World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 okt 2017, 01:25

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 mar 2014, 19:58 
Trans-Siberië Express

Gisteren was ik in Leer en vielen mij werkzaamheden op. Een onderzoekje via Google levert dit nieuwsbericht op: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... 40221.html

De laatste jaren wordt er volop gemoderniseerd, de laatste 5 jaar is er heel veel gebeurd. Terwijl er ook een economische crisis bezig is en er overal bezuinigd wordt.
Het lijkt iets te zijn van de laatste jaren. Er is jaren niets aan de stations gedaan, en ineens is men overal alles aan het moderniseren. Mijn vraag is: Hoe wordt dit betaald?

Deze vraag gaat niet zozeer over Nederland, omdat Nederland altijd al heel modern is geweest. Zo zijn er in Nederland al heel lang geen lage perrons meer. Het gaat om het buitenland.

In Oost-Europa is het duidelijk: De EU betaalt. Waarom ontgaat mij, want het is een investering die niets oplevert, maar het geld komt wel bij de EU vandaan.

Maar hoe zit het met de westerse landen, metname Duitsland en België? Het voorbeeld van Leer kost 4,8 miljoen Euro, en dat is nog maar slechts één station. Terwijl vrijwel alles wat vlakbij Nederland ligt op de schop is gegaan. Ik weet dat het in Duitsland economisch goed gaat, maar dit zijn bij elkaar opgeteld toch wel enorme bedragen.

Wat ik van Duitsland niet zo goed begrijp is dat men in Duitsland kiest voor zinloze investeringen in plaats van goedkope treinkaartjes. De trein is in Duitsland zeer duur (m.u.v. reizen in een groep of langere reizen). Vooral korte ritjes in het Nahverkehr. Zo is zelfs een ritje Hamburg - Bremen van een uur al zo duur dat een Niedersachsen-ticket goedkoper is. Eigenlijk zouden de prijzen 10 jaar bevroren moeten worden. Maar ze kiezen voor miljarden investeringen die niets opleveren. Bijna iedereen op dit forum kent station Leer wel en wat is er nou mis mee? Niets, het enige dat ontbreekt is liften, maar twee liften kosten geen 4,8 miljoen.

België verbaast mij nog meer. Het schijnt financieel slecht te gaan met de Belgische spoorwegen, maar het ene station na het andere wordt aangepakt. En economisch gaat het in België ook niet geweldig. Waar komt in hemelsnaam dat geld vandaan?

Het meest trieste vind ik dat die moderniseringen weggegooid geld zijn. Natuurlijk, persoonlijk ben ik tegen moderniseringen omdat ik van oude dingen hou. Maar zuiver objectief gezien leveren die moderniseringen ook niets op: De liften zijn handig, maar die kunnen ook zonder complete sanering geïnstalleerd worden. Perronoverkappingen hoef je niet compleet te vervangen. Alleen roestige of verrotte delen vervangen volstaat. Lage perrons zijn niet totaal niet hinderlijk. Als een opstap werkelijk onacceptabel is, dan moet men dubbeldekkers ook afschaffen. Ik zou het geld dus liever steken in de meest noodzakelijke dingen zoals lampjes repareren en evt. een lift, en het bespaarde geld steken in het 10 jaar lang bevriezen van de tarieven.

NB. Wie weet wat er mis is met station Leer, en welk probleem er met 4.800.000 euro van reizigers en belastingbetalers moet worden opgelost mag het zeggen!

BerichtGeplaatst: 02 mar 2014, 20:38 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Ik vind dit een interessante kwestie. Ik vind dat er in NL ook behoorlijk gemoderniseerd wordt, denk aan de wegen of straatverlichting. Ik ben van mening dat er in NL vaak sprake is van betutteling en de mensen zijn veeleisend. In NL tolereren we blijkbaar geen verpauperde wegen of gebouwen.Wat betreft Duitsland weet ik het niet. Volgens mij worden gemeentelijke objecten en algemene voorzieningen gefinancierd door de gemeente en de Kreis. Die worden op hun beurt weer gefaciliteerd en gefinancierd door het deelstaatparlement. Hun bestuurslaag zit heel anders in elkaar, dus het is appels met peren vergelijken.

