World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 nov 2017, 21:17

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 179 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 16 7 8 9 1012 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 jun 2011, 14:58 
Maglev

Citeer:
Ik zie alleen nationale verbindingen, komt dat omdat dit een binnenlandse dienstregeling is of omdat de internationale treinen geschrapt zijn en niet meer er in staan?
Er rijden geen internationale treinen meer van en naar Griekenland helaas.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2011, 20:01 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Zoals op DSO terecht wordt opgemerkt, van de drie nachttreinen op Thessaloniki-Athene is er nog maar 1 over.

Vroeger had je volgens mij een luxere trein met alleen WL's en Bc's, een nacht-IC en nog een trein met alleen zitplaatsen en couchettes (+bar-rijtuig) erin. Een van die had ook nog autotransport, maar ik weet niet meer welke.
De 504/505 was dat, de slaaptrein (wat jij de luxere trein noemt). Ik heb die trein in 2007 zelf genomen, in een couchette. Vrij oude couchetterijtuigen (dik 20 jaar oud), maar wel goed geslapen. :)

Het lijkt er op dat die is vervangen door die nieuwe nachttrein. Qua dagtreinen zijn er alleen nog IC's over tussen Athene en Thessaloniki, en twee niet-IC-verbindingen met overstap in Paleofarsalos of Larisa; die laatste vrijwel onbruikbaar door de aankomsttijd in Thessaloniki om 01:13. De andere kant op is er maar één verbinding met overstap in Paleofarsalos, aankomst in Athene om 22:12. De treinverbindingen met overstap in Paleofarsalos en de nachttrein vormen dus de enige alternatieven voor InterRailers om de dure IC-toeslagen te vermijden.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2011, 10:16 
Trans-Siberië Express

Land: België
Je kunt het ook riskeren op een IC te kruipen zonder toeslag, is mij 2 maand geleden gelukt, maar ik zou niet weten wat de toeslag is op de trein moesten ze toch moeilijk doen...

BerichtGeplaatst: 12 jun 2011, 20:29 
Trans-Siberië Express

Dat heb ik dus ook in Roemenié gehad, volgens mij moet je een toeslag betalen als een zitplaats neemt in de EN Ister, maar daar is nooit nagevraagd. Anders in het geval van Griekenland het ergste wat je kan overkomen is dat je in de trein moet betalen met een evt toeslag, of je word de trein uitgezet bij de eerste de beste station.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2011, 11:33 
Site Admin

Interrail heeft ondertussen op de website wat tips geplaatst om toch griekenland in te komen vanaf de diverse landen:

http://www.interrailnet.com/news/train- ... vel-greece

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 03 jul 2011, 11:37 
Stoptrein

Is er al iets veranderd in Griekenland met betrekking tot het openbaar vervoer? Of is er sprake van een status quo? Was namelijk van plan binnenkort naar Athene te gaan, weet niet of dat nou nog zo'n goed idee is..

BerichtGeplaatst: 03 jul 2011, 11:40 
Trans-Siberië Express

Binnen Griekenland rijden gewoon treinen, er rijden alleen geen internationale treinen, daar zul je dus de bus moeten gebruiken.

BerichtGeplaatst: 07 jul 2011, 15:36 
Stoptrein

Het is wel balen dat de internationale treinen van en naar griekenland niet rijden, maar als ik de hoge reserveringskosten hoor, dan is het verschil met bussen niet zo groot. Ik wil graag vanuit Skopje naar Thessaloniki, en dan van daaruit weer de trein naar Athene nemen. De interrailpas is nog wel geldig in Griekenland zelf?

Na Athene weer naar Thessaloniki en dan de bus nemen richting Istanbul, duurt slechts 10 uur! Volgens mij zelfs sneller dan de trein....

BerichtGeplaatst: 07 jul 2011, 22:20 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Het is wel balen dat de internationale treinen van en naar griekenland niet rijden, maar als ik de hoge reserveringskosten hoor, dan is het verschil met bussen niet zo groot. Ik wil graag vanuit Skopje naar Thessaloniki, en dan van daaruit weer de trein naar Athene nemen. De interrailpas is nog wel geldig in Griekenland zelf?
Uiteraard.
Citeer:
Na Athene weer naar Thessaloniki en dan de bus nemen richting Istanbul, duurt slechts 10 uur! Volgens mij zelfs sneller dan de trein....
Inderdaad zo'n twee uur sneller, maar wel minder comfortabel dan de slaaptrein natuurlijk...

