World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 17 nov 2017, 18:31

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 mar 2014, 12:10 
Trans-Siberië Express

@Sannepan:
Over het conservatief zijn en het niet op andere culturen hebben bedoel ik totaal niet negatief. Probleem is dat vaak het misverstand heerst dat je gelijk tegen alles van buiten bent als je tegen de multiculturele samenleving bent. Laat ik het zo zeggen: In Servië zal men nooit voor de multiculti-samenleving kiezen zoals in Nederland, waar iedereen toegelaten wordt, autochtonen zich moeten aanpassen (zwartepiet weg, kerstboom weg) en waarbij een land in amper 40 jaar tijd onherkenbaar verandert. Dit is ook de reden dat je in Servië je kunt kleden zoals jij wilt bij het uitgaan, en je veilig voelt. In Zweden is men al zover dat verkrachte vrouwen regelmatig zelf de schuld krijgen, hadden ze maar niet zo'n kort rokje moeten dragen. Dat ligt in Servië gelukkig nog anders, en dat is echt heel waardevol.

Over onafhankelijkheid Kosovo: Van alle kanten zijn misdaden begaan. Het feit dat in Kosovo het UÇK nog steeds als helden worden neergezet vind ik veelzeggend. Zelfs op gevels van basisschooltjes (zie viewtopic.php?f=25&t=10009 ) staan deze "helden" afgebeeld. Zouden ze in Servië eens moeten doen met hun soldaten, dan zouden de westerse media er gelijk schande van spreken.

Sannepan maakt een vergelijking met de situatie dat een deel van Nederland onafhankelijk wil worden en dat dit waarschijnlijk ook niet geweldloos gaat. Ik denk dat dit wel zonder geweld gaat. Het "weg met ons" gevoel is hier zo sterk dat ik zeker niet uitsluit dat er op langere termijn geweldloos stukken Nederland worden weggegeven aan groepen die daar in dan inmiddels in de meerderheid zijn. Zo diep zijn we inmiddels gezakt. Types als Fatima Elatik wordt nu al geen strobreed in de weggelegd.

Een betere vergelijking met de situatie in Kosovo vind ik België: Belangrijk argument voor erkenning van Kosovo is dat het lang geleden helemaal niet van de Serviërs was. Met datzelfde argument kunnen wij echter ook België grotendeels claimen. Die hoorden namelijk ooit bij het koninkrijk der Nederlanden. Dat is ook de reden dat juist landen als Rusland en Spanje huiverig zijn voor erkenning van Kosovo.

De eerste keer in Servië overnachtte ik in Subotica. Rond middernacht viel mij het relaxte uitgaansleven op tijdens een laat fietstochtje door het centrum. Overal werd op straat gedronken, op straat speelden nog gewoon kleine kinderen, geen politie te zien, geen regeltjes maar ook nergens rottigheid. Ik heb nog nooit zo'n sfeervol uitgaansleven gezien!

BerichtGeplaatst: 08 mar 2014, 13:09 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Vergeet ook niet dat Servië nooit een koloniale grootmacht is geweest zoals Nederland en veel landen in west Europa waaruit deels de multicultirele samenleving is ontstaan, integendeel Servië is zelf een Ottomaanse kolonie geweest. Daarom is er ook geen multiculturele samenleving en de welvaart is ook niet zo hoog dat er vanuit allerlei werelddelen mensen daarna toegaan.

Nederlanders zelf emigreerde in de jaren 50 ook naar de VS, Canada en Nieuw Zeeland om een beter bestaan op te bouwen. Het is niet zo dat Nederland bewust hiervoor heeft gekozen maar zelf zo is gegroeid doordat post koloniale naar Nederland kwamen aangevuld door goedkope arbeidskrachten die de geemigreerde gelukszoekers die in jaren 50 waren vertrokken moesten aanvullen.

BerichtGeplaatst: 08 mar 2014, 15:40 
Trans-Siberië Express

Leuk onderzoek! Ik studeer zelf International Tourism Management waarin het me ook erg interessant lijkt om ziets te doen voor mijn thesis.

Servië is zó ongerept als het gaat om Toerisme. Het heeft geen voor toeristen aantrekkelijke kustlijn, het onafhenkelijk worden van Montenegro was ook een bittere pil. Dus het enige waar men opaf komt is Belgrado, wat één van mijn favoriete steden is van Europa. Alleen is het verschil met vijf jaar geleden al enorm. Toen stonden er nog geen tientallen toeristen kraampjes her en der in de stad en in het kasteel(park). Afgelopen zomer zag ik er zoveel Nederlandse toeristen dat de stad bij mij wat pluspunten in heeft moeten leveren.

