World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 okt 2017, 01:30

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Ontwikkelingen Polen
BerichtGeplaatst: 17 nov 2011, 19:07 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Het is ondertussen definitief: Przewozy Regionalne in Polen wordt per 31 december 2012 afgeschaft.

De wetswijziging die per begin 2009 alle sneltreinen (pośpieszny's) van de PR naar PKP IC overgooide mag hiermee een faal verklaard worden. De PR gingen in die 3 jaar zó erg achteruit, dat het in stand houden van één landelijk bedrijf nu niet meer te betalen is. Tegelijkertijd wist PKP IC in die 3 jaar heel veel van die sneltreinen af te schaffen, die de PR jarenlang in stand kon houden. De wet hield in dat de PR financieel opgesplitst zou worden onder de 16 woiwodschappen (de woiwodschappen werden aandeelhouders van de PR). In de praktijk leidde dit ertoe dat de woiwodschappen vooral hun eigen regio probeerden te bedienen, je kreeg steeds minder trans-woiwodschap-stoptreinen, etc. Alleen de interREGIO's en REGIOekspres'en waren nog een echte samenwerking op nationaal niveau.

Vanaf 2013 zullen de woiwodschappen zelf voor hun regionale spoorwegen moeten zorgen.
Sommige deden dat al: als een woiwodschap wilde investeren in nieuwe treinen deden ze dat meestal niet via de PR, maar richtten ze een eigen regionale vervoersbedrijf op. Zo ontstonden de Koleje Śląskie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Wielkopolskie (die allemaal met redelijk moderne railbusjes en splinternieuwe Flirtjes en Elfjes rijden) en de al langer bestaande Koleje Mazowieckie.

Theoretisch zou dat allemaal geen kwaad kunnen. Duitsland is immers op een (beetje) vergelijkbare manier opgedeeld in Verkehrsverbunden. De praktijk in Polen leert echter dat de samenwerking tussen de afzonderlijke bedrijfjes nogal wensen achterlaat. In de 3 jaar, sinds de wetswijziging is ingegaan, heeft de PR geen deal kunnen sluiten met PKP IC over één gezamenlijke ticket/tarief waardoor mensen voor een doorgaande reis nog steeds twee tickets moeten kopen: eentje per vervoerder. Er kan dus worden gespeculeerd over het voortbestaan van interREGIO's en REGIOekspres'en (of iets soortgelijks), over aanbiedingen zoals de RegioKarnet waarmee je heel Polen kan doorreizen voor 23 PLN per dag en waarschijnlijk ook over het accepteren van InterRails.

Berichtonderwerp: Re: Ontwikkelingen Polen
BerichtGeplaatst: 18 nov 2011, 15:56 
Site Admin

Erm... Google is uiteraard mijn vriend, maar Przewozy Regionalne?

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 18 nov 2011, 16:34 
Trans-Siberië Express

Wat ik van het hele gebeuren heb meegekregen, maar ik kan geen Pools:

De Poolse spoorwegen PKP zijn opgesplitst in o.a. PKP IC, dat winstgevende sneltreinen rijdt, en Przewozy Regionalne (PR), dat eigendom is van de provincies (woiwodschappen) en gesubsidieerd de lokale en regionale treinen rijdt, maar ook een aantal langeafstandstreinen.

Kenmerken van dit systeem zijn ten eerste dat op rendabele langeafstandstrajecten twee bedrijven met elkaar concurreren, en ten tweede dat onrendabele langeafstandstreinen gesubsidieerd kunnen voortbestaan. En ten derde, als ik het goed heb, dat PR een financiële puinhoop is.

Het plan is nu om PR op te knippen. De schulden worden in een restfirma ondergebracht en een aantal nieuwe regionale vervoerders kan een frisse start maken. De angst is daarbij dat die nieuwe maatschappijen misschien niet goed kunnen samenwerken en dat de langeafstandstreinen die nu door PR worden aangeboden dus zullen vervallen, met alle gevolgen van dien: wegvallen van concurrentie en geen langeafstands-treinverbinding tussen woiwodschappen meer als dat niet rendabel is.

