Citeer:
Ander puntje is volgens mij de autorijtuigen; De ÖBB wil autorijtuigen aan het ding hangen, en het is zowel met rangeren in Duitsland, als met afladen in Nederland lastig. (dat laatste kan bijvoorbeeld alleen in Den Bosch)
Dan kan men altijd nog kiezen voor een route Amsterdam-Utrecht-Den Bosch-Eindhoven-Venlo-Mönchengladbach-Neuss-Düsseldorf en dan verder richting zuiden. Enige nadeel is dat je dan moet kopmaken in Mönchengladbach. Of je gaat gelijk kopmaken in Den Bosch als de autorijtuigen zijn aangekoppeld en dan verder via Nijmegen richting Arnhem en Düsseldorf.
Wellicht is het ook ergens in de regio Amsterdam een eenvoudige autotreinterminal te maken waar de autorijtuigen geladen kunnen worden. Bijvoorbeeld bij het opstelterrein Watergraafsmeer waar de nachttreinen overdag sowieso naar toe gerangeerd worden. Reizigers kunnen dan bv. via de toegang tot het NedTrain-terrein aan de Carolina MacGillavrylaan naar de autorijtuigen rijden. Vroeger gebeurde het in Amsterdam Amstel en reden auto's door het station via een hellingbaan het perron op. Maar die hellingbaan is er niet meer, en in Amstel zal er sinds de metro is aangelegd geen capaciteit meer zijn om autotreinen te laden. Aan de andere kant kunnen Nederlandse automobilisten natuurlijk ook prima in Düsseldorf de autotrein nemen, dat is helemaal niet zover rijden vanuit Nederland en het scheelt weer extra rangeren.
Maar in het geval van de optie in de Watergraafsmeer is het vrij simpel: de auto's worden eerst geladen op station Amsterdam Watergraafsmeer (en eventueel kunnen passagiers daar al instappen), dan wordt de trein naar Amsterdam Centraal gereden en vanaf daar gewoon de gebruikelijke route richting Utrecht, Arnhem, Düsseldorf en verder.