World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 11 dec 2017, 06:34

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: uitstapjes rondom budapest
BerichtGeplaatst: 24 mei 2012, 21:58 
Sneltrein

Ik ga binnenkort vijf dagen naar Budapest toe, maar vind dat net te lang om in de stad te blijven.
Daarom ben ik op zoek naar leuke uitjes in de omgeving (dat hoeft niet perse in Hongarije te zijn).

Zelf heb ik bedacht:
- 2 dagen Wenen (met trein reizen)
- dagje strand rondom Balatonmeer

Praag en Bratislava doe ik niet aan, omdat ik daar eerder ben geweest.

Een nachttrein is een optie, maar gezien de korte tijd dat ik in Budapest ben lijkt me dat niet handig. Aangezien ik rond 16 uur land op het vliegveld van Budapest, zou ik het liefst gelijk door gaan naar het 'alternatieve uitstapje' ofwel eerst 3 dagen Budapest verblijven en dan naar het 'alternatief' gaan (helaas is de terugvlucht ook vanuit Budapest).

Alvast bedankt

Berichtonderwerp: Re: uitstapjes rondom budapest
BerichtGeplaatst: 24 mei 2012, 22:15 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Per nachttrein zou je Belgrado kunnen overwegen, is niet zo duur. Wat ik zelf vanuit Budapest heb gedaan is Timișoara, maar daarvoor moet je wel erg van treinreizen houden omdat het best een eind is en er geen nachttrein op dat traject is.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2012, 01:10 
Sprinter

Land: Nederland
Als wat minder grote steden ook tot de opties behoren dan kun je denken aan Pécs, Debrecen of Szeged in Hongarije of Subotica in Servië.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2012, 09:36 
Sneltrein

Nu ik me wat heb verdiept in Belgrado, lijkt me dat veel boeiender dan Wenen. De uitstraling die Wenen heeft, komt namelijk meer overeen met Budapest, lijkt het. Daarom wordt het twee/drie dagen Budapest (nachttrein naar Belgrado) en twee dagen Belgrado (nachttrein terug naar Budapest vliegveld).

Via bahn.de kom ik op de volgende treinreizen:
Heen:
Budapest-Ferencvaros, vertrek 22:29 uur (duur: 7:37 uur) zonder overstappen naar Beograd aankomst 6:06 uur)
Terug:
Van Beograd terug naar Budapest-Ferencvaros vertrek om 22:10 uur (duur 7:44 uur) zonder overstappen naar Budapest-Ferencvaros (aankomst om 5:54 uur).

Helaas is het niet mogelijk om online te reserveren of te zien hoe veel een ticket kost. Ik zou toch graag dit willen vastleggen. Het is namelijk belangrijk dat ik de trein kan halen, omdat het vliegtuig om 9 uur weer vertrekt vanuit Budapest vliegveld. Kan iemand me hierbij helpen? Ik zou graag willen reserveren, zodat we enerzijds zeker plek hebben en anderzijds een slaapwagon kunnen vastleggen.

Verder heeft de website Bahn.de zelf het station Budapest-Ferencvaros genoteerd. Ik ben niet bekend met de stations in Budapest en Belgrado. Kan iemand me vertellen of dit Budapest "centraal" is en of er bijv. ook een trein naar het vliegveld gaat (lijkt me het meest gunstig)?

Als ik op deze website kijk: http://elvira.mav-start.hu geeft hij aan Budapest-Keleti.
Ik heb gekozen voor "sleeping car", omdat me dat luxer lijkt dan een Couchette. Ik wil liever met zo weinig mogelijk mensen in een slaapwagon. Het lijkt me dat er in een Couchette veel mensen samen slapen, of heb ik dat verkeerd?

Alvast bedankt!

BerichtGeplaatst: 25 mei 2012, 13:31 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Belgrado is inderdaad een interessant uitstapje vanuit Boedapest.

Het enige slaaprijtuig in de nachttrein tussen Boedapest en Belgrado is van de Servische spoorwegen. In theorie zou die gewoon in het internationale boekingssysteem moeten staan. Een reservering zou je dan in theorie in Nederland moeten kunnen maken (tegen hoge boekingskosten dat wel). Het (basis)ticket koop je het best in Boedapest zelf, de Beogradspecial kost 15 euro.
Een slaaprijtuig is inderdaad wat comfortabeler dan een couchetterijtuig. Je kunt een compartiment in een slaaprijtuig helemaal voor jezelf afhuren (Single heet dat), maar dat is (veel) duurder dan het compartiment delen met 1 of 2 anderen. In een couchette kunnen 4 tot 6 mensen slapen, inderdaad meer dan in een compartiment in het slaaprijtuig.

Keleti-pu is een van de hoofdstations in Boedapest. 1 groot centraal station is er niet, er zijn verschillende hoofdstations waar treinen uit verschillende richtingen aankomen/vertrekken. Het vliegveld bij Ferihegy heeft inderdaad een station waar regelmatig treinen stoppen.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00