BerichtGeplaatst: 13 jul 2011, 11:14 
Intercity

Citeer:
.......de bus nemen richting Istanbul, duurt slechts 10 uur! Volgens mij zelfs sneller dan de trein.... Re: Inderdaad zo'n twee uur sneller, maar wel minder comfortabel dan de slaaptrein natuurlijk...
Hoezo minder comfortabel ? Heb je die bus wel al eens genomen ? Ik al 3 keer .
Het grote voordeel , wat mij betrof , was dat je zowel 's nachts maar ook gewoon overdag kunt reizen , waar ik de voorkeur aan geef en ook nog iets ziet onderweg .
Super nette bus van Metro en als leuke bijkomstigheid enkele stops onderweg in Griekenland om mensen op te pikken en in Turkije om mensen eruit te laten . Aan de grens moet je wel , evenals met de trein vroeger , uitstappen en als Nederlander natuurlijk een Turks Visum-zegeltje kopen . Daarna kun je Tax-Free shoppen en wat drinken . Onderweg in de bus worden trouwens eveneens af en toe verfrissingen , koekjes , thee of koffie aangeboden .
Bij de boeking in de Metro Office in Thessaloniki kun je een plaats in de bus van tevoren reserveren . Het is meestal een dubbeldekker en de plaatsen beneden aan de tafels voor 4 ( 2 stuks ) zijn aan te bevelen .
De 10 uur zijn zo voorbij en voor ca. 40 Euro p.p. kun je niet beter wensen .
Skopje - Thessaloniki rijden dagelijks bussen .
Igoumenitsa - Thessaloniki ( wanneer je vanuit Italie met de Ferry komt ) ook meedere bussen , de eerste rond 9 uur 's morgens .

BerichtGeplaatst: 13 jul 2011, 18:18 
Site Admin

En uiteraard had ik vanmorgen/vanmiddag nergens internet, waardoor ik op de volgende manier in Thessaloniki ben beland:

De trein vanaf Skopje naar Gevgelija, vanaf waar we door een aardige meneer tot aan de macedonische grens zijn gebracht, deze zijn we vervolgens lopend overgestoken waarna we aan de andere kant van de Griekse grens een lift hebben weten te regelen naar polykastro.

Vanaf daar hebben we uiteindelijk voor 5,40 p.p. de bus naar thessaloniki genomen, welke ons na een kleine 40 minuten daar afleverde :D

Nu maar eens uitzoeken hoe ik morgen of overmorgen in Turkije ga komen, want 40,- voor een bus vind ik iets te gortig :roll:

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 13 jul 2011, 21:36 
Intercity

Citeer:
hebben we uiteindelijk voor 5,40 p.p. de bus naar thessaloniki genomen, welke ons na een kleine 40 minuten daar afleverde :D
Nu maar eens uitzoeken hoe ik morgen of overmorgen in Turkije ga komen, want 40,- voor een bus vind ik iets te gortig :roll:
:-) 5.40 voor 40 minuten per lokale bus in Griekenland is okay maar 40 voor een Internationale verbinding met 10 uur reistijd en goede service is gortig ..... vreemde gedachtengang , maar allez , goede reis !

BerichtGeplaatst: 14 jul 2011, 23:57 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
.......de bus nemen richting Istanbul, duurt slechts 10 uur! Volgens mij zelfs sneller dan de trein.... Re: Inderdaad zo'n twee uur sneller, maar wel minder comfortabel dan de slaaptrein natuurlijk...
Hoezo minder comfortabel ? Heb je die bus wel al eens genomen ? Ik al 3 keer .
Bed vs. stoel. Dan verkies ik liever een bed boven 10 uur zitten. Zeker de moderne TCDD-slaaprijtuigen die daar de helft van die dienst onderhielden waren top.
Citeer:
Theoretisch: trein naar Alexandropoulis, vanaf daar de stoptrein naar Kastanies, lopend de grens over en per taxi/bus naar Edirne.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2011, 10:41 
Intercity

Citeer:
Dan verkies ik liever een bed boven 10 uur zitten. Zeker de moderne TCDD-slaaprijtuigen die daar de helft van die dienst onderhielden waren top
Klopt maar die waren ook niet gratis ..... enfin , zoals ik al schreef : ik reis liever , zolang de mogelijkheid bestaat , overdag om meer te zien en tijdens stops te fotograferen en dan hoef ik geen bed .
Ieder zijn of haar ding he :-)

BerichtGeplaatst: 15 jul 2011, 18:03 
Site Admin

Ik heb uiteindelijk toch maar voor de nachtbus gekozen, maar wat een drama zeg.

Ten eerste klopt de informatie op de interrailsite niet en vertrekt dus vanaf een andere plek. Na compleet de verkeerde kant op gestuurd te zijn uiteindelijk het kantoortje van Metro gevonden en voor 45 euro(dat is 1/5e vabn mijn interrailticket) een enkele reis kunnen bemachtigen.

De bus was mooi op tijd en het was een mooie bus, maar het ding stopte om de haverklap voor pauze's, waarbij het (grote) licht een kwartier tot een half uur aanging. verder een stuk of 5/6 kinderen in de bus die vanaf de grens herrie aan het maken waren. Al met al een niet geheel fijne nacht dus.

Daarnaast een chauffeur die ook niet al te vriendelijk was en vooral veel haast had de hele tijd (toen ik in Istanbul na een minuut of 2 de bus nog niet uit was, kwam ie maar even gebaren dat ik toch echt uit moest stappen). De steward daarintegen was wel erg vriendelijk, al was zijn kennis van buitenlandse talen ook niet echt je van het.

T zal dus waarschijnlijk voorlopig weer de laatste keer zijn dat ik een nachtbus neem, want de hele middag liggen slapen, terwijl je eigenlijk Istanbul moet verkennen, schiet ook niet op :roll:

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 179 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 16 7 8 9 1012 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00