World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 okt 2017, 20:05

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: CNL nieuwtjes
BerichtGeplaatst: 22 dec 2015, 19:19 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Het is op zich niet zo gek dat een concept als CityNightLine niet heel goed meer aanslaat. De exploitatie van die treinen is niet goedkoop en de bezetting van met name slaaprijtuigen is vrij inefficiënt. Weliswaar betalen de reizigers in slaaprijtuigen wat meer, maar dan nog is het aantal reizigers in één rijtuig vrij klein. In een slaaprijtuig reizen maar maximaal 33 mensen, in een couchetterijtuig maximaal 66 en in een open zitrijtuig kunnen al gauw 80 mensen plaatsnemen. Dat terwijl de inkomsten van een slaaprijtuig waarschijnlijk nog niet eens het dubbele zijn van de inkomsten van een zitrijtuig, en dan heb je voor de slaaprijtuigen ook nog een aparte begeleider nodig. Daarnaast is het reizen in een slaaprijtuig zo ontzettend duur dat het voor de meeste mensen niet is weggelegd. Voor double ben je per persoon al € 60 kwijt, dat is € 120 voor een heel compartiment als je met z'n tweeën reist, en dat is alleen nog maar de toeslag. Dat komt bovenop je treinkaartje. € 120 is absurd duur als je het vergelijkt met een overnachting in een budgethotel. Ook in Duitsland ben je daar doorgaans niet veel meer dan € 60 voor een tweepersoonskamer aan kwijt. En echt veel beter of comfortabeler is het slaaprijtuig nou ook weer niet. Wie wil dat nog betalen?
Veel mensen. DB geeft inmiddels toe dat de vraag geen probleem is. De bezetting van de nachttreinen is niet slecht. Op bepaalde verbindingen zijn trouwens de slaaprijtuigen vaak het eerste volgeboekt.
Citeer:
Daarnaast is er concurrentie van goedkopere (nacht)bussen en vliegtuigen, maar ook steeds snellere dagtreinen en nachtelijke IC's en ICE's. Op een route als die tussen het Ruhrgebied en Basel is dat al jaren het geval, ik heb vanaf Basel meermaals de nachtelijke ICE van 23:26 genomen om vervolgens om 07:55 uit te stappen in Münster en over te stappen op de trein richting Enschede. Geen reservering nodig, een echte BordBistro in de trein is aanwezig in plaats van een pantry waar de slaaprijtuigbegeleider wat drinken en eten verkoopt, betere stoelen dan in de slaapstoelrijtuigen van de CNL, een moderne en eigentijdse uitstraling en modernere en vaak schonere wc's. DB heeft met CNL een volledig nachttreinconcept neer willen zetten, met in eerste instantie ook alleen de mogelijkheden voor nachtelijke reizen, 's avonds alleen instappen en 's ochtends alleen uitstappen, en niet voor korte reizen. Dat terwijl zo'n trein veel meer potentieel heeft en dus ook veel rendabeler kan zijn als die ook voor kortere ritten gebruikt kan worden, want bij de nacht-ICE's stappen op bijna elk station wel mensen in en uit. Kortom, DB had mijns inziens beter vast kunnen houden aan het klassieke nachttreinmodel.
DB is al een paar jaar bezig om stap voor stap weer gewone zitrijtuigen aan de CNL's te koppelen. Dit jaar zijn bv. de zitrijtuigen die van/naar Amsterdam rijden ook opengesteld tot/vanaf Amsterdam en zijn ze vervangen door gerenoveerde IC-rijtuigen.

DB's echte probleem is een kostenprobleem. Ze hebben o.a. veel te veel overhead voor de nachttreinen.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 22 dec 2015, 19:50 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Veel mensen. DB geeft inmiddels toe dat de vraag geen probleem is. De bezetting van de nachttreinen is niet slecht. Op bepaalde verbindingen zijn trouwens de slaaprijtuigen vaak het eerste volgeboekt.
Dat valt me dan nog weer mee. Maar slechts 33 reizigers in één rijtuig, dat is verre van efficiënt.