Duitsland is geen duur land m.u.v. het OV. Het nahverkehr is vaak nog redelijk gunstig geprijsd (Kurzstrecke, dagkaarten e.d.), maar het fernverkehr is prijzig. Bovendien is hun beleid niet meer van deze tijd. Tegenwoordig willen mensen keuzevrijheid en flexibiliteit, maar daar kan de bahn niet aan voldoen.

BerichtGeplaatst: 02 mar 2014, 21:28 
Trans-Siberië Express

@raver:

Enigszins offtopic, maar met wat je schrijft over Nederland daar ben ik het geheel mee eens. Ik ben er van overtuigd dat er miljarden bespaard kunnen worden op onderhoud van wegen en spoor, want in Nederland slaat het door. Elke tien jaar worden veel wegen geheel opnieuw ingericht.

Ik vind het Nahverkehr in Duitsland helemaal niet goedkoop. Wat ik hierboven al noemde, het ritje Hamburg - Bremen wat 22 euro kost voor een uurtje treinen. De Dagkaarten zijn inderdaad zeer redelijk geprijsd, vandaar dat in mijn openingspost ook benoemde dat metname de wat kortere ritten erg duur zijn.
Het Fernverkehr is juist spotgoedkoop maar wel als je vroeg boekt. Dat is niet handig nee, maar volgens mij is het voor weinig mensen betaalbaar om vlak vóór vertrek nog een kaartje te kopen voor het Fernverkehr.

Een aspect wat ook meeweegt is dat er in Duitsland veel mensen een extreem laag inkomen hebben. De Duitse uitkeringen (Hartz IV) zijn uiterst sober en veel ouderen uit de voormalige DDR hebben een heel laag pensioen. Dat zijn nou net de mensen die zijn aangewezen op het OV. Die hebben niets aan een fonkelnieuw perron, die willen betaalbaar kunnen reizen.

Duitsland is bestuurlijk gezien weliswaar anders ingedeeld, maar waar het geld ook vandaan komt, het blijft heel veel geld. En aangezien Duitsland niet aan het EU-infuus ligt, vraag ik mij af waar zoveel geld nou ineens vandaan komt. Veel Duitse stations zijn immers lange tijd verwaarloosd. Als je de persberichten van Deutsche Bahn leest, dan vliegen de miljoenen je om de oren. Hetzelfde geldt overigens voor België.

BerichtGeplaatst: 02 mar 2014, 22:02 
Trans-Siberië Express

Het gaat vooral om gelijkvloerse toegang voor mensen in een rolstoel, mensen met een rollator etc. Dat vereist liften en hogere perrons.

Het gaat ook om gewoon onderhoud. Als te lang in dingen zoals perronoverkappingen niks is geïnvesteerd, zoals je zelf ook al opmerkt, dan is de boel verrot en is een likje verf niet genoeg; dan kun je het alleen nog maar slopen en weer nieuw bouwen.

BerichtGeplaatst: 02 mar 2014, 22:42 
Trans-Siberië Express

Oké, meningen verschillen. Ik vind het nahverkehr niet duur. Er zijn veel goedkope manieren om korte trajecten af te leggen.
Het Fernverkehr is juist zwaar prijzig. Wij als ervaren treinreizigers weten dat je vroeg van te voren moet boeken, maar er zullen ook genoeg mensen zijn die opeens 5 dagen voor vertrek van Düsseldorf naar München moeten. Je moet de trein betaalbaar houden voor verschillende soorten mensen met een verschillend inkomen. Ik vind het vreemd dat je niet 1 dag van te voren een ticket
tegen een redelijk gunstig tarief kunt bemachtigen.

Het zijn niet alleen de mensen uit de voormalige DDR. Ook in de Pott zie je genoeg oudere mensen die een laag inkomen hebben en tijdens voetbalwedstrijden pilsflesjes inzamelen om vervolgens weer in te leveren. Besef wel dat je in Duitsland veel tegen een ermäßigt tarief kunt kopen. Als je een bijstandsuitkering hebt, krijg je automatisch korting op een OV-abonnement, museumentree, ticket voor een voetbalwedstrijd en ga zo maar door.

BerichtGeplaatst: 02 mar 2014, 22:49 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Het gaat vooral om gelijkvloerse toegang voor mensen in een rolstoel, mensen met een rollator etc. Dat vereist liften en hogere perrons.

