World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 19 nov 2017, 20:52

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 18 9 10 11 12
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 nov 2012, 20:29 
Intercity

Land: Nederland
ik ben het met diong eens, je kan een stad niet bepalen aan 1 item, daar voor heb je eerst meerdere catorotrien nodig.

steden waar je ooit met de trein geweest moet zijn:
St. Petersburg
Moskova
Wenen
Istanboel
Boudapest
Rome
warschau

Steden die rustig aan voelen:
Luxenburg stad
Trier
Wenen
Praag
warschau
Salzburg

zo kan ik nog vele lijstjes maken met verschillende steden maar het mooie is voor iedereen is de lijst weer anders:D

BerichtGeplaatst: 17 jan 2013, 00:56 
Thalys

Mijn top 10:
1. Barcelona
2. Venetië (staat niet eens in top 50 van bezoekers zie ik :shock: )
3. Praag
4. Krakau
5. Parijs
6. Sarajevo
7. Lucca
8. Split
9. Cesky Krumlov
10. Dubrovnik

(Tallinn had op 9 gestaan als Estland met Interrail meedeed)

BerichtGeplaatst: 28 jan 2013, 12:28 
Sneltrein

Kopenhagen
Antwerpen
Krakow
Calais
Keulen

BerichtGeplaatst: 12 sep 2013, 21:48 
Sneltrein

Wanneer er mij voorafgaand aan deze zomer gevraagd zou zijn om mijn top 10 te maken van steden die liggen binnen het Interrail-gebied, dan zouden deze steden waarschijnlijk het eerst in me opgekomen zijn: Lissabon, Parijs, Bologna, Gent, Venetië. (Ik zou voor het maken van een top 10 alleen kiezen uit steden waar ik ooit wel één dag geweest ben en/of waar ik ooit overnacht heb. Natuurlijk denk ik ook dat er in Europa nog vele andere interessante steden bestaan met prachtig, waardevol erfgoed, maar ik heb uiteindelijk ook nog helemaal niet zo veel gereisd in het buitenland!)

Gent is altijd wel mijn favoriete stad in de Benelux geweest, en het zou zeker een plaats gekregen hebben in mijn top 10. In deze zomer was ik voor het eerst sinds 2003 weer eens in de binnenstad van Gent, en ik moet zeggen dat ik nu wel teleurgesteld was door Gent. In de herinneringen die ik had stonden er in Gent allemaal er fraaie gebouwen bij elkaar. En de Sint-Niklaaskerk (opgetrokken uit Doornikse steen) vind ik een uitzonderlijk mooie kerk. Het zicht vanaf de Sint-Michielsbrug op bijvoorbeeld de Sint-Niklaaskerk en het Belfort vind ik ook er mooi!

Maar… Nu ik er, na vele jaren, weer eens rondwandelde, oogde sommige plekken in de stad toch niet zo perfect. In mijn herinnering was het voormalig postkantoor aan de Korenmarkt ook echt mooi en zagen de details van het gebouw er strak uit. Ik vond deze zomer dat het gebouw er maar verwaarloosd uitzag. Het zag er zelfs uit als een leegstaand gebouw, terwijl er volgens Wikipedia nu een winkelcentrum in gehuisvest zou zijn. De Vrijdagmarkt was in werkelijkheid duidelijk kleiner dan hoe ik het me nog herinnerde. Ook het Gravensteen in centrum zag er vanaf de ‘achterkant’ helemaal zo fraai niet uit. Er lag daar een terrein naast het kasteel waar onkruid weelderig groeide en er stonden allemaal hekken.

Wat ik met dit verhaaltje nu vooral wil zeggen, is dat ik het toch opvallend vind dat je herinneringen soms toch echt wezenlijk anders kunnen zijn dan de werkelijkheid. Het is net alsof dat met het verstrijken van de tijd in door je geheugen alle oneffenheden worden gepolijst, en alsof van verbrokkelde panden weer heel mooie gebouwen gemaakt worden! Verder zou Gent voor mij nu nog steeds wel in aanmerking komen om in de top 10 van me te komen, maar ik zou het dan wel wat lager in de lijst zetten.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 18 9 10 11 12

Alle tijden zijn UTC+01:00