Dat is ook een beetje het punt in Servië op het gebied van toerisme, buiten Belgrado komen ze niet. Nu wordt Exit steeds populairder maar dat is een andere doelgroep wat rond die tijd in Novi Sad is te vinden, een hoop interrailers ook. Persoonlijk zou ik Niš eerder aanbevelen dan Belgrado, de stad heeft erg veel historie en ontzettend veel gezelligheid. Er is een oud concentratiekamp, een enorm kasteel en nog veel meer. De locals zijn in grotere getalen aanwezig dan toeristen en buiten de stad is vooral veel te doen in de vorm van outdoor sports. Kajakken, rotsklimmen, bergwandelen, mountainbiken en in de winter kan er geskied worden.

Dit geldt overigens voor de gehele Zuidelijke kant van Servië waar ontzettend veel te doen is.

BerichtGeplaatst: 19 mar 2014, 13:52 
Sprinter

Citeer:
@Sannepan:
Een betere vergelijking met de situatie in Kosovo vind ik België: Belangrijk argument voor erkenning van Kosovo is dat het lang geleden helemaal niet van de Serviërs was. Met datzelfde argument kunnen wij echter ook België grotendeels claimen. Die hoorden namelijk ooit bij het koninkrijk der Nederlanden. Dat is ook de reden dat juist landen als Rusland en Spanje huiverig zijn voor erkenning van Kosovo.
Kosovo is altijd een provincie van Servië geweest, of bedoel je tijdens de Ottomaanse bezetting..? In Kosovo liggen de belangrijkste heiligdommen van Servië. De meeste Servische kloosters zitten op Kosovo en dateren uit de 12e en 13e eeuw. Enkele kloosters werden tijdens de bombardementen, op destijds Joegoslavië, vernield door Albanezen.
We kunnen het beter vergelijken met de Krim. Het is heel hypocriet van het Westen dat ze het handelen van Poetin bekritiseren.. Krim maakte in het verleden deel uit van Rusland en volgens een verdrag tussen de twee landen heeft Rusland het recht om maar liefst 25.000 Russische militairen te stationeren op de Krim, dus er is helemaal geen sprake van een invasie. Er is een referendum gehouden. Rusland heeft dit allemaal op een vreedzame manier gedaan. Het is belachelijk om te zeggen dat de situatie op de Krim in strijd is met het internationaal recht en de onafhankelijkheid van Kosovo was niet in strijd met het internationaal recht?! Een provincie van Servië waar de Serviërs verdreven werden en Servië gebombardeerd werd door de NAVO, dat is pas landjespik. De Serviërs werd niks gevraagd, er is geen referendum gehouden, en de Albanezen konden rustig met steun van het Westen Kosovo afpakken.. maar dit is wel allemaal legaal?

Citeer:
De eerste keer in Servië overnachtte ik in Subotica. Rond middernacht viel mij het relaxte uitgaansleven op tijdens een laat fietstochtje door het centrum. Overal werd op straat gedronken, op straat speelden nog gewoon kleine kinderen, geen politie te zien, geen regeltjes maar ook nergens rottigheid. Ik heb nog nooit zo'n sfeervol uitgaansleven gezien!
Dat sfeervolle uitgaansleven is ook wat mij het meest bevalt.. Je ontmoet er zo makkelijk nieuwe mensen, en je weet nooit wat de dag brengt.. :)

Vul mijn 5 min. durende enquête in over het imago van Servië als vakantiebestemming en help mij de beste resultaten te behalen voor mijn afstudeerscriptie! :) (ook als je Servië niet hebt bezocht!): http://www.survio.com/survey/d/S1H8R8U8D8G1W1M9M

BerichtGeplaatst: 19 mar 2014, 13:55 
Sprinter

Citeer:
Vergeet ook niet dat Servië nooit een koloniale grootmacht is geweest zoals Nederland en veel landen in west Europa waaruit deels de multicultirele samenleving is ontstaan, integendeel Servië is zelf een Ottomaanse kolonie geweest. Daarom is er ook geen multiculturele samenleving en de welvaart is ook niet zo hoog dat er vanuit allerlei werelddelen mensen daarna toegaan.