Het gaat ook om gewoon onderhoud. Als te lang in dingen zoals perronoverkappingen niks is geïnvesteerd, zoals je zelf ook al opmerkt, dan is de boel verrot en is een likje verf niet genoeg; dan kun je het alleen nog maar slopen en weer nieuw bouwen.
In Oost-Europa zijn op veel stations vrijwel geen perrons aanwezig, en toch komen ouderen gewoon in de trein desnoods met een beetje hulp. Voor rolstoelen is goede assistentie van belang, maar daar is al dienstverlening voor. Bij kleine stations zouden m.i. geen liften moeten komen, maar zou stationspersoneel iemand gewoon kunnen helpen met het oversteken van de sporen aan het uiteinde van de perrons. Zo doe ik het altijd met mijn fiets in Oost-Europa. Dit personeel is in het westen echter wegbezuinigd.
Het belang van liften op grotere/drukke stations onderschrijf ik, maar die zijn niet zo enorm duur.

Dat verhaal van die gelijkvloerse toegang hoor je vaak, maar is niet haalbaar. Het is niet wenselijk om daar miljoenen in te pompen, simpelweg omdat de eerste meters buiten het station al niet meer gelijkvloers zijn. Daarnaast noemde ik al de dubbeldekkers. De drang om alles gelijkvloers te maken komt uit dezelfde hoek als rubberen tegels en kinderen met helmpjes op.

Als we het toch over mensen met een rolstoel hebben: Toegankelijkheid is een obsessie geworden bij de beleidsmakers. Bussen zijn anno 2013 waardeloos ten opzichte van de 90s maar ze zijn toegankelijk, dat zeker. Maar zodra er meer dan 1 persoon met rolstoel mee moet, is er een probleem. En als er iemand met een rolstoel in wil stappen, en er staat al een kinderwagen, wat dan? De oplossing is heel simpel en ook nog eens heel goedkoop: Geef iedere rolstoelgebruiker rijlessen kado + subsidie op het ombouwen van een auto tbv. handbediening. Kost een beetje, veel praktischer.

De perronoverkappingen van Gronau Westf en Münster waren niet verkrot, maar zijn toch volledig vervangen. De verklaring hiervoor is m.i. heel simpel: http://miltonfriedman.nl/nieuw-logo-ams ... ns-gelijk/

BerichtGeplaatst: 03 mar 2014, 00:17 
Trans-Siberië Express

Het heeft in Duitsland en België wel degelijk met de EU te maken, het volgende verhaal geldt ook voor Nederland trouwens. Er zijn sinds kort (jaartje of twee dacht ik) nieuwe Europese regels omtrent de stations in het EU gebied. Deze moeten aan een aantal eisen voldoen, en dan hangt het ook weer van het aantal passagiers/in-uitstappers af. Er is bijvoorbeeld een perronhoogte vastgesteld waardoor in heel Europa perrons aangepast moeten worden, ook in Nederland. Een SLT is bijvoorbeeld lager dan een heel aantal perrons in Nederland, dit moet nog worden rechtgetrokken op een heel aantal plaatsen, perrons worden hier dus veelal lager. Stations moeten rolstoel toegankelijk worden, er moet beschutting zijn, verlichting...naja enzovoorts enzovoorts. Ik heb geen idee waar dit van wordt betaald, maar het zou me niks verbazen als dit ook veel EU geld is aangezien dit de partij is geweest die de regels heeft opgesteld, ism met een aantal landen.

Zo is laatst één perron van station Santpoort Noord helemaal vernieuwd naar de nieuwste maatstaven, terwijl er niks mis mee was. Dan verbaasd het me al helemaal niks als dit op grote schaal in omliggende landen wordt gedaan waar perrons er heel veel armoediger bij liggen. Van mij hoeft het ook niet, want het haalt de charme en identiteit natuurlijk helemaal weg bij een plaatselijk stationnetje als het er precies hetzelfde uit komt te zien als alle andere haltes langs een bepaalde spoorlijn.

