World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 okt 2017, 20:00

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 14 dec 2015, 23:46 
Maglev

Zoals meerderen op dit forum reis ik graag door Oost Europa, het liefst in ''ouderwetse'' treinen. Voor komend jaar staat er misschien een reisje door oa Roemenië gepland. Nu reis ik daar het liefst met getrokken treinen, en dus niet met de treinen die met een ''Desiro'' worden gereden. Helaas heb ik de indruk dat het nogal wisselt welk materieel waar wordt ingezet. De website "vagonweb" is een hele handige site om dit uit te zoeken voor met name Tsjechië en Slowakije, en ook voor een aantal internationale treinen.

Concrete vraag: is er ook iets dergelijks voor Roemenië? Of is er een trucje om uit de Roemeense reisplanner te halen met wat voor materieel welke trein wordt gereden?

BerichtGeplaatst: 15 dec 2015, 10:48 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Nee dat is vrij lastig te achterhalen. Wat je wel kunt doen is op YouTube even de trein invullen en naar een recent filmpje van de desbetreffende trein kijken.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2015, 18:31 
Trans-Siberië Express

Een uitstekende vraag. Ik denk er net zo over als de topicstarter. Helaas is het best lastig inderdaad. Ik ben ook benieuwd naar tips.

In Roemenië is er geen touw aan vast te knopen. Toen die Desiro's er net waren, zette CFR die dingen in op de snelle lijnen. Dus je betaalde meer voor minder comfort. Terwijl je zou verwachten dat ze die rommel als stoptrein gaan gebruiken, want kortere afstanden.

De tip die ik je wel kan geven voor Roemenië is dat je met private treinen (Regiotrans) meer oud materieel aantreft. Vaak oude meuk uit Frankrijk. Niet authentiek Roemeens, maar alles beter dan een desiro. Dan heb ik het over de relatief korte private lijntjes, zoals je die in het westen van Roemenië vindt. Ook leuke stations, amper modernisering. Die lijntjes zijn echter te kort om je serieus te verplaatsen, maar ik heb mij er tijdens dagjes fietsen/treinen goed vermaakt.

Op de langere afstanden gebruiken private vervoerders gereviseerd oud materieel. Zo rijden ze tussen Oradea en Cluj Napoca met Wadlopers.

Mijn ervaring is wel dat CFR op de zeer lange afstanden niet met Desiro's rijdt maar met ouder (vaak wat opgeknapt) materieel.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2015, 22:55 
Trans-Siberië Express

Oradea - Cluj wordt meestal wel met Desiro's gereden. In 2014 heb ik ruim 3 uur in dat ding gezeten, geen pretje.
Uit een verslag op DSO heb ik begrepen dat ze op middellange IR lijnen vaak desiro's inzetten, maar dat is uiteraard geen zekerheid.
Laatst was ik bijv. in Timisoara, maar daar heb ik geen desiro gezien. Wel van die heel oude ex-Franse stoptreinen.
Zo te zien waren die dingen wel 50 jaar oud. Deze worden ingezet op de lijn naar Jimbolia. Ligt er eraan waar je heengaat.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2015, 08:59 
Maglev

Bedankt voor alle tips :)

De tip van de youtube filmpjes was een goede; daar heb afgeleid dat bijvoorbeeld Timisoara - Bucarest via Sibiu met getrokken treinen rijdt, maar een trein Timisoara - Sibiu met een Desiro rijdt. Inderdaad zoals jullie al aangeven dus.

SvMp: ik wilde inderdaad graag naar het gebied rondom Timisoara; fijne van Regiotrans is ook dat alle tabellen online staan.

Waar ik ook nog graag een ritje in zou maken is een Malaxa; als het goed is zouden die ook nog wat ritjes moeten maken rond Timisoara en Sibiu.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2015, 11:04 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Waar ik ook nog graag een ritje in zou maken is een Malaxa; als het goed is zouden die ook nog wat ritjes moeten maken rond Timisoara en Sibiu.
Tussen Craiova en Vidin rijden Desiro's, maar op hetzelfde traject rijden deze Malaxa volgens mij wel naar Calafat (aan de Roemeense zijde van de Donau).

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00