World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 okt 2017, 21:34

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 mei 2013, 20:06 
Sprinter

Land: Nederland
Weet iemand hoeveel treinen er per dag vertrekken vanuit Mostar naar Sarajevo?

Uit de reis verslagen die ik hier op het forum lees begrijp ik dat het een mooie rit is. Op de reisplanner van de DB kan ik alleen de trein vinden van het Kroatische Plocé naar Sarajevo die één keer per dag rijdt (vertrek 17.06uur uit Plocé). De plaats Mostar zelf wordt niet herkent door de reisplanner.

Graag wil ik Mostar kort bezoeken. Mijn idee is om vanuit Split of Dubrovnik met de bus naar Mostar te reizen, en vandaar uit met de trein naar Sarajevo. De trein reis naar Sarajevo maak ik liever bij daglicht omdat ik wel graag de omgeving wil zien. Ik verwacht rond 14 juni in Mostar te zijn, een week voor de langste dag, maar volgens mij is het dan alsnog redelijk vroeg donker in dat deel van Europa.

Vanuit Sarajevo zou ik graag weer met de bus naar Montenegro (Podgorica) reizen om vandaar uit met de trein naar Budapest te gaan. Deze omweg maak ik omdat de bus van Sarajevo naar Podgorica via een mooi natuurgebied zou rijden wat ik wel graag zou willen zien. Ook over deze bus kan ik weinig informatie vinden op het internet.

Zijn er hier ervaring deskundigen met tips?

BerichtGeplaatst: 07 mei 2013, 21:01 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Uit de reis verslagen die ik hier op het forum lees begrijp ik dat het een mooie rit is. Op de reisplanner van de DB kan ik alleen de trein vinden van het Kroatische Plocé naar Sarajevo die één keer per dag rijdt (vertrek 17.06uur uit Plocé). De plaats Mostar zelf wordt niet herkent door de reisplanner.
Het is inderdaad een schitterende rit, het aantal treinen is mij ook niet duidelijk. Maar dat er sochtends en smiddags één rijdt is wel het geval, in 2011 waren ze aan het werk en was de dienstregeling uitgedund. Ook toen kon je in de ochtend van Sarajevo naar Mostar en in de middag weer terug. Zij het met gigantische vertraging, maar dat hoort er allemaal bij :)
Citeer:
Vanuit Sarajevo zou ik graag weer met de bus naar Montenegro (Podgorica) reizen om vandaar uit met de trein naar Budapest te gaan. Deze omweg maak ik omdat de bus van Sarajevo naar Podgorica via een mooi natuurgebied zou rijden wat ik wel graag zou willen zien. Ook over deze bus kan ik weinig informatie vinden op het internet.
Ik kan iedereen aanraden om deze bus te nemen. In Bosnië is het een groot avontuur, deels dwars door de bergen over geitenpaadjes langs diepe ravijnen. Maar vanaf de Montenegrijnse grens zijn de wegen perfect en is de natuur ongelofelijk mooi. Je komt door het National Park Durmitor langs/over de Piva River Canyon. De bus maakt tussenstops in Foča (Bosnië) en in Plužine aan de rand van het Piva stuwmeer aan het einde van de Canyon. Hier is ook een supermarktje om nog wat in te slaan voor het laatste deel.

Het enige lastige was het bereiken van de plek waarvan deze bus vertrekt, namelijk helemaal in een uithoek van Sarajevo. Het bus station heet Lukavica, vanaf hier kan je onder andere naar Servië en Montenegro. LINK voor meer informatie. Dit bus station is weer te bereiken vanuit de stad zelf, ik zou de locals vragen hoe je daar het beste kunt komen.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2013, 21:20 
Sprinter

Dank je wel, daar heb ik alvast wat aan! Hoe lang duurt de busrit van Sarajevo naar Montenegro ongeveer?
Ik probeer nog een logische volgorde te vinden van de plaatsen die ik wil bezoeken.

Ik kom maandagmorgen 10 juni aan op het vliegveld van Zadar Kroatië, het idee is dan om met de bus naar Split te reizen. Vanuit Split wil ik graag naar Dubrovnik, Mostar en Sarajevo. Vanuit Sarajevo dan met de bus naar Montenegro, en dan met de trein naar Boedapest.
Mostar wil ik maar kort bezoeken, dus hoop ik dat ik daar 's middags de trein kan pakken naar Sarajevo.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2013, 21:34 
Trans-Siberië Express

Uit mijn reisdagboek van toen maak ik op dat we eerst 45 minuten per Trolleybus reisden naar het bus station. De bus ging om 14:00 en we kwamen om 20:15 aan, al met al dus een uur of zes, met transfer vanuit het centrum erbij zeven uur. Wellicht gaan er ook bussen vanuit het busstation naast het treinstation, maar dit was ongetwijfeld de goedkoopste en het werd ons aanbevolen door het mannetje waarbij we een kamer hadden.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2013, 21:36 
Trans-Siberië Express

Land: België
Tegenwoordig rijdt er tussen Mostar en Sarajevo nog maar 1 trein in elke richting. ('s morgens Sarajevo>Mostar, 's avonds Mostar>Sarajevo).

Ritje van Sarajevo naar Montenegro door de bergen is inderdaad erg mooi (zorg wel dat je de goede bus neemt als je door de bergen wilt, er zijn ook bussen die langs de kust rijden). Als je wat foto's wilt zien van dat stukje net voor de Montenegrijnse grens langs de ravijn:
http://www.panoramio.com/photo/13155508
http://www.panoramio.com/photo/8570972

Voor meer informatie over de bussen vanaf Lukavica bus station kan je ze even bellen. Ze hebben helaas geen website.
Ik kan me herinneren dat er ongeveer 4 bussen per dag van Sarajevo naar Montenegro gaan. Reken op een reistijd van 5-6 uur

Nog een tip: in Sarajevo altijd een kaartje kopen voor de tram, er is daar zeer vaak controle!
Citeer:
Wellicht gaan er ook bussen vanuit het busstation naast het treinstation, maar dit was ongetwijfeld de goedkoopste en het werd ons aanbevolen door het mannetje waarbij we een kamer hadden.
Bussen die aan het busstation van de Federatie (naast het station) vertrekken zullen langs de kust rijden, en waarschijnlijk ook duurder zijn.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2013, 22:26 
Sneltrein

In het Duitse forum Drehscheibe wordt gemeld dat er sinds vandaag een extra treinpaar tussen Sarajevo en Moster rijdt:
ab 6.5.2013 Sarajevo 18:57 - Mostar 21:34 - Capljina 22:06 (Ankunft aus Zagreb planmäßig 18:12)
ab 7.5.2013 Capljina 7:20 - Mostar 7:57 - Sarajevo 10:36 (Abfahrt nach Zagreb 11:17)

Capljina is het grensstation richting Ploce.

BerichtGeplaatst: 14 mei 2013, 21:49 
Sprinter

Ok bedankt voor de informatie. Ik zat te denken om het rondje andersom te maken en van split richting Dubrovnik te reizen, en vandaar uit met de bus naar Herceg Novi te gaan.

Vanuit Herceg Novi gaat er volgens informatie die ik op internet kan vinden iedere morgen om 08.00uur een bus naar Sarajevo. Nu vraag ik me alleen af of deze bus wel via het nationaal park Durmitor gaat of dat die meteen bij Herceg Novi al de grens met Bosnië oversteekt.

Iemand hier misschien ervaring mee?

BerichtGeplaatst: 14 mei 2013, 22:45 
Trans-Siberië Express

Volgens mij steekt de bus meteen de grens over, maar hij rijdt wel via Foča. Zeker weet ik het niet.

BerichtGeplaatst: 22 mei 2013, 15:03 
Intercity

Land: België
De bus die ik nam, Dubrovnik-Sarajevo, reed alleszins niet door het Dormitor.
Wel een stuk langs de kust (niets bijzonders opgemerkt daar) (en ik dacht dat we daar 2 keer een grens overgingen', en de rit verder langs Mostar en een stop in Jablanica.
De streek rondom Jablanica was wel bijzonder mooi.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2013, 18:59 
Intercity

Geweldige ritten!! Ik zou alleen de bus pakken van Mostar naar Sarajevo. De trein vertrekt volgens mij heel erg vroeg en heel erg laat. De bus is erg comfortabel en niet duurder dan de trein.

De bus naar Podgorica vertrekt volgens mij een keer 's ochtends, 's middags en 's avonds. Echt een geweldige rit. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 27 okt 2013, 14:01 
Intercity

Hoi, ik weet niet of je al geweest bent maar ik ben met de bus van Dubrovnik naar Ploce gegaan, vanaf daar de trein naar Mostar. Een nachtje in Mostar geslapen en de volgende dag de trein (ergens in de middag) naar Sarajevo genomen. Zorg dat je in die trein aan de rechterzijde zit. Na een paar dagen Sarajevo heb ik een busje naar Podgorica genomen...prachtige rit!! Je moet een busstation wat een beetje in een uithoek van de stad zit hebben.
Mocht iemadn nog informatie willen kan ik het wel opzoeken voor je.

Gr. Erik

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00