World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 20 nov 2017, 23:50

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Aix-en-Provence
BerichtGeplaatst: 30 mei 2012, 14:03 
Sneltrein

Aan het einde van de maand augustus zal ik gebruik gaan maken van een Interrail Global Pass. Ik zal deze reis gaan maken in gezelschap van een vriend. Bij het bespreken van onze plannen voor onze reis was het eigenlijk van het begin af aan al duidelijk dat het reisschema voor de interrail geen opsomming zou worden van ‘klassieke Interrailbestemmingen’. Steden als Berlijn, Venetië, Rome zijn namelijk plekken die we allebei al wel eens bezocht hebben. Verder wilden wij graag dat de bestemmingen uit ons reisplan een uitgekiende balans zouden tussen op-en-top toeristische gebieden (met massatoerisme) enerzijds en veel minder toeristische gebieden anderzijds.

In Frankrijk overwegen wij om te gaan naar Aix-en-Provence. Er bestaan een paar redenen waarvoor wij graag naar Aix-en-Provence willen gaan. Eén daarvan is dat deze stad positief gewaardeerd werd in een onderzoek in het tijdschrift 'National Geographic Traveler Magazine'. Dit tijdschrift publiceerde enkele jaren geleden (2008) een onderzoek naar “de mate waarin historische bestemmingen het hoofd bieden aan massatoerisme, verwaarlozing en sloophamers, maar ook aan de subtiele dreiging van overexploitatie van het verleden”. In dat onderzoek werd het door onderzoekers gewaardeerd wanneer een stad nog gewoon als een stad functioneerde, en het niet het karakter had aangenomen van een openluchtmuseum. De tekst die geschreven werd in dit magazine sprak ons dermate aan, dat we de stad nu opgenomen hebben in onze route.

In onze reisplanning voor de zomer hebben we ruim 1,5 dag uitgetrokken voor rondkijken in Aix-en-Provence, waarna we zullen doorreizen. Nu ik wat gerichter gaan zoeken naar foto`s en video`s van Aix, zag ik wel veel pleinen met marktkramen en fonteinen. Het zag er wel vrij sfeervol uit, maar het oogt toch ook wel een beetje saai. Is er misschien iemand hier die de stad goed kent, en die iets meer kan vertellen over deze stad? Zal er in deze stad wel echt wat te zien zijn (interessante gebouwen), of kunnen we beter kiezen voor een andere plaats? (Waarbij ikzelf al wel een beetje gedacht had aan Hyères.)

Berichtonderwerp: Re: Aix-en-Provence
BerichtGeplaatst: 30 mei 2012, 14:06 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Ik ben zelf een aantal jaren terug in Aix-en-Provence geweest. Ik vond het wel een aardige stad op zich, maar na een middag had ik het er toch ècht wel gezien.

BerichtGeplaatst: 30 mei 2012, 15:14 
Trans-Siberië Express

Mocht je met de TGV gaan: het TGV-station van Aix-en-Provence ligt buiten de stad.

BerichtGeplaatst: 30 mei 2012, 18:48 
Maglev

Land: Nederland
Ik vond Aix zelf wel een levendige stad, goed uitgaan ook, maar qua echte bezienswaardigheden heb je het inderdaad best snel gezien. Nu ben ik zelf iemand die zich vaak beter vermaakt op een lokaal marktje of terrasje dan op de Eifeltoren of het Colloseum, dus misschien dat ik er daarom 3 dagen ben blijven hangen. Je hebt daar in de buurt wel veel meer steden met bezienswaardigheden; Avignon, Arles Perpignan en Nimes zijn ook wel interessant, wel iets meer toeristen

But all I need are cigarettes and alcohol! (Oasis, cigarettes and alcohol)

BerichtGeplaatst: 31 mei 2012, 17:48 
Trans-Siberië Express

De Provence is niet een 'minder toeristisch gebied'. In elke boerengat daar loop je het risico een Nederlandse vakantieganger tegen het lijf te lopen. De ene stad is inderdaad wel toeristischer dan de andere, maar in zo'n toeristische stad heb je in een buitenwijk soms ook nog prachtige pleintjes en markten waar nauwelijks toeristen op af komen.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2012, 13:24 
Trans-Siberië Express

buitenwijken in FRsteden bestaan toch wel heel vaak uit troosteloze 4-hoogflats type Plattenbau met veel buitenlanders. Als fervent tram/trolleyfan heb ik er vele mogen aanschouwen bij het afrijden van dgl. lijnen.
Aix is in bepaalde periode trouwens bepaald GEEN rustig onbekend stadje-er is een jaarlijks festival (dus informeer naar de data!) wanneer het compleet volgeboekt is en ala Cannes vol met *** loopt die worden aangegaapt door ieder die eropaf komt of dat zo leuk vindt.
Als je van natuur houdt, dan is nabij de camargue met zigeuners en wilde loslopende paarden, Marseille was (is op sommige plekken nogwel) een verveloze afgetrapte stad maar volop aan het renoveren en leuker te worden en heeft mooie natuur langsheen de kust oostwaarts (ri. Toulon). denk eventueel ook aan steden als Montpellier (zomers wat rustiger-want ligt niet meteen aan de kust) of Beziers/Nimes (veel oude |Romeinse ruines en gebouwen).

BerichtGeplaatst: 17 jun 2012, 00:21 
Sneltrein

Voor mij en mijn reisgenoot zijn onze treinreisplannen inmiddels wel helemaal definitief en de Interrailpassen hebben we gekocht. Voor een deel van onze route hebben we ook reserveringen gemaakt. We hebben de tijd die we zullen spenderen in Aix-en-Provence uiteindelijk niet ingekort. We blijven daar twee overnachtingen, en als we ons er niet (meer) zouden amuseren dan zullen op een terras wel cocktails of sangria gaan drinken.

Uiteindelijk hebben we voor onze reserveringen voor de Tgv Brussel Midi – Aix-en-Provence TGV een toeslag betaald van € 10 (totaal voor 2 personen). Dat vonden we natuurlijk erg weinig geld. Hebben we daarmee dan geluk gehad, of is de verkrijgbaarheid van reserveringen voor dit tarief eigenlijk altijd wel best lang?? (We hebben ze deze keer minder dan 2,5 maand voor de reisdatum gereserveerd en we vroegen ons af hoe dat dat normaal gesproken zit.)

BerichtGeplaatst: 18 jun 2012, 09:09 
Trans-Siberië Express

Je bent er nog steeds heel vroeg bij. Het boeken van de Franse zomerdienstregeling zal pas net open zijn gegaan.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00