Citeer:
Toen ik in oktober een dagje achter het internationaal loket in Brussel Zuid zat viel het me ook op dat zelfs Nederlandstaligen daar in het Frans praten. Op heel die namiddag heb ik bijna geen enkele klant gehad die Nederlands sprak...
Ik denk dat omgeveer 80% van Brussel is franstalige?
Citeer:
Overigens valt het me op dat veel Walen wel de moeite willen nemen om Nederlands te spreken, zo was ik bij het loket in Luik blij verrast dat de loketmedewerker uit zichzelf overschakelde naar Nederlands, en ook met buschauffeurs en personeel van winkels, tankstations en musea heb ik wat dat betreft positieve ervaringen
Dat is omdat mensen begrijpen dat je Nederland bent. Het gebeurt bij mij precies het omgekeerde in Vlaanderen. Ik ben Frans, en in het begin mensen denken dat ik een Waals ben i.v.m. mijn accent natuurlijk. Als ik zegt dat ik Frans bent, de meeste mensen spreken dan gewoon Frans tegen mij

. Eigenlijk vind ik deze taalstrijd gewoon stom, maar dat ligt natuurlijk aan beide kanten.
Citeer:
Tja, toen riep ik "We zijn hier in Vlaanderen hoor, spreek Nederlands!" en ben ik boos weggegaan. Zonder ijsje. Ik mag bij een Vlaamse McDonald's toch wel verwachten dat het personeel Nederlands spreekt en kan verstaan.
Approved door de Vlaams Belang
Eigenlijk heb ik daar geen problemen mee, Nederland en Frans zijn de twee officiele talen van Belgie. (en Duits maar ja het is maar 1% van de bevolking) . De gemeenten rond Brussels zijn natuurlijk officiel Vlaams maar meestal is de bevolking tweetalig (50/50). En als 50% van je klanten zijn Frans, dan ga je gewoon 50% Frans personel aannemen. Ik zou hetzelfde doen als eigenaar. Het is niet zoals de mensen kunnen alleen maar Engels ofzo
Ik heb ook hetzelfde situatie in Tirano gehad. De SBB personnel kunnen alleen maar Duitse spreken en geen Italiaans. Helaas spreek ik wel Italiaan maar niet Duits
Edit: nu dat ik terugdenk over deze situatie, het is erger dan ik dacht, want Tirano is toch in Italie en niet in Switzerland

Al is het station misschien al Swiss..