World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 20 nov 2017, 23:53

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Route zuid-oost europa
BerichtGeplaatst: 19 apr 2013, 11:44 
Stoptrein

Land: Nederland
Hallo allemaal,

Ik ga van de zomer 22 dagen interrailen. De eerste 8-9 dagen ga ik met een groepje waarschijnlijk naar krakau en dan naar bratislava.
Ik wil daarna in mijn eentje nog wat door gaan reizen in zuid-oost europa.

Waar kan ik het beste naartoe. (Het moet dus ook veilig genoeg zijn voor een vrouw in haar eentje)
Ik ben vorig jaar naar zagreb en budapest geweest.

Alvast bedankt voor de hulp.

Berichtonderwerp: Re: Route zuid-oost europa
BerichtGeplaatst: 19 apr 2013, 13:07 
Trans-Siberië Express

Genoeg mogelijkheden. Wat wil je doen en waar liggen je interesses? Wil je alleen maar steden bezoeken of ook naar natuurgebieden, meren en/of de kust?

BerichtGeplaatst: 19 apr 2013, 15:07 
Stoptrein

Kijk anders even bij mijn topic. Wij hebben soortgelijke plannen en hebben al een aantal ideeen uitgewerkt.

BerichtGeplaatst: 22 apr 2013, 15:14 
Stoptrein

Ik zat te denken aan 3 steden als beograd, sofia en boekarest.
Ik zie boekarest juist niet in je rijtje staan en skopje wel? Skopje is veel meer de moeite waard?
Maar ik vond het lastig om te zien wat goed te doen is met de trein, want toen ik op bahn.de keek leek het allemaal niet te doen. Ik hoopte een beetje dat die niet alles wist.

BerichtGeplaatst: 22 apr 2013, 16:42 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Persoonlijk vind ik Boekarest niet zo heel veel aan & Skopje juist weer heel erg de moeite waard. Ik ervoer Boekarest als een gigantische puinzooi, bouwval & straathondennest waar het paleis van Ceausescu een van de weinige leuke dingen was, maar enkele andere forumgebruikers zijn het tegenovergestelde van mening en doelen met name op de grote parken die geweldig zouden zijn.
Skopje daarentegen vind ik zelf weer helemaal geweldig omdat het zo'n volkse stad is met zeer verschillende culturen (Macedonisch, Albanees & Turks) & in de regio zijn ook prachtige uitstappen te maken in de natuur. Skopje is niet zo'n hele grote stad, maar voor mij dè ontdekking geweest van 2012!

BerichtGeplaatst: 22 apr 2013, 18:28 
Trans-Siberië Express

Skopje is denk ik voor 1 dag of 1,5 dag best wel leuk, maar de smaakmaker van Macedonië is toch wel Ohrid.
Je bezoekt nu alleen maar steden en dan is paar dagen chillen aan het meer van Ohrid geen overbodige luxe.
Vanuit Ohrid ga je met de bus naar Skopje en aldaar pak je de trein naar Beograd. Vervolgens ga je weer richting huis. Omgekeerd kan ook.

BerichtGeplaatst: 22 apr 2013, 19:00 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik ervoer Boekarest als een gigantische puinzooi, bouwval & straathondennest waar het paleis van Ceausescu een van de weinige leuke dingen was, maar enkele andere forumgebruikers zijn het tegenovergestelde van mening en doelen met name op de grote parken die geweldig zouden zijn.
Dat was ik geloof ik. Dat heb je dan goed onthouden. :lol: Met de straathonden vond ik het eigenlijk reuze meevallen. Voor zover ik weet zijn er telkens plannen om ze af te maken of te castreren maar wordt dat altijd tegengehouden door dierenactivisten. Verder klopt het wel wat je zegt. In Boekarest staan inderdaad veel bouwvallige huizen. Dat komt vaak (a) doordat in Roemenië eindeloos rechtszaken worden gevoerd om bezit van voor het communisme terug te eisen en zolang die zaken nog lopen gebeurt er geen onderhoud en (b) doordat in Boekarest oude huizen bij renovatie aardbevingbestendig moeten worden gemaakt, wat veel geld kost. Boekarest is ook een puinzooi ja. Maar dat is juist leuk. Overal valt wat te ontdekken. Achter een spuuglelijk flatgebouw vind je maar zo een schattig kerkje of een idyllisch straatje met antieke villa's en veel groen.

In ieder geval schijnt de herbestrating in het oude centrum intussen klaar te zijn, dat zou dus niet meer zo'n bouwput als de afgelopen jaren moeten zijn. Sommige straatjes zijn i.i.g. erg gezellig, een en al terras waar studenten 's avonds wat komen drinken.

Tja, smaken verschillen zullen we maar zeggen. Over Skopje heb ik ook heel positieve en behoorlijk negatieve dingen gelezen; Bratislava vind ik zelf helemaal niks aan maar anderen vinden het juist een geweldige stad, en ga zo maar door...

BerichtGeplaatst: 22 apr 2013, 19:28 
Trans-Siberië Express

Ik vind Boekarest erg leuk, het centrum is super gezellig en gerenoveerd, daarbuiten zullen meer en meer straten en gebouwen worden opgeknapt. Maar dat gaat nog jaren duren, zoals hierboven beschreven. De stad is heel erg groot(s) met schitterende parken, paleizen en de Arc is een bezoekje waard. Je vind het super, of afschuwelijk. Dat is al vaker gebleken hier op het forum :)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00