World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 20 nov 2017, 23:55

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 18 9 10 11 12 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 dec 2011, 20:57 
Trans-Siberië Express

Land: België
Citeer:
Eigenlijk heb ik daar geen problemen mee, Nederland en Frans zijn de twee officiele talen van Belgie. (en Duits maar ja het is maar 1% van de bevolking) . De gemeenten rond Brussels zijn natuurlijk officiel Vlaams maar meestal is de bevolking tweetalig (50/50). En als 50% van je klanten zijn Frans, dan ga je gewoon 50% Frans personel nemen. Ik zou hetzelfde doen als eigenaar.
En als het zo doorgaat gaan de Walen zich ommenduur steeds verder in Vlaanderen vestigen zonder dat ze Nederlands spreken.

Normaal waren de faciliteiten voor franstaligen in de faciliteitengemeentes maar voor enkele jaren (zodat de Walen die daar zijn komen wonen de tijd hadden om Nederlands te leren) maar die faciliteiten zijn uiteraard nooit afgeschaft geweest, waardoor je nu in die gemeentes meer het gevoel hebt in Wallonië te zijn als in Vlaanderen. Sommige vlaamse gemeentes hebben nu zelfs een franstalige burgemeester :roll:

BerichtGeplaatst: 29 dec 2011, 21:05 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Het was de Burger King aan de Nieuwendijk. Ook een plek waar veel toeristen komen, maar als ik in het Nederlands mijn bestelling doe en ze dan nog in het Engels terug spreken en Engels blijven spreken, dan vind ik het toch kwalijk.
Citeer:
Klopt, de RHB, niet de SBB! Zij konden niet Italiaans spreken.
Niet zo gek, de RhB komt uit Graubünden, waar Duits en Reto-Romaans wordt gesproken. Italiaans wordt in Graubünden enkel gesproken in de Valposchiavo, het gebied ten zuiden van de Berninapas, bestaande uit de gemeenten Poschiavo en Brusio met tezamen nog geen 4700 inwoners. Het stelt voor Graubünden dus niks voor, en dan kan ik me voorstellen dat personeel, wat vermoedelijk als standplaats het veel noordelijker gelegen (Duitstalige) Chur of Sankt Moritz heeft, geen Italiaans spreekt.

NMBS-personeel in de treinen naar Eupen of Luxemburg spreekt ook niet altijd Duits, om over Luxemburgs nog maar te zwijgen. :wink: Sterker nog, de conducteurs in de trein Luik-Maastricht spreken niet altijd Nederlands. De machinisten overigens wel (dat is verplicht).
Citeer:
Ja, ik snap je punt. Maar met de taalstrijd, ik verwacht dat meer en meer mensen gaat alleen maar Nederland of Frans spreken (en Engels...).
Ik wil best Frans spreken. Maar in Nederlandstalig gebied wil ik ook graag in het Nederlands geholpen worden, zeker als die persoon aangeeft dat hij Nederlands kan. Dat vind ik wel zo klantvriendelijk.
Citeer:
En als het zo doorgaat gaan de Walen zich ommenduur steeds verder in Vlaanderen vestigen zonder dat ze Nederlands spreken.
Inderdaad. Als je ergens gaat wonen waar een andere taal de voertaal is, dan pas je je aan en ga je de lokale taal leren. Als ik ooit naar Luxemburg ga verhuizen zal ik er ook aan werken om mijn Frans en Luxemburgs te verbeteren (Duits kan ik al).
Citeer:
Normaal waren de faciliteiten voor franstaligen in de faciliteitengemeentes maar voor enkele jaren (zodat de Walen die daar zijn komen wonen de tijd hadden om Nederlands te leren) maar die faciliteiten zijn uiteraard nooit afgeschaft geweest, waardoor je nu in die gemeentes meer het gevoel hebt in Wallonië te zijn als in Vlaanderen. Sommige vlaamse gemeentes hebben nu zelfs een franstalige burgemeester :roll:
Die zijn toch nog steeds niet formeel benoemd door de minister van het Vlaams Gewest?

Overigens zijn er nauwelijks faciliteitengemeenten in België waar de Vlamingen baat bij hebben gehad, alleen (het Vlaamse) Voeren is vernederlandst, maar dat komt door de instroom van Nederlandse emigranten. Overigens is in die gemeente een sterke Franstalige beweging die weer aansluiting bij de Waalse provincie Luik wil... Voeren is dan ook zo'n gemeente waar alle tweetalige borden en wegwijzers beklad zijn. :wink:

BerichtGeplaatst: 29 dec 2011, 21:06 
Trans-Siberië Express

Maar op dit te oplossen kan jij alleen maar Belgie splitsen :D maar wat doe je met Brussels dan?

