World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 nov 2017, 21:08

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 221 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 110 11 12 13 14 15 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Stakingen
BerichtGeplaatst: 13 jun 2011, 12:43 
Trans-Siberië Express

misschien is het wat handiger om de vreemde termen voor staking, wat vroeger in die rooje arbeidersparadijzen dus nou niet zo voorkwam, te noemen.
Meestal is het een variatie op het Franse gréve of duitse Streik:
in veel slavische talen is het strejk of strejka.
In IT is het scioperta.
Spaans?? Greiks??
In FR is GEEN minimumservice verplicht, al was/is Sarkozy het wel van plan. Dat is bij mijn beste weten enkel in Italia-in de globale spitsen moet dan gereden worden. Wel is het in FR zo, dat het vaak concurrentie tusen de talloze bonden (die links of nog linkser zijn) betreft, waardoor niet steeds ieder altijd meedoet, ook al heet het algemene staking. En dat hebben wij in NL dan weer niet..............

BerichtGeplaatst: 27 jun 2011, 11:40 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Overmorgen is Hongarije aan de beurt: http://www.pesterlloyd.net/2011_25/25bl ... kaden.html

BerichtGeplaatst: 30 jun 2011, 17:12 
Trans-Siberië Express

Next... Polen op 5 juli. Voorlopig alleen de PR. PKP Intercity zou normaal gaan rijden.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2011, 18:43 
Thalys

Goed om te weten. Ik wilde dus maandag of dinsdag naar Jasna Gora maar dat moet ik dus niet op dinsdag willen doen.

Wat is de reden van de staking?

BerichtGeplaatst: 30 jun 2011, 20:09 
Trans-Siberië Express

Land: België
Citeer:
Next... Polen op 5 juli. Voorlopig alleen de PR. PKP Intercity zou normaal gaan rijden.
Kurwa.... dan zit ik in polen :evil:

BerichtGeplaatst: 30 jun 2011, 20:25 
Thalys

Waar in Polen, Bruno?

Op zich hoeft in Polen te zijn niet het probleem te zijn. Ik zit er tenslotte ook,het is alleen verdomd onhandig als je die dag een reisdag wil inplannen.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2011, 20:33 
Trans-Siberië Express

Zakopane, en ik zou die avond richting Oekraine willen
desnoods omreizen via Slowakije dus...

BerichtGeplaatst: 30 jun 2011, 20:56 
Trans-Siberië Express

De reden is, surprise surprise, ... geld! :P

Citeer:
De vakbonden claimen dat machinisten bij de PR gemiddeld op 1400-1600 PLN brutto zitten (Minimumloon in Polen is 1.386 PLN) :roll: en dat er daardoor geen nieuwe mensen meer bij de spoorwegen willen werken en dat het geheel in elkaar gaat storten binnenkort enz. enz. Typisch vakbond geklets in ieder geval.

Edit: er zijn nu tegensprekende berichten op het Poolse treinforum over of de staking de hele dag zou zijn of alleen in de spits.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2011, 21:20 
Trans-Siberië Express

Gaan ze niet gewoon een lijn blokkeren ofzo in de spits (wat ze in belgie ook wel af en toe doen)?

Laatst gewijzigd door Bruno op 30 jun 2011, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2011, 21:24 
Trans-Siberië Express

Nee ze gaan echt staken als in: niet werken

BerichtGeplaatst: 01 jul 2011, 07:59 
Thalys

Bruno, ik hoop echt dat je mooier weer hebt dan ik in Zakopane. Ik zit nu in Zakopane en sinds gisteren 19:00 regent het echt zo hard, dat ik eigenlijk niets kan doen. Het zou in de loop van de ochtend droog worden en dan aan het einde van de dag weer gaan regenen/stormen dus ik ga zodra het droog is wat rondhobbelen maar geen hoge bergen beklimmen want als ik de webcams zie, kom ik daar liever niet en wordt volgens mij ook afgeraden ;) Morgen ga ik dagje naar Slowakije :)

Maar terug naar het hoofdonderwerp:
Als alleen PR staakt, heb jij er toch geen last van? Je kan toch met de bus vanuit Zakopane weg naar Krakow en dan via de PKP treinen richting Oekraine? Volgens mij rijdt PR niet naar Oekraine (ik ken de dienstregeling niet maar dat zegt mijn gevoel). De bus (PKS) is maar 18 zloty en korter dan met de trein.

Of zie ik iets over het hoofd in jouw planning?

En Kuba, niet geheel verrassend inderdaad. Ben benieuwd wat ze uiteindelijk gaan doen qua staking en of ik het ergens aangekondigd zal gaan zien.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2011, 11:40 
Trans-Siberië Express

Daarnaast rijdt er uit Zakopane altijd 1 Ex van PKP IC. Nu in de zomerseizoen hebben ze ook nog eens 3 nachttreinen. Dus zo'n drama is het niet.

Alle grenstreinen van/naar Oekraïne zijn trouwens van de PR. Alleen de (langeafstands) nachttreinen van/naar Oekraïne zijn van PKP IC.
Citeer:
en of ik het ergens aangekondigd zal gaan zien.
Op de site van de PR staat het al. Ga er echter voorlopig niet vanuit dat het alleen in de spits zal zijn.

Veel plezier nog tijdens je reis, Menasil! :D

BerichtGeplaatst: 01 jul 2011, 13:35 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Alle grenstreinen van/naar Oekraïne zijn trouwens van de PR.
Wat is er dan nog aan klein grensverkeer van Polen naar Oekraïne (en Wit-Rusland)? Via Kroscienko-Starzhava rijdt toch helemaal niks meer, via Przemysl-Mostiska alleen nachttreinen, Werchrata-Rava Ruska is ook al gesloten en op Dorohusk-Jagodin rijden toch ook alleen nachttreinen? Zijn er nog plannen om met het oog op Euro 2012 weer treinen via Rava Ruska te laten rijden? Tot een jaar of zes, zeven geleden was er met één overstap in Rava Ruska een relatief snelle dagverbinding Warschau-Lviv. Ik heb een hele tijd geleden ook een keer iets gelezen over een dagtrein Krakow-Lviv. Kunnen we daar nog wat van verwachten?

Naar Wit-Rusland is er volgens mij wat meer, Kuznica Bialostocka-Grodno, Czeremcha-Vysoko Litovsk en Terespol-Brest worden volgens mij nog wel allemaal bediend door stoptreinen.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2011, 13:45 
Trans-Siberië Express

Citeer:
De reden is, surprise surprise, ... geld! :P

Citeer:
De vakbonden claimen dat machinisten bij de PR gemiddeld op 1400-1600 PLN brutto zitten (Minimumloon in Polen is 1.386 PLN) :roll: en dat er daardoor geen nieuwe mensen meer bij de spoorwegen willen werken en dat het geheel in elkaar gaat storten binnenkort enz. enz. Typisch vakbond geklets in ieder geval.

Edit: er zijn nu tegensprekende berichten op het Poolse treinforum over of de staking de hele dag zou zijn of alleen in de spits.

Vakbond geklets? Hoezo? Dit lijkt mij vrij gemakkelijk te bevestigen of te weerleggen. Als het salaris van 1400-1600 PLN echt waar is, begrijp ik die stakers wel. Het is een hongerloontje, aangezien het wel heel dicht tegen het minimum aan zit.

Stel dat iemand ruim twee keer het Poolse minimumloon verdient, dus 2800 PLN. In Euro's is dat ca. EUR 700. Het lijkt mij dat veel mensen in Polen dat inkomen hebben, hier in NL is een modaal inkomen ook ongeveer het dubbele van het minimum loon. Hoe komt het dan dat mensen daar massaal auto rijden? De benzine is omgerekend maar zo'n 30 eurocent goedkoper dan hier. En die 700 Euro is ook nog bruto. Met dergelijke verhoudingen zou je denken dat de treinen stampvol zitten, maar dat heb ik niet gezien. Wel veel auto's! Waar betalen ze de benzine van?

BerichtGeplaatst: 01 jul 2011, 14:15 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Vakbond geklets? Hoezo? Dit lijkt mij vrij gemakkelijk te bevestigen of te weerleggen. Als het salaris van 1400-1600 PLN echt waar is, begrijp ik die stakers wel. Het is een hongerloontje, aangezien het wel heel dicht tegen het minimum aan zit.[/quote]Ja en nee. Als het loon rond het minimumloon ligt is dat niet erg hoog, maar dat men claimt dat daardoor geen nieuwe mensen bij de spoorwegen willen werken en dat het geheel in elkaar gaat storten lijkt mij wat vergezocht. Ik denk dat een werkloze blij zou zijn men een salaris van 1500 PLN.

Vraag is of de bewering van de vakbonden daadwerkelijk klopt: verdienen machinisten zo weinig?
Citeer:
Stel dat iemand ruim twee keer het Poolse minimumloon verdient, dus 2800 PLN. In Euro's is dat ca. EUR 700. Het lijkt mij dat veel mensen in Polen dat inkomen hebben, hier in NL is een modaal inkomen ook ongeveer het dubbele van het minimum loon. Hoe komt het dan dat mensen daar massaal auto rijden? De benzine is omgerekend maar zo'n 30 eurocent goedkoper dan hier. En die 700 Euro is ook nog bruto. Met dergelijke verhoudingen zou je denken dat de treinen stampvol zitten, maar dat heb ik niet gezien. Wel veel auto's! Waar betalen ze de benzine van?
Ik heb al eerder een berekening gedaan waaruit bleek dat de trein verhoudingsgewijs (kijken naar de koopkracht) in Polen veel duurder was dan in Nederland; in ieder geval de snellere treinen. De gewone treinen waren overigens ook niet goedkoop te noemen.

Benzine is overigens maar één factor; aanschaf en wegenbelasting zijn andere factoren. Kans is groot dat de wegenbelasting lager ligt, en qua aanschaf: Polen is nog steeds een populair land om auto's naar toe te exporteren, vooral vanuit Nederland en Duitsland. De meeste auto's daar zijn tweedehands. Kans is ook groot dat een Pool minder vaak van auto wisselt, al is de tijd van FSO's en Polski Fiats nu wel grotendeels voorbij.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 221 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 110 11 12 13 14 15 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00