World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 10:29

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 okt 2016, 13:42 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Citeer:
Since September, border officials at the Russian-Belarusian crossing of Krasnoye, near Smolensk, have no longer allowed EU citizens to enter Russia. It is not an international border crossing for foreign citizens, argues Moscow.
Bron: http://www.dw.com/en/eu-citizens-face-a ... a-36026221

Goed, dus de Russische staatsspoorwegen zetten massaal in op comfortabele nachttreinen van Moskou naar West/Centraal-Europa, en vervolgens doet de regering van dezelfde staat dit. Russische logica, of zo.

Qua alternatieven is het meest logische dus momenteel via een van de Baltische staten (rijden er überhaupt nog treinen van Letland en Estland naar Rusland?), Oekraïne en Finland.

EDIT:
Het schijnt dus op dit moment met de doorgaande treinen wel te kunnen. Maar geen garanties op dit moment!

Laatst gewijzigd door Accelerat op 02 nov 2016, 18:08, 2 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 16 okt 2016, 18:48 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Volgens seat61.com is er nog steeds een dagelijkse nachttrein Riga-Moskou die niet via Wit-Rusland gaat. Vertrek 16:50 vanaf Riga, aankomst Moskou Rizhkaya om 10:17. Omgekeerd vertrek om 17:04 en aankomst om 08:28. Vermoedelijk het beste te combineren met de veerboot vanaf Stockholm.

Er is ook een trein Tallinn-St. Petersburg-Moskou. Wie geheel per trein wil reizen kan beter de trein Warschau-Kiev nemen en vanaf Kiev een trein naar Moskou.

De trein nemen vanaf Vilnius heeft geen zin; deze treinen komen vanuit Kaliningrad en gaan vanaf Vilnius via Wit-Rusland naar Rusland. Vilnius is de enige stop in Litouwen en de grenscontrole is in het station van Vilnius. De trein maakt gebruik van een afgescheiden deel van het station. Reizigers van Kaliningrad naar bv. Minsk of Moskou reizen de EU dus formeel niet in. Ik ben benieuwd hoe het is als je die trein als EU-burger al vanaf Kaliningrad neemt. Je was dan immers al in Rusland; je maakt dan een reis van Rusland naar Rusland waarbij je feitelijk enkel in transit door Wit-Rusland reist. Mogelijk kan dat een geaccepteerde optie zijn, al heb je dan een multiple-entry visum voor Rusland nodig en nog steeds een transitvisum voor Wit-Rusland, en helaas rijden er geen treinen meer van Berlijn en Gdansk naar Kaliningrad.

Voor wie over de weg reist is deze maatregel overigens minstens net zo vervelend; de omwegen via Litouwen en Letland of via Oekraïne zijn veel langer en gaan over kwalitatief veel slechtere wegen.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2016, 01:02 
Trans-Siberië Express

Het artikel suggereert dat het aan het verdrag zou liggen, die lokaal visumvrij grensverkeer toestaat voor inwoners van Oblast Kaliningrad naar Polen. Maar er ontbreekt een toezegging dat transitreizen via Wit-Rusland weer toegestaan zal worden zodra Polen het verdrag terug in werking laat treden...

Overigens klopt het wel dat de grensovergangen tussen Wit-Rusland en Rusland soort van 'minderwaardig' zijn - de Russen voeren (voerden) daar geen echte grenscontroles uit. Ook op de treinen was dat zo. Ze noemen het zelf "lokale grensovergangen". Dat is al sinds de jaren '90 zo - daarvoor was het wel een "echte" grens.

De grensovergang die letterlijk op de drielandenpunt ligt van Oekraïne, Wit-Rusland en Rusland daarentegen is wel een "echte" - en die mag dus nog steeds gebruikt worden door inwoners van derde landen.

In de tussentijd gaat Wit-Rusland op 27 Oktober (als het goed is) visumvrij reizen naar Oblast Grodno* toestaan :P - onduidleijk of het voor alle EU-burgers gaat gelden of alleen voor Polen.

