World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 10:26

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 179 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 512 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 dec 2010, 16:06 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
Officieel persbericht (in Grieks) hier op de site van TRAINOSE.

Tevens een topic over dit onderwerp hier op het forum van Drehscheibe Online (in Duits).

Concreet gaat dit gebeuren:
  • Alle smalspoortreinen op het Peloponnesos-schiereiland worden geschrapt, met uitzondering van het voorstadsverkeer van Patras, de trein Katakolo-Olympia en de tandradspoorlijn Diakofto-Kalavrita. Patras-Kiato was al gesloten in verband met een ombouw van de spoorlijn, er rijden bussen naar Kiato waar aansluiting is naar Athene.
  • Alle treinen ten westen van Edessa worden geschrapt; dit zijn de verbindingen naar Florina en Kozani.
  • De directe treinen Athene-Alexandropoulis worden geschrapt.
  • De treinen Larisa-Paleofarsalos-Kalambaka worden geschrapt.
  • ALLE INTERNATIONALE TREINEN (SKOPJE, BELGRADO, SOFIA, BOEKAREST, ISTANBUL, SVILENGRAD) WORDEN GESCHRAPT! Update: in de zomer van 2012 gaat 1 treintje per week tussen Skopje en Thessaloniki rijden: zaterdagmorgen om 5:05 uit Skopje (aankomst 10:24) en terug zondagavond om 20:11 uit Thessaloniki (aankomst 23:11 in Skopje).
De volgende wijzigingen zullen verder worden doorgevoerd:
  • Alle treinen Athene-Thessaloniki v.v. zullen worden opgewaardeerd tot IC - met InterRail hoge toeslagen. De nachttrein wordt geen IC, waarschijnlijk zal dit voor InterRailers dan de goedkoopste reisoptie zijn. Alle treinen Athene-Thessaloniki v.v. zullen op het station SKA ten noorden van Athene stoppen - hier bestaat aansluiting richting de luchthaven en richting Kiato (voor Korinthe en Patras).
  • De ICE's krijgen extra reistijd in de dienstregeling omdat ze vaak vertraging hebben.
  • Er zijn dagelijks twee treinen Thessaloniki-Dikea v.v., waarmee de hele spoorlijn door Noordoost-Griekenland wel wordt bediend.
  • Tussen stations en sommige plaatsen die hun treinverbinding verliezen laat TRAINOSE wel bussen rijden.
  • De Proastiakos-voorstadstreinen van Athene blijven onveranderd rijden.
Eind maart 2011 zal men kijken of het zo moet blijven, of dat enkele treinen die geschrapt zijn toch weer ingevoerd worden. Het grootste gemis voor InterRailers is natuurlijk het vervallen van de internationale verbindingen. De internationale treinen vanaf Belgrado richting Griekenland ('Hellas Express', 'Olympus' en 'Meridian') zullen waarschijnlijk van/naar Skopje rijden. Busverbindingen zullen een alternatief zijn - tussen Thessaloniki en Skopje rijdt driemaal per week een bus, tussen Sofia en Thessaloniki rijden ze vaker. Het is te hopen dat er alsnog zo snel mogelijk een oplossing komt voor de internationale treinen; de internationale treinen van/naar Bulgarije en Macedonië rijden immers maar een relatief kort traject door Griekenland.

De treinen richting Dikea stoppen ook in Kastanies, dit is op loopafstand van de Turkse grens bij Edirne. Hier kun je te voet de grens passeren en verder per taxi en bus naar het station van Edirne.

Prijzen voor losse treinkaartjes worden opgehoogd naar het prijsniveau van de bussen - in veel gevallen betekent dit een verdubbeling (of meer!) van de prijzen!

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 dec 2010, 16:58 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 17 jan 2008, 17:20
Berichten: 3108
Land: België
Locatie: Lokeren (België)
Gaat er dan eigelijk nog iemand de trein nemen in Griekenland... :P

_________________
http://www.treinreisinfo.nl Alle info over reizen tussen Nederland en België


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 dec 2010, 17:12 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
Geen idee. Het publiek voor de trein was eigenlijk het publiek dat de bus te duur vond - vooral de toeslagvrije sneltreinen tussen Athene en Thessaloniki waren goed gevuld. Die worden nu ook IC - wel sneller, maar ook veel duurder (van ongeveer 15 naar ongeveer 39 euro enkele reis - ik weet niet of daar de IC-toeslag al bij inbegrepen is...).

