World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 11 dec 2017, 06:35

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 15 mar 2013, 23:07 
Stoptrein

Land: Nederland
Hallo mede reis liefhebbers,

Deze zomer ( 22 juli - 12 augustus ) gaat het er dan toch van komen, een grote reis door het mooie Europa met de trein.
We zijn van plan 3 weken op pad te gaan en hebben al het een en ander gelezen over wat wel en wat niet.
Op basis van verslagen van andere en persoonlijke voorkeuren zijn we op deze route uitgekomen, http://goo.gl/maps/9bMU1.
Aangezien dit onze eerste keer wordt dat me met de trein gaan reizen in het buitenland zouden kunnen we wel wat expertise van jullie gebruiken.
Is het bijvoorbeeld haalbaar (de route) in drie weken of zouden we moeten inkorten en zo ja, waar?
Alle hulp is welkom! Wij hebben er in ieder geval hartstikke zin in!

Groet, Tom.

BerichtGeplaatst: 16 mar 2013, 00:18 
Thalys

Citeer:
Is het bijvoorbeeld haalbaar (de route) in drie weken of zouden we moeten inkorten en zo ja, waar?
Hoi Tomm,
Het licht er natuurlijk aan hoelang je overal wilt verblijven. Deze route is niet haalbaar in 3 weken. Zeker niet als je over minimaal 3 dagen wilt verblijven. Verder is Istanbul wel helemaal de uithoek van Europa. Net zoals Thessaloniki en Varna.
Milaan is niet veel aan. Venetië daar in tegen vind ik wel weer iets om geweest te moeten zijn. Ljubljana heb je in 1 dag ook wel gezien. Maar is zeker wel de moeite waard.

Ik zou gewoon een rondje Centraal Europa doen. Denk hierbij aan Duitsland, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Hongarije, Slovenië en bijvoorbeeld Zwitserland en Italië zouden ook nog prima in een schema van 3 weken passen.
Steden zoals Berlijn, Krakow en Budapest kan je je gemakkelijk al 3 tot 4 dagen vermaken. Er is genoeg te zien in deze steden.
Bv. Berlijn - Praag - Krakow - Budapest - Wenen - Ljubljana - München - Meterik
Zoals ik eerder als zei zou je ook nog naar Italië en Zwitserland kunnen. Maar dat hangt van je zelf af en of je nog tijd over hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

BerichtGeplaatst: 16 mar 2013, 20:00 
Site Admin

Sowieso is Istanbul momenteel een ramp om per trein te bereiken (alsin rond 02:00 overstappen van/naar de treinvervangende bus) en rijden er geen internationale treinen van/naar Griekenland.

Bulgarije-Istanbul-Griekenland-Skopje moet je dus waarschijnlijk (grotendeels) per bus afleggen... denk even na of je daar zin in hebt. Ik heb zelf 2 jaar terug de nachtbus van Thessaloniki naar Istanbul genomen en vond het een drama: het was onzettend druk en rumoerig in de bus en het ding stopte zo ongeveer bij elk wegrestaurant dat er was onderweg. Gelet op het feit dat ik had gehoopt die nacht te slapen en enigzins fris en fruitig in Istanbul aan te komen was het ruk. Ik heb eerst een halve dag liggen slapen in mijn hostel :evil:

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 17 mar 2013, 09:44 
Trans-Siberië Express

Vroeger moest je in Kapikule ook al de trein uit, om een visum te kopen en je paspoort te laten stempelen. Het lijkt mij maar een kleine extra moeite om dan niet terug in de trein maar in een vervangende bus te stappen.

Als de trein wel totaan Istanbul rijdt dan kom je ook geradbraakt aan. Zo rond middernacht paspoortcontrole in Svilengrad, rond een uur of één aankomst in Kapikule, rond een uur of twee mag je aansluiten in de rij bij de paspoortcontrole, rond een uur of drie is iedereen afgehandeld en doen ze nog een controle in de trein of ook iedereen echt geldige papieren heeft. Maar dat heeft vele jaren lang InterRailers niet ervan afgehouden om toch naar Istanbul te reizen. Even overstappen op de bus als je toch al de trein uit moet er dan toch nog wel bij kunnen, zou ik zeggen.

Toevoeging: Het hele reisplan is idd wel wat veel voor drie weken. Istanbul is absoluut erg leuk om heen te gaan, maar als je het in drie weken wil halen dan lukt dat eigenlijk alleen als je een beetje een rechtstreekse route neemt en niet al te veel tussenstops maakt. Het beste kun je gewoon zelf een overzichtje maken met een globale tijdsplanning, dan zie je vanzelf wat kan en wat niet kan. Zo bijv.:

dag 1: Horst-Sevenum 10:30 - Berlin Hbf 16:09
dag 2: Berlijn
dag 3: Berlijn
dag 5: Berlin Hbf 9:52 - Dresden-Neustadt 12:56
dag 6: Dresden-Neustadt 8:15 - Krakow 19:13
dag 7: Krakow
dag 8: dagtocht naar Auschwitz
enz.

BerichtGeplaatst: 17 mar 2013, 14:07 
Stoptrein

Heb de route aangepast (ingekort). http://goo.gl/maps/NDUJL
Als dit een te doen is in 3 weken dan ga ik een reisplan maken met trein tijden etc erbij.
Hoe zit het precies met het reizen, is alles te doen met de trein of moet je ook veel met de bus (en kan dit met je interrail kaart)?
Is er een boek of website waar alle trein tijden van europa in staan?

BerichtGeplaatst: 17 mar 2013, 21:20 
Site Admin

Veel tijden kun je vinden op http://reiseauskunft.bahn.de, daarnaast kun je (onder andere bij de Treinreiswinkel) de Thomas Cook European Rail Timetable halen.

Skopje-Dubrovnik-Split zul je waarschijnlijk grotendeels per bus moeten doen daar er daar geen treinen rijden in die richting.

Verder tel ik 12 steden in je lijstje, Dat is te doen, maar dan ben je wel vrij veel onderweg... Bedenk even of je daar zin in hebt :)

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013, 19:39 
Stoptrein

Er zijn weer een aantal weken verstreken en we hebben nu 3 'prototype' routes klaarliggen. We maken ons toch een beetje zorgen over het stuk Skopje-Split in verband met het vervoer. Daarom hebben we een derde route gemaakt die dat stuk vermijdt.

(1) http://goo.gl/maps/2l20T
(2) http://goo.gl/maps/ATqkB
(3) http://goo.gl/maps/ThbSA

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00