Laatst gewijzigd door Kuba op 18 okt 2016, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
*Grodno i.p.v. Gomel

BerichtGeplaatst: 18 okt 2016, 13:09 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Het artikel suggereert dat het aan het verdrag zou liggen, die lokaal visumvrij grensverkeer toestaat voor inwoners van Oblast Kaliningrad naar Polen.
Omgekeerd is er ook voor Polen in het grensgebied een soortgelijke regeling, en voorts is er voor de meeste EU-burgers de mogelijkheid tot een speciale visumprocedure voor Kaliningrad, waarbij je alleen een hotelreservering hoeft te overleggen (uitnodiging niet verplicht) en je een aanvraag kan doen via een geautoriseerd reisbureau in Kaliningrad. Indien goedgekeurd kun je dan bij aankomst een 72-uurs-visum krijgen op de luchthaven van Kaliningrad (mits je niet vanuit Wit-Rusland vliegt) of bij de grensovergangen Braniewo-Mamonovo (niet zeker of het aan de nieuwe S22 of aan de oude weg DK54 is, volgens de site ook per spoor maar er rijden geen treinen meer, er wordt wel een bus 802 Gdansk-Kaliningrad genoemd) en Bezledy-Bagrationovsk aan de DK51. Vanuit Litouwen kun je dus niet op deze manier over de weg of per trein inreizen. De uitreis mag geschieden via elke grensovergang. Je mag dus wel per bus van Gdansk naar Kaliningrad reizen, en dan per trein naar Vilnius, om maar een voorbeeld te noemen.
Citeer:
Overigens klopt het wel dat de grensovergangen tussen Wit-Rusland en Rusland soort van 'minderwaardig' zijn - de Russen voeren (voerden) daar geen echte grenscontroles uit. Ook op de treinen was dat zo. Ze noemen het zelf "lokale grensovergangen". Dat is al sinds de jaren '90 zo - daarvoor was het wel een "echte" grens.
Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan hebben een douaneunie; feitelijk een soort Schengenverdrag tussen die drie landen onderling. Dat Kazachstan inmiddels visumvrij reizen toestaan voor de meeste EU-burgers was voor de Russen nog niet zo'n ramp, dat de Wit-Russen dit willen (het visumvrij reizen naar Gomel en het Augustów-kanaal is slechts een eerste stap) zet kwaad bloed bij de Russen. Want je kunt er donder op zeggen dat de Wit-Russen op termijn visumvrij reizen willen toestaan voor EU-burgers in geheel Wit-Rusland, en de grens tussen Wit-Rusland en Rusland is geen strengbewaakte grens. Om te stellen dat het zo lek als een mandje is gaat wat ver, maar er schijnen genoeg grensovergangen te zijn waar überhaupt niet wordt gecontroleerd; vergelijk het met de grens tussen Nederland en Duitsland begin jaren '90 toen het Schengenvedrag nog niet was ingevoerd maar er alleen bij grote grensovergangen nog echt gecontroleerd werd. Bij een kleine grensovergang reed je zo de grens over. Kortom, de Russen zijn bang voor een ongecontroleerde stroom EU-burgers die mogelijk zonder visum het land inreizen, en dan raakt men de kosten van de visa en de uitnodigingen kwijt.

Ik kan me voorstellen dat het voor de Wit-Russen financieel meer oplevert om de visumplicht af te schaffen. De extra inkomsten uit toerisme zullen vermoedelijk hoger zijn dan de visuminkomsten die men misloopt.

Het lijkt me meer een conflict tussen Rusland en Wit-Rusland dat over de hoofden van EU-burgers wordt uitgevochten. Nu is het wel zo dat het aantal transitreizigers vanuit de EU via Wit-Rusland naar Rusland vrij klein is. Veel mensen vliegen rechtstreeks. De rest die wel via Wit-Rusland reist gaat voornamelijk met de trein, en een klein deel met de auto, al schijnt dat sinds de problematische invoering van een elektronisch tolsysteem in Wit-Rusland ook minder te zijn omdat de kans groot is dat je beboet wordt omdat het verplichte tolkastje niet altijd goed werkt. Ik heb begrepen dat een aanzienlijk aantal automobilisten nu sowieso al de omweg via Litouwen en Letland maakt, of via Kiev reist. De meeste vrachtwagens die richting Rusland rijden zullen wel uit Wit-Rusland of Rusland komen en zullen dus geen last hebben van de nieuwe maatregel.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2016, 14:38 
Maglev

Citeer:
Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan hebben een douaneunie; feitelijk een soort Schengenverdrag tussen die drie landen onderling.
Ik ben op 15-16 september nog probleemloos door Wit-Rusland heen gereisd op weg naar Rusland, zo te zien ben ik net op tijd geweest :shock:

Wat betreft die douane-unie: tussen Wit-Rusland en Rusland is die er inderdaad, bij de grens in Brest vul je ook niet voor niets een immigratiekaart in die voor zowel Wit-Rusland als Rusland is. Wat betreft Kazachstan ligt het denk ik nog anders. Ik heb inderdaad vaak gelezen dat dit land ook bij deze douane-unie hoort, maar toen ik een paar weken geleden de Russisch-Kazachse grens overstak was er wel degelijk grenscontrole aan beide kanten. Deze controle was zelfs vrij streng en duurde ook behoorlijk lang. Ik zat in een trein die de Russisch-Kazachse grens slechts één keer overstak, maar ik heb via een visumbureau wel gehoord dat het tegenwoordig niet meer is toegestaan om met een single-entry visum voor Rusland een trein te nemen die vanuit Rusland eerst een stukje door Kazachstan rijdt, daarna weer Rusland in gaat en daarna pas echt Kazachstan in rijdt (zie hier, bijvoorbeeld het stukje linksboven in Ozinki-Uralsk-Iletsk-Aktobe). Dit was eerder altijd wel zo, maar wel met het bijschrift "always confirm".

Datzelfde visumbureau liet overigens in juni al weten dat een transitvisum aanvragen voor Wit-Rusland niet meer mogelijk was. Dat leek mij grote onzin, uiteindelijk heb ik via een ander visumbureau probleemloos een Wit-Russisch transitvisum gekregen. Het zou echter wel kunnen dat ze het e.e.a. nagevraagd hebben bij de Russen en dat die daar toen al iets over gezegd hebben.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2016, 16:52 
Trans-Siberië Express

Hoe zit het eigenlijk als je een toeristenvisum (dus geen transitvisum) voor Wit-Rusland hebt en een visum voor Rusland? Wordt je als niet-GOS-ingezetene dan ook geacht om gebruik te maken van de enige internationale grensovergang in Novy Yurkovichi? Dat is met OV ondoenlijk...

En is het als je wel een transitvisum hebt alleen een probleem als je over land reist, of is het ook niet toegestaan als je vanaf Minsk het vliegtuig naar Rusland neemt?

BerichtGeplaatst: 18 okt 2016, 17:01 
Trans-Siberië Express

Citeer:
In de tussentijd gaat Wit-Rusland op 27 Oktober (als het goed is) visumvrij reizen naar Oblast Gomel toestaan :P - onduidleijk of het voor alle EU-burgers gaat gelden of alleen voor Polen.
Ik lees dit nu nog een keer, maar bedoel je niet Oblast Grodno (Hrodna)? Gomel ligt in het zuidoosten.

Edit: Wikipedia meldt inderdaad ook Grodno:
Citeer:
Effective from 26 October 2016 visitors to the Augustów Canal holding the relevant documents will be entitled to visit the areas listed as follows upon entry to Belarus via Rudawka–Liasnaja, Kuźnica–Bruzgi, Švendubrė–Pryvalka and Raigardas–Pryvalka border checkpoints for up to 5 days visa-free:

Augustów Canal recreational park
Grodno
part of Grodno District – territory of rural councils of
Hoža
Kapcioŭka
Adeĺsk
Padlabiennie
Sapockin

The visa exemption will remain in force until the end of 2017 unless prolonged.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2016, 17:19 
Trans-Siberië Express

Grodno natuurlijk :)

BerichtGeplaatst: 19 okt 2016, 18:02 
Trans-Siberië Express

Dat maakt Wit-Rusland dan wel interessant voor een kort tripje naar Grodno. 8)

BerichtGeplaatst: 19 okt 2016, 22:47 
Trans-Siberië Express

Yep.

Er gaat tegenwoordig zelfs een rechtstreekse trein van PKP IC heen vanuit Krakau :)

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 18:49 
Trans-Siberië Express

Hoe zit dit eigenlijk voor een reis van Vilnius naar Kiev via Minsk? Een transitvisum is dan nog steeds wel verkrijgbaar voor EU inwoners lijkt mij? Aangezien deze regeling slaat op het rijzen van/naar Rusland.

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 21:43 
Trans-Siberië Express

Alleen Rusland accepteert het niet meer, dus de topictitel zou beter gewijzigd kunnen worden in "Transitreizen naar Rusland via Wit-Rusland NIET meer mogelijk!" Je kunt uiteraard nog steeds een Wit-Russisch transitvisum aanvragen voor zo'n reis. Een transitvisum mag alleen niet gebruikt worden als je weer zou willen terugreizen naar hetzelfde land als van waaruit je ben ingereisd.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2016, 10:22 
Trans-Siberië Express

Ja precies, maar goed, dat zijn de algemene voorwaarden voor een transitvisum. Bedankt voor je antwoord! De topictitel is inderdaad lichtelijk verwarrend zo. :wink:

BerichtGeplaatst: 28 okt 2016, 11:06 
Maglev

Citeer:
Alleen Rusland accepteert het niet meer, dus de topictitel zou beter gewijzigd kunnen worden in "Transitreizen naar Rusland via Wit-Rusland NIET meer mogelijk!" Je kunt uiteraard nog steeds een Wit-Russisch transitvisum aanvragen voor zo'n reis. Een transitvisum mag alleen niet gebruikt worden als je weer zou willen terugreizen naar hetzelfde land als van waaruit je ben ingereisd.
Ik dacht ook dat voor een "onlogische route" een transitvisum niet afgegeven wordt. Voor Warszawa-Vilnius of Kiev-Warszawa is het niet logisch om via Wit-Rusland te gaan omdat een route die Wit-Rusland vermijdt korter is. Een transitvisum aanvragen voor Kiev-Vilnius en dan vanuit Wit-Rusland Polen in gaan kan natuurlijk ook, maar of je dan teruggestuurd bij het uitreizen wordt durf ik niet te zeggen :P

BerichtGeplaatst: 28 okt 2016, 12:54 
Trans-Siberië Express

Een onlogische route wordt inderdaad ook niet geaccepteerd bij de aanvraag. Weliswaar is de kortste route over de weg tussen Warschau en Vilnius via Grodno, maar dat zal vrijwel niemand meer doen. Ik denk ook niet dat men een visumaanvraag voor zo'n transitvisum accepteert. De omweg is niet veel langer en dan blijf je in de EU. Natuurlijk is er nu het visumvrij reizen naar de regio Grodno, maar je hebt nog steeds een speciale toestemming nodig om daar gebruik van te mogen maken. Het is vooral gericht op toeristen en het zal niet voor transitreizigers bedoeld zijn; wat direct doorreizen zonder de regio echt te bezoeken natuurlijk niet expliciet uitsluit, maar waarom zou je al die moeite doen om van Warschau via Grodno naar Vilnius te reizen? Uiteraard kan zoiets wel gebruikt worden als je toch al in Grodno zou willen overnachten, want dan is er ook een toeristisch aspect.

Van Oekraïne naar Polen praat je ook over een reis tussen twee buurlanden en dan zal een route via Wit-Rusland vaak niet sneller zijn. Zeker niet met het openbaar vervoer. Misschien dat een transitvisum wordt geaccepteerd als je bijvoorbeeld over de weg van Bialystok naar Chernigov gaat, dan is een route door Wit-Rusland grofweg 200 km korter en 3 uur sneller. Het lijkt mij dat de Wit-Russen dat ook als een legitieme reden zien om een transitvisum aan te vragen, al zijn eerlijk gezegd de kosten van 200 km omrijden goedkoper dan de kosten van een transitvisum, zeker als je met meerdere mensen reist. Maar je kunt op die manier wel legaal een tussenstop maken in bv. Minsk.

De reisroute die je hebt opgegeven bij de visumaanvraag staat niet op het visum vermeld en met een transitvisum hoef je je ook niet bij de politie te registreren, dus ik vermoed dat je geen problemen krijgt bij de grens als je hebt aangegeven van Oekraïne via Wit-Rusland naar Litouwen te reizen, maar vervolgens via Polen uitreist, zolang het maar binnen de geldigheid van je transitvisum is. Als er als vragen gesteld worden kun je altijd aanvoeren dat je reisplannen gewijzigd zijn of dat een noodgeval ervoor zorgde dat je je reisplannen moest wijzigen.

In sommige gevallen kan een reis van Oekraïne naar Oekraïne sneller en korter zijn via Wit-Rusland. Als je van Chernobyl naar Chernigov over de weg reist is de kortste en verreweg snelste route door een klein stukje van Wit-Rusland. Volgens mij zit je daar ook niet in de gesloten zone van Chernobyl. Maar om daarvoor als Nederlander een duur transitvisum aan te schaffen... Voor locals is het natuurlijk wel interessant, want Oekraïeners hebben geen visum nodig voor Wit-Rusland en zullen voor zo'n reis dus gewoon de kortste route door Wit-Rusland nemen. Als Nederlander zul je eerder twee uur omreizen via Kiev.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00