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 dec 2010, 17:28 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 10 jul 2009, 21:42
Berichten: 657
Land: Nederland
Locatie: Amsterdam
Over het treintje naar Svilengrad zegt het officiële persbericht trouwens niks. Nou is het sowieso al onduidelijk of 'ie op dit moment überhaupt wel rijdt, maar het zou wel grappig zijn als dat straks de enige internationale trein van Griekenland is. :lol:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 dec 2010, 17:31 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
Hij rijdt nog wel, als ik de recente berichten moet geloven, al staat hij niet officieel in de dienstregeling. Maar het persbericht heeft het wel over twee treinen Thessaloniki-Dikea, en dan verwacht ik niet dat ze doorrijden naar Ormenion en Svilengrad. Maar goed, je weet het nooit - volgens iemand die er een paar maanden geleden mee reisde zaten er zo'n 20 reizigers in.

Maar goed, ik heb liever dat de treinen vanaf Belgrado en Sofia door blijven rijden naar Griekenland. De Hellas Express, de nachttrein Belgrado-Thessaloniki, is toch een heel belangrijke verbinding.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 dec 2010, 21:29 
Offline
Sneltrein

Lid geworden op: 12 dec 2010, 17:07
Berichten: 27
Ai, dat is vervelend nieuws.

_________________
I'll make a wish, take a chance, make a change and breakaway !


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 dec 2010, 21:40 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
Bedenk wel dat dit volgens de Griekse spoorwegen tijdelijke maatregelen zijn: eind maart worden ze geëvalueerd (Edit: je reist natuurlijk in maart... :o). Ik kan me nauwelijks voorstellen dat echt de stekker uit de verbinding richting Skopje/Belgrado (en verder) wordt getrokken. Ik ben zelf in 2007 in het laagseizoen (eind april) met de nachttrein van Belgrado naar Thessaloniki gereisd, en terug met de dagtrein. Toch zaten er beide keren enkele tientallen reizigers in. De nachttrein Belgrado-Thessaloniki is voor de Grieken de belangrijkste treinverbinding met de rest van Europa, en uiteindelijk is het van de grens tot Thessaloniki maar 1 uurtje, dus het stuk door Griekenland is vrij kort. Daarnaast zal de spoorlijn toch onderhouden moeten worden, want er rijden ook goederentreinen - dus 1 of 2 passagierstreinen per dag hoeven helemaal niet veel te kosten, lijkt mij.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 dec 2010, 22:00 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22 apr 2008, 09:13
Berichten: 2697
Land: Nederland
Locatie: Tilburg
Citeer:
Gaat er dan eigelijk nog iemand de trein nemen in Griekenland... :P
Daar hoort een " :cry: "-smilie achter te staan.

_________________
Treinkilometers 2010: 67.199km excl. woon-schoolverkeer (link)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 dec 2010, 23:29 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 01 jul 2003, 10:16
Berichten: 400
Kan men niet de boel gewoon gaan aanbesteden? Er zijn vast buitenlandse bedrijven die interesse hebben. Het is van de zotte dat er de laatste jaren zoveel geld in de spoor-infrastructuur en in nieuwe treinen is gestopt en men maar alles gaat opheffen?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 dec 2010, 23:35 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 10 jul 2009, 21:42
Berichten: 657
Land: Nederland
Locatie: Amsterdam
Citeer:
Kan men niet de boel gewoon gaan aanbesteden? Er zijn vast buitenlandse bedrijven die interesse hebben. Het is van de zotte dat er de laatste jaren zoveel geld in de spoor-infrastructuur en in nieuwe treinen is gestopt en men maar alles gaat opheffen?
Voor zover ik weet is een deel van de lijnen (zoals bijv. Tripoli - Zevgolatio) met EU-geld opgeknapt en heeft er sindsdien nooit meer een trein over gereden. Dat kan inderdaad toch niet de bedoeling zijn.

Maar aanbesteding... ook dan is er subsidie nodig voor die lijnen, maar ik denk dat de Griekse overheid dat geld momenteel gewoon niet heeft.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24 dec 2010, 00:05 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 01 jul 2003, 10:16
Berichten: 400
De OSE is een ongelooflijk log, onefficient, geldverspillend, klantonvriendelijk bedrijf; een buitenlands bedrijf kan het vast beter doen, misschien zelfs winstgevend. Athene-Thessaloniki is een hele belangrijke as en kan per trein concurrerend zijn met het vliegtuig; van auto en bus wint de trein het daar sowieso in reistijd.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24 dec 2010, 10:37 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 16 jan 2008, 13:59
Berichten: 2705
Land: Nederland
Locatie: Tilburg
Tussen Istanboel en Thessaloniki rijden ook wel bussen. In het hoogseizoen waarschijnlijk wel dagelijks. Mogelijk kun je dan ergens van de bus overstappen op de trein, maar in de bus blijven zitten is misschien handiger.
Je kunt de Griekse overheid in ieder geval geen daadkracht ontzeggen. Hopelijk wordt het op den duur ook snoeien om te groeien :P .

_________________
Concordia res parvae crescunt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24 dec 2010, 13:01 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
Citeer:
Voor zover ik weet is een deel van de lijnen (zoals bijv. Tripoli - Zevgolatio) met EU-geld opgeknapt en heeft er sindsdien nooit meer een trein over gereden. Dat kan inderdaad toch niet de bedoeling zijn.
Inderdaad, vooral de lijnen op de Peloponnesos zijn met EU-geld opgeknapt. Ook de elektrificatie van Idomeni-Thessaloniki en Thessaloniki-Athene (nog niet helemaal klaar) is met EU-geld gebeurd.
Citeer:
Maar aanbesteding... ook dan is er subsidie nodig voor die lijnen, maar ik denk dat de Griekse overheid dat geld momenteel gewoon niet heeft.
Dat zal inderdaad het probleem zijn.
Citeer:
De OSE is een ongelooflijk log, onefficient, geldverspillend, klantonvriendelijk bedrijf; een buitenlands bedrijf kan het vast beter doen, misschien zelfs winstgevend. Athene-Thessaloniki is een hele belangrijke as en kan per trein concurrerend zijn met het vliegtuig; van auto en bus wint de trein het daar sowieso in reistijd.
Inderdaad, als straks de elektrificatie helemaal is afgerond zou dat prima moeten kunnen. Vroeger reden er meer treinen. Op termijn zou men, in mijn ogen, naar een uurfrequentie moeten gaan met Intercity-treinen die er 4-4,5 uur over doen.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27 dec 2010, 18:16 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8161
Land: Nederland
Volgens de berichten gaan de treinen vanuit Belgrado en Skopje tot aan Gevgelija rijden, het laatste station in Macedonië.

Op maandag/woensdag/vrijdag rijdt er om 06:00 uur een bus van Makedonija Soobrakaj naar Thessaloniki vanaf het busstation in Skopje. Terug waarschijnlijk op dezelfde dagen ergens in de middag, volgens een bron om 17:30. Reistijd ongeveer 4 uur, enkele reis 1280 denar (€ 21,02), retour 1650 denar (€ 27,10). Richting Thessaloniki heb je in Skopje helaas geen aansluiting van de trein vanaf Belgrado. Richting Skopje is er in Skopje een krappe aansluiting op de trein richting Belgrado (ongeveer een kwartier), het busstation ligt naast het treinstation maar ik zou het hier niet op gokken - door grenscontroles kan de bus vertraging oplopen en als je de aansluiting haalt heb je gewoon enorme mazzel.

Er is ook een nachtbus van Alamanis van Belgrado naar Athene op maandag en vrijdag. Vertrek vanuit Belgrado om 18:00 en om 21:00 vanuit Nis, aankomst in Thessaloniki om 04:30, aankomst in Athene om 12:00. Geen stops in Macedonië! Terugreis vanaf Athene (vermoedelijk op dinsdag en zaterdag) om 14:00, vanaf Thessaloniki om 21:00, aankomst in Nis rond 05:00 en aankomst in Belgrado rond 08:00. Prijs niet bekend.

Een goed alternatief is ook de grensovergang Mrdaja (MK)/Doirani (GR). In Doirani is een station, op minder dan 2 km van de grens. Vermoedelijk zullen vanaf januari de twee dagelijkse treinen Thessaloniki-Dikea v.v. hier stoppen. Tussen Skopje en de stad Star Dojran, ongeveer 2 km van de grens, rijden twee bussen van Mlaz Bogdanci per dag: vertrek vanaf Skopje om 08:30 en 14:00, tijden voor terugreis onbekend. De grens is te voet te passeren. Enkele reis met de bus 410 denar (ongeveer € 6,73), reistijd vermoedelijk 2½-3 uur. Hier heb je dus geen taxi van/naar de grens nodig, het is te lopen, alhoewel een taxi niet duur zal zijn. De grensovergang zelf is van alle drie de grensovergangen tussen Macedonië en Griekenland de rustigste. Star Dojran is enigszins toeristisch en ligt aan het Meer van Dojran, er zijn ook hotels aanwezig. Er is momenteel (eind december, de vraag is hoe de dienstregeling er vanaf januari uit ziet) 1 stoptrein per dag van Doirani naar Thessaloniki, vertrek om 13:20 vanuit Doirani, aankomst om 14:10 in Thessaloniki. Deze trein komt vanaf Dikea (trein 613). Omgekeerd rijdt trein 614 van Thessaloniki naar Doirani: vertrek om 15:41, aankomst om 16:29. Wie met de nachttrein vanaf Belgrado in Skopje aankomt (aankomsttijd 06:52 - er kan vertraging zijn) en de bus van 08:30 naar Star Dojran kan halen, kan vermoedelijk net de trein van Doirani naar Thessaloniki halen. Anders is er vermoedelijk ook wel een bus naar Thessaloniki - wellicht vanaf het 1,5 km van het station gelegen en iets grotere plaatsje Drosato.

Alle tijden zijn lokale tijden (in Griekenland is het één uur later dan in Servië en Macedonië).

Vanaf Gevgelija zijn er geen mogelijkheden om de grens te passeren: geen bussen en aangezien het een autosnelweg is zal te voet ook lastig gaan. Of je per taxi naar de grensovergang Bogorodica (MK)/Evzoni (GR) kan gaan betwijfel ik ook. Voor de avonturiers kan liften hier een optie zijn.

De grensovergang Medzitilija (MK)/Niki (GR) ten zuiden van Bitola en ten noorden van Florina is wel te voet te passeren. Bitola is per trein bereikbaar; Florina zal per bus bereikbaar zijn vanaf Thessaloniki of Edessa. Van/naar de grens kun je per taxi of wellicht per bus reizen.

Tussen Thessaloniki en Istanbul rijden dagelijks twee bussen, vertrek vanuit Thessaloniki om 10:00 en 22:00 uur, meer informatie op http://www.ktel-thes.gr/index.php?optio ... 99&lang=en Enkele reis is € 45,00, voor studenten € 35,00 (ik weet echter niet wat je moet hebben om voor studentenkorting in aanmerking te komen).

Tussen Thessaloniki en Sofia rijden dagelijks vijf bussen, de rit duurt ongeveer 6 uur. Prijs voor een enkele reis rond de € 20,00.

Wie vanaf Bar/Budva of andere plaatsen in Montenegro naar Griekenland wil reizen kan beter één van de twee of drie dagelijkse bussen van Ulcinj naar Shkodër in Albanië nemen en dan per trein of (mini)bus naar Tirana. Van Tirana zijn er dagelijks meerdere bussen naar Thessaloniki en Athene. Alternatief is zomers de nachttrein Bar-Skopje en vanaf Skopje de bus of één van de andere hierboven genoemde reisopties. Voor de route door Albanië is echter wel een paspoort verplicht (via Servië en Macedonië volstaat een identiteitskaart).

Vanaf het Albanese Sarandë is het ook dagelijks mogelijk om per boot naar Corfu te reizen (1 uur). Vanaf Corfu varen frequent boten naar Igoumenitsa op het vasteland van Griekenland (½ uur). Vanaf Igoumenitsa zijn ook meerdere busverbindingen richting Athene en Thessaloniki.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 29 dec 2010, 09:10 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 15 okt 2009, 15:33
Berichten: 365
Land: Nederland
Locatie: haarlem
Waarom schrapt griekenland zo veel treinen?


grrrr
Citeer:
Je kunt niet zo snel na je laatste bericht weer een bericht plaatsen.

_________________
Blabla


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 179 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 512 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]