Op een reisbudget misschien wel te verwaarlozen, maar als je je ticketbudget bekijkt, die kán aanzienlijk omhoog gaan, vooral als je meerdere TLK's neemt op korte afstanden met overstappen.
En op rustige treinen krijg je inderdaad geen vrijheid meer van een vrije plaatskeuze

al is het altijd maar te zien hoe de conducteurs hierop zullen reageren - in de praktijk ga ik in EIC's bijvoorbeeld zitten waar ik wil en krijg ik geen problemen met conducteurs. In de BWE werd ik er een keer wel op aangesproken, maar het was goed zolang ik de plaats later weer vrij zou maken als er iemand met reservering komt. Maar het probleem van de kans om van je zitplaats afgegooid te worden heb je ook met treinen met een niet-verplichte reservering, dus wat dat betreft valt het mee.
Citeer:
Ik wist niet dat een van de TLKs door de overheid wordt gefinancierd.
EIC, Ex, EC, Re en iR* zijn commerciële/winstgevende treinen.
TLK's worden besteld en gesubsidieerd door de landelijke ministerie van transport
Regio's worden besteld en gesubsidieerd door de woiwodschappen
* die worden vaak op sommige lijnen verder dan rendabel is doorgetrokken waar ze dan gedeeltelijk wel subsidie voor ontvangen van de woiwodschappen
_________________
Treinkilometers 2010: 67.199km excl. woon-schoolverkeer (
link)