World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 okt 2017, 20:01

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Franse nachttreinen
BerichtGeplaatst: 25 feb 2016, 14:57 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Per 1 juli worden alle Franse binnelandse nachttreinen (Intercités du Nuit) opgeheven, op drie verbindingen na (Parijs-Rodez, Parijs-Briançon en Parijs-Latour de Carol). Hier zitten dus helaas ook de voor InterRailers handige verbindingen naar Hendaye/Irún, Cerbère/Portbou en Nice bij.

Van/naar Barcelona kan de nachttrein Parijs-Latour de Carol nog wel gebruikt worden, met aansluitend een ruim drie uur durende rit in de Cercanias-trein van Latour de Carol naar Barcelona. Dat is best een mooie route door de Pyreneeën. :)

Berichtonderwerp: Re: Franse nachttreinen
BerichtGeplaatst: 26 feb 2016, 15:18 
Trans-Siberië Express

Ik dacht ergens te lezen dat de SNCF eerst hard opzoek gaat naar een overname partij om volledige opheffing te voorkomen. Maar dit is dus een definitief besluit?

BerichtGeplaatst: 26 feb 2016, 17:59 
Trans-Siberië Express

Ik heb inmiddels ook gelezen dat de diensten mogelijk aanbesteed gaan worden. Ik ben benieuwd of er een andere partij geïnteresseerd in is. Parijs-Nice misschien wel, maar niet al die treinen zijn even interessant. Bij de treinen naar Spanje is het probleem dat ze slechte aansluitingen bieden op lange-afstandstreinen in Irún en Portbou, en dat ze ook niet kunnen doorrijden naar bv. San Sebastián of Barcelona.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2016, 07:12 
Trans-Siberië Express

Die naar Rodez en Briancon blijven (vooralsnog) bestaan omdat de deprtmt/steden ze subsidieren in de hoop op toeristenaanvoer. Maar ik dacht dat het gen losse treinen waren maar wat wagons die aan een andere nachttrein werden gekoppeld-anders zouden die kosten wel astronomisch hoog worden, schat ik.
Naar Espana wrs. sneller al in Toulouse af te stappen en dan via perpignan-Kust verder door. Zal tzt wel op seat61 of rail.cc met de precieze tijden komen. Al moet voor alle eerlijkheid gezegd: vaak is met wat sluw boeken een nachtreis in een nachtbus goedkoper als ticket dan enkel de toeslag van SNCF bij je IR.
En tja-het is FR-dus zullen die bonden weer flink gaan staken omreden het wegvallen van de tewerkstelling en dus alvast weken/maanden tevoren alles kapotmaken? Zoals destijds ook met de Ostende-Dover ferry is gelukt?

BerichtGeplaatst: 27 feb 2016, 09:18 
Trans-Siberië Express

Rodez waren volgens mij doorgaande rijtuigen in de trein Parijs-Toulouse. Briancon is een wintersportoord dat lastig per dagtrein te bereiken is.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2016, 13:02 
Maglev

Citeer:
Rodez waren volgens mij doorgaande rijtuigen in de trein Parijs-Toulouse.
Klopt helemaal.
Er zit dus mogelijk een fout in het artikel want ik kan me moeilijk voorstellen dat Paris-Rodez een aparte trein wordt... (dan is hij zeker verlieslatend).
Mogelijk is het plan om de verbindingen Paris-Rodez en Paris-Latour de Carol samen te voegen.
Waarbij dan ofwel
- het rijpad van de huidige Paris-Latour/Portbou gebruikt wordt en de rijtuigen Paris-Rodez heel lang in Brive la Gaillarde zullen stilstaan...
- het rijpad van de huidige Paris-Toulouse/Rodez gebruikt wordt en de aankomst in Latour de Carol veel later zal zijn...

Mijn voorkeur zou dan naar de tweede oplossing gaan zodat er toch een bruikbare verbinding tussen Paris en Toulouse behouden blijft.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2016, 13:17 
Maglev

Citeer:
Bij de treinen naar Spanje is het probleem dat ze slechte aansluitingen bieden op lange-afstandstreinen in Irún en Portbou, en dat ze ook niet kunnen doorrijden naar bv. San Sebastián of Barcelona.
Ik ga ervan uit dat een eventuele nieuwe operator niet verplicht volgens dezelfde uurregeling als de SNCF moet rijden ?

En eigenlijk valt het met de aansluitingen momenteel nog mee.
Heen : aankomst Paris-Portbou 0810 / Vertrek Portbou-Barcelona 0833
Terug : aankomst Barcelona-Cerbere 1957 / Vertrek Cerbere-Paris 2005

(vorig jaar vertrok de Cerbere-Paris nog heel pesterig om 1955 zodat de aansluiting vakkundig gesaboteerd werd)

Men kan ook dromen van de herintroductie van een rechtstreekse verbinding Paris-Barcelona. Met al de afschaffingen van de voorbije jaren staan er vast wel twee Talgo-stellen ergens werkloos. Deze zouden ook de hogesnelheidslijn tussen Perpignan en Barcelona kunnen gebruiken zodat de reistijd nog aantrekkelijker wordt.

Bvb. zo
Afbeelding
(stilstand in Girona is nodig ivm. rijpad van de AVE tussen Figueres en Madrid)

BerichtGeplaatst: 29 feb 2016, 11:09 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Bij de treinen naar Spanje is het probleem dat ze slechte aansluitingen bieden op lange-afstandstreinen in Irún en Portbou, en dat ze ook niet kunnen doorrijden naar bv. San Sebastián of Barcelona.
Ik ga ervan uit dat een eventuele nieuwe operator niet verplicht volgens dezelfde uurregeling als de SNCF moet rijden ?

Gok jij het tijdens een internationale reis op een overstapje van 8 minuten? In Cerbère vertrekt de nachttrein naar Parijs bovendien van een ander perron. Als je aankomt vanuit Spanje moet je eerst de stationshal door, dan de trap af, tunnel door en weer de trap op. Op zich goed te doen, maar je moet geen vertraging hebben, en met wat meer bagage is het ook niet prettig.
Citeer:
Men kan ook dromen van de herintroductie van een rechtstreekse verbinding Paris-Barcelona. Met al de afschaffingen van de voorbije jaren staan er vast wel twee Talgo-stellen ergens werkloos. Deze zouden ook de hogesnelheidslijn tussen Perpignan en Barcelona kunnen gebruiken zodat de reistijd nog aantrekkelijker wordt.
Alleen de Talgo VI-treinen van Elipsos zijn zowel in Frankrijk als in Spanje toegelaten. Maar die mogen niet de hogesnelheidslijn gebruiken. De Spaanse Talgo VII-treinen die in de binnenlandse Trenhotels gebruikt worden zijn wel geschikt voor de hogesnelheidslijnen, en daarvan staan er helaas ook veel werkloos. Geweldige treinen zijn dat. :) Maar die hebben voor zover ik weet geen toelating voor Frankrijk. De vraag is of Frankrijk zit te wachten op getrokken treinen op hun hogesnelheidslijnen.

Een Talgo-nachttrein over de route via Cerbère en Portbou kan dan weer een aantal badplaatsen zoals Argelès-sur-Mer bedienen, en toelating zal minder een probleem zijn. Reistijd is voor nachttreinen toch niet het belangrijkste issue, je wil niet te laat vertrekken en ook niet te vroeg aankomen.

BerichtGeplaatst: 01 mar 2016, 22:23 
Maglev

Citeer:
Citeer:
Citeer:

Gok jij het tijdens een internationale reis op een overstapje van 8 minuten? In Cerbère vertrekt de nachttrein naar Parijs bovendien van een ander perron. Als je aankomt vanuit Spanje moet je eerst de stationshal door, dan de trap af, tunnel door en weer de trap op. Op zich goed te doen, maar je moet geen vertraging hebben, en met wat meer bagage is het ook niet prettig.
Vermits de trein naar Parijs later op de avond in Narbonne nog een halfuur stilstand heeft zou ik denken dat er op aansluiting gewacht wordt. Maar inderdaad, echt zeker is dat niet.
Citeer:
Een Talgo-nachttrein over de route via Cerbère en Portbou kan dan weer een aantal badplaatsen zoals Argelès-sur-Mer bedienen, en toelating zal minder een probleem zijn. Reistijd is voor nachttreinen toch niet het belangrijkste issue, je wil niet te laat vertrekken en ook niet te vroeg aankomen.
Prima idee. En als je vanaf Girona alsnog de hogesnelheidslijn opgaat bereik je Barcelona ook nog op een goed uur.

Maar het zal bij theorie blijven denk ik.

BerichtGeplaatst: 07 mar 2016, 14:13 
Trans-Siberië Express

Het lijkt erop dat het laatste internationale nachttrein naar Frankrijk (Sud Express) wordt ook binnenkort opgegeven (Dec 2016) :(

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/traini ... er=tp&rt=1&

BerichtGeplaatst: 08 mar 2016, 11:27 
Trans-Siberië Express

Waar baseer je dat op? De dienstregeling staat er nu t/m 12 juni is, daarna gaat de zomerdienstregeling in. Volkomen normaal.

BerichtGeplaatst: 08 mar 2016, 12:07 
Trans-Siberië Express

Hij gaat wel het hele jaar rijden, dat is zeker.
Ik spreek over het volgende dienstregeling.

BerichtGeplaatst: 08 mar 2016, 16:59 
Trans-Siberië Express

En wat is de bron?

Wegvallen van de Sud Expresso zou betekenen dat Portugal per trein nog slechter bereikbaar wordt.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00