BerichtGeplaatst: 18 nov 2011, 18:57 
Thalys

Had ik net het systeem onder de knie, gaat het veranderen ;)

Ik ben erg benieuwd hoe het in de praktijk gaat. Met name als je langere afstanden wil afleggen en naar een klein stationnetje wil.. zit je dan met diverse vervoerders en kaartjes of gaat daarin iets positiefs veranderen (ik denk het eerlijk gezegd niet..)

BerichtGeplaatst: 18 nov 2011, 19:12 
Trans-Siberië Express

Aram schreef:
Erm... Google is uiteraard mijn vriend, maar Przewozy Regionalne?
Niet alleen google, maar ook de WOR-FAQ's kunnen je vrienden zijn ;)

Daang heeft de situatie goed omschreven.

daang schreef:
De Poolse spoorwegen PKP zijn opgesplitst in o.a. PKP IC, dat winstgevende sneltreinen rijdt
TLK's zijn niet winstgevend. Daar krijgt PKP IC subsidie voor (maar dan niet van de woiwodschappen maar van de ministerie van transport). Alleen de BWE, EIC's en Ex'en zijn volledig commercieel bij PKP IC en de (meeste) interREGIO en REGIOekspres bij de PR.

daang schreef:
En ten derde, als ik het goed heb, dat PR een financiële puinhoop is.
Dat heb je goed.

BerichtGeplaatst: 03 mar 2012, 19:37 
Trans-Siberië Express

PKP IC heeft plots besloten alle EIC's en Ex'en op Warschau-Gdansk tariefsgewijs te degraderen naar TLK's :shock: de treinen zullen wel nog steeds met EIC-materieel worden gereden :)

De voordelen van concurrentie op de markt 8) (sinds een tijdje rijdt Polskibus om de twee uur naar Gdansk, ongetwijfeld zullen die wat treinreizigers hebben overgenomen)

Prijsvoorbeeld: Warschau-Gdansk met jongerenkorting:
EIC: 101,10 PLN
TLK: 42,90 PLN

BerichtGeplaatst: 05 mar 2012, 04:25 
Trans-Siberië Express

als je het ongelukkig treft (bvb reis dorp A in wojwod1-naar hoofdplaats-IC of TLK naar andere hoofdplaats-dan nog stukkie lokaaltrein naar oma-heb je 3 bilety nodig.
Maar dat is niks anders als die lokaaltrein een bus zou wezen- dan betaal je gewoon de sjofeur ipv de conducteur. Inmiddels zijn ook vrijwel alle lokale buslijnen verliesgevend geworden en zijn bij EU-wet die regio's verplicht dat basisnivo in stand te houden. Ze zouden nu eens een goed begin moeten maken met afstemmen van trein en bus-zoals een goed Duits Verbund dus doet en zelfs in CZ al hier en daar mogelijk blijkt. Maar PL is enorm prijsbewust- IC heeft zich gewoon uit de markt gepijsd.
Of blijven de POlen toch altijd de echte ruziemakers over alles en nog wat (Poolse landdag) enkel alleen om het ruzie maken? Redelijk vaak geven hun besturen toch wel die indruk.

BerichtGeplaatst: 07 mar 2012, 00:51 
Trans-Siberië Express

Citeer:
als je het ongelukkig treft (bvb reis dorp A in wojwod1-naar hoofdplaats-IC of TLK naar andere hoofdplaats-dan nog stukkie lokaaltrein naar oma-heb je 3 bilety nodig.
Onzin.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2012, 14:39 
Intercity

Toch apart nieuws, al was het een veeg teken, dat PKOP afzonderlijke loketten had voor PKPIC en PR... Het valt te hopen, dat het oplossen van PR in de woivodeschappen geen nadelige resultaten voor InterRail heeft, want al zijn de prijzen voor treinkaartjes in Polen niet zo duur, lastig is het wel. Zeker met krappe aansluitingen op lokale treinen, die vijf maal per dag rijden.

