World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 okt 2017, 20:03

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 179 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 18 9 10 11 12 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 okt 2012, 15:15 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Dan zou je dus makkelijk de bus kunnen pakken vanaf Bitola naar Florina, en vanaf daar dan verder Griekenland in treinen via bijvoorbeeld Thessaloniki. :)

BerichtGeplaatst: 17 okt 2012, 16:50 
Maglev

Volgens mij rijden er daar helaas geen bussen; taxi is de enige optie.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 19:19 
Trans-Siberië Express

Van Drehscheibe forum geplukt:
Citeer:
Ab dem 6/7.06 bis zum 28/29..09.2014 fährt der Hellas Exp. Täglich um 18.45 ab Beograd nach Thessaloniki an 11.17 zurück Thessaloniki 16.09 ab Beograd an 5.33 mit MZ Bc MZ Sitzwagen und einem OSE Sitzwagen. Die Fahrzeiten können sich aber noch ändern interessant wird es bei der Wendezeit in Thessaloniki ob diese ausreichen wird. Alle anderen neu geplanten Zügen von der ZS fahren erst ab Fahrplanwechsel 2014/2015.
De Hellas Express zal deze zomer (van 6/7 juni tot 28/29 september) weer even dagelijks gaan rijden van Belgrado naar Thessaloniki en terug. Met een Macedonisch couchetterijtuig, een Macedonisch zitrijtuig & een Grieks zitrijtuig. Ik ben benieuwd. 8)

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 19:21 
Trans-Siberië Express

Dan weet ik wanneer ik een Interrail moet plannen 8). eind mei begin juni word mijn streven, dan zal ik het persoonlijk uitproberen.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 21:47 
Trans-Siberië Express

Goed nieuws :D had het niet zien aankomen nadat afgelopen zomer de trein Skopje-Thessaloniki een totale mislukking (qua reizigersaantal) bleek te zijn

Nu de Olympus nog...

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 22:36 
Trans-Siberië Express

En de Fillia-Dostluk express :wink:

BerichtGeplaatst: 26 feb 2014, 17:33 
Trans-Siberië Express

Blijft de D335 van Belgrad naar Skopje (vertrek 21.50u, aankomst 07.22) wel gewoon rijden?
Zo te lezen worden de doorgaande rijtuigen uit Salonica gekoppeld aan de D334 Skopje - Belgrad.

BerichtGeplaatst: 03 mar 2014, 00:23 
Trans-Siberië Express

Goed nieuws zeg! Op naar Griekenland deze zomer :P Ik vraag me af waarom ze de trein niet gewoon volledig aan de trein naar Skopje koppelen. Dat scheelt toch lijkt me.

BerichtGeplaatst: 24 mar 2014, 19:35 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Goed nieuws zeg! Op naar Griekenland deze zomer :P Ik vraag me af waarom ze de trein niet gewoon volledig aan de trein naar Skopje koppelen. Dat scheelt toch lijkt me.
Zal ook wel gebeuren, dat betekent dus simpelweg een veel vroegere aankomsttijd in Skopje. Ze gaan echt niet twee treinen vlak achter elkaar tussen Belgrado en Skopje laten rijden.

Het beste nieuws voor de Griekse spoorwegen in jaren!
Citeer:
Goed nieuws :D had het niet zien aankomen nadat afgelopen zomer de trein Skopje-Thessaloniki een totale mislukking (qua reizigersaantal) bleek te zijn
Dat ding had ook totaal geen aansluitingen op andere treinen in Skopje...
Citeer:
Nu de Olympus nog...
Die is al eens eerder geschrapt, een jaar of acht geleden geloof ik. Toen reed er slechts de Hellas Express. Een jaar later reed de Olympus wel weer, tot Griekenland besloot om alle internationale treinen stop te zetten.

Ik kan het iedereen aanraden, Belgrado-Thessaloniki in de Hellas Express (ik was er in 2007) blijft voor mij één van mijn meest memorabele treinreizen.

Laatst gewijzigd door Andries op 25 mar 2014, 23:17, 2 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 24 mar 2014, 20:31 
Trans-Siberië Express

De Hellas Express is al vele jaren een begrip. In de 80er jaren reisde ik al met mijn interrail op die trein toen het tussen Dortmund en Athene reed. Een bonte verzameling van Balkan gastarbeiders en jonge noordelijke interrail rugzakkers. Reservering was verplicht maar niemand reserveerde en de trein zat stampvol.

BerichtGeplaatst: 24 mar 2014, 21:08 
Trans-Siberië Express

Schitterend Ivdos! :D

Heeft er hier iemand nog ervaring met Griekse online tickets? (Uit de zogeheten δρομολογια/dromologia, prachtterm vind ik het 8) )

BerichtGeplaatst: 25 mar 2014, 21:28 
Site Admin

Citeer:
De Hellas Express is al vele jaren een begrip. In de 80er jaren reisde ik al met mijn interrail op die trein toen het tussen Dortmund en Athene reed.
Deze bedoel je?

Afbeelding

8)

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 25 mar 2014, 21:49 
Trans-Siberië Express

8)

Maar: sinds wanneer moet Athene op een Duits koersbordje als enige stad in het Frans geschreven zijn?

BerichtGeplaatst: 25 mar 2014, 23:17 
Trans-Siberië Express

In Griekenland is het decennialang gebruikelijk geweest de transcriptie naar het Frans te gebruiken om Grieks schrift om te zetten in Latijns schrift. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat Griekse spoorboekjes ook in het Frans waren en ik heb ook wel eens de afkorting CFH (Chemins de Fer Hellenique) in plaats van OSE/ΟΣΕ voorbij zien komen voor de Griekse spoorwegen. Pas de laatste decennia is Engels aan een opmars bezig (op bv. wegwijzers, maar ook bij de spoorwegen).

Ook in de HAFAS-database stond tot een paar jaar terug Athenes, en ook in de TCV-database stond het station altijd als Athenes vermeld.

Nu zul je misschien zeggen: "maar voor Thessaloniki wordt niet de Franse naam Thessalonique gebruikt". Dat klopt, maar ik denk dat het er ook mee te maken kan hebben dat de transcriptie van Thessaloniki/Θεσσαλονίκη naar de in Europa gangbare benamingen makkelijker is dan voor Athene/Αθήνα, wat Athína zou worden, terwijl de meest gangbare benamingen in de rest van Europa Athens, Athènes en Athen zijn. De benamingen Thessaloniki en Thessalonique liggen veel dichter bij elkaar. Maar goed, dit is slechts een theorie. :idea:

BerichtGeplaatst: 26 mar 2014, 00:32 
Trans-Siberië Express

Interessant! Nooit geweten. (En inderdaad, ik dacht aan de inconsequentie met Thessaloniki)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 179 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 18 9 10 11 12 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00