Nederlanders zelf emigreerde in de jaren 50 ook naar de VS, Canada en Nieuw Zeeland om een beter bestaan op te bouwen. Het is niet zo dat Nederland bewust hiervoor heeft gekozen maar zelf zo is gegroeid doordat post koloniale naar Nederland kwamen aangevuld door goedkope arbeidskrachten die de geemigreerde gelukszoekers die in jaren 50 waren vertrokken moesten aanvullen.

Ben het er helemaal mee eens. Voor de oorlog, begin jaren '90, was Joegoslavië een welvarend en sterk land waar Moslims, Serviërs en Kroaten allemaal in vrede met elkaar leefden..

Vul mijn 5 min. durende enquête in over het imago van Servië als vakantiebestemming en help mij de beste resultaten te behalen voor mijn afstudeerscriptie! :) (ook als je Servië niet hebt bezocht!): http://www.survio.com/survey/d/S1H8R8U8D8G1W1M9M

BerichtGeplaatst: 19 mar 2014, 14:07 
Sprinter

Citeer:
Servië is zó ongerept als het gaat om Toerisme. Het heeft geen voor toeristen aantrekkelijke kustlijn, het onafhenkelijk worden van Montenegro was ook een bittere pil. Dus het enige waar men opaf komt is Belgrado, wat één van mijn favoriete steden is van Europa. Alleen is het verschil met vijf jaar geleden al enorm. Toen stonden er nog geen tientallen toeristen kraampjes her en der in de stad en in het kasteel(park). Afgelopen zomer zag ik er zoveel Nederlandse toeristen dat de stad bij mij wat pluspunten in heeft moeten leveren.

Dat is ook een beetje het punt in Servië op het gebied van toerisme, buiten Belgrado komen ze niet. Nu wordt Exit steeds populairder maar dat is een andere doelgroep wat rond die tijd in Novi Sad is te vinden, een hoop interrailers ook. Persoonlijk zou ik Niš eerder aanbevelen dan Belgrado, de stad heeft erg veel historie en ontzettend veel gezelligheid. Er is een oud concentratiekamp, een enorm kasteel en nog veel meer. De locals zijn in grotere getalen aanwezig dan toeristen en buiten de stad is vooral veel te doen in de vorm van outdoor sports. Kajakken, rotsklimmen, bergwandelen, mountainbiken en in de winter kan er geskied worden.

Dit geldt overigens voor de gehele Zuidelijke kant van Servië waar ontzettend veel te doen is.
Nis lijkt mij ook een interessante stad, ik ben er nog niet geweest maar ben van plan om Nis deze zomer te bezoeken :) dat is inderdaad het probleem, er is zo weinig informatie in NL over wat er allemaal te doen en zien is in Servië. Ik ben van plan om het deze zomer zelf te ontdekken :p Strand hoeft voor mij niet, met de meren in Servië ben ik ook tevreden :p Qua natuur denk ik dat het westen van Servië het mooist is, het Nationaal Park Tara, Uvac Kanyon, Bajina Basta, Drina rivier, het Perucac meer etc....

BerichtGeplaatst: 19 mar 2014, 23:46 
Trans-Siberië Express

Toen ik afgelopen zomer met een vriend in Nis arriveerde zijn we naar een toeristen informatie bureautje gelopen, we waren wel benieuwd wat er allemaal te beleven was aangezien we er nogal op de bonnefooi terecht zijn gekomen. De man in dit zaakje keek zou blij als een kind toen hij ons zag, we werden nog net niet omhelst. Hij was ook ontzettend enthousiast, en wilde het liefst zo met ons de deur uit lopen om alles te laten zien. Hij vertelde oa dat er vanuit heel Europa bergbeklimmers en rotsklimmers naar Nis komen om het nabije gebergte te trotseren. De Trem is de hoogste berg die we vervolgens ook hebben beklommen, schitterend was het. We kregen op en rond de berg enorm veel uitleg over de omgeving door enthousiaste Serven waarvan één ons trakteerde op bier in een ander stadje en ons terug naar Nis bracht, zo mooi al die trotse mensen!

BerichtGeplaatst: 23 mar 2014, 11:41 
Trans-Siberië Express

@hvondelen: Leuk verhaal!
Ik heb dezelfde soort ervaringen. Recente van de zomer: Ik maakte een tussenstop tijdens een dag fietsen en stond een station te fotograferen. Een man die op de trein stond te wachten sprak mij aan. Hij sprak Duits dus we konden een praatje maken. Hij vond het prachtig dat ik helemaal vanuit Nederland zonder vooroordelen zo'n lange fietstocht dwars door Servië maakte.

Citeer:
Ben het er helemaal mee eens. Voor de oorlog, begin jaren '90, was Joegoslavië een welvarend en sterk land waar Moslims, Serviërs en Kroaten allemaal in vrede met elkaar leefden..
In hoeverre is dat waar? Veel mensen leefden in vrede met elkaar, maar volgens mij was er ook de nodige onenigheid. Het lijkt mij sterk dat de basis voor die bloedige oorlogen spontaan is ontstaan. Ik heb de indruk dat het heel lang goed is gegaan omdat Tito een manier had gevonden om de boel bij elkaar te houden (de staatkundige structuren), in combinatie met relatief veel welvaart. Toen dat weg viel, ging het hard achteruit.

Ik moet wel zeggen dat de moslims die ik in het voormalig Joegoslavië en Albanië ben tegen gekomen heel anders is dan veel moslims hier in Nederland. Ik heb amper hoofddoekjes gezien, en al helemaal geen burka's en nikaabs. En in gebieden met veel islam liepen ook gewoon zomers geklede vrouwen rond, zonder nageroepen te worden.

BerichtGeplaatst: 24 mar 2014, 01:30 
Trans-Siberië Express

Dit illustreert heel goed dat moslims heel verschillend denken en doen en dat ieder zn geloof net zoals bij andere godsdiensten op zijn eigen manier beleefd, een Marokkaanse moslim is heel anders dan een Bosnische, Arabische, Pakistaanse-Indiase, Oeigoerse en Indonesische moslim. En naroepen van vrouwen lijkt mij niet iets wat echt typisch bij moslims hoort het komt overal voor.

Des te jammer is dat men op de Balkan het principe van Tito wat je ook van hem vind, het vreedzaam met elkaar samenleven nu helemaal is verdwenen in het voormalig Joegoslavië. Misschien nu het geen oorlog is dat het weer een beetje kan terugkomen.

BerichtGeplaatst: 28 mar 2014, 09:20 
Trans-Siberië Express

Ik denk dat het vreedzaam samenleven in één land een illusie is. Het voormalig Joegoslavië kan prima vreedzaam zijn, maar wel als onafhankelijk landen. De meest stabiele samenlevingen zijn mono-cultureel. Joegoslavië was een prachtig land, maar tevens een kunstmatige geforceerde samenvoeging van culturen.

Wat m.i. nog moet gebeuren is een opdeling van Bosnië, de huidige situatie is instabiel. De Bosnische Serviërs en de Serviërs zouden per referendum moeten kunnen kiezen voor aansluiting bij Servië, net zoals de Montenegrijnen konden kiezen voor afsplitsing.

Uitgaande van een situatie waarin Kosovo niet meer bij Servië terug komt, zou er nog wat moeten gebeuren met het uitwisselen van grondgebied tussen Servië en Kosovo, want op dit moment ligt er gebied met veel Serviërs binnen de grenzen van Kosovo en buiten Kosovo liggen nog wat gebieden met veel Albanezen. Dat geeft een instabiele situatie. Mocht Kosovo onafhankelijk blijven, dan moet Servië ook de garantie krijgen dat er niet meer grond wordt opgeëist (de bevolking van Kosovo groeit zeer snel, dat gaat nieuwe grensconflicten opleveren als er geen duidelijke garanties komen..).

BerichtGeplaatst: 28 mar 2014, 11:14 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Uitgaande van een situatie waarin Kosovo niet meer bij Servië terug komt, zou er nog wat moeten gebeuren met het uitwisselen van grondgebied tussen Servië en Kosovo, want op dit moment ligt er gebied met veel Serviërs binnen de grenzen van Kosovo en buiten Kosovo liggen nog wat gebieden met veel Albanezen.
Dit is helaas een algemeen problem bij nieuwe landen. Zie Oekraine bijvoorbeld, met gemeenten met veel meer Russen dan Oekrainiers.

Of dichtbij: Belgie. Er bestaat steden in Vlaanderen met 80%+ Wallen. En omgekeerde. Wat doe je dan bij een splitsing?? Antwerpen is 100% Vlaams, Liege 100% Waals, maar Comines? Voeren? Enghien? Brussels?

BerichtGeplaatst: 28 mar 2014, 17:13 
Trans-Siberië Express

Inderdaad, maar tussen Vlamingen en Walen zijn geen spanningen. Er is weliswaar onenigheid over bepaalde zaken, maar ze kunnen prima samen in één dorp leven. Hetzelfde geldt voor Tsjechen en Slowaken, de splitsing van Tsjechië en Slowakije heeft niet tot allerlei ellende geleid (hooguit ongemak omdat in 1993 de grenscontroles nog bestonden). Dat ligt echter anders met Serviërs en Kosovaren.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2014, 14:40 
Sprinter

Citeer:
In hoeverre is dat waar? Veel mensen leefden in vrede met elkaar, maar volgens mij was er ook de nodige onenigheid. Het lijkt mij sterk dat de basis voor die bloedige oorlogen spontaan is ontstaan. Ik heb de indruk dat het heel lang goed is gegaan omdat Tito een manier had gevonden om de boel bij elkaar te houden (de staatkundige structuren), in combinatie met relatief veel welvaart. Toen dat weg viel, ging het hard achteruit.

Ik moet wel zeggen dat de moslims die ik in het voormalig Joegoslavië en Albanië ben tegen gekomen heel anders is dan veel moslims hier in Nederland. Ik heb amper hoofddoekjes gezien, en al helemaal geen burka's en nikaabs. En in gebieden met veel islam liepen ook gewoon zomers geklede vrouwen rond, zonder nageroepen te worden.
Het is waar, er waren heel veel gemengde huwelijken in die tijd, tussen moslims, Serviërs, Kroaten etc. dat was toen heel normaal, iedereen ging met elkaar om ongeacht hun geloof.. Het was een seculiere staat, en veel mensen gingen niet vaak naar de kerk of moskee. Voor de oorlog droeg bijna geen een moslima een hoofddoek.. er waren ook een stuk minder moskeeën toen.. Ik ken veel oudere mensen uit Bosnië van wie ik dat gehoord heb en ze zeggen allemaal hetzelfde.. Ook in bijv. de films en muziekbands uit die tijd kan dat worden teruggezien.. Niemand geloofde er daarom ook in dat er echt een oorlog zou komen.. Door de komst van vele nationalistische partijen en door hun manipulatieve propaganda begonnen de mensen elkaar als vijand te zien.
Indien je meer geïnteresseerd bent in dit onderwerp raad ik je de documentaire "The weight of chains" aan over het uiteenvallen van Joegoslavië, je kan het bekijken op youtube... :-)

BerichtGeplaatst: 03 apr 2014, 21:16 
Trans-Siberië Express

Zo gaat dat helaas met iedere deling van een land in verschillende staten, de verschillen worden dan helaas extra benadrukt ipv wat elkaar bindt. :(

BerichtGeplaatst: 05 apr 2014, 00:36 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:

Het is waar, er waren heel veel gemengde huwelijken in die tijd, tussen moslims, Serviërs, Kroaten etc. dat was toen heel normaal, iedereen ging met elkaar om ongeacht hun geloof.. Het was een seculiere staat, en veel mensen gingen niet vaak naar de kerk of moskee. Voor de oorlog droeg bijna geen een moslima een hoofddoek.. er waren ook een stuk minder moskeeën toen.. Ik ken veel oudere mensen uit Bosnië van wie ik dat gehoord heb en ze zeggen allemaal hetzelfde.. Ook in bijv. de films en muziekbands uit die tijd kan dat worden teruggezien.. Niemand geloofde er daarom ook in dat er echt een oorlog zou komen.. Door de komst van vele nationalistische partijen en door hun manipulatieve propaganda begonnen de mensen elkaar als vijand te zien.
Indien je meer geïnteresseerd bent in dit onderwerp raad ik je de documentaire "The weight of chains" aan over het uiteenvallen van Joegoslavië, je kan het bekijken op youtube... :-)
Zeer interessante documentaire, bedankt voor de tip!

De documentaire bevestigt wat ik al wist over de EU: Door en door verrot.

Wat nationalisme betreft is het verhaal enigszins dubbel: Enerzijds kan nationalisme op een verkeerde manier tot verdeeldheid leiden, anderzijds zijn nationalisten de enige politieke groepen die einde aan de EU willen maken (denk aan de PVV of het Front National).

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00