BerichtGeplaatst: 03 mar 2014, 22:47 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Het belang van liften op grotere/drukke stations onderschrijf ik, maar die zijn niet zo enorm duur.
Hoe duur zijn die dan? Daarnaast gaat het in Leer ook niet alleen om liften.
Citeer:
Dat verhaal van die gelijkvloerse toegang hoor je vaak, maar is niet haalbaar. Het is niet wenselijk om daar miljoenen in te pompen, simpelweg omdat de eerste meters buiten het station al niet meer gelijkvloers zijn. Daarnaast noemde ik al de dubbeldekkers. De drang om alles gelijkvloers te maken komt uit dezelfde hoek als rubberen tegels en kinderen met helmpjes op.
De Duitse dubbeldekkers hebben altijd minstens één wagon waar de deuren niet op het balkon maar in de onderverdieping zitten, zodat je ook in de dubbeldekkers een gelijkvloerse instap hebt. En het gaat ook niet alleen om rolstoelers, maar ook om reiziger met een fiets of met een kinderwagen die veilig en comfortabel de trein moeten kunnen gebruiken.
Citeer:
De perronoverkappingen van Gronau Westf en Münster waren niet verkrot, maar zijn toch volledig vervangen. De verklaring hiervoor is m.i. heel simpel: http://miltonfriedman.nl/nieuw-logo-ams ... ns-gelijk/
Heb je daar ook een bron voor? Er zijn talloze voorbeelden van Duitse stations met slechte perronoverkappingen. Op Duisburg Hbf hangen netten onder de overkapping om naar beneden komende brokstukken op te vangen! Dat is de staat van talloze stations in Duitsland. Er is eerder te weinig geld voor broodnodige renovatie, dan te veel.

BerichtGeplaatst: 03 mar 2014, 22:55 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Gisteren was ik in Leer en vielen mij werkzaamheden op. Een onderzoekje via Google levert dit nieuwsbericht op: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... 40221.html

De laatste jaren wordt er volop gemoderniseerd, de laatste 5 jaar is er heel veel gebeurd. Terwijl er ook een economische crisis bezig is en er overal bezuinigd wordt.
Het lijkt iets te zijn van de laatste jaren. Er is jaren niets aan de stations gedaan, en ineens is men overal alles aan het moderniseren. Mijn vraag is: Hoe wordt dit betaald?
DB maakt winst op de infrastructuur, dus er is genoeg geld.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 03 mar 2014, 23:26 
Trans-Siberië Express

@hvondelen: Ik had al een grondige hekel aan de EU dus dit kan er ook nog wel bij. Van die richtlijn is al langer sprake, nu je het schrijft herinner ik me het weer. Zie bijvoorbeeld http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... rorai.html

De EU maakt weer eens meer kapot dan ons lief is. De trein functioneert al 150 jaar prima, en bureaucraten in Brussel verplichten nu peperdure verbouwingen. Overigens is deze richtlijn nooit haalbaar als je je bedenkt hoeveel stations en haltes er zijn. Nederland is het enige land waarbij de stations allemaal hoge perrons hebben. Voor Oost-Europa zou de EU dit allemaal moeten betalen, maar zo veel geld heeft ook de EU niet.

Vreemd genoeg verplicht Brussel wel een bepaalde perronhoogte, maar echt belangrijke zaken zoals bemande stations in plaatsen met meer dan 5.000 inwoners en toiletten in treinen daar hoor je ze niet over.

@daang:
Wat die liften kosten weet ik niet, maar wel heel wat minder dan 4,8 miljoen. Het gaat in Leer uiteraard om méér dan alleen liften en dat is ook mijn bezwaar. Die perrons, informatieborden en verlichting zijn gewoon 100% in orde. Die liften kan ik begrijpen, maar dat is met een paar ton echt wel te regelen.

Mensen met fiets, kinderwagen, etc.. kunnen nu ook de trein veilig en comfortabel gebruiken. Er is helemaal geen probleem. Zelfs in landen waar perrons niet meer zijn dan een bult zand (het andere uiterste...) komen mensen door elkaar te helpen wel op de trein. Ik kan mij voorstellen dat dit wel wat te ver gaat, maar om van het wegnemen van 10 cm hoogteverschil in West-Europa topprioriteit te maken ten koste van alles (extreme kosten en het wegnemen van comfort) is krankzinnig. Hier wordt een probleem opgelost dat niet bestaat. Mensen met kinderwagens hebben buiten stations ook te maken met stoepranden en andere obstakels, die zijn er nou eenmaal.

