World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 nov 2017, 02:31

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 15:11 
Sneltrein

Het zal waarschijnlijk wel bekend zijn voor (bijna) iedereen die regelmatig lange reizen maakt: Je gaat op reis en je verheugt je op het zien van bepaalde plekken/steden die een zekere status genieten als toeristische bestemming. Maar na enige tijd gespendeerd te hebben in een bepaalde stad, ervaar je de plek toch als minder positief als wat je ervan gedacht had. Op een bepaalde plaats zijn de (culturele) bezienswaardigheden toch niet zo interessant, of niet zo talrijk. Of op een bepaalde plek ontbreekt het bijvoorbeeld aan sfeer.

Wat is jouw top 5 van binnen het Interrailgebied gelegen plekken/steden die volgens jou het meest overschat worden bij reizigers? (Natuurlijk mogen dat ook 3, 4, 6 steden zijn wanneer je er zoveel wilt benoemen.) Ik ben ook benieuwd naar de redenen die jullie daarbij hebben.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 21:41 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
1. Wenen: Erg veel toeristen, weinig authenticiteit, bijna alles is perfect
2. Athene: Historisch zeer significant. Echter, ik vind de straatjes rond de Acropolis vervelend toeristisch, mensen opdringerig en 95% van de stad erg lelijk.
3. Milaan: Hier vind ik eigenlijk helemaal niks gezelligs aan. Veel mensen komen er langs aangezien het een knooppunt is. Dan is een bezoekje aan de Duomo genoeg vind ik.
4. Zagreb: Ook een stad die bijna iedereen wel in een itinerary zet. Maar ik heb me er nog nooit echt goed vermaakt, ondanks mijn vele (korte) bezoekjes. Kroaten met wie ik praat beamen dit overigens.
5. Venezia: Okey, ik snap dat iedereen het een keer gezien moet hebben, het Utrecht van het Zuiden. Maar, ow wat is deze stad overvol en amper een paar uur uit te houden. Een zoektocht naar rustige straatjes is dan ook een vereiste.

Over het algemeen ben ik al snel geneigd om de eerste de beste trein te pakken als ik souvenir-shops tegen kom. Er zijn zoveel schitterende steden in Europa, waaronder ook degene die ik heb genoemd. Maar voor mij is er al een hoop verpest door massa's toeristen, hoe egoïstisch dat ook klinkt, want ik ben er zelf ook een. Praag, Amsterdam, Parijs, Barcelona, Rome, Brugge worden zwaar overlopen. Ik voorzie dat Krakow en Budapest hetzelfde lot zullen ondergaan, wat al deels zo is. Desalniettemin zijn dit wel steden, behalve Rome dan, waar ik meer dan graag kom.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2017, 20:16 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
1. Venezia. Precies wat hvondelen aangeeft.
2. Kopenhagen. Ik vond er echt absoluut geen klap aan, maar dat ligt geloof ik meer aan mij als ik anderen moet geloven.
3. Oslo. Zelfde verhaal als Kopenhagen.

Voor de rest schiet mij niet echt iets te binnen. Ik herken me wel erg in het beeld dat hvondelen schetst over steden die compleet overgelopen zijn van toeristen dat ik daar het liefste weg blijf. Voor mij moet er een hele hoge culturele/architectonische waarde aan een übertoeristische plek hangen moet het voldoende alternatieve buurten hebben die heel levendig zijn (om die redenen kom ik graag wel in Wenen en Athene) vooraleer het mij bekoort.

BerichtGeplaatst: 10 feb 2017, 17:33 
Trans-Siberië Express

1. De oude stad van Praag, teveel toeristen, duur en veel ongure types en oplichters. Ga liever iets buiten het centrum naar Zizkov, Vinohrady, Letna of Vrsovice :wink:
2. Bratislava mooi oud centrum maar zeer weinig te beleven en erg saai.
3. Dublin wellicht dat ik het geen kans heb gegeven maar ook niet echt anders dan een gemiddelde Britse stad.
4. Parijs onvriendelijke mensen en veel opdringerige verkopers.
5. Sofia weinig te zien en onvriendelijke mensen die niet echt behulpzaam zijn.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 07:42 
Trans-Siberië Express

Zonder meer NYC-alleen al die grote Trump bek kenmerkt het.
De echte city that never sleeps is Bangkok, heeft ook nog 10x zoveel te bieden en is 10x goedkoper.
Dit valt onder steden, maar voor mij was de grootste teleurstelling the Pacific islands, zoals Samoa, Tonga: je denkt zo ver, zo aards-paradijs mooi-en dat valt vies tegen. Bitter weinig te zien, veel mooiere stranden heb je zat elders, een grote vuildump, erg duur +schaars(alles import, dus wel begrijpelijk) en de locals eigenlijk niet aardig, op het vijandige af. Volgens AUS bekpekkers is Tahiti net zo. Maar geen van alle heeft treinen (Fiji heeft een sugar-cane soort imitatie railway).
Grootste deceptie van treinreizen: die TransSib. Na 2-3 uur heb je het wel gezien en dat blijft 7 dagen net zo.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 14:19 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Grootste deceptie van treinreizen: die TransSib. Na 2-3 uur heb je het wel gezien en dat blijft 7 dagen net zo.
Maar wie doet die trein dan ook in een keer? Het mooie is juist dat je heel veel interessante steden tegen komt, waardoor je telkens weer een nieuw doel hebt.

Laatst gewijzigd door hvondelen op 14 feb 2017, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 14:36 
Trans-Siberië Express

Volgens mij zijn er aardig wat mensen die Moskou-Peking in één keer reizen.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2017, 21:20 
Trans-Siberië Express

Ik heb weinig steden die mij echt niet kunnen bekoren. Iedere stad heeft wel hoogte- en dieptepunten, maar er zijn toch een aantal steden die mij enigszins tegenvielen. Hieronder mijn overzicht.

1. Debrecen. Wordt schijnbaar door Lonely Planet aangeraden, maar het kwam bij mij over als een saaie provinciestad. Er zijn te weinig mooie gebouwen en er is geen levendigheid op straat. Echt een absolute afrader.
2. Gdansk/Danzig. Het ziet er op internet allemaal heel mooi uit, maar eenmaal daar vond ik het daadwerkelijke oude centrum erg klein. Ook vond ik het tamelijk toeristisch en gemaakt. Ondanks de bewogen geschiedenis, kwam het bij mij over als totaal niet authentiek. Het enige mooie van deze stad zijn de havens en bijbehorende Westerplatte maar laatstgenoemde vond ik, ondanks de bewogen geschiedenis, erg verlaten overkomen.
3. Kosice. Het ziet er op de foto's erg pittoresk en lieflijk uit, maar eenmaal aangekomen blijkt het een tegenvaller te zijn. Alleen de hoofdstraat is de moeite waard en daarbuiten beginnen al gauw de troosteloze betonnen flats. Daarnaast zit het park bij het station vol ongure types en is deze stad als uitvalsbasis voor de Tatra ook ongeschikt, omdat het omstreeks 2,5 uur is met de trein voordat je daadwerkelijk in de Tatra bent.
4. Boekarest. Mijns inziens kun je deze stad het beste omschrijven als 'flats, verkeer en chaos'. Het oude centrum is compleet geruïneerd door restaurants en cafés die zich puur en enkel op toeristen concentreren.
5. Warschau. Deze stad viel me erg tegen en is een verzameling van diverse hoogbouw in allerlei soorten en maten. Het oude centrum doet erg gemaakt aan en lijkt een plek te zijn waar alle toeristen samenkomen, waardoor het er erg druk is.

Daarnaast vond ik Bratislava, Liberec, Belgrado, Leipzig en Hamburg ook tegenvallen.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2017, 01:05 
Trans-Siberië Express

Citeer:
5. Warschau. Deze stad viel me erg tegen en is een verzameling van diverse hoogbouw in allerlei soorten en maten. Het oude centrum doet erg gemaakt aan
Dat is het ook. Het oude centrum is vrijwel geheel verwoest in de Tweede Wereldoorlog en daarna weer zoveel mogelijk gereconstrueerd. De meeste gebouwen daar zijn feitelijk een jaar of 60 oud.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 09:36 
Sneltrein

Ik vind Hamburg wel redelijk overgewaardeerd. De haven is wel leuk, maar voor de omvang van de stad (ruim 1,5 miljoen inwoners) was er weinig te zien. Misschien komt dat ook omdat ik geen uitgaanstype ben en dat je vooral naar Hamburg komt om te gaan stappen op de Reeperbahn, maar ik hoef er in ieder geval niet voor de tweede keer heen.

Ondergewaardeerd: München, ruim opgezet, veel groen, veel te zien, leuk station met bijzondere treinen (Railjet, Alex, München-Nürnberg-Express). En verder lijkt mij Ljubjana wel mooi om een keer te zien, maar het spoorvervoer in Slovenië stelt echt helemaal niets voor.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 09:37 
Sneltrein

Citeer:
Volgens mij zijn er aardig wat mensen die Moskou-Peking in één keer reizen.
Daarvoor bestaat er toch het vliegtuig.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 14:05 
Trans-Siberië Express

Zeker. Maar zo'n treinreis maak je vanwege de beleving. Net zoals je met de Canadian tussen Toronto en Vancouver reist. Of met de California Zephyr Van Chicago naar San Francisco.

BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 16:34 
Trans-Siberië Express

Citeer:
En verder lijkt mij Ljubjana wel mooi om een keer te zien, maar het spoorvervoer in Slovenië stelt echt helemaal niets voor.
Ljubljana vind ik ook een geweldig leuke stad, daarnaast zijn er in Slovenië talloze schitterende trajecten. Dus jij doet het spoorvervoer wel tekort vind ik :)

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 14:32 
Trans-Siberië Express

Ik weet niet of het terecht is om plaatsen af te wijzen alleen omdat het er druk is. Het is meestal niet zonder reden dat het er zo druk is. Zo vind ik Venetië echt prachtig - moet je een keer gezien hebben. Al kan ik me wel voorstellen dat de reisbeleving over het algemeen toffer is als je niet tussen hordes toeristen loopt.

Persoonlijk vond ik Dublin het meeste tegenvallen van de hoofdsteden in Europa. Er is nauwelijks iets te zien of te doen, behalve een paar leuke en sfeervolle Ierse pubs die toch erg duur zijn.
Verder vind ik zo'n beetje alle grotere Duitse steden niks (eventueel met uitzondering van Berlijn en München).

Wat onderschat is (denk ik), is Turkije. De meeste InterRailers komen niet verder dan Istanbul. De meeste vakantiegangers komen überhaupt niet verder dan hun all-in resort in Side of Marmaris, maar dat terzijde :P Het oosten van het land heeft heel veel te bieden. Zowel qua natuur als cultuur. Veel prachtige historische steden. Aanrader als je ergens heen wilt waar het niet vol zit met toeristen :) Ook zijn de reis voorzieningen redelijk goed - overal heb je wel betaalbare overnachtingen. Waar de trein niet komt rijdt er wel een comfortabele bus, die vaak online te boeken is. Het eten is goed en de prijzen zijn over het algemeen laag.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 17:11 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik weet niet of het terecht is om plaatsen af te wijzen alleen omdat het er druk is. Het is meestal niet zonder reden dat het er zo druk is. Zo vind ik Venetië echt prachtig - moet je een keer gezien hebben. Al kan ik me wel voorstellen dat de reisbeleving over het algemeen toffer is als je niet tussen hordes toeristen loopt.
Venetië is een bestemming waar je niet in het hoogseizoen naar toe moet. Net als de meeste andere grote toeristische steden. Dat geldt ook voor bv. Parijs, Rome, Praag...
Citeer:
Persoonlijk vond ik Dublin het meeste tegenvallen van de hoofdsteden in Europa. Er is nauwelijks iets te zien of te doen, behalve een paar leuke en sfeervolle Ierse pubs die toch erg duur zijn.
Het leukste in Dublin vond ik de Howth Cliff Walk, in de buitenwijk Howth op een schiereiland in de Ierse Zee. Dat is schitterend. Wel een eindje uit het centrum, maar erg mooi. Howth zelf is tamelijk toeristisch maar wel gezellig. Maar al met al is die Cliff Walk natuurlijk meer natuur dan cultuur. De stad Dublin zelf is 's avonds best aardig met de Liffey dwars door het centrum, maar niet heel bijzonder.

De Wicklow Mountains liggen ook vrij dicht bij Dublin en vond ik ook de moeite waard, maar dat is wel een bestemming die met het openbaar vervoer tamelijk lastig te bereiken is.
Citeer:
Verder vind ik zo'n beetje alle grotere Duitse steden niks (eventueel met uitzondering van Berlijn en München).
Dat heeft natuurlijk ook alles met WO2 te maken; in veel steden staat er nou eenmaal weinig meer overeind en daarom ontbreekt het veel grote steden aan echte charme. Desalniettemin, ook steden als Stuttgart, Nürnberg en Würzburg hebben wel wat, al is het al tijden geleden dat ik daar geweest ben.

Berlijn vind ik wel echt tof, dat is wel een levendige stad met een bewogen geschiedenis ook in het recente verleden.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00