World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 17 nov 2017, 18:32

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 16 7 8 9 10 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Reisplannen
BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 10:41 
Maglev

Citeer:
Door mijn verhuizing uit Praag weer in Nederland...
Spijt me voor je... :|

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 10:48 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Nee hoor het waren leuke 3 jaren, maar zou zeker niet voor altijd in Praag willen wonen.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 11:02 
Sneltrein

Dit jaar vier dagen naar het Noord-westen van Tsjechië geweest en vanuit daar met trein (en bus) naar Praag en Dresden geweest. Wat ik in 2018 gaat doen, weet ik nog niet. Zwitserland lijkt mij wel erg mooi (mooi landschap, mooie steden, divers treinenaanbod (RailJet, ICE, TGV, Italianen en Regionale treinen), maar is ook erg duur.

Budapest staat ook hoog op het verlanglijstje (stad schijnt mooier te zijn dan Praag, veel Nederlandse studenten, divers treinenaanbod), maar daarvoor moet je vliegen. Oost-Tsjechië kan ook, heb nog wat CZK thuis liggen, maar dan wordt het wederom vliegen.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 14:28 
Maglev

Citeer:
Budapest staat ook hoog op het verlanglijstje (stad schijnt mooier te zijn dan Praag, veel Nederlandse studenten, divers treinenaanbod), maar daarvoor moet je vliegen. Oost-Tsjechië kan ook, heb nog wat CZK thuis liggen, maar dan wordt het wederom vliegen.
Ieder zijn mening uiteraard...
Maar wat mij betreft is Praha veel mooier dan Budapest.

Daarnaast voel ik me hoegenaamd niet verplicht om te vliegen als ik naar Budapest of Oost-Tsjechië wil gaan...

Zeker Budapest is met ICE + OBB-Nightjet + Eurocity makkelijk te bereiken vanuit Nederland.
Ook Brno bereik je makkelijk met ICE + OBB-Nightjet + Railjet.

Olomouc en Ostrava vragen wat meer creativiteit en geduld (oh wat mis ik de nachttrein naar Praha...).
Doch ik vermoed dat de luchthaven in Ostrava nu ook niet bepaald ieder uur aangevlogen wordt vanuit Nederland...

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 19:23 
Trans-Siberië Express

Natuurlijk kun je Boedapest en Oost-Tsjechie per trein doen. Maar dan ben je aanzienlijk langer onderweg plus dat het aanschaffen van de treintickets niet makkelijk is. Per vliegtuig ben je veel sneller en een vliegticket boeken is zo gepiept.

BerichtGeplaatst: 14 mei 2017, 08:31 
Maglev

Via de webshop van de Tsjechische spoorwegen zijn vaak een paar weken voor vertrek nog legio goedkope tickets naar Tsjechië te krijgen ;) Het is hier al vaker genoemd, maar vaak kun je vanaf de Duitse grensstations voor €25 (incl. reserveringen) enkele reizen naar Praha krijgen. Van Praha naar Oost-Tsjechië kost het ook de wereld niet en het duurt daarnaast ook niet lang. Vliegen is natuurlijk wel sneller, maar als je alle rompslomp er omheen meetelt ben je al gauw een groot deel van je dag kwijt ;) Ook heb je met de trein veel minder gedoe met bagageregels. Bij Wizzair mag je maar één klein stuk handbagage meenemen, tenzij je bijbetaalt.

BerichtGeplaatst: 14 mei 2017, 08:47 
Trans-Siberië Express

De grootste nadelen van vliegen zijn inderdaad die controles en bagage-regels. Toch zullen de meesten voor bestemmingen als Praag en Boedapest het vliegtuig kiezen. Treintickets boeken naar dit soort bestemmingen is vooral voor spoorleken een uitdaging.

BerichtGeplaatst: 14 mei 2017, 10:00 
Sneltrein

Voor Emmerich-Budapest kan ik geen leuk reisadvies eruit krijgen (zonder nachttrein) waarschijnlijk omdat de RE19 bijzonder slecht aansluit op de ICE naar München. Emmerich-Praag moet wel lukken via Duisburg en Berlin. Het is alleen jammer dat er geen ICE Frankfurt-Nürnberg-Marktredwitz-Cheb-Pilsen-Praag rijdt, dat zou de treinverbinding tussen West-Duitsland, Nederland, België en Tsjechië enorm verbeteren. Nu moet je over Dresden of met de bus.

BerichtGeplaatst: 14 mei 2017, 10:40 
Trans-Siberië Express

Je zou ook vanaf Gronau of Bad Bentheim kunnen proberen voor Praag. Dan ga je via wel via Dresden.

BerichtGeplaatst: 14 mei 2017, 10:58 
Sneltrein

Ik woon in de zuiderlijke Achterhoek, dus Emmerich ligt het meest voor de hand als startpunt (of Zevenaar). Gronau of Bad Bentheim liggen een flink stuk verder. En Emmerich-Praag gaat ook over Dresden (namelijk via Duisburg en Berlin) :wink: .

BerichtGeplaatst: 14 mei 2017, 12:19 
Trans-Siberië Express

Ja, dan zijn Gronau en Bad Bentheim niet interessant voor je. En inderdaad kun je dan ook via Dresden naar Tsjechie. Aan de andere kant stopt de Abellio trein ook op Düsseldorf Flughafen. Wellicht dat daar goedkope vluchten te krijgen zijn.

BerichtGeplaatst: 14 mei 2017, 23:26 
Trans-Siberië Express

Emmerich-Budapest is prima te doen hoor, in één dag. 15 minuten overstap in Düsseldorf en een uur in Wenen als je bereidt bent om vroeg op te staan. In omgekeerde richting heb ik het zelf ook wel op die manier gedaan, prima te doen.

BerichtGeplaatst: 15 mei 2017, 00:30 
Site Admin

Ik krijg om een of andere reden voor Utrecht - Budapest nu enkel nog een verbinding met de Dacia (Nachttrein Wenen - Bucuresti), welke reserveringsplicht heeft en dus officieel niet met een Europaspezial te bereizen is. Er was nog een dagverbinding zonder de Dacia, maar die zie ik nu niet meer terug.

Maar als je onderweg geen vertraging krijgt kan het op een dag, als je wel vertraging krijgt overnacht je op kosten van de spoorwegen in Wenen (Zo heb ik al twee keer in het Star Inn met uitzicht op Wien Hbf mogen overnachten :mrgreen: )

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 16 mei 2017, 17:54 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik woon in de zuiderlijke Achterhoek, dus Emmerich ligt het meest voor de hand als startpunt (of Zevenaar). Gronau of Bad Bentheim liggen een flink stuk verder. En Emmerich-Praag gaat ook over Dresden (namelijk via Duisburg en Berlin) :wink: .
Ik vind de afstand Bad Bentheim - Zuidelijke achterhoek te verwaarlozen als je het hebt over een trip naar Budapest.
Budapest met dagtreinen is het meest eenvoudig via Berlijn of Hannover (en daar dan overnachten).

BerichtGeplaatst: 16 mei 2017, 18:10 
Sprinter

Alhoewel er weinig treinen aan te pas zullen komen, zit ik er aan te denken deze zomervakantie Guatemala te bezoeken. Iemand hier wel eens geweest?

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 16 7 8 9 10 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00