World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 19:41

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Belgrado
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013, 14:27 
Intercity

Volgens onze planning komen we op woensdag/donderdag (29 mei) in Belgrado aan. Hoe is dan het uitgaansleven op die dagen? Het zelfde geldt eigenlijk voor Sofia.

Verder kunnen we hier natuurlijk alles over Belgrado bespreken. :mrgreen:

Berichtonderwerp: Re: Belgrado
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013, 20:07 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
De opvattingen over deze stad zijn zeer tegenstrijdig. Ik ben er afgelopen zomer een aantal dagen geweest, maar het is mij ontzettend tegengevallen. Ik had juist veel chille bars, restaurants, gastronomie en een mooie boulevard langs de Donau verwacht. Dit was echter niet het geval en ook had ik graag iets gezien over de oorlog in de jaren 90 en over Mladic etc. Niet gezien, terwijl mijn reisgenoot en ik beiden een kaartje hadden van Belgrado met veel bezienswaardigheden erop. Veel flats, grauwe gebouwen en niet veel monumenten. Ik wil echter wel 1x terug, namelijk voor een wedstrijdje van Partizan, maar de stad hoef ik niet meer te bezichtigen.

De meningen zijn verdeeld, maar ik zeg: laat Belgrado links liggen, want er is nog veel moois te bezoeken op de balkan.

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013, 20:18 
Sprinter

Als je 1 dagje hebt in Belgrado, zou ik zeker naar Kalemegdan gaan. Het park ten noorden van het centrum. De winkel straat van Belgrado heet Knez Mihailova, en als je daar door heen loopt kom je vanzelf in het park Kalemegdan. Je hebt vanuit dit park een mooi uitzicht op de twee rivieren die samen komen.
Waar ik het zelf leuk vond om een keer te eten is skadarlija, dit is een straat met allemaal restaurants, het is geen lange straat, maar het is wel gezellig. Als je buiten de stad wat wilt zien, dan is misschien Zemun wat. Het is een plaatsje op zich, maar ligt ten noorden van Novi Beograd. Als je in Kalemegdan bent en je hebt het uitzicht op de rivieren die samenkomen dan kun je het zien liggen aan de linker kant.
Aan het begin van de winkelstraat Knez Mihailova, heb je veel restaurants en cafees, ook gezellig straat. Verdere dingen wat misschien nog interessant is te bekijken: een overheidsgebouw tegenover het treinstation dat nog steeds verwoest overeind staat, dit is het enige kapotte gebouw nog in Belgrado van het bombardement in 1999. Hotel Moskva is heel erg bekend hotel en misschien leuk om eens te bekijken of wat te gaan drinken. Een bekende cathedraal is Sveta Sava, Het ligt wel wat uit het centrum, het is zeker 30 minuten lopen naar het zuiden vanuit het centrum (via Terazije, helemaal aflopen totdat je bij Bulevar Oslobodenja komt). Verder heb je nog het parlementsgebouw, wat vroeger een paleis was, deze ligt aan Trg Nikole Pasica.
Buiten de stad ligt nog een strand op een soort van eilandje in de rivier de Sava. Deze heet Ada Ciganlija en er gaat een bus vanaf Takovska, ( op de kaart gezien de straat onder het parlementsgebouw, de halte is goed zichtbaar, het busnummer weet ik zo niet meer).
Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of het wat is. Ik zelf vind het ook niet de leukste stad (ben zelf fan van Sarajevo), maar als je goed zoekt zijn er zeker mooie dingen te vinden voor 2 dagen! Omdat ik dus niet Belgrado dus niet echt leuk vind heb ik niet veel informatie voor je, ik hoop dat je hier wat mee kan! Succes!

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013, 21:23 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
San23 geeft inderdaad al heel veel nuttige tips. Daar wil ik wel aan toevoegen dat je in Skadarlija ook enkele restaurants hebt zitten waar vooral "belangrijke mensen" uit eten gaan, het is alsnog redelijk betaalbaar, maar als reiziger voelde ik mij daar ÈCHT niet op m'n gemak. :lol: Een zeer goede tip vind ik trouwens Zemun, dat zit ook aan de Donau. Er staan wat mooie panden en je kunt er heel goed eten in de (vis)restaurants of een drankje doen langs de Donau. Zeker leuk om eens een middagje heen te gaan. :)
Als je je voor Joegoslavische historie interesseert raad ik je aan om The House of Flowers eens te bezoeken (ritje van 10 minuten per trolleybus), daar zit het Joegoslavisch historisch museum en het mausoleum van Tito.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00