BerichtGeplaatst: 22 dec 2015, 19:51 
Trans-Siberië Express

De prijs-kwaliteitverhouding van de CNL is ronduit slecht. Als de treinen kwalitatief goed waren, dan was er meer animo en dus meer winst.
De coupés zijn krap en als je in van die Ruhesessel plaatsneemt, dan ben je het na een paar uur ook al zat.
Wat ze in Oost-Europa goed doen, is dat men een nachttrein kan aanbieden tegen een vast tarief. De nachttrein tussen Budapest en Bukarest kun je een dag voor vertrek tegen een gunstig tarief halen. Dat willen klanten. Tegenwoordig is het voor veel mensen ondoenlijk om 2/3 maanden van te voren een trein te boeken. Als je bijv. begin januari de CNL van Arnhem naar München boekt voor een week later, dan ga je enorm veel geld betalen en dat weegt niet op tegen wat je krijgt. Bovendien rijdt de CNL naar München vreselijk om en verlies je tamelijk veel tijd.

BerichtGeplaatst: 22 dec 2015, 21:37 
Trans-Siberië Express

Klopt, de CNL is alleen de moeite waard als je een aktietarief kan boeken. Ik betaalde in augustus 59 euro naar München met in een 4-persoons ligrijtuig die een nogal vervallen indruk maakte. En met alleen aktietarieven kan de CNL niet kostendekkend rijden.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2015, 13:10 
Maglev

Een belangrijke kostenfactor is toch de begeleider. Waarom is deze nog zo noodzakelijk ?

Zelf heb ik in de jaren '90 als ligwagenbegeleider gewerkt. Ik had daar drie belangrijke taken :
- bijhouden van treintickets van de reizigers zodat de verschillende controleurs van de verschillende landen/spoorwegnetten waar we doorreden konden controleren zonder de reizigers te wekken.
- bijhouden van paspoorten van de reizigers zodat de beambten van politie en douane van de verschillende landen waar we doorreden konden controleren zonder de reizigers te wekken.
- controle van plaatsbewijzen
- tijdig wekken van de reizigers
- verkoop van drank en snacks.

Ondertussen zijn de eerste twee punten niet meer nodig : de treinen worden door één enkele maatschappij gereden zonder coöperatie tussen de netten en er zijn geen systematische grenscontroles meer dankzij Schengen (ik negeer even de evoluties van de laatste maanden).

Het derde punt kan perfect door de boordchef opgevolgd worden. Mogelijk moeten mensen enkele minuten wachten voor de deur van hun nog gesloten compartiment maar dat lijkt me geen onoverkomelijk bezwaar.

Voor het vierde punt zijn er tegenwoordig automatische systemen (piepertjes per slaapplaats).

Het vijfde punt is wel nog actueel maar zou prima verzorgd kunnen worden door één enkel personeelslid met een karretje.

Het systematisch voorzien van ontbijt zou trouwens beter vervangen worden door een systeem met een waardebon voor horeca-gelegenheden in of nabij de bestemmingsstations. Ik zie drie belangrijke voordelen :
- een deel van de klanten gaat die bon niet gebruiken omdat ze er geen tijd willen insteken (pure winst)
- een ontbijt aan tafel in een horeca-gelegenheid is veel aantrekkelijker dan zo'n kartonnen box op je knieën terwijl je ongemakkelijk op je bed zit
- klanten kunnen tot korter voor hun bestemming doorslapen

Kortom, is er niet veel ruimte voor verbetering op dat gebied ?

BerichtGeplaatst: 23 dec 2015, 13:11 
Maglev

Citeer:
Bovendien rijdt de CNL naar München vreselijk om en verlies je tamelijk veel tijd.
Dat vind ik eigenlijk geen probleem. Aankomst in München is nu al ruim vroeg genoeg...

BerichtGeplaatst: 23 dec 2015, 13:19 
Trans-Siberië Express

Via welke route is het dan sneller? Op de HSL Keulen-Frankfurt mag die trein niet rijden geloof ik. Het is dezelfde route die de vroegere D-trein Amsterdam-München aflegde.
Wat die begeleiders betreft: volgens mij is daar al op bezuinigd. Vroeger hadden ze elk één rijtuig maar nu meerdere.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2015, 15:24 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Via welke route is het dan sneller? Op de HSL Keulen-Frankfurt mag die trein niet rijden geloof ik.
Klopt, de CNL kan en mag niet op de HSL rijden. De CNL gebruikt de route via Stuttgart, Ulm en Günzburg ipv de veel snellere route via Würzburg en Ingolstadt.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2015, 18:57 
Maglev

Citeer:
Klopt, de CNL kan en mag niet op de HSL rijden.
Ik weet niet hoe het sinds de nieuwe dienstregeling is maar tot één week geleden (en dit gedurende vele jaren) reed alvast de CNL-verbinding tussen Oberhausen(vroeger Amsterdam) en Praag/Warszawa langs de HSL tussen Hannover en Berlin.
De reeds lang geschrapte CNL Dortmund-Wien reed tussen Mannheim en Stuttgart ook over de HSL.
De reeds lang geschrapte EN Kobenhavn-München gebruikte HSL tussen Kassel en Würzburg.
Etc... etc...

BerichtGeplaatst: 24 dec 2015, 19:01 
Maglev

De HSL's tussen Köln en Frankfurt en die tussen Nürnberg en München zijn anders, daar rijden naar mijn weten alleen ICE treinen die 300 km/h kunnen - en rijden. De andere HSL's die je noemt worden ook door standaard IC en EC treinen gebruikt die maximaal 200 km/h kunnen, de CNL valt/viel daar in principe ook onder.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2015, 19:02 
Trans-Siberië Express

Ik dacht dat op de HSL Keulen-Frankfurt geen getrokken treinen mogen rijden. Op andere HSL lijnen mag dat blijkbaar wel.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2015, 19:03 
Trans-Siberië Express

Citeer:
De HSL's tussen Köln en Frankfurt en die tussen Nürnberg en München zijn anders, daar rijden naar mijn weten alleen ICE treinen die 300 km/h kunnen - en rijden. De andere HSL's die je noemt worden ook door standaard IC en EC treinen gebruikt die maximaal 200 km/h kunnen, de CNL valt/viel daar in principe ook onder.
Ik geloof dat dat kwam door de hellingspercentages die nogal flink zijn op genoemde lijnen.

BerichtGeplaatst: 26 dec 2015, 00:21 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Bovendien rijdt de CNL naar München vreselijk om en verlies je tamelijk veel tijd.
Dat vind ik eigenlijk geen probleem. Aankomst in München is nu al ruim vroeg genoeg...
Precies, nachttreinen moeten soms wel omrijden aangezien ze anders veel te vroeg aankomen en mensen dus erg vroeg op moeten. In Oost Europa, waar soms meerdere nachttreinen zijn, pak ik ook altijd de mogelijkheid waarbij ik nog een beetje fatsoenlijk kan slapen.

BerichtGeplaatst: 27 dec 2015, 10:01 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Inderdaad, bij een nachttrein kun je moeilijk tijd verliezen. Je slaapt immers toch, dus welke tijd verlies je?
Citeer:
Op Nürnberg-München rijden toch ook getrokken RE's met een maximumsnelheid van 200 km/u?
Citeer:
Ik weet niet hoe het sinds de nieuwe dienstregeling is maar tot één week geleden (en dit gedurende vele jaren) reed alvast de CNL-verbinding tussen Oberhausen(vroeger Amsterdam) en Praag/Warszawa langs de HSL tussen Hannover en Berlin.
De reeds lang geschrapte CNL Dortmund-Wien reed tussen Mannheim en Stuttgart ook over de HSL.
De reeds lang geschrapte EN Kobenhavn-München gebruikte HSL tussen Kassel en Würzburg.
Etc... etc...
Zijn deze HSL's niet allemaal upgrades van bestaande lijnen, daar waar Köln-Frankfurt en Nürnberg-München (grotendeels) nieuw zijn aangelegd op een eigen tracé?

BerichtGeplaatst: 27 dec 2015, 14:30 
Trans-Siberië Express

Hannover-Kassel-Wuerzburg en Mannheim-Stuttgart zijn beide 'neubaustrecken', alleen zijn deze zo gebouwd dat er ook nog normaal materieel overheen kan. Goederentreinen maken bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van de HSL Hannover-Wuerzburg tijdens de nachtelijke uurtjes. Ik denk dat ze op de nieuwste lijnen toch vooral niet de 300 km/h-rijdende treinen in de weg willen zitten met langzamer verkeer. Keulen-Frankfurt is weer een geval apart met extreme hellingpercentages.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00