Ik snap niet waarom sommige gemeente kunnen niet officiel tweetalig worden zoals Brussels. Probleem is nu dat je heeft een officiel grens, het is niet altijd duidelijk of een dorp is Vlaams of Waals...
Bijvoorbeld Voeren, Comines, Enghien, de gemeente rond Brussels...

In Switzerland zijn sommige "cantons" officiel tweetalig.

BerichtGeplaatst: 29 dec 2011, 21:08 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Die zijn toch nog steeds niet formeel benoemd door de minister van het Vlaams Gewest?
Het was omdat hij Frans in de gemeenteraad wil spreken, of zo iets toch?

BerichtGeplaatst: 29 dec 2011, 21:11 
Trans-Siberië Express

Land: België
En hij had kiesbrieven in het Frans gestuurt terwijl die volgens de vlaamse overheid enkel in het Nederlands verstuurt mogen worden.
Door het BHV akkoord enkele maanden geleden is dit trouwens wel gewijzigd en mogen kiesbrieven in beide talen verstuurt worden in de vlaamse faciliteitengemeentes.

BerichtGeplaatst: 29 dec 2011, 21:15 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Maar op dit te oplossen kan jij alleen maar Belgie splitsen :D maar wat doe je met Brussels dan?
Stadsstaat onder EU-toezicht? ;) Kan overigens ook prima bij Vlaanderen met de huidige tweetalige regels. Brussel zal er financieel op achteruit gaan als ze samen met Wallonië in één land komen te zitten.
Citeer:
Ik snap niet waarom sommige gemeente kunnen niet officiel tweetalig worden zoals Brussels. Probleem is nu dat je heeft een officiel grens, het is niet altijd duidelijk of een dorp is Vlaams of Waals...
Bijvoorbeld Voeren, Comines, Enghien, de gemeente rond Brussels...
Er zijn Vlaamse gemeenten waar meer Frans dan Nederlands wordt gesproken. Omgekeerd komt dat overigens niet voor, er zijn geen Waalse gemeenten waar Nederlands de overhand heeft. In sommige gemeentes zijn faciliteiten voor de andere taalgroep. Dat zijn vooral gemeenten langs de taalgrens zoals inderdaad Voeren/Fourons, Comines/Komen en Enghien/Edingen, en alle gemeenten van de Duitstalige gemeenschap (die hebben allemaal faciliteiten voor Franstaligen). Faciliteiten voor Duitstaligen zijn nergens, ook niet in bijvoorbeeld Malmedy waar nog een redelijke Duitstalige minderheid is.
Citeer:
In Switzerland zijn sommige "cantons" officiel tweetalig.
Sommige steden zelfs, zoals Biel/Bienne. Verschil is dat in Zwitserland de taalgrens veel harder is: aan de ene kant spreekt men de ene taal en aan de andere kant de andere taal. Er liggen nauwelijks steden op de taalgrens en in die steden is er vaak ook één overheersende taal. Kortom, dan is er niet zo'n probleem. België is veel dichter bevolkt en heeft Brussel natuurlijk vrijwel op de (wettelijk vastgestelde) taalgrens liggen.

BerichtGeplaatst: 30 dec 2011, 08:12 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Stadsstaat onder EU-toezicht? ;) Kan overigens ook prima bij Vlaanderen met de huidige tweetalige regels. Brussel zal er financieel op achteruit gaan als ze samen met Wallonië in één land komen te zitten.
Maar dan heb jij een andere staat in Vlaanderen met 80%+ Franstaligen :)
Ik weet niet trouwens if Vlaanderen zou blij met Brussels zijn, het is een relatief arm stad met veel werkloosheid. Het is alleen maar de hoofdstat van Europa natuurlijk.

Het kan ook niet naar Wallonie, want dan heb jij ook hetzelfde situatie dan Berlin-West tot 1990. Kortom, onoplosbaar :D
Citeer:
Faciliteiten voor Duitstaligen zijn nergens, ook niet in bijvoorbeeld Malmedy waar nog een redelijke Duitstalige minderheid is.
Malmedy is een faciliteit-stad hoor. Dan ben ik zeker van, ook Waimes, ik heb familie daar. Ik denk dat Welkenraedt heeft ook een bijzonder status qua opleiding mogelijkheiden enzo....

BerichtGeplaatst: 30 dec 2011, 08:28 
Trans-Siberië Express

Excuses, je hebt helemaal gelijk over Malmedy. Welkenraedt is echter geen faciliteitengemeente, maar volledig Franstalig:

Afbeelding
1. Komen-Waasten 2. Mesen 3. Moeskroen 4. Spiere-Helkijn 5. Ronse 6. Vloesberg 7. Bever 8. Edingen 9. Drogenbos 10. Linkebeek 11. Sint-Genesius-Rode 12. Wemmel 13. Kraainem 14. Wezembeek-Oppem 15. Herstappe 16. Voeren 17. Malmédy 18. Waimes 19-22. Lontzen, Raeren, Eupen, Kelmis 23-27. Burg-Reuland, Sankt Vith, Amel, Bütgenbach, Büllingen

BerichtGeplaatst: 30 dec 2011, 08:34 
Trans-Siberië Express

Ja maar je kan ook in een Duitse school gaan als je wil, of zo iets.

(Ik bedoel een Duitse school in de gemeente die is wel betaald door de gemeente)

BerichtGeplaatst: 04 jan 2012, 09:19 
Stoptrein

01. Kiev
02. Vilnius
03. Riga
04. Monaco
05. Lviv
06. Zamosc
07. Dresden
08. Barcalona
09. Stockholm
10. Kopenhagen

Dit is mijn top 10, er staan niet alledaagse steden in maar wel een aanrader
om deze steden te bezoeken.

BerichtGeplaatst: 11 mar 2012, 16:24 
Intercity

1. Istanbul
2. München
3. Santiago de Compostela
4. Budapest
5. Barcelona
6. Porto
7. Ljubljana
8. Dresden
9. Lugano
10. Nice

BerichtGeplaatst: 20 mar 2012, 18:48 
Stoptrein

1. Praag
2. Alicante
3. Porto
4. Brugge
5. St.Malo
6. Bergen
7. Stavanger
8. Koblenz
9. Belfast
10. Glasgow

Ik ga van de zomer richting Oost-Europa , ongetwijfeld heb ik dan een ander lijstje :wink:

BerichtGeplaatst: 20 mar 2012, 20:04 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Even voor de zomervakantie mijn top-10 lijstje posten:

Paris
Budapest
Venetië
Brasov
Nice
Praag
Florence
Segovia
Krakow
Madrid
Inmiddels ben ik weer op reis geweest, tijd voor een update :)

1. Paris
2. Budapest
3. Venezia
4. Nice
5. Brasov
6. Praha
7. Mostar
8. Segovia
9. Krakow
10. Bucuresti

Al het overige, wat ook leuk is, staat in mijn onderschrift. Maar niet alles past in de top-10!

BerichtGeplaatst: 23 jun 2012, 23:11 
Sneltrein

Hmmm, lastig dit.

Heel veel steden hebben bij mij op een bepaald aspect de hoogste status. Mooiheid (qua gebouwen/ligging), sfeer en overall zijn een beetje de categorieeën waarin ik steden indeel.

Laat ik van elke categorie maar een top 10 maken:
Mooi: Steden die gewoon prachtig zijn of perfect liggen
1. Praag, Tsjechië
2. Venetië, Italië
3. Rome, Italië
4. Wenen, Oostenrijk
5. Istanbul, Turkije
6. Boedapest, Hongarije
7. Zürich, Zwitserland
8. Split, Kroatië
9. Luxemburg, Luxemburg
10. Parijs, Frankrijk

Sfeer: - In deze steden vind ik het het prettigst om te zijn
1. Amsterdam, Nederland
2. Istanbul, Turkije
3. Berlijn, Duitsland
4. Londen, Verenigd Koninkrijk
5. Bratislava, Slowakije
6. Barcelona, Spanje
7. Antwerpen, België
8. Boedapest, Hongarije
9. Rome, Italië
10. Kopenhagen, Denemarken

Overall - Steden die je eigenlijk gewoon gezien móet hebben
1. Istanbul, Turkije
2. Parijs, Frankrijk
3. Londen, Verenigd Koninkrijk
4. Rome, Italië
5. Boedapest, Hongarije
6. Amsterdam, Nederland
7. Berlijn, Duitsland
8. Kopenhagen, Denemarken
9. Wenen, Oostenrijk
10. Brussel, België

Steden die ook leuk waren, maar niet genoeg voor de top 10: Trier (Duitsland), Edinburgh (Verenigd Koninkrijk), Orléans (Frankrijk), Lugano (Zwitserland)

Steden waar ik niet kapot van was: Luik (België), Aken (Duitsland), Keulen (Duitsland), Milaan (Italië), Tours (Frankrijk)

Maar hier kan nog veel verandering in komen, na mijn stedenreis van komende zomer. Ik ga dan Stockholm (Zweden), Helsinki (Finland), St. Petersburg (Rusland), Tallinn (Estland), Riga (Letland), Siauliai (Litouwen), Vilnius (Litouwen), Krakow (Polen) en Warschau (Polen) bezoeken. En in augustus ook naar Florence, Pisa en Siena (Italië).

2014: Georgië-Armenië & Istanbul-Iran

BerichtGeplaatst: 07 nov 2012, 15:38 
Sprinter

1.Madrid, Spanje.
2.Berlijn, Duitsland.
3.Amsterdam, Nederland.
4.Lissabon, Portugal.
5.Boedapest, Hongarije.
6.Fréjus, Frankrijk.
7.Brugge, Belgie.
8.Gent, Belgie.
9.Keulen, Duitsland.
10.York, Engeland.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 18 9 10 11 12 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00