BerichtGeplaatst: 27 apr 2012, 22:01 
Trans-Siberië Express

Voor het EK voert PKP IC speciaal een nieuw treinsoort in: de "IC EURO 2012"

Dit zullen treinen zijn met enkel 2e klasse (hoogstwaarschijnlijk groentjes) met verplichtte reservering van 5 PLN. Wat ticketprijs betreft zitten ze tussen TLK en EIC in. Jongeren krijgen echter geen 26% korting.

Een overzicht van de trientjes staat hier: http://intercity.pl/pl/dokumenty/Oferty ... %20(2).pdf .

BerichtGeplaatst: 28 apr 2012, 17:53 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Onzin.
Hoezo?
Als je bijvoorbeeld reist van Drawiny naar Pruszków (voorstad van Warschau) reist, dan heb je volgens mij 3 kaartjes nodig.
1. van PR voor Drawiny - Krzyż (of een ander station waar TLKs of ICs stoppen).
2. TLK/IC van naar Warschau
3. Van Warschau naar Pruszków met Koleje Mazowieckie.

BerichtGeplaatst: 29 apr 2012, 03:37 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Citeer:
Onzin.
Hoezo?
Als je bijvoorbeeld reist van Drawiny naar Pruszków (voorstad van Warschau) reist, dan heb je volgens mij 3 kaartjes nodig.
Je krijgt hier gewoon 1 kaartje voor het gehele traject, hoor. En die is (vanzelfsprekend) voordeliger dan drie losse kaartjes zoals jij ze opnoemt.

BerichtGeplaatst: 29 apr 2012, 12:55 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Citeer:
Citeer:
Onzin.
Hoezo?
Je krijgt hier gewoon 1 kaartje voor het gehele traject, hoor. En die is (vanzelfsprekend) voordeliger dan drie losse kaartjes zoals jij ze opnoemt.
Ik wist niet dat het in één kaartje kon.

Wat mij wel opvalt is dat een traject met een regionale trein + TLK duurder is dan hetzelfde traject met alleen een TLK.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2012, 19:17 
Trans-Siberië Express

PKP IC begint aan verplichte reserveringen in sommige TLK's... :|

De lijst met de treinen staat hier: http://intercity.pl/pl/obrazy/dzial%20p ... 5-2012.pdf . (bijna alle nachttreinen staan er tussen :!: ).

Alle andere TLK's blijven reserveringsvrij - om het lekker makkelijk en overzichtelijk te maken voor de passagiers, natuurlijk.

Wat dit voor InterRailers betekent is nog onduidelijk. Hopelijk zullen ze InterRails gedogen als TLK-abonnementen die vrijgesteld zijn van deze verplichte reserveringen. Anders zal het 5 PLN per trein kosten ( + eventueel 10 PLN voor het uitschrijven in de trein).
In tegenstelling tot de EIC's en EC's, is PKP IC wel wettelijk verplicht om voor de staats-gefinancierde TLK's een onbeperkt aantal tickets te verkopen. Niet meekunnen wegens een volgeboekte trein zal dus niet voorkomen.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2012, 16:04 
Trans-Siberië Express

Ik wist niet dat een van de TLKs door de overheid wordt gefinancierd.

Slecht nieuws. Nieteens zozeer vanwege de kosten, want die zijn wat mij betreft te verwaarlozen op een volledig reisbudget. Maar het gedoe en het risico dat je een slechte plaats krijgt. Ik wil bij het raam zitten bij rustige mensen, mijn ervaring met reserveringen tot nu toe is dat ik terecht kom op een plek ver bij het raam vandaan bij reizigers met luide MP3-spelers.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00