World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 21 jun 2018, 11:13

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Budapest-Skopje (Ohrid)
BerichtGeplaatst: 17 jun 2013, 16:29 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Beste forumleden,

Over anderhalve maand staat onze vakantie naar Hongarije en Macedonië (Ohrid) op het programma. Treintickets (Europa Spezial) zijn reeds geregeld en hetzelfde geldt voor het appartement en de hostels. Wel lopen we tegen een aantal knelpunten aan.

Vanuit Budapest pakken we de EC Avala naar Beograd. Dit moet op zich lukken, maar vorig jaar hebben we gezien dat het zeer druk is bij de internationale loketten te Budapest-Keleti.
Daarom willen we nu kijken of we de tickets online kunnen bestellen. Onze vragen:
-Heeft iemand ervaring met de online shop van de MAV Start?
-Kan ik per creditcard betalen?
-Ik lees dat de tickets niet thuis afgedrukt kunnen worden, maar dat je naar één van de 42 e-ticket automaten moet. Kent iemand dit principe? Zo ja, werkt dit een beetje?
-Is het verstandig om deze trein te reserveren?

Vervolgens gaan we met de nachttrein van Beograd naar Skopje. Onze vragen:
-Op vagonweb.cz is te zien dat er soms een slaaprijtuig meerijdt en soms een couchetterijtuig. Hoe kunnen we weten of onze trein dan een couchette heeft? Straks betalen we voor een couchette, maar is er alleen een slaaprijtuig.
Kunnen we misschien beter een poging wagen bij de provodnik of is dit risicovol in het hoogseizoen?
-In principe gaan we voor de 'Makedonija Spezial' o.i.d. Deze willen we kopen te Beograd.
Echter, hebben we te Beograd een uur overstaptijd. De treinen in Servië hebben vaak lange vertragingen, dus ik zat te denken om bij de bahn de volgende ticketconstructie aan te schaffen: Beograd- Presevo, Presevo-Tabanovce, Tabanovce-Skopje. Is dit duurder dan de Makedonija Spezial en lijkt jullie dit een handig plan b?

Kan iemand ons een site geven waarop de bustijden staan van Skopje naar Ohrid? Ik neem aan dat er meerdere busmaatschappijen zijn.

Als we in Ohrid zijn, willen we graag een dagje naar Albanië (Pogradec). Op internet kan ik weinig vinden over buslijnen. Betekent dit dat we per taxi naar de grens moeten en vervolgens per taxi naar Pogradec? Heeft iemand ervaringen hiermee?

Alvast bedankt!

Berichtonderwerp: Re: Budapest-Skopje (Ohrid)
BerichtGeplaatst: 17 jun 2013, 17:22 
Intercity

Citeer:
Vanuit Budapest pakken we de EC Avala naar Beograd. Dit moet op zich lukken, maar vorig jaar hebben we gezien dat het zeer druk is bij de internationale loketten te Budapest-Keleti.
Daarom willen we nu kijken of we de tickets online kunnen bestellen. Onze vragen:
-Heeft iemand ervaring met de online shop van de MAV Start?
-Kan ik per creditcard betalen?
-Ik lees dat de tickets niet thuis afgedrukt kunnen worden, maar dat je naar één van de 42 e-ticket automaten moet. Kent iemand dit principe? Zo ja, werkt dit een beetje?
-Is het verstandig om deze trein te reserveren?
Ik heb erg vaak gebruik gemaakt van de online shop van MAV start en ik vind het een erg fijn systeem. Je kan inderdaad met creditcard betalen, het is wel wat gepuzzel omdat veel pagina's tijdens het betalingsproces in het Hongaars zijn. Na de betaling krijg je een email met daarin een 10-cijferige code. Die code moet je dan intoetsen bij zo'n blauw e-ticket automaat waarna je tickets worden geprint. Op Budapest-Keleti is de automaat erg makkelijk te vinden.
Reserveren zou ik sowieso doen voor een bijna 8 uur durende reis.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2013, 21:08 
Maglev

Citeer:
Echter, hebben we te Beograd een uur overstaptijd. De treinen in Servië hebben vaak lange vertragingen, dus ik zat te denken om bij de bahn de volgende ticketconstructie aan te schaffen: Beograd- Presevo, Presevo-Tabanovce, Tabanovce-Skopje. Is dit duurder dan de Makedonija Spezial en lijkt jullie dit een handig plan b?
Die tickets kan je niet op bahn.de kopen. Ook is het volgens mij niet toegestaan om in Servië je tickets op te knippen op internationale reizen.
Citeer:
Als we in Ohrid zijn, willen we graag een dagje naar Albanië (Pogradec). Op internet kan ik weinig vinden over buslijnen. Betekent dit dat we per taxi naar de grens moeten en vervolgens per taxi naar Pogradec? Heeft iemand ervaringen hiermee?
Tussen Ohrid en de grens met Albanië rijden een paar keer per dag bussen (die naar Sveti Naum). Vanaf daar kan je alleen per taxi verder.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2013, 11:02 
Trans-Siberië Express

het aldaar aangeboden spec. tarief BG-Skop (en vele andere plaatsen) is amper duurder als de som van lokaal gekochte binnenlandse kaartjes-dus waarom ald ie ingewikkelde moeite voor een besparing van hooguit 1-2 eur?
HET grote voordeel enkel DAAR is 50% korting op INTERnationaal tarief in alle landen waar BalkanFlexi geldt-en die specials zijn zelfs nog iets goedkoper als dat.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2013, 20:45 
Trans-Siberië Express

Dat e-ticket verhaal is op zich handig, maar als daar een heel ritueel bij hoort, dan levert het voor mij weinig op. We zoeken dan wel een rustig moment op Keleti en anders Deli of Nyugati, zodat we dan de tickets kunnen kopen. Reserveren voor de EC van Budapest naar Beograd gaan we op de heenreis sowieso doen en op de terugreis niet.

Wat betreft de Makedonija Spezial en bijbehorende reservering voor het slaaprijtuig/couchette nemen we de gok. We kunnen ons ruim een half uur vertraging permitteren, dus kopen we deze gewoon te Beograd. Daarnaast bedankt voor de tip voor Albanië. Dat Sveti Naum licht dus dichtbij de grens, dus dat moet ook gaan lukken.

Heeft er iemand nog een site met een overzicht van bussen van Skopje naar Ohrid? Is het misschien mogelijk om bij een busmaatschappij alvast tickets online te bestellen?

BerichtGeplaatst: 19 jun 2013, 21:07 
Maglev

De bus naar Sveti Naum gaat ook naar de grens; dat scheelt een stukje lopen :)

BerichtGeplaatst: 20 jul 2013, 00:28 
Intercity

Land: België
Citeer:
Heeft er iemand nog een site met een overzicht van bussen van Skopje naar Ohrid? Is het misschien mogelijk om bij een busmaatschappij alvast tickets online te bestellen?
http://galeb.mk/?lang=en
Dinsdag kwam ik met deze bus van Ohrid naar Skopje. Ticket kocht ik de zaterdag, kostte 500 dinar = bijna 10 euro.
Om 7u30 vertrokken aan de busterminal Ohrid (met taxi er naartoe), om 11u30 in Skopje aan bus/treinterminal aangekomen. Halverwege stopt de bus 15 minuten aan een benzinestation voor drink/eet/plaspauze.
Ik weet enkel dat er nog een bus om 9u30 ook was, dus vermoedelijk om de 2 uur?

Als het kan zou je best het cyrillisch alfabet meenemen. Er wordt nog veel in Cyrillisch (Chinees voor mij) aangeduid. Zo lees ik op mijn busticket 'Tared', terwijl het eigenlijk 'Galeb' is. Zo kun je er ook dagelijks goedkoop eten in een 'PECTOPAH' :-)

Ik deed ook een georganiseerde excursie naar Albanië (vond ik te duur, die excursie). Aan de grens bij het binnenkomen van Albanië stonden we ruim een uur. Alles was nochtans in orde, er werd geen bagage gecontroleerd. Enkel de paspoorten. Ze hadden volgens mij gewoon zin om moeilijk te doen. Ik zag 2 backpackers te voet. De rugzak van de jongen werd wel gecontroleerd, gewoon op een bankje tussen de auto's. Toffe bende daar! Uiteindelijk mochten ze door, ze bleven uiterst bescheiden en beleefd, de backpackers... dat zal hun geluk geweest zijn. Verder zag ik dat ze een automobilist aanspraken voor een lift, en dat lukte hen.

BerichtGeplaatst: 23 jul 2013, 13:09 
Trans-Siberië Express

Bedankt voor je link! Die bussen zien er goed uit en er gaan bussen om 08.00 en 10.00 volgens de site. Enkeltje kost 8 EUR, dus helemaal prima.
Albanië gaan we gewoon doen. Verwacht dat die busreis naar Sveti Naum en de grens best fraai is en we gaan dus gewoon een kijkje nemen over de grens.

Wat betreft Budapest-Beograd-Skopje, dit is inmiddels ook opgelost. We gaan 's avonds met de nachttrein naar Beograd en verblijven daar een dagje. Vervolgens gaan we 's avonds richting Skopje.
Dit zorgt voor veel minder stress, want die ZS die vertrouw ik niet.

Weet iemand of er een bagagedepot aanwezig is op station Beograd? Heb ik vorig jaar niet op gelet namelijk.

BerichtGeplaatst: 23 jul 2013, 14:41 
Site Admin

Die is er, die zit als je vanaf de perrons komt lopen aan de linkerkant ;)

(Tenminste, dat was 2 jaar geleden het geval)

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 23 jul 2013, 19:02 
Trans-Siberië Express

Er zijn ook kluisjes, als je aan de hoofdingang de trap naar beneden neemt.
Ze zijn daar momenteel (of 2 maand geleden toch) nogal redelijk wat aan het verbouwen dus het kan zijn dat ze tijdelijk verplaatst zijn.

BerichtGeplaatst: 24 jul 2013, 15:37 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Er zijn ook kluisjes, als je aan de hoofdingang de trap naar beneden neemt.
Ze zijn daar momenteel (of 2 maand geleden toch) nogal redelijk wat aan het verbouwen dus het kan zijn dat ze tijdelijk verplaatst zijn.
Oké, ik wist niet dat station Belgrado een ondergrondse ruimte had. Zal het vorig jaar dan wel over het hoofd hebben gezien. Maar als er naast bagagedepot ook kluisjes zijn, dan is dat helemaal mooi.
Welke hoofdingang bedoel je dan Bruno? Die ingang bij de pinautomaat en het wisselkantoor of de ingang bij de loketten?

BerichtGeplaatst: 24 jul 2013, 22:24 
Trans-Siberië Express

Ow sorry ik had het over Budapest :oops:
Beograd heeft idd alleen een bagagedepot

BerichtGeplaatst: 25 jul 2013, 15:18 
Trans-Siberië Express

Dat volstaat! Als we onze tassen maar niet de hele dag hoeven mee te sjouwen, dat is het belangrijkste

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00