwolle, Breda, Oss... waar ik ook verbleef gedurende het weekend tot in Roosendaal en daar kocht ik dan een enkeltje tot Antwerpen.

Als ze de losse kaartjes gaan afschaffen dien ik dan mijn tickets te kopen via internet en uit te printen thuis op A4 papier? En dan mijn ticket aan een medewerker tonen aan de poortjes die dan de poortjes opent voor mij?

Ik vind dit wel een spijtige zaak omdat ik ticketverzamelaar ben, ik vond die kleine gele ticketjes best wel iets hebben. Spijtig dat dit gaat verdwijnen. Ik reisde zo af en toe eens naar Nederland op citytrip als ik een vrij weekend had. Ik hoop dat dit geen gedoe gaat opleveren aan die stations.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2014, 12:00 
Maglev

Waarom reis je niet gewoon op een OV-Chipkaart?

BerichtGeplaatst: 23 mei 2014, 12:37 
Intercity

Citeer:
Waarom reis je niet gewoon op een OV-Chipkaart?
Misschien best dat ik er zo eentje ga aankopen :wink:

BerichtGeplaatst: 23 mei 2014, 13:44 
Maglev

Als je regelmatig reist is een NS-abonnement misschien ook voordelig; een OV-Chipkaart is dan inbegrepen in de prijs.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2014, 18:54 
Intercity

Citeer:
Als je regelmatig reist is een NS-abonnement misschien ook voordelig; een OV-Chipkaart is dan inbegrepen in de prijs.
Soms blijf ik een half jaar weg uit Nederland, gevolgd door verschillende weekendjes per maand in één of andere Nederlandse stad. Het hangt echt af hoe mijn verlof valt en of ik vrij ben dat weekend.

Heb nu een OV-chipkaart gekocht, even bekijken hoe dit werkt en dan kan ik nog eens nadenken over dat NS-abonnement. Bedankt voor de hulp :wink:

BerichtGeplaatst: 23 mei 2014, 20:28 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik heb geen OV-chipkaart en heb altijd met papieren kaartjes gereisd in Nederland.

Ik kocht mijn papieren kaartjes meestal in Roosendaal aan de automaat en bij het terugkeren kocht ik dan een ticketje aan de automaat in bijvoorbeeld Zwolle, Breda, Oss... waar ik ook verbleef gedurende het weekend tot in Roosendaal en daar kocht ik dan een enkeltje tot Antwerpen.

Als ze de losse kaartjes gaan afschaffen dien ik dan mijn tickets te kopen via internet en uit te printen thuis op A4 papier? En dan mijn ticket aan een medewerker tonen aan de poortjes die dan de poortjes opent voor mij?

Ik vind dit wel een spijtige zaak omdat ik ticketverzamelaar ben, ik vond die kleine gele ticketjes best wel iets hebben. Spijtig dat dit gaat verdwijnen. Ik reisde zo af en toe eens naar Nederland op citytrip als ik een vrij weekend had. Ik hoop dat dit geen gedoe gaat opleveren aan die stations.
Papieren kaartjes worden niet afgeschaft. Ze krijgen een chip. Online kopen kan ook. Die tickets krijgen een tweedimensionale streepjescode waarmee je de poortjes kunt openen.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 23 mei 2014, 21:16 
Intercity

Citeer:
Citeer:

Papieren kaartjes worden niet afgeschaft. Ze krijgen een chip. Online kopen kan ook. Die tickets krijgen een tweedimensionale streepjescode waarmee je de poortjes kunt openen.

Groetjes,
Rian
ok dat verklaart al veel. Bedankt voor de info.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00