World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 19 okt 2017, 15:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dagtrip in Oekraïne
BerichtGeplaatst: 25 jan 2013, 16:00 
Maglev

Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort samen met een vriend van mij een korte trip maken naar Polen en Oekraïne en ben ik van plan om Kraków, L'viv en Kiev te bezoeken. In Kiev hebben we drie nachten, maar misschien willen we vanuit daar nog een uitstapje maken. Het plan is om naar Pripyat te gaan, maar een excursie kost al gauw 120 euro en we weten nog niet of we daar nog wel geld voor hebben. Een alternatief is om een dag een andere stad in Oekraïne te bezoeken, door vanuit Kiev heen en weer te reizen met de nachttrein. Nachttreinen in Oekraïne zijn comfortabel genoeg om een paar nachten in te slapen en de tickets zijn makkelijk online te boeken via de UZ (L'viv-Kiev hebben we al gekocht, 10 euro voor een enkele reis in kupé!). Nu is alleen de vraag, welke steden zijn hiervoor geschikt? Het liefst zouden we ergens heen gaan waar we niet al te vroeg 's ochtends aankomen (9-10 uur is prima) en waar we 's middags/'s avonds tussen 17 en 21 uur weer kunnen vertrekken. Het is misschien een beetje apart om voor een uurtje of 10 twee keer een nacht in de trein door te brengen, maar gezien de prijs en de kwaliteit van de Oekraïense nachttreinen is dat geen probleem. Een aantal steden zijn de revue al gepasseerd:

- Simferopol of Sevastopol: qua reistijd/prijs/aankomsttijd een prima mogelijkheid, alleen het is een beetje zonde om maar één dag naar de Krim te gaan.
- Mariupol of Luhansk: ook qua reistijd/prijs/aankomsttijd prima, alleen er is maar weinig te vinden over deze steden. Heel veel is er dan ook niet te zien, maar juist doordat het zo onbekend is (en zo ver weg) is het misschien juist wel leuk.
- Kharkiv, Dnipropetrovsk, Kamenets-Podilskiy of Zaporizhzhia: qua steden leuk voor een dag, Kharkiv verdient misschien wel een langer bezoek. Alleen het is allemaal redelijk dichtbij Kiev, dus je komt wel 's ochtends vroeg aan waardoor het misschien minder prettig is aangezien je dan twee korte nachten achter elkaar hebt.

Donetsk en Odessa vallen af, daar ben ik al eens geweest. Donetsk heb ik twee jaar geleden overigens op dezelfde manier bezocht, wat prima bevallen is! Leuke stad, maar langer dan een dag hoef je er niet door te brengen. Wat zouden jullie adviseren en kunnen jullie nog andere steden aanraden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dagtrip in Oekraïne
BerichtGeplaatst: 25 jan 2013, 16:48 
Trans-Siberië Express

Kharkov vond ik zelf echt heel leuk, ik raad die zeker aan! Lugansk schijnt echt zwaar vervallen te zijn, dus als je van vervallen Sovjetnostalgie houdt moet je daar heen, indien niet; ver uit de buurt blijven. :lol:
Pripyat is gewoon hondsduur, voor die €120,- heb je volgens mij nèt de goedkoopste dagexcursie waarvan het in een grote groep is en je dus heel erg afhankelijk bent. Zag laatst op EnglishRussia een reportage van een dorp/stad in de buurt van Lugansk die "Ukraïna" heet en dat was eigenlijk vergelijkbaar met Pripyat, alleen is er in Ukraïna geen kernramp geweest...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 jan 2013, 19:02 
Maglev

Ja, van Kharkiv heb ik al wel aardig wat gezien in jouw reportage, we houden het open als optie! :) Bedoel je trouwens soms Ukrainsk? Een vervallen mijnstadje op zo'n 40 km ten westen van Donetsk?

Wat betreft Pripyat: in februari kun je voor ongeveer $150 (€115) mee met zo'n Pripyat-tour, ik heb wel de hoop dat het in die tijd van het jaar ook niet heel druk is. Het lijkt me wel een hele aparte ervaring, ondanks dat je er met een groep heen gaat. Het blijft alleen wel $150.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 jan 2013, 19:43 
Trans-Siberië Express

Ik vond Kharkiv eigenlijk niet zoveel aan :P , maar het was toen ook heel warm en benauwd. Verder was ik daar voornamelijk voor het voetbal, ik wilde wel iets bezoeken maar kon het niet vinden. Kiev lijkt me wel leuk om een keer te bezoeken net zoals de Krim en Lviv.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 jan 2013, 20:11 
Trans-Siberië Express

Timon91 schreef:
Ja, van Kharkiv heb ik al wel aardig wat gezien in jouw reportage, we houden het open als optie! :) Bedoel je trouwens soms Ukrainsk? Een vervallen mijnstadje op zo'n 40 km ten westen van Donetsk?

Dat was 'm ja! 8) De bewuste reportage overigens: http://englishrussia.com/2013/01/07/the ... -for-free/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 jan 2013, 12:12 
Maglev

Pripyat is inderdaad vreselijk duur, maar echt wel de moeite waard. Je bezoekt eerst het dorp Tsjernobyl, dan de reactor, en dan de spookstad Pripyat. Daarna terug naar Tsjernobyl dorp voor een lunch (not local food :lol: ).
Wij gingen 5 jaar geleden met 7 man en iedereen leeft nog.
Als je even zoekt op internet vind je filmpjes met Katja Schuurman en Floortje Dessing die dezelfde tour maakten (Wij hadden dezlefde gids als Floortje, maar bij ons was hij wel nuchter)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 jan 2013, 14:37 
Trans-Siberië Express

Pieter schreef:
(Wij hadden dezlefde gids als Floortje, maar bij ons was hij wel nuchter)

:lol: ... Zou die gast weten dat hij zo op de nationale Nederlandse TV is gekomen? :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jan 2013, 09:04 
Trans-Siberië Express

ben dus (wrs als enige-vanwege die trams en trolej) in zowel Mariopol als Lugansk geweest en kan je beide ten sterkste AFraden. Wat is er te zien/vooral ruiken? Hoogovens, mijnen, chemie, armoe, kinderkoppenstraten en aftands vervoer, dat in LUg er rond 18.00 mee ophoudt-bezuinigen!
ODESSA! meest toerist-aantrekkelijke stad en nog wat te zien ook.
Desnoods Donyetsk- ook mijnen, mnaar door het vele geld is de binnenstad eigenlijk nog best aardig, maar spaarzaam in ''must see''.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jan 2013, 12:06 
Maglev

Odessa en Donetsk ben ik al geweest, dus dat was ik niet van plan :P Goed, Kraków en Kiev ook, maar daar ga ik graag nog eens heen. In Luhansk zouden we in principe van 11:00 tot 17:30 hebben, denk je dat we ons in die tijd daar zouden kunnen vermaken? Een beetje vervallen Sovjetnostalgie spreekt ons wel aan namelijk ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jan 2013, 12:28 
Trans-Siberië Express

Als je toevallig de Bradt-gids van Oekraïne hebt, moet je die eens openslaan bij Lugansk. Dat spreekt boekdelen & als je van verkrotte Sovjetpuinzooi houdt, is dat echt the-place-to-be. ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jan 2013, 16:36 
Maglev

Oke, helaas heb ik die niet. Ik heb alleen de Lonely Planet van Oekraïne, maar staat niks in over Lugansk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jan 2013, 23:30 
Trans-Siberië Express

Timon91 schreef:
Oke, helaas heb ik die niet. Ik heb alleen de Lonely Planet van Oekraïne, maar staat niks in over Lugansk.
Het leuke van de Lonely Planet is dat iedereen het tegenwoordig heeft op reis, en zo kom je altijd op dezelfde plekken terecht. "Waarom ben je hier?" "Nou, het stond in de Lonely Planet, daarom." Dan denk je op bijzondere plekken te komen in een vreemd land, blijkt dat toch niet zo te zijn :mrgreen:
Ik heb dus nooit zoiets bij me.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jan 2013, 07:43 
Maglev

Ik heb hem digitaal en print meestal de pagina's uit die relevant zijn. Onderweg gooi ik die dan weg zodra ik ze niet meer nodig heb. Qua reisgids is het niet slecht, de toeristische attracties staan er sowieso wel in. Voor "bijzondere" plekjes moet je überhaupt niet in een reisgids zoeken maar dat moet je juist van iemand horen die er geweest is, of van lokale mensen. Een situatie als "Waarom ben je hier?" "Nou, het stond in de Lonely Planet, daarom." heb ik nog nooit gehad in ieder geval. Bars/restaurants haal ik nauwelijks uit de reisgids, omdat die informatie heel snel veroudert.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur