World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 okt 2017, 12:31

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 07 okt 2016, 20:44 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1291
Land: Nederland
Locatie: Tirana
Aangezien er weer ontzettend veel gaat veranderen in het (met name) internationaal nachttreinverkeer bij deze maar even een topicje.

De ÖBB neemt een heleboel nachttreinverbindingen over en is er inmiddels ook openlijk over aan het communiceren, zie folder:
http://www.oebb.at/file_source/reisepor ... 202017.pdf

Een nieuwkomer is o.a. de verbinding Wien-Kosice met een slaaprijtuig.

_________________
Állítsa meg a korrupció, MÁV!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 07 okt 2016, 22:06 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12 apr 2006, 20:17
Berichten: 982
Land: Nederland
Je bent me net voor :wink:

De naam Nightjet is ook nieuw volgens mij. Bij mijn weten hebben de ÖBB nachttreinen nog geen speciale naam op dit moment, los van hier en daar EuroNight.

Meer info over de Nightjet is trouwens hier bij de ÖBB te vinden. (hier in het Engels)

_________________
Treinreis en Budapestpromotor!

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 09 okt 2016, 00:00 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 19 okt 2008, 12:05
Berichten: 1074
Ik vind zowel de dienstregeling als de tarieven voor Düsseldorf-München niet erg aantrekkelijk voor Nederlanders. Je betaalt meer en je moet ook nog eens een kaartje naar Duisburg erbij kopen. En je bent minstens twee uur langer onderweg.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 09 okt 2016, 13:59 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8141
Land: Nederland
Nu is reistijd voor nachttreinen op zich niet de belangrijkste factor...

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 09 okt 2016, 14:24 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12 apr 2006, 20:17
Berichten: 982
Land: Nederland
Alleen is het wel vervelend als je tijdens die nachtreis nog over moet stappen (wat nu dus gebeurt). Ik lig liever tot Utrecht op mn bed waar ik dan ergens rond 10u aankom, dan dat ik ergens rond 7 uur over moet stappen...

Overigens speelde dit zelfde verhaal enkele jaren geleden al na afschaffing van de CNL Amsterdam - Wenen/Milaan. Voorheen kon je voor 29 euro naar Wenen, dat verdubbelde toen bijna omdat het kaartje naar Düsseldorf er bij kwam.

Het zou mooi zijn als ze voor dat soort gevallen een soort aansluitingsticket in het leven zouden roepen: Kom je uit een nachttrein (en reis je verder op een voormalig nachttreintraject) dan betaal je 5-10 euro extra (of zoiets)

_________________
Treinreis en Budapestpromotor!

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 09 okt 2016, 17:15 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 19 okt 2008, 12:05
Berichten: 1074
Citeer:
Nu is reistijd voor nachttreinen op zich niet de belangrijkste factor...
Hangt af. Ik vond de late vertrektijd uit Nederland en de vroege aankomst in Nederland wel fijn. Dat valt nu weg.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 09 okt 2016, 22:28 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 20 jun 2009, 13:23
Berichten: 1052
Land: Nederland
Locatie: Station Diemen NS
Helaas werken de spoorwegen niet samen de DB/NS gaan geen verlies leiden omdat iemand een OeBB nachttrein heeft genomen. Wellicht met een fernbus naar Duesseldorf en dan lekker slapen tot aan Wien/Muenchen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 10 okt 2016, 05:48 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 19 okt 2008, 12:05
Berichten: 1074
Als ik het goed heb dan is de goedkoopste enkele reis met ICE en Nightjet bijelkaar 58 euro. Voor de ICE 19 euro en de Nightjet 39 euro.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 10 okt 2016, 13:03 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12 apr 2006, 20:17
Berichten: 982
Land: Nederland
Klopt, en dat is dus een verdubbeling :(

_________________
Treinreis en Budapestpromotor!

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 10 okt 2016, 14:49 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8141
Land: Nederland
Citeer:
Citeer:
Nu is reistijd voor nachttreinen op zich niet de belangrijkste factor...
Hangt af. Ik vond de late vertrektijd uit Nederland en de vroege aankomst in Nederland wel fijn. Dat valt nu weg.
Kijkend naar de aankomst- en vertrektijden in Düsseldorf zal dat ook niet ideaal worden bij een doortrekking naar Amsterdam. Kijkend naar de dienstregeling staat de trein vermoedelijk vooral in Nürnberg gigantisch lang stil voor combineren/splitsen... Van Frankfurt Flughafen tot Augsburg of v.v. is de trein maar liefst 6-6,5 uur onderweg, op die manier al bijna een nachttraject op zich... Goed, wel interessant als je in Augsburg woont en je een vroege vlucht vanaf Frankfurt moet hebben. :mrgreen:

Hier valt wellicht nog wel wat tijdswinst te behalen wat een doortrekking naar Amsterdam mogelijk maakt, al wil je natuurlijk ook geen te vroege aankomst of te laat vertrek in Düsseldorf en Köln. Maar tijden zoals de CNL Amsterdam-München zouden fijn zijn.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 12 okt 2016, 20:15 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2010, 12:20
Berichten: 546
Voor DUS-MUC is er ook nog en die blijft, die DB ICE-trein, dus enkel zitjes, arr MUC rond 6.00, dep. MUC rond 0.00- meestal (behalve long weekends) wel sparpreis voor 24 (is inmiddels meestal het minimum) eur, dan DB-ICbus naar EHV voor 9 eur erbij, of via Bahn. de voor 10.50 enkeltje met NS-VDU+R+ tot Blerick (is beter als naar Venlo-want dan geldt VRR tarif).
Maar het ziet er steeds meer naar uit dat de billig-nacht-reisende op FLIX etc zal zijn aangewezen. heb dat in de lente 1x gedaan-was een bus van Peereboom/Nwe Niedorp, die vanaf Karslruhe zonder op/afstapstops reed, wel enkele 2-uur rustpauzes.
DB breidt op zich wel het aanbod aan nacht IC/ICE uit-op die manier kan je dan nog steeds naar Basel bvb, maar inderdaad is een groot deel van dat publiek mensen voor FRA-lufthafen. Dus veel gesreuw+gedoe midden in de nacht-en Duitsers lijken altijd heel erg te moeten lärmen dan.
Inmiddels biedt HV=Transavia ook al billig-fluege RTM-MUC aan-vaak ook voor 29 eur.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 12 okt 2016, 22:17 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8141
Land: Nederland
Ik heb een paar jaar geleden wel een aantal keer de nacht-ICE van/naar Basel genomen (destijds aankomst in Basel om 05:47; vertrek om 23:26), en ook wel eens de nacht-IC vanaf Münster (komende vanuit Hamburg; vertrek vanuit Münster 01:05, aankomst op de terugweg om 04:14) naar Frankfurt (aankomst aldaar om 07:02, vertrek vanuit Frankfurt om 23:24). Hopelijk komt de nacht-ICE naar Basel dan wel terug.

De nacht-ICE van/naar Basel is op zich prima te doen. Betere stoelen dan in de CNL, veel ruimte want de trein is een lange ICE 1 en in principe niet vol en ik vond het met de andere reizigers wel meevallen. Altijd wel een goede reis gehad.

De nacht-IC van Münster naar Frankfurt heb ik één keer genomen. Grootste pluspunt destijds: ex-1e klas compartimentenrijtuigen. Heerlijke comfortabele stoelen die helemaal uit te trekken waren dus we hebben lekker gelegen. 8) Uitgestapt in Frankfurt Flughafen en overgestapt op een ICE. Die nacht-IC bestaat nog wel steeds, IC 2020/2021, ik weet alleen niet of die comfortabele rijtuigen er nog steeds in zitten. :) En je hebt in Münster aardige aansluitingen van/naar Enschede op bepaalde dagen; op vrijdag en zaterdag vertrekt om 23:26 de laatste trein van Enschede naar Münster die om 00:44 aankomt; terug vertrekt op doordeweekse dagen de eerste trein naar Enschede om 05:08, aankomst om 06:20. Kortom, op sommige dagen best interessant, vooral vanuit het noorden en oosten van Nederland.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 19 okt 2016, 18:00 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8141
Land: Nederland
Ik zie dat er met ingang van de nieuwe dienstregeling ook weer een nacht-IC Hamburg-Münster-Duisburg-Köln-Frankfurt-Basel is (op de terugweg rijdt de trein door naar Kiel). Trein 209/208. Alleen zitplaatsen, maar desalniettemin ook voor reizigers van/naar Nederland interessant. Vertrek vanuit Münster 22:03, vanuit Duisburg 23:12 en vanuit Köln 23:53. Aankomst in Basel SBB om 06:22.

Terug vertrek om 23:13 vanuit Basel SBB, aankomst Köln 06:05, Duisburg 06:44 en Münster 07:56.

De tijden komen in grote lijnen overeen met de oude nacht-ICE die vroeger op dit traject reed (Basel-Kiel v.v.).

EDIT: Voor de volledigheid met aansluitingen vanuit Nederland:

Enschede V. 20:32
Münster A. 21:44
----------
Münster V 22:03
Basel SBB A. 06:22

Venlo V. 21:05
Düsseldorf A. 22:08
----------
Düsseldorf V. 23:27
Basel SBB A. 06:22

Helaas is er vanaf Arnhem/Utrecht/Amsterdam geen goede aansluiting. Vanaf Venlo zou je nog een uur later kunnen vertrekken, maar dan heb je nog een extra overstap in Viersen richting Duisburg of in Mönchengladbach richting Köln, en dan zit je met krappe aansluitingen.

Terug:

Basel SBB V. 23:13
Münster A. 07:56
----------
Münster V. 08:08
Enschede A. 09:26

Basel SBB V. 23:13
Düsseldorf A. 06:31
----------
Düsseldorf V. 06:49
Venlo A. 07:56

Basel SBB V. 23:13
Duisburg A. 06:44
----------
Duisburg V. 07:13
Arnhem A. 08:28
Utrecht A. 09:00
Amsterdam A. 09:28

Op de meeste dagen rijden deze treinen maar check het uiteraard voor de zekerheid nog even voor vertrek. :)

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Laatst gewijzigd door Andries op 16 nov 2016, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 20 okt 2016, 05:42 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 20 jun 2009, 13:23
Berichten: 1052
Land: Nederland
Locatie: Station Diemen NS
Helaas is s'nachts reizen vanuit NL naar Praag onmogelijk geworden per nachttrein. Nu heb je wel flixbus maar dat is qua comfort niet echt een alternatief, wel goedkoop. Er gaat wel een EC vanuit Leipzig naar Praag om 05:55 ter compensatie wat natuurlijk een farce is. Het was logischer geweest om deze uit bijvoorbeeld Berlijn te laten vertrekken. Ik zie niet echt een markt voor deze verbinding, wellicht vroege pendelaars naar Dresden die ervan kunnen profiteren.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 20 okt 2016, 10:55 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8141
Land: Nederland
Voor internationale reizigers zal dat vast het geval zijn, al zou dat wel een vroeg vertrek vanuit Berlijn betekenen. Daar heb je alsnog niks aan. Ongetwijfeld zal er een goede reden zijn waarom die trein van/naar Leipzig rijdt. Op de terugweg is er van de EC Praag-Leipzig in Leipzig wel een goede aansluiting op de ICE naar Berlijn.

Er zijn wel wat alternatieven als je vanuit het westen van Duitsland met een nachttrein richting Praag wil reizen.

IC 447/446 is straks de nieuwe nacht-IC van Köln Hbf naar Berlin Ostbahnhof v.v., met ongeveer dezelfde reistijden en zelfs hetzelfde treinnummer als de EN Jan Kiepura. Die vertrekt vanuit Köln om 23:12, vanuit Duisburg om 23:52 en is om 05:33 in Berlin Hbf. Aansluiting naar Praag vertrekt om 07:03. Dat is wel anderhalf uur overstaptijd dus ook niet echt ideaal, al zijn er slechtere plekken om te wachten dan Berlin Hbf.

De trein van 05:55 vanaf Leipzig naar Praag haal je alleen door om 21:21 de EN vanaf Köln tot Frankfurt te nemen, in Frankfurt over te stappen naar Naumburg op een andere EN en in Naumburg over te stappen op een regionale trein naar Leipzig. Vrij bewerkelijk met nachtelijke overstappen en waarschijnlijk niet goedkoop. Dat zal bijna niemand gaan doen.

Je kunt die EN van 21:21 vanaf Köln ook tot aan Regensburg nemen waar de trein om 04:10 aankomt, vanaf Regensburg is er een rechtstreekse trein naar Praag, helaas vertrekt die pas om 06:23. Ook niet ideaal, je komt aan op een waarschijnlijk verlaten station en je moet dik twee uur wachten.

Kortom, richting Praag lijkt de route met overstap in Berlijn de beste optie.

Terug sluit het van Praag naar Köln wel wat beter aan. EC om 18:28 vanaf Praag, aankomst om 22:03 in Leipzig. ICE om 22:15 vanaf Leipzig, 23:33 in Berlin. IC om 23:53 vanaf Berlin, 06:16 in Duisburg en 06:57 in Köln.

Er is ook een optie met een (vrij krappe) overstap in Linz op de rechtstreekse EN naar Köln. Dan vertrek je om 18:02 vanuit Praag, ben je om 22:08 in Linz en vertrekt de EN om 22:15, aankomst in Köln om 08:15 en in Düsseldorf om 08:42. Helaas geen heel ruime aansluiting in Linz; wel een nachttraject van fatsoenlijke lengte in een echte nachttrein.

Andere optie is vertrek om 17:12 vanuit Praag met aankomst om 23:05 in München, en vanaf München om 00:01 de nacht-ICE die om 07:06 in Köln aankomt en om 07:48 in Duisburg.

In alle gevallen is het tussen 17:00 en 18:30 vertrek vanuit Praag; dat is vrij vroeg. De route via Berlin Hbf is duidelijk de snelste; de route via Linz is een comfortabeler alternatief met helaas een vrij krappe aansluiting. Zeven minuten overstaptijd houdt niet over. De route via München lijkt mij geen grote voordelen te bieden boven de route via Berlijn, behalve dat het één overstap minder is en de overstaptijd vrij ruim is, de kans dat je de overstap mist is zeer klein.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]