World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 15 dec 2017, 18:45

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: 3e bestemming in Oekraine
BerichtGeplaatst: 26 jan 2016, 16:55 
Maglev

Hallon, ik zit te denken om deze zomer mijn vakantie (deels) door te brengen in Oekraïne. Vliegen naar Kiev en daarna naar Lviv. Ik zou dit willen combineren met Roemenië. Ik denk dat ik voor mijn eerste twee bestemmingen in Oekraïne ongeveer 5 dagen nodig heb. Dat vind ik vrij kort voor een redelijke indruk van het land dus ik ben nog op zoek een derde bestemming. Het liefst ligt die ergens op de route tussen Kiev en Lviv of tussen Lviv en Roemenië zodat ik zonder teveel gedoe in Roemenië kom met de trein. Ik heb nu als meest reisvriendelijke route de overgang bij Solotvyna op het oog. Andere voorwaarde moet zijn dat het een actieve natuurbestemming moet zijn waar ik twee dagen kan hiken in de heuvels/bergen, het liefst met een goede toeristische infrastructuur. Denk aan zoiets als Zakopane of rondom Brasov. Iemand tips?

Berichtonderwerp: Re: 3e bestemming in Oekraine
BerichtGeplaatst: 27 jan 2016, 12:19 
Maglev

Land: Nederland
Van Oekraïne naar Roemenië is sowieso een lastige met de trein. Wellicht dat er inmiddels weer stoptreintjes de grens over rijden bij Vadul-Siret, voor de rest is niks grensoverschrijdends. De enige andere optie is degene die je zelf al noemt, waar je te voet van het Oekraïense naar het Roemeense station kunt.

Wat betreft wat mogelijke plekken:
- Chernivtsi is een leuke stad, alleen de natuur is wat verder weg. Vanaf hier kun je wellicht met stoptreintjes de grens over (de doorgaande trein Moskva-Kiev-Chernivtsi-București-Sofia rijdt helaas niet meer), anders er is sowieso een bus naar Suceava.
- Ivano-Frankivsk is qua stad wel minder dan Chernivtsi, maar wat ik van de spaarzame andere reizigers hoorde in die regio is dat het wel een prima uitvalsbasis is om de Karpaten in te trekken.
- Rakhiv ligt midden in de Karpaten en bovendien vlakbij de grens met Roemenië. Vanaf Ivano-Frankivsk kun je er met de trein heen, maar dan moet je wel genoeg zin hebben om flink wat uren in een elektricha te zitten die waarschijnlijk ergens midden in de nacht vertrekt. Ik ben er niet geweest, maar het schijnt wel erg mooi te zijn daar.

BerichtGeplaatst: 28 jan 2016, 22:04 
Maglev

Bedankt, misschien doe ik dan de combi Roemenië en Bulgarije wel. Makkelijker in vervoer tussen landen en heb nog wat mooie natuur op de lijst staan in Bulgarije. Kiev/Lviv dan maar in een stedentrip.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2016, 03:25 
Trans-Siberië Express

1.connection: sinds dec rijdt er 2x daags weer een CFR shuttle trein over de grens-1 ervan door tot Bucuresti, maar de aansl. van/naar de UA schijnt erg slecht te zijn. Of uiteraard de (mini)bus.
2.alternatief is de route via Moldova-nog een land erbij. Nachttrein Chisinau-Bucur om de 2 dagen, vanaf UA genoeg. je hoeft dan niet dat Transdnestrj te passeren.
3.heb zelf-toen het er nog rustig was, elke stad met tram/trolley in A bezocht in zo'n 6-7 bezoeken. Voor mij springt er geen enkele stad uit als zo de moeite waard dat je er langer dan een 1/2 dag kan rondkijken-behalve Kyiv+Lviv, zomers Odesa-vooral strandleven+haven. Steden die nog dateren uit de oude Oostenrijks/poolse tijd zijn het beste.
Langsheen die globale route is Chernivtsi enigszins de moeite waard, een andere-wat afzijds is Kamyenets Podilski (slechte verbindingen), zomers trekken de locals naar de bergen daar rond Rakhiv etc.-meer voor natuur.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2016, 18:07 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Chisinau kan ik van harte aanbevelen een stad met een dorps karakter en spotgoedkoop. Denk er wel aan om je Moldavische lei daar op te maken of ter plaatse om te wisselen.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00