World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 okt 2017, 01:30

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 05:40 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 jul 2010, 15:17
Berichten: 523
CNL nieuws:

- Blijkbaar gaat hij weer rijden in 2016 (Ams-Zurich/Muenchen). Goed nieuws!
- Hij gaat niet meer stoppen in Emmerich maar doorijden met een Duitse loc dus 20 min reistijd verkorting.
- CNL wordt ook geopend voor gewone reizigers, het bedoeling is dat er wordt een vervanging voor het laatste ICE.

Het nieuwsbericht spreekt over 3 toegevoegde rijtuigen. Volgens mij zijn dat gewone de Duisburg-Basel rijtuigen, maar nu dus vanaf Amsterdam toegangelijk voor reizigers.

Overal lijkt me een goed plan.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 09:28 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 20 jun 2009, 13:23
Berichten: 1052
Land: Nederland
Locatie: Station Diemen NS
Wel 20 minuten minder slaap :P


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 02 apr 2015, 20:17 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 apr 2007, 20:23
Berichten: 750
Citeer:
CNL nieuws:

- Blijkbaar gaat hij weer rijden in 2016 (Ams-Zurich/Muenchen). Goed nieuws!
- Hij gaat niet meer stoppen in Emmerich maar doorijden met een Duitse loc dus 20 min reistijd verkorting.
- CNL wordt ook geopend voor gewone reizigers, het bedoeling is dat er wordt een vervanging voor het laatste ICE.

Het nieuwsbericht spreekt over 3 toegevoegde rijtuigen. Volgens mij zijn dat gewone de Duisburg-Basel rijtuigen, maar nu dus vanaf Amsterdam toegangelijk voor reizigers.
Er rijden nu twee rijtuigen (ex-IR) tweede klas leeg mee tot Amsterdam. Dat worden straks 3 gerenoveerde IC-rijtuigen van DB (waarvan 1 1e klas).

De locwissel in Emmerik vervalt. Richting Basel wordt de trein sneller; tot Keulen volgt hij min of meer een ICE-pad. Hij komt ook eerder aan in Basel en Zürich. In de andere richting wordt hij langzamer. De aankomst in Nederland is later dan nu, bij gelijke vertrektijden in Basel en München, aldus de concepten die ik heb gezien. Dat kan nog iets wijzigen dus.

De ICE's gaan weer ongeveer rijden zoals in 2009, met dien verstande dat de eerste ICE naar FRankfurt een halfuur eerder gaat.

Groetjes,
Rian


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 09 nov 2015, 11:03 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 15 okt 2009, 15:33
Berichten: 364
Land: Nederland
Locatie: haarlem
Kopenhagen, pragenland en polenland komt niet terug?

_________________
Blabla


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 09 nov 2015, 12:54 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 20 jun 2009, 13:23
Berichten: 1052
Land: Nederland
Locatie: Station Diemen NS
Citeer:
Kopenhagen, pragenland en polenland komt niet terug?
Kopenhagen zeker niet en naar Praha/Warszawa vanuit Koeln vanaf de nieuwe dienstregeling. Deze gaat dan via Essen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 10 nov 2015, 13:20 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13 jun 2010, 00:10
Berichten: 898
Land: Nederland
Locatie: Breda
CNL stopt met het aanbieden van lig-4 compartimenten. Seat61

_________________
mulțumesc


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 13 nov 2015, 03:10 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2010, 12:20
Berichten: 546
Die aparte ZIT wagons zijn tot heden oude IR-met dat ''sitzlandschaft'' en coupe's en zuillen dus blijkbaar worden vervangen door EC-style zitwagons.
Voordeel is dat ze nu dus ook vanaf NL open zijn, dat was tot heden pas vanaf Duisburg en enkel naar Basel. Dus dat is voordeel voor je InterRail 1e reisdag. Heb gezien dat DB nu ook versch. prijzen aanbiedt voor deze zitwagons=goedkoper of de CNL-Slaapstoelen, bvb tot Freiburg of Basel.
Als het ook de bedoeling is dat deze de laatste ICE naar DE vervangen-die is vaak mudjevol op VR en ZO met weekendgangers, dat lijkt me moeilijk in 3 wagons te persen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 25 nov 2015, 11:05 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 15 okt 2009, 15:33
Berichten: 364
Land: Nederland
Locatie: haarlem
waarom is er geen CNL kopenhagen meer en waarom niks meer vanaf amsterdam?

_________________
Blabla


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 25 nov 2015, 12:25 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13 jun 2010, 00:10
Berichten: 898
Land: Nederland
Locatie: Breda
Citeer:
waarom is er geen CNL kopenhagen meer en waarom niks meer vanaf amsterdam?
Zurich/Munchen rijdt nog, verder zijn alle andere verbindingen vanaf Amsterdam wegbezuinigd. Dat begon al met de nachttreinen naar Wenen/Milaan jaren geleden.

_________________
mulțumesc


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 25 nov 2015, 19:01 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 19 okt 2008, 12:05
Berichten: 1074
Het is heel simpel: treinen die meer kosten dan ze opbrengen worden geschrapt.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 25 nov 2015, 19:44 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13 jun 2010, 00:10
Berichten: 898
Land: Nederland
Locatie: Breda
Citeer:
Het is heel simpel: treinen die meer kosten dan ze opbrengen worden geschrapt.
Nou, lang niet alle treinen zijn rendabel. Het is maar net waar overheden subsidie aan uit willen geven en als dat niet meer gebeurt, tsja, een spoorvervoerder is ook een bedrijf dat winst moet maken.

_________________
mulțumesc


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 25 nov 2015, 22:10 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 apr 2007, 20:23
Berichten: 750
Citeer:
Citeer:
Het is heel simpel: treinen die meer kosten dan ze opbrengen worden geschrapt.
Nou, lang niet alle treinen zijn rendabel. Het is maar net waar overheden subsidie aan uit willen geven en als dat niet meer gebeurt, tsja, een spoorvervoerder is ook een bedrijf dat winst moet maken.
Voor de rentabiliteit van de nachttreinen werden door DB als inkomsten alleen de nachttreintoeslagen meegerekend. Geloof alleen de statistieken die je zelf vervalst hebt...

Groetjes,
Rian


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 21 dec 2015, 17:46 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 19 okt 2008, 12:05
Berichten: 1074
Eind 2016 schrapt de DB alle citynightline verbindingen volgens railjournal.com.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 21 dec 2015, 20:23 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 apr 2007, 20:23
Berichten: 750
Citeer:
Eind 2016 schrapt de DB alle citynightline verbindingen volgens railjournal.com.
Er is nog niets beslist. De raad van commissarissen van DB AG laat de beslissing over aan de directie en de raad van commissarissen van DB Fernverkehr. Het is niet bekend wanneer die een beslissing nemen.

Groetjes,
Rian


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 22 dec 2015, 12:13 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8141
Land: Nederland
Het is op zich niet zo gek dat een concept als CityNightLine niet heel goed meer aanslaat. De exploitatie van die treinen is niet goedkoop en de bezetting van met name slaaprijtuigen is vrij inefficiënt. Weliswaar betalen de reizigers in slaaprijtuigen wat meer, maar dan nog is het aantal reizigers in één rijtuig vrij klein. In een slaaprijtuig reizen maar maximaal 33 mensen, in een couchetterijtuig maximaal 66 en in een open zitrijtuig kunnen al gauw 80 mensen plaatsnemen. Dat terwijl de inkomsten van een slaaprijtuig waarschijnlijk nog niet eens het dubbele zijn van de inkomsten van een zitrijtuig, en dan heb je voor de slaaprijtuigen ook nog een aparte begeleider nodig. Daarnaast is het reizen in een slaaprijtuig zo ontzettend duur dat het voor de meeste mensen niet is weggelegd. Voor double ben je per persoon al € 60 kwijt, dat is € 120 voor een heel compartiment als je met z'n tweeën reist, en dat is alleen nog maar de toeslag. Dat komt bovenop je treinkaartje. € 120 is absurd duur als je het vergelijkt met een overnachting in een budgethotel. Ook in Duitsland ben je daar doorgaans niet veel meer dan € 60 voor een tweepersoonskamer aan kwijt. En echt veel beter of comfortabeler is het slaaprijtuig nou ook weer niet. Wie wil dat nog betalen?

Daarnaast is er concurrentie van goedkopere (nacht)bussen en vliegtuigen, maar ook steeds snellere dagtreinen en nachtelijke IC's en ICE's. Op een route als die tussen het Ruhrgebied en Basel is dat al jaren het geval, ik heb vanaf Basel meermaals de nachtelijke ICE van 23:26 genomen om vervolgens om 07:55 uit te stappen in Münster en over te stappen op de trein richting Enschede. Geen reservering nodig, een echte BordBistro in de trein is aanwezig in plaats van een pantry waar de slaaprijtuigbegeleider wat drinken en eten verkoopt, betere stoelen dan in de slaapstoelrijtuigen van de CNL, een moderne en eigentijdse uitstraling en modernere en vaak schonere wc's. DB heeft met CNL een volledig nachttreinconcept neer willen zetten, met in eerste instantie ook alleen de mogelijkheden voor nachtelijke reizen, 's avonds alleen instappen en 's ochtends alleen uitstappen, en niet voor korte reizen. Dat terwijl zo'n trein veel meer potentieel heeft en dus ook veel rendabeler kan zijn als die ook voor kortere ritten gebruikt kan worden, want bij de nacht-ICE's stappen op bijna elk station wel mensen in en uit. Kortom, DB had mijns inziens beter vast kunnen houden aan het klassieke nachttreinmodel. Dat is prima te combineren met de behoefte voor gewone intercity's die ook 's nachts rijden en in Centraal- en Oost-Europa werkt het nog steeds. Daar zullen ze dus wel iets goed doen.

Wat mij betreft worden de CNL's vervangen door meer nachtelijke ICE's en IC's die ook voor kortere trajecten bruikbaar zijn, met name op de trajecten waar die nu nog niet rijden. Bij de nachtelijke IC's zouden op sommige trajecten wellicht nog wel couchetterijtuigen mee kunnen rijden als daar vraag naar is (die eventueel ook als 1-, 2- en 3-persoons te boeken zijn tegen een toeslag), ik kan me voorstellen dat daar op verbindingen als Amsterdam-Zürich en Amsterdam-München wel vraag naar is, maar uiteraard heb je daar dan ook een begeleider voor nodig.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]