Ik heb geen bron voor mijn opmerking over die overkappingen in Gronau(Westf) en Münster. Ik ben veel op die stations geweest en alles zag er prima uit. Helaas heb ik als individu niet het geld om een deskundige in te huren voor contra-expertise. Het is jammer dat clubs die de middelen wel hebben, zoals OV-organisaties, zitten te slapen. Zo ben ik er bijv. ook van overtuigd dat het open houden van alle loketten en het totaal afzien van kaartautomaten uiteindelijk veel goedkoper is als je alle kosten en baten afweegt (ook de maatschappelijke zoals verloedering en werkgelegenheid), maar ik kan het niet aantonen omdat ik niet het geld heb om bureau in te schakelen die het voor mij doorrekent.
En wat ik eerder al beweerde: Iedere rolstoelgebruiker aan een rijbewijs en verbouwde auto helpen, en een goede WvG-regeling voor wie echt niet kan rijden, is vele malen goedkoper dan al het geld wat is gestoken in al die verbouwingen en de aankoop van toegankelijk doch totaal inferieur nieuw materiëel. Meest trieste voorbeeld zijn al de nieuwe streekbussen met het interieur van een stadsbus waardoor ik dagelijks dankbaar ben dat ik een auto voor de deur heb. Die dingen zijn voornamelijk aangeschaft tijdens de kabinetten Balkenende, toen er veel op OV werd bezuinigd. Het kostte een vermogen en de oude bussen die naar het buitenland verscheept werden voor een tweede leven waren veel beter. Dat vonden zelfs de chauffeurs. Om op dit topic aan te sluiten: Ook hier was ineens waanzinnig veel geld beschikbaar.

Ik ben het niet met je eens dat renovatie in landen als Duitsland 'broodnodig' is. Wel is er hier en daar achterstallig onderhoud en daar is in Duisburg Hbf sprake van. De meeste ernstige verloedering op Duitse stations (zoals Kaldenkirchen) is niet veroorzaakt door het uitblijven van renovatie, maar door het onbemand raken van het station.

@rvdborgt: Onlangs kwam het salaris van de topman van DB ter sprake in het nieuws. Hij meent recht te hebben op een forse verhoging omdat er veel winst is gemaakt. Mijn conclusie is dan dat de belastingen voor de Duitsers omlaag kan, aangezien infrastructuur en Nahverkehr gesubsidieerd worden met belastinggeld. Het is m.i. raar dat zo'n bedrijf dan winst maakt.

Maar ondanks die winst blijft de vraag waar ineens al dat geld vandaan komt. In enkele jaren tijd is half Duitsland gemoderniseerd, en zelfs voor een klein station kost het al miljoenen. Dat kan toch niet enkel betaald worden van winst?

Ik heb wel een vermoeden: DB verkoopt veel stationsgebouwen. Zo'n gebouw levert doorgaans weinig op, maar ze zijn wel van de kosten af. Ook is er heel veel personeel verdwenen. Dit betekent wel dat het bedrijf zichzelf opeet, uiteindelijk blijft er een verzameling tramhaltes over.

Laatst gewijzigd door SvMp op 03 mar 2014, 23:41, 4 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 03 mar 2014, 23:35 
Trans-Siberië Express

Citeer:
@hvondelen: Ik had al een grondige hekel aan de EU dus dit kan er ook nog wel bij. Van die richtlijn is al langer sprake, nu je het schrijft herinner ik me het weer. Zie bijvoorbeeld http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... rorai.html

De EU maakt weer eens meer kapot dan ons lief is. De trein functioneert al 150 jaar prima, en bureaucraten in Brussel verplichten nu peperdure verbouwingen. Overigens is deze richtlijn nooit haalbaar als je je bedenkt hoeveel stations en haltes er zijn. Nederland is het enige land waarbij de stations allemaal hoge perrons hebben. Voor Oost-Europa zou de EU dit allemaal moeten betalen, maar zo veel geld heeft ook de EU niet.
Perronhoogtes e.d. moeten alleen worden aangepast bij nieuwbouw of renovatie. Idem voor toegankelijk maken. Bestaande stations moeten niet per se worden omgebouwd. Verder heeft ProRail ervoor gekozen om als standaardhoogte niet meer 84 cm maar 76 cm aan te houden. Het kan allebei volgens de EU-regelgeving - 84 cm is een hoogte die alleen in Nederland voorkomt en Nederland heeft ervoor gezorgd dat die in de EU-regelgeving kwam. Niettemin heeft die afwijkende hoogte blijkbaar toch ook nadelen en (ver)bouwt ProRail sinds een aantal jaar alleen nog maar 76 cm.
In GB zijn er bij mijn weten ook (vrijwel?) alleen maar hoge perrons.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 03 mar 2014, 23:40 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Maar ondanks die winst blijft de vraag waar ineens al dat geld vandaan komt. In enkele jaren tijd is half Duitsland gemoderniseerd, en zelfs voor een klein station kost het al miljoenen. Dat kan toch niet enkel betaald worden van winst?
Ik denk dat je beeld niet klopt. Er is onderinvestering in Duitsland, of anders gezegd: de leeftijd van de infrastructuur neemt ieder jaar toe omdat er al jaren minder wordt geïnvesteerd dan de waarde van de afschrijvingen. En dan heb je dus (tijdelijk) geld over.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 03 mar 2014, 23:44 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Ik denk dat je beeld niet klopt. Er is onderinvestering in Duitsland, of anders gezegd: de leeftijd van de infrastructuur neemt ieder jaar toe omdat er al jaren minder wordt geïnvesteerd dan de waarde van de afschrijvingen. En dan heb je dus (tijdelijk) geld over.

Groetjes,
Rian
Dat zou kunnen, om dat na te gaan zou ik het jaarverslag van DB (ik denk DB Netze) door moeten spitten. Maar stel dat het zo is, dan moeten de onderinvesteringen in het verleden gigantisch zijn geweest! Ondanks al die moderniseringen overal (ik kom op veel stations en overal wordt verbouwd, de persberichten van DB bevestigen dat ook) wordt er volgens jou dus nog steeds onder geïnvesteerd, terwijl er volgens mij jaren zijn geweest waarin er weinig is gebeurd. Die grootschalige moderniseringen zijn echt van de laatste 10 jaar.
Citeer:
In GB zijn er bij mijn weten ook (vrijwel?) alleen maar hoge perrons.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik heb niet zoveel van GB gezien, maar idd allemaal hoog. Tot mijn verbazing heb ik vorige week kunnen zien dat zelfs in rijke landen als Denemarken en Zweden de perrons niet overal hoog zijn. Hetzelfde geldt voor andere rijke landen zoals Luxemburg en Zwitserland.

BerichtGeplaatst: 04 mar 2014, 00:28 
Trans-Siberië Express

Wat ik heb gezien in GB alleen hoge perrons zelfs in afgelegen stations in Wales.

BerichtGeplaatst: 04 mar 2014, 09:51 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Dat zou kunnen, om dat na te gaan zou ik het jaarverslag van DB (ik denk DB Netze) door moeten spitten. Maar stel dat het zo is, dan moeten de onderinvesteringen in het verleden gigantisch zijn geweest! Ondanks al die moderniseringen overal (ik kom op veel stations en overal wordt verbouwd, de persberichten van DB bevestigen dat ook) wordt er volgens jou dus nog steeds onder geïnvesteerd, terwijl er volgens mij jaren zijn geweest waarin er weinig is gebeurd. Die grootschalige moderniseringen zijn echt van de laatste 10 jaar.
Een van de belangrijkere onderwerpen in de verkiezingscampagne van vorig jaar, was dat is uitgerekend dat in Duitsland elk jaar opnieuw 7,2 miljard euro te weinig in onderhoud van de infrastructuur wordt gestoken, en dat als gevolg daarvan het achterstallig onderhoud zich opstapelt.

Op instorten staande perronoverkappingen zijn slechts één deel ervan. De snelwegbrug over de Rijn bij Leverkusen is versleten en tot er een nieuwe brug is gebouwd, wat nog wel een jaar of tien gaat duren, mag er alleen nog maar langzaam overheen worden gereden; de Müngstener Brücke (markante spoorbrug) is gesloten wegens bouwvalligheid; in het Ruhrgebied zijn miljarden nodig om in de tramtunnels de brandveiligheid en verkeersleidingsinstallaties up-to-date te brengen, maar dat geld is er niet, enzovoort, enzovoort.

Aan spoorweginfrastructuur geeft Duitsland per inwoner zelfs het allerminste uit van alle OESO-landen.

Hier een uitgebreider kranteartikel in het Duits: http://www.zeit.de/2013/26/infrastruktu ... n-strassen

Edit: En een plaatje, als het werkt:
Afbeelding

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00