World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 nov 2017, 12:16

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 aug 2012, 22:59 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Ik ben altijd zeer benieuwd naar hoe mensen verschillende stations ervaren. Moet het vooral functioneel zijn, hoe is alles aangegeven? Zijn het vooral de grootste stations die je trekken, of juist de piepkleine waar je met de lokale bevolking in aanraking kwam. Hebben de oude stations meer sfeer met fraaie plafonds en zuilen, de betonnen blokken of de hele moderne met veel glas. Een groot kopstation, er zijn vele voorbeelden van, hebben vaak meer aantrekkingskracht dan een station met doorlopende sporen zonder al te veel overzicht. Vaak zijn het ook sommige geluiden in een station die het anders maken, winkeltjes of de treinen die er stoppen.

Om maar een paar voorbeelden te geven:

Oude grote stations: Budapest Keleti-pu, Paris Gare du Nord, Antwerpen Centraal, London St. Pancras, Dresden Hauptbahnhof.
Veel beton: Venezia Santa Lucia, Warszawa Centralna, Mostar, Firenze Santa Maria Novella, Budapest Deli-pu.
Modern: Berlin Hauptbahnhof, Liège Guillemins, Lille Europe.
Kleinere stationnetjes: Zidani Most, Sinaia, Eze sur Mer, Vassijaure, Königswinter. (Wat ik zo even kon bedenken en wel mooi liggen)

Om af te trappen, mijn eigen voorkeur in een Top 5:

1. Budapest Keleti-pu: Wat mij betreft heeft het alles. Het is prachtig, niet te groot, het heeft zeer veel sfeer en het straalt iets uit wat ik wel prettig vind. Het is er ook nooit écht druk op een normale (zomer)dag en je kunt alle windrichtingen uit.
2. Paris Gare du Nord: De hele uitstraling van buiten en van binnen, de restaurantjes met uitzicht op alle sporen en alle internationale reizigers. Het drukste station van Europa, dat wel, daarom is er genoeg te zien.
3. Beograd: Hoewel dit het internationale hoofdstation van de grootste stad van het land is, straalt het iets provinciaals uit. Je kunt lekker buiten zitten op een terras in het station, en het volgende moment pak je de trein naar Villach, Moskou of Sofia.
4. Berlin Hauptbahnhof: Gigantisch groot, maar erg prettig om een tijd te moeten wachten. Het is er altijd licht, er zijn veel winkels en door de verschillende niveau's zijn de loopafstanden niet groot.
5. Limoges: Een prachtig stationsgebouw in dé porseleinstad, één van de mooiste stations die ik ken. Het doet een beetje denken aan Gare de Lyon terwijl het in een door toeristen vergeten regio ligt in Frankrijk: Limousin

Zelf ben ik dus meer van de mooie (grote) stations, het moet wat uitstralen vind ik. Ik vind het leuk als er veel te zien is terwijl je op een bankje of terrasje neerstrijkt. In Budapest heb je het typische omroepgeluidje, waarna de stem volgt waar je niks van verstaat. In Parijs heb je de enorme drukte en in Limoges het prachtige gebouw wat weinig mensen kennen.
Stations als Praha Hlavni Nadrazi, Nice Ville, Zagreb Glavni Kolodvor, Antwerpen Centraal, Amsterdam Centraal, Madrid Atocha, Zürich HB en Frankfurt Hbf hebben het lijstje net niet gehaald, maar vind ik ook aangenaam.

BerichtGeplaatst: 21 aug 2012, 23:43 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Leuk topic!

-Belgrado. Precies om dezelfde redenen die jij eigenlijk noemt.

-Київ-Пасажирський/Kiev Passazjirskij. Dit station vormt het kruispunt van de spoorwegen doorheen heel Oekraïne, maar ook de lijnen vanuit West-Europa bieden hier aansluiting op de doorgaande rijtuigen naar Vladivostok, Tashkent & Almaty. En ook de omroep is heel typerend, eigenlijk bloedirritant traag en monotoon, maar dat is de sfeer. Qua gebouw hebben ze een geweldig imposant hoofdgebouw & voor de rest stikt het van de kiosken zoals je die in alle CIS-landen hebt. :D Maar, in tegenstelling tot Belgrado is dit wel echt een héél druk station. :|

-Praha hlavní nádraží. Laat ik eerlijk zijn, dit is gewoon het treinspotterswalhalla. Veel verschillende treinen uit allerlei landen en nog veel ook. 8) Verder ben ik ook een fan van de restauratie in de oude hal in dit station. :)

-Sarajevo. Dit station komen amper treinen voor zo'n gigantisch station. Er hangt een bizarre sfeer, het komt verlaten over en áls er een trein komt, zit er volgens mij een Joegoslavische generaal achter de microfoon. :lol:

BerichtGeplaatst: 22 aug 2012, 00:34 
Maglev

qua architectuur of ligging:
- Istanbul Haydarpassa, fantastisch gelegen aan de Bosporus en een schitterend gebouw (vooral de schilderingen)
- Antwerpen Centraal, het lijkt wel of je een kathedraal binnenstapt
- Straatsburg, vanwege het fantastische idee om een glazen overkapping over het oude stationsgebouw te plaatsen.

qua sfeer en gevoel:
- Tripolis (Griekenland), heerlijk sereen 'dorpssfeertje' waar oude mannetjes de hele dag tric trac spelen.
- Atocha in Madrid, zoveel meer als een treinstation, met het botanische gebeuren, de cafes .
- Leiden centraal, ik heb heel lang voor een stationsretailer gewerkt, en hier zie je een glimp van wat er in de toekomst te vinden zal zijn op de grotere stations in Nederland, en je ziet ook dat het station steeds meer een plek wordt voor (werk-)afspraken.

But all I need are cigarettes and alcohol! (Oasis, cigarettes and alcohol)

BerichtGeplaatst: 23 aug 2012, 14:38 
Trans-Siberië Express

Een goed station is voor mij allereerst een functioneel station. Dan denk ik aan:

- zodanig onderhoud dat alle onderstaande voorzieningen het doen
- een kaartjesautomaat of een loket met goede openingstijden
- een mogelijkheid om iets te eten te halen
- kluisjes of een bagagedepot
- een verwarmde wachtruimte
- (gratis) wifi

Een mooi uiterlijk, een leuk deuntje voor de omroep en een divers treinverkeer zijn ook mooi meegenomen, maar komen wat mij betreft op de tweede plek.

Het enige station wat me zo gauw te binnen schiet dat aan alle functionele eisen die ik noemde voldoet, is Lissabon Santa-Apolonia. En het is ook nog eens een erg mooi station.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2012, 19:45 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Leuk topic!

-Belgrado. Precies om dezelfde redenen die jij eigenlijk noemt.

-Київ-Пасажирський/Kiev Passazjirskij. Dit station vormt het kruispunt van de spoorwegen doorheen heel Oekraïne, maar ook de lijnen vanuit West-Europa bieden hier aansluiting op de doorgaande rijtuigen naar Vladivostok, Tashkent & Almaty. En ook de omroep is heel typerend, eigenlijk bloedirritant traag en monotoon, maar dat is de sfeer. Qua gebouw hebben ze een geweldig imposant hoofdgebouw & voor de rest stikt het van de kiosken zoals je die in alle CIS-landen hebt. :D Maar, in tegenstelling tot Belgrado is dit wel echt een héél druk station. :|

-Praha hlavní nádraží. Laat ik eerlijk zijn, dit is gewoon het treinspotterswalhalla. Veel verschillende treinen uit allerlei landen en nog veel ook. 8) Verder ben ik ook een fan van de restauratie in de oude hal in dit station. :)

-Sarajevo. Dit station komen amper treinen voor zo'n gigantisch station. Er hangt een bizarre sfeer, het komt verlaten over en áls er een trein komt, zit er volgens mij een Joegoslavische generaal achter de microfoon. :lol:
Kiev vond ik erg tegenvallen voor een hoofdstedelijk station, vooral de klap deuren naar de perron's zijn irritant als je zware koffers of bagage hebt. Kharkiv vond ik beter vooral de muurschildering in de stationshal was erg indrukwekkend.

Amsterdam Centraal vind ik toch wel erg mooi en Rotterdam begint ook ergens op te lijken. In het buitenland vind ik Berlijn Hbf, Antwerpen Centraal, London St Pancras en Wien westbanhof wel mooie stations.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2012, 20:00 
Thalys

-Schiphol. Omdat het gewoon een geweldig station is.
-Hamburg Hbf. Misschien wel het meest drukste station waar ik ooit ben geweest!. Echt geweldig daar!
-Amsterdam en Rotterdam centraal zijn ook zeer mooi.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2012, 21:39 
Trans-Siberië Express

Leuk topic!

Criteria verschillen per station: groot, middel of klein.

Voor alle stations geldt: Aanwezigheid van loket en wachtruimte (m.u.v. zeer kleine haltes), onderhoud goed in orde. Als het een oud station betreft niet te veel moderniseringen. Gebouw moet tot zijn recht komen.
Middel: Naast het bovenstaande aanwezigheid van winkeltje en eventueel een restauratie. En toiletten. En dan bedoel ik geen roestvrijstalen gevallen zoals in Nederland, maar echte toiletten. Mag best wat voor gevraagd worden, maar 70 cent is te gek.
Groot: Liften, maar nog beter: hellingbanen. Veel winkeltjes die volgens het principe van de volledige markt functioneren (dus niet de communistische situatie die in Nederland geldt met allemaal dezelfde formules die onder hetzelfde bedrijf vallen). Goede stationsrestauratie met gratis WiFi.

In Nederland is geen enkel station wat ik goed vind. "Kleine stations" (lees: stations in plaatsen met tienduizenden inwoners) zijn tramhaltes geworden zonder voorzieningen. Grote stations zijn winkelcentra waar tegenwoordig zelfs de Hema zit. Om te kotsen. Maar op grote stations ontbreekt fatsoenlijke wachtgelegenheid. En dat in een van de rijkste landen ter wereld!

Qua kleine stations is de situatie in geen enkel land optimaal. Kleine stations zijn kapot gerationaliseerd. Positieve uitzonderingen zijn Aschendorf (Duitsland), Neerpelt (België), Gouvy (België), Visé (België) en Essen (België). Vielsalm (België) in principe ook, maar dat is door modernisering zo verziekt dat de charme weg is. In Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland zijn nog kleine stationnetjes te vinden die weliswaar onbemand zijn maar wel een goed onderhouden wachtruimte hebben. Bijvoorbeeld Wiltz (Luxemburg) en Kittsee (Oostenrijk).
Maar vooral in Slowakije zijn nog veel uitstekende kleine stationnetjes te vinden met voorzieningen, omdat daar nog veel stationschefs zijn die ook het loket bemannen en de wachtruimtes prima onderhouden.

Qua middelgrote stations vind ik België opvallend goed. Huy/Hoei bijvoorbeeld.
Eén positief voorbeeld voor Nederland: Winterswijk, mits de restauratie nog open is. Tot 's avonds laat toegankelijke wachtruimte, mooi gebouw, restauratie.

Afgelopen weekend was ik op station Soest (Duitsland), opvallend goed: Station in kleine stad, maar toch veel keuze

De grote stations zijn in mijn ogen vooral in Duitsland goed. In Duitsland is een enorm aanbod van allerlei winkeltjes die relevant zijn voor treinreizigers. Er is gezonde concurrentie. Zelfs in Berlijn Hbf kun je prima betaalbaar (naar westerse maatstaven) wat eten en drinken. Station Mannheim vind ik geweldig: Oud, maar wel onderhouden en alles is er wat je nodig hebt. Station Münster vind ik ook geweldig: Alles wat je nodig hebt is er, sfeervol, en heerlijke jaren '70 architectuur. Doet mij enigszins aan een Oost-Europees station denken. Wordt nu gemoderniseerd en helaas kan het alleen maar minder goed worden. Enige gemis is afwezigheid van lift/hellingbaan, maar dat is het een relatief kleine investering te realiseren.

In Oost-Europa is de kwaliteit van de stations zo wisselend dat ik niet specifiek landen kan aanwijzen waar het goed gaat, behalve Slowakije met de kleine stations.
Praag hl.n. (hoofdstation) zuigt in mijn ogen apenballen omdat het een te vergaand is gemoderniseerd en meer een winkelcentrum is. De goedkope rommelige winkeltjes zijn er niet meer te vinden, waarschijnlijk vanwege de hoge huren. Warszawa Centralna hetzelfde verhaal: Modern, maar geen sfeer en geen leuke winkeltjes. Als ik te veel wil betalen voor mijn koffie en broodje, dan ga ik wel naar Parijs.
Bratislava daarentegen één van mijn favorieten, evenals Zilina (beide Slowakije). Charme, sfeer, volop goedkope winkeltjes. Maar wel goed onderhouden.

De gemoderniseerde stations in Oost-Europa zijn vrijwel allemaal een achteruitgang. Wat mij opvalt is dat er in gemoderniseerde stations veel ruimtes leeg staan en slechts enkele dure winkeformules te vinden zijn zoals Relay (nog rampzaliger dan de Nederlandse 'Kiosk'). Bijvoorbeeld Przemysl (Polen) en Szeged (Hongarije). Keurig opgeknapt alleen nu staat bijna alles leeg en te huur, terwijl er op de niet-gemoderniseerde stations van alles is. En hoewel het soms wel erg rommelig is, ook wel sfeervol. Szczecin Glówny (Polen) is een positiever voorbeeld: Ook gerenoveerd, maar veel minder grondig en duur, zodat er nog van alles zit.

Mijn eigen voorkeur gaat uit naar de kleine stationnetjes die nog hun oorspronkelijke functie hebben en authentiek zijn. Die plaatjes vind je ook terug in mijn reisverslagen.

Binnenkort zal ik eens wat foto's opzoeken om het verhaal te verduidelijken.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2012, 08:32 
Trans-Siberië Express

Wat Nederland betreft ben ik het helemaal met je eens. :evil:
Citeer:
Bratislava daarentegen één van mijn favorieten, evenals Zilina (beide Slowakije). Charme, sfeer, volop goedkope winkeltjes. Maar wel goed onderhouden.
Nu je het zegt, geweldig station! 8)

BerichtGeplaatst: 03 sep 2012, 08:56 
Trans-Siberië Express

Nederlandse (en zeker ook Duitse) stations hebben wel bepaalde kwaliteiten waar men buiten deze landen jaloers op zal zijn. Veel prullenbakken, goede verlichting, ruimte om de fiets te stallen, geen kapotte stoeptegels/afgebroken trappen - in België zijn de perrons, tunneltjes en trappen echt bouwvallig, daar gebeuren dagelijks ongelukken zou ik denken - en het belangrijkste invalidevriendelijk. De meeste stations hebben een rolstoelhelling of lift, en dat aantal groeit. Ook is er de mogelijkheid assistentie aan te vragen bij het in- en uitstappen. Ik vraag me echt af hoe ze in landen als België (megahoge uitstap/instap) en Oost-Europa (stations zonder perrons) rolstoelers vervoeren??
Maar inderdaad qua voorzieningen, architectuur (paar uitzonderingen), sfeer en wachtruimtes is het slecht gesteld in Nederland, dat is moeilijk te ontkennen.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2012, 09:32 
Trans-Siberië Express

Citeer:
en het belangrijkste invalidevriendelijk. De meeste stations hebben een rolstoelhelling of lift, en dat aantal groeit. Ook is er de mogelijkheid assistentie aan te vragen bij het in- en uitstappen.
Die goedbedoelde intententie is er, al scheelt daar ook wel het een en het ander aan:
http://kanniewaarzijn.vara.nl/Newsdetai ... 4b8532be29

BerichtGeplaatst: 03 sep 2012, 10:01 
Maglev

Ik denk dat het belang van de meeste voorzieningen enorm afneemt, wanneer er zoals in de Randstad zeer frequent wordt gereden. Op veel stations gaan minstens 4 treinen per uur in elke richting, waardoor je niet langer als 14 minuten hoeft te wachten.
De opmerking dat veel kleinere stations tegenwoordig meer weghebben van tramhaltes vind ik dan ook wel logisch, je hoeft vaak ook niet langer te wachten dan bij sommige tramhaltes, dus zijn de voorzieningen navenant.
Citeer:
Veel winkeltjes die volgens het principe van de volledige markt functioneren (dus niet de communistische situatie die in Nederland geldt met allemaal dezelfde formules die onder hetzelfde bedrijf vallen)
Ik snap je punt, maar er wordt gewerkt met langjarige concessies, zoals zo vaak gebeurt. Door de meeste (ook niet alle) retailgrond aan 1 organisatie te gunnen zijn de opbrengsten voor de NS Poort veel hoger en is men verzekerd van een continue bron van inkomsten.
Hoewel Servex 1 organisatie is, worden de verschillende formules als afzonderlijke bussiness units bestuurd en wordt er wel degelijk onderling geconcurreerd (zelfs op prijs). Daarnaast zijn er zeer veel verschillende formules. Het enige wat nog echt mist is een bloemen/cadeau-formule en op zeer grote stations voorzieningen als stomerij/kapper (dit vind je echter vaak heel dicht bij een station.)

But all I need are cigarettes and alcohol! (Oasis, cigarettes and alcohol)

BerichtGeplaatst: 03 sep 2012, 20:08 
Trans-Siberië Express

Wat betreft Nederlandse stations ben ik het absoluut niet met jullie eens, je kunt nagenoeg alles kopen op de grote stations. En dat het duur is, is niet uniek in Europa. Dit is op veel stations/luchthavens/metrostations het geval, echter is Oost-Europa sowieso relatief goedkoper. Als ik in Nederland wat wil halen, dan vind ik dat vele malen makkelijker dan op welk station elders in Europa, gewoonweg omdat de winkels in heel Nederland hetzelfde zijn met precies dezelfde producten. Inderdaad (vrijwel) allemaal eigendom van NS Retail Stations (voormalig Servex), maar gemak en kwaliteit mag wat kosten vind ik. Zelf heb ik in de Kiosk in de Westtunnel van Amsterdam centraal gewerkt, en ik kreeg daar vaak te horen van toeristen/backpackers dat het zeer goed geregeld is met eten op de Hollandse stations, en de prijs namen ze dan maar voor lief. In veel Europese landen is het lastig om snel te zien wat iets is, wat het kost, het is erg onoverzichtelijk, het ziet er niet altijd even hygiënisch uit en het aanbod is niet al te groot. Wat betreft de kiosk-achtige stalletjes dan, want daar kijk ik graag naar